Bukefalos 28 år!

Utskälld av stallpersonal

Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag fattar inte utskällningen. Tycker faktiskt man kan tänka till 2 steg till ang varför inget täcke hängde framme. Är täcket blött kvällen före så givetvis skulle då inte jag hänga fram ett blött täcke utan hänga det på tork.
Det hängde ett täcke eller om det var två, menar du att stallpersonalen ska täcka hästarna enligt eget huvud och inte med det täcke som ligger framlagt?


Och har inte stallpersonal lite jäkla tåga i sig och kunna handla lite på egen hand. Måste allting vara mitt framför näsan för att dom ska kunna ta egna initiativ ?
Tror du det blir popis om stallpersonalen täckar efter vad de tycker och inte efter vad ägarna säger?
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Nej det är bara ägaren (eller den som har huvudansvaret för hästen) som bestämmer vilket täcke som gäller. Men hon/han måste göra det enkelt för den som tar ut och in. Ha på stället där täckerna ska hänga. (min personliga åsikt är att det ska vara i ett separat rum ur flera synpunkter, men som du sa tidigare är det lite off topic).

Ang sms har jag svårt att se hur man kan bli utskälld genom ett sms. Däremot om det är illa skrivet tex; "HUR JÄVLA DUM KAN MAN VARA ATT MAN INTE HAR TÄCKET DÄR DET SKA VARA TROR DU ATT JAG ÄR NÅN FUCKING JÄVLA SLAV??!!!!"

Hade nog flyttat rätt omgående om jag var inackorderad och fick ett sådant sms. Men jag tror och hoppas att det är ytterst ovanligt att skriva så till någon.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag kollar alltid via mobilen vad det sägs enligt t.ex. Yr bli för väder dagen efter om jag är osäker. Här blev det väldigt kallt över en natt också men jag såg det via internet innan och täckande efter det. På Yr går det att söka ort eller stad väldigt lokalt och inte bara de större orterna och städerna. Det tycker jag är väldigt smidigt och eftersom jag har telefon med mig, och inte vill täcka helt galet så kollar jag innan jag åker hem. Jag har även extra täcken att använda, så det blir rätt.
Jag tycker det är mitt ansvar som ansvarig för hästen att rätt täcke är framme och vet att det är jobbigt för de som tar ut alla hästar i stallet att behöva leta efter rätt täcke till någon annans häst.

Ser jag dock en häst frysa i hagen och skaka hade jag kontaktat ansvarig och frågat om jag fått lägga på annat täcke och vart täcket finns eller om ägaren är på väg och fixar det själv.



Ang utskällningen kan det uppfattas olika om det är skrivet i text.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

kl

Och jag ser inte vad som är så svårt med att sy stora namnlappar på synliga ställen på täckena. Där kan också skrivas vid vilka temperaturer täckena ska användas. Sen viker man och hänger täckena så att lappen är överst. Superlätt.

Samtidigt kan man sy på extra reflexer.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Det är olämpligt att sy i täcken som ska stå emot regn och vind, det gör att täcket försämras. I övrigt så var problemet här att TS lagt fram fel täcke, finns inte rätt täcke tillgängligt så är risken uppenbar att hästen får fel täcke.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Kallar du det stort och synligt som du ville att det skulle vara? Det gör åtminstone inte jag.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Lycka till med att få plats med 10x20 cm ordentligt fastsydd som inte förstör ett täckes vattentäthet. Nu spelar det dock mindre roll för de flesta, få stall accepterar att den som släpper ut ska behöva leta efter täcken. Jag hade definitivt inte gjort det. I andra sammanhang kan det vara bra med märkta täcken så man kan skilja på dem, men normalt klarar man sig med en vattenfast penna eller så. För TS fall är det irrelevant.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Knapplån!

Namnmärker mina täcken men spritpenna, funkar skitbra.

Det är aldrig roligt att bli utskälld och det var onödigt tycker jag. DOCK verkar det som att det ligger lite annat härligt stallgroll bakom så täcket var nog egentligen inte det stora problemet i sammanhanget. Anser att det är hästägarens ansvar att se till så det finns rätt täcken på plats. Ett alternativ hade varit att kontakta stallpersonalen på morgonen och bett dem ta fram ett nytt täcke (för att sedan tacka för hjälpen, med ord eller gåva.) Stallpersonalen kan ju inte fara runt och leta täcken till varenda häst. Då blir det till sist som tidigare nämnt med benlindor och boots på varenda häst.

Ser man att en häst uppenbart far dåligt i hagen så kan man ju ringa till hästägaren och fråga om hästen inte skulle må bättre inne. Lite sunt tänkande och god vilja från båda håll...
 
Senast ändrad:
Sv: Utskälld av stallpersonal

Det hängde ett täcke eller om det var två, menar du att stallpersonalen ska täcka hästarna enligt eget huvud och inte med det täcke som ligger framlagt?



Tror du det blir popis om stallpersonalen täckar efter vad de tycker och inte efter vad ägarna säger?

Alltså jag hade blivit galen om dem som släppte ut min häst tog egna beslut om vilka täcken min häst ska ha!! Min skyldighet är att hålla uppgifterna om täcken uppdaterade och att hålla de aktuella täckena tillgängliga.
De som släpper ut har skyldigheten att täcka min häst som jag beslutat om möjligheten finns (om man inte kommit överrens om att de får göra som de vill då). Är det uppenbart olämpligt (typ täcket dyngsurt eller trasigt eller liknande) ska de såklart antingen kontakta mig eller lägga på något lämpligare. Men det är inte många dagar per år det blir så att de inte kan använda de täcken som ligger framme. Jag har alltid tre täcken framme som det skall kombineras med så de har alltid alternativ från plusgrader till -30 under vintern. Ena dagen kan det ju faktiskt vara +3 och andra -25.

Men aldrig att jag skulle tillåta att någon väljer att lägga på ett tunnt täcke vid -20 om jag beslutat för två tjocka för att hästen håller på frysa ihjäl vid kyla och dessutom får problem i länd om han spänner sig. Folk har ju olika syn på hur hästar ska och behöver täckas så därför väljer jag att bestämma hur min ska ha det, vissa har dessutom ingen koll på att min häst inte kan gå mindre täckad osv osv. Speciellt när man står i kollektiv med 10 olika som släpper ut och olika syn och kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Utskälld av stallpersonal

Kl
Jag tror på en dialog/ stallmöte, där var o en lägger fram hur man vill att stallpersonalen/ kollektivmedlemmarna ska agera. Det ska även vara tydligt på hästens svarta tavla. Det ska vara enkelt!

Kan man låta personalen avgöra vilket täcke som ska på? I samförstånd med hur hästen fungerar? Hellre lite för varm än kall eller vice versa.
Bara man vet hur hästägaren resonerar.
Stallägaren har ju oxå ett djurskyddsansvar iom hållande av kunder- välskött verksamhet.

Jag skulle bli galen på folk som struntar i att se till att täcken finns på plats- lättillgängligt. Det är oftast samma personer som sedan gnäller.

Jag har stått i stallar där de haft krav på hela o rena täcken utan en massa patentknäppningar o snören...:bow:

Jag hade lätt tagit in hästen tidigare- för inga hästar ska må dåligt i mitt stall. SMHI fick mkt skit den helgen för sin usla prognos.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Har inte läst igenom allt men skriver från mitt eget tycke nu. Varför verkar det vara så svårt att ha en kommunikation i stallet? När jag är minsta osäker ringer jag upp och frågar... Får jag inget svar, brukar jag handla utifrån vad jag skulle gjort ned min egen häst. Oftast brukar hästägaren vara mer tacksam för att jag tänkt till en gång.

Visst att det inte är lätt jämt att veta dittan och dattan om vad varje häst ska ha på sig. Självklart är det viktigt att skriva namn på täckena och kanske ha en lapp på boxdörren vad hästen ska ha på sig. Men, ibland spelar vädret oss ett sprat och man hinner inte med i svängarna. Hur svårt kan det vara då att lyfta luren och fråga? Visst att man inte kan ringa alla 25 ägare i stallet och fråga. Men hur ofta händer det att hela stallet skulle ha fel täcken o.s.v. Ibland tycker jag att det inte bara kan flyta på jämt. Vi måste kanske stanna upp och tänka också, även om det skulle ta 2-3 minuter extra.
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 298
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 049
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 758
Senast: Tagliabue
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 378
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp