Utrustning vid ridning i mörker, utbruten från "Vad gör vi häst-edition del 1"

Som bilist tycker jag det allra viktigaste är 4 benreflexer på hästen, då går det snabbt att fatta att det är en häst tycker jag.

Normalt har min häst 4 benreflexer, sådana luddiga i gult tyg med grå reflexband, gul reflex i svansen, något på huvudet (reflexgrimma av något slag eller tränsreflexer/tygelreflexer), reflexgrimskaft om vi promenerar. Jag har väst gul vanlig väst och gröna benreflexer.

Är sällan vi möter trafik men när vi gör upplever jag att vi upptäcks i god tid, jag ser alltid till att vi rör på oss tills det verkar som att vi är upptäckta.

Ja, det är väldigt vanligt att man bara har fram? Och brösta och tränsreflexer och pannlampa, men nästan inget bakåt. Eftersom man rider på samma sida som trafiken, är det ju lika viktigt att synas bakåt.
 
Ja, det är väldigt vanligt att man bara har fram? Och brösta och tränsreflexer och pannlampa, men nästan inget bakåt. Eftersom man rider på samma sida som trafiken, är det ju lika viktigt att synas bakåt.
Jag är väldigt glad att vårt reflexridtäcke har stor reflekterande svanslapp. Sen syns ju ens reflexväxt bakifrån också.
 
Jag brukar oftast köra på brösta, benreflexer och reflextäcke på hästen. Sen har jag själv pannlampa samt reflexväst.

Ser inte fram emot mörkret :sleep:
 
Ja, det är väldigt vanligt att man bara har fram? Och brösta och tränsreflexer och pannlampa, men nästan inget bakåt. Eftersom man rider på samma sida som trafiken, är det ju lika viktigt att synas bakåt.

Eller en fram och en bak. Jag kör ofta genom Flyinge Kungsgård och det är skitsvårt att snabbt se om det är personer, person med häst bredvid eller person med hund på trottoaren/i kanterna. Kör ju såklart alltid sakta (för allmänt dålig sikt där) men det är alltid lite läskigt att så sent upptäcka att det är en stor, spänd häst bredvid en liten människa som inte ser ut att ha hundra koll. Då vill man liksom köra förbi helt på andra sidan vägen och/eller vänta bakom tills ekipaget bytt sida/kunnat gå mer av vägen.

Förra vintern såg jag ett enda ekipage med 4 benreflexer där.
 
Jag håller med om att de stora reflextäckena/jackorna/västarna i grå reflex är svåra att se när jag kör bil. Gäller även folk som är ute och går.

Har varit ute ikväll med handhäst. Benreflexer på båda hästarna runt om, ledljus på benen runt om. Reflexbrösta med ljus på den hästen jag red, båda hade blinkande ljus i svansen och jag hade reflexsele.

20231002_211726.jpg
 
Var hittar ni bra ledljus till benen? Googlar men hittar inget bra. Måste vara storlek xfull som passar grövre ben. Skulle även behöva röd ledslinga på typ 1-1,5 meter att fästa bak på vagnen. Så tacksam om ni har tips!
 
Var hittar ni bra ledljus till benen? Googlar men hittar inget bra. Måste vara storlek xfull som passar grövre ben. Skulle även behöva röd ledslinga på typ 1-1,5 meter att fästa bak på vagnen. Så tacksam om ni har tips!
Amazon har jag köpt mina. De passar perfekt på mina hästar med fluffskydd undertill. Verkar dock smått omöjligt att hitta varianten som går att ladda nu. Finns en svensk sida som heter kikis nånting som har olika ledljus till häst.
 
Amazon har jag köpt mina. De passar perfekt på mina hästar med fluffskydd undertill. Verkar dock smått omöjligt att hitta varianten som går att ladda nu. Finns en svensk sida som heter kikis nånting som har olika ledljus till häst.
Tack för tips! Har beställt från Kikis.se nu. 👍
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 961
Senast: zassoo
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp