Bukefalos 28 år!

Utsatt för sexuella trakasserier på firmafest

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag vet det. Jag anser att arbetsgivaren inte har skött sina personalåtagande när denne inte agerat på situationen.

Om ingen lyssnar på TS så har ju även hennes chef en chef som kanske lyssnar. Trakasserier är aldrig ok.

Chefens chef ska inte lyssna. Det är därför chefens chef är chef över chefen. Eftersom det inte funkar har vi fackföreningar.
 
På samma sätt som arbetsgivaren är ansvarig för att arbetstagare bär hjälm är han också ansvarig för sexuella trackasserier
Bull.. Naturligtvis är han ansvarig för att man har skyddsutrustning på, men knappast för en enskild anställds agerande på en fest.
Där ligger ansvaret hos individen eftersom det handlar om ett eventuellt individuellt lagbrott. på samma vis som om en åkardräng kör för fort. det är åkardrängens ansvar inte åkeriägarens!
Däremot ska naturligtvis chefen exakt så som jag sagt förebygga och reda upp händelsen.
 
Bull.. Naturligtvis är han ansvarig för att man har skyddsutrustning på, men knappast för en enskild anställds agerande på en fest.
Där ligger ansvaret hos individen eftersom det handlar om ett eventuellt individuellt lagbrott. på samma vis som om en åkardräng kör för fort. det är åkardrängens ansvar inte åkeriägarens!
Däremot ska naturligtvis chefen exakt så som jag sagt förebygga och reda upp händelsen.

Arbetsgivaren ska givetvis sätta personer olika kön i en honungfälla för att omedlebart skjuta de som närmar sig.
 
@Zeli
1) Väldigt stor (störst i Sverige inom sin marknad).
2) Det var en middag på restaurang med mingel efteråt.
3) Jag vill inte gå in på detaljer, men han kom med väldigt olämpliga kommentarer (sexuella trakasserier) och även elaka och kränkande kommentarer om mitt utseende. Han är mer än 35 år äldre än mig och jag känner mig inte längre trygg och bekväm på min arbetsplats.

Jag har pratat med min arbetsgivare men känner kanske inte att stödet är riktigt vad jag hade hoppats på :(

Aaa... fan vad jobbigt.

Men som tidigare personer sagt så fins ju chefens chef eller kanske HR?
Och kolla upp med facker om du kan gå med igen och få hjälp/rådgivning.
 
Säg till din arbetsgivare att du tänker polisanmäla saken. Om du inte får det stöd och hjälp du behöver

Har du någon nära hemma som kan hjälpa och stötta dig, så ta emot den hjälpen

Polisanmäl om du inte får hjälp av arbetsgivaren
Förhoppningsvis är arbetsgivaren mån om sitt rykte

Ett sånt gubbas ska sättas dit

Du ska inte ta sån skit, stå på dig
 
Chefens chef ska inte lyssna. Det är därför chefens chef är chef över chefen. Eftersom det inte funkar har vi fackföreningar.

Det jag menar är att om inte närmaste chef till TS inte lyssnar så är det bara att kliva vidare till nästa nivås chef. TS chef kanske är golfkompis med den som trakasserade och därför lyssnar med halva örat bara för att inte stöta sig. Även på stora företag kan avdelningarna vara små
 
Det jag menar är att om inte närmaste chef till TS inte lyssnar så är det bara att kliva vidare till nästa nivås chef. TS chef kanske är golfkompis med den som trakasserade och därför lyssnar med halva örat bara för att inte stöta sig. Även på stora företag kan avdelningarna vara små
I teorin skulle det säkert se ut så. I verkligen är det enligt min erfarenhet minerad mark och jag har sett flera fall där det blivit jättedåligt och den överhoppade blir ett än större bekymmer för den under. Den anställde sedan blev nästan sedan hånad för att den tog sig ton och mellanchefen utmålade den anställde som totalt hopplös ja du ser ju själv höhö.
I min nuvarande organisation vet jag inte men efter 25 år inom strikt hierarkiska organisationer så skulle jag absolut säga upp mig hellre än att vända mig till min chefs chef. Det är inget alternativ för vi kan ju knappast jobba ihop efter en sådan misstroendeförklaring.
 
Bull.. Naturligtvis är han ansvarig för att man har skyddsutrustning på, men knappast för en enskild anställds agerande på en fest.
Där ligger ansvaret hos individen eftersom det handlar om ett eventuellt individuellt lagbrott. på samma vis som om en åkardräng kör för fort. det är åkardrängens ansvar inte åkeriägarens!
Däremot ska naturligtvis chefen exakt så som jag sagt förebygga och reda upp händelsen.

Nej, det kan mycket väl vara arbetsgivarens ansvar också. Om man kan påvisa en tillåtande attityd mot sexuella anspelningar och en jargong som är olämplig, som inte har varit under rimlig åtgärd så kan ag ställas till ansvar.

AG har ett vittgående ansvar för de anställdas arbetsmiljö.

Om det är ett fullständigt blixtnedslag på en arbetsplats där aldrig ens antydan till sexuella trakasserier varit aktuellt, så är AG inte att skylla.

Jag har varit på platser där jargong har varit olämplig och drivits på av chefer. Mycket otrevligt. Händer något då, är de ansvariga.

Och andra där jargongen har kvästs direkt av chefer när den visat sitt fula tryne, och då blir det ingen jargong. Mycket trevligt.
 
@FannyN Vill det sig illa kan det ju vara så. Det är ju inte alltid heller populärt att dra in facket.

Möjligen är då en konfrontation med den som trakasserar det effektivaste.
 
Jag tror det faktiskt. Men det är ju jobbigt såklart det har jag all respekt för. Sedan är ju den där chefen i tråden märklig. Jag fattar inte ens hur man vågar att INTE stötta offret. Tänk att stå där i pressen sen och inte ha gjort ett skit. ryser
 
Jag tycker arbetsgivaren har ett stort ansvar. Som arbetsgivare köper man ju tid av en person och har alltså tagit beslutet att anställa och då får man reda ut det tycker jag. Tar man in skiten får man ta ut den liksom. Sedan arbetsmiljöansvaret PÅ det. Risk för sjukskrivning och kostnader är tredje skälet till att jag skulle reagera med kraft även om det ju inte är kul just då. Men alternativet är absolut värre.
 
Nej, det kan mycket väl vara arbetsgivarens ansvar också. Om man kan påvisa en tillåtande attityd mot sexuella anspelningar och en jargong som är olämplig, som inte har varit under rimlig åtgärd så kan ag ställas till ansvar.

AG har ett vittgående ansvar för de anställdas arbetsmiljö.

Om det är ett fullständigt blixtnedslag på en arbetsplats där aldrig ens antydan till sexuella trakasserier varit aktuellt, så är AG inte att skylla.

Jag har varit på platser där jargong har varit olämplig och drivits på av chefer. Mycket otrevligt. Händer något då, är de ansvariga.

Och andra där jargongen har kvästs direkt av chefer när den visat sitt fula tryne, och då blir det ingen jargong. Mycket trevligt.

Jag förstår inte hur en ag kan bli ansvarig för en händelse som TS beskriver.
Ett olämpligt beteende från en människa gentemot en annan människa kan väl knappast vara en tredje människas ansvar?
Däremot har AG ett ansvar att ta tag i situationen och reda upp den och arbeta för att den inte upprepas.
Men ansvaret för händelsen ligger till fullo hos den som utför den.
 
Jag förstår inte hur en ag kan bli ansvarig för en händelse som TS beskriver.
Ett olämpligt beteende från en människa gentemot en annan människa kan väl knappast vara en tredje människas ansvar?
Däremot har AG ett ansvar att ta tag i situationen och reda upp den och arbeta för att den inte upprepas.
Men ansvaret för händelsen ligger till fullo hos den som utför den.

Svar nej. Det beror på hur situationen såg ut på arbetsplatsen innan det inträffade.
 
Svar nej. Det beror på hur situationen såg ut på arbetsplatsen innan det inträffade.
Så ansvaret ligger inte hos den som utförde det hela?
De va som fan!
Så om jag skulle bli sugen på att vara elak vid ngn så är det bara att se till så att jag blir anställd och sedan begå brottet på en firmafest så åker chefen dit istället?
Ursäkta att jag tvivlar;)!!
 
Så ansvaret ligger inte hos den som utförde det hela?
De va som fan!
Så om jag skulle bli sugen på att vara elak vid ngn så är det bara att se till så att jag blir anställd och sedan begå brottet på en firmafest så åker chefen dit istället?
Ursäkta att jag tvivlar;)!!

Först måste du få chefen att sanktionera beteendet och få det omvittnat.

Men det är inte istället. Det är också. AG gör sig skyldig till ett annat brott än den anställde.
 
Först måste du få chefen att sanktionera beteendet och få det omvittnat.

Men det är inte istället. Det är också. AG gör sig skyldig till ett annat brott än den anställde.
Just det
Förövaren är ensam ansvarig för sitt agerande.
Åklagaren har, vid en anmälan att utreda det hela
AG har ett ansvar att reda upp och förhindra en upprepning på arbetsplatsen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 221
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 207
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 187
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp