Utställnings tråden

Min älskade RÄVEN är hemma igen efter 3 månader på rymmen.

Han hittades på en ö utan broförbindelse men med färja ca 1 mil från mig. Jag är säker på att han har hoppat in i en bil och åkt dit.

Nu har jag en utställningskatt igen - även om han är lite för ehum...TJOCK och pälsen är förstås katastrofäcklig, men han slipper bad än på ett tag

Men åh vad härligt!!! Lycka :love:
 
Haft en jättebra dag! Malla skötte sig kalas, precis som förra gången älskade domaren Malla :love: Tyvärr hade vi glömt prickarna hemma, det tappade vi nog nomineringen på. Till en Korat, @Sassy ;)
Träffade 2 mycket trevliga bukisar också!! Nu satsar jag på morgondagen med "småstjärnorna" :)
 
Soda fick sitt Ex1 igår efter en toppenbedömning av Donatella. I BIV blev hon slagen av en lite äldre hona som BISade och NOM gick till en Birma. Hon förlorade då domaren tyckte att hon var lite liten för sin ålder... lite kräsen på en knappt 6 månader gammal kisse.

Idag fick Soda ytterligare en toppenbedömning av Porat som ledde till att hon blev Ex1 i hård konkurrens :D. Även idag gick BIV till samma hona och NOM till en Birma. Dock känner jag mig väldigt nöjd då jag fått otroligt mycket beröm för henne i helgen, från både domare och andra uppfödare (och fina @MissFideli :heart). Alltid kul med lite boost för självförtroendet.

Nästa planerade utställning är NERK. Då tänkte jag nog slita med Biggan också eftersom hon ändå inte tänker löpa...
 
Jag var på utställningen och var verkligen mäkta imponerad över alla katter! :eek:
Alltså, ljudnivån var nästan olidlig för mig och flera katter bara låg runt och sov O_o otroligt vilka psyken de måste ha!
Jag tänkte bara på hur Alice skulle ha reagerat i en sådan miljö.... :angel::rofl:
 
Jag var på utställningen och var verkligen mäkta imponerad över alla katter! :eek:
Alltså, ljudnivån var nästan olidlig för mig och flera katter bara låg runt och sov O_o otroligt vilka psyken de måste ha!
Jag tänkte bara på hur Alice skulle ha reagerat i en sådan miljö.... :angel::rofl:
Ja, den miljön kräver ett bra psyke på katterna :). Man får vara nöjd varje gång ens katt tar det hela med ro. I burarna är de flesta ganska tillfreds. Inredningen luktar ju som hemma så det är inte så hemskt.

I början när jag ställde ut fick jag kommentarer om att det var så synd om katterna som fick sitta i en bur nästan hela dagen. Jag tycker de flesta inte ser så lidsamma ut. De som inte finner sig i det ska inte vara där, och det brukar de flesta vara rätt bra på att se och avgöra. :)
 
Koraten var en kastrat på 7 år. Ingen aning om namnet :o

SP SC Quartus Shantung Louwin DSM ;-) Hon är snygg, en av mina favoriter av de som går bra på utställning (typen på domarnas preferenser är tyvärr inte alltid vad jag vill se längre). Hon är även mor till den unga skönheten; NW SC S*Mästertassen Nadee DVM. Nadee skulle jag ha köpt om inte uppfödaren behållt henne, hon var otrolig fin redan som några veckor gammal...

Det låter så kul att ställa ut, men jag vet ju att varken jag eller Elise skulle orka allt folk.
 
Jag var på utställningen och var verkligen mäkta imponerad över alla katter! :eek:
Alltså, ljudnivån var nästan olidlig för mig och flera katter bara låg runt och sov O_o otroligt vilka psyken de måste ha!
Jag tänkte bara på hur Alice skulle ha reagerat i en sådan miljö.... :angel::rofl:
Tänkte på samma sak.

@Marty såg Soda (eller iaf hennes öron) men missade dig.
 
Jag vill också till nerk :arghh: men jag vet inte om jag kommer vara ledig eller jobba den helgen nästa år så jag törs inte anmäla :cautious: Sixten har två Bis kvar innan han blir DSM och Disa ett svenskt cert innan vi måste till Finland, vore himla kul om vi lyckades fixa det i år.
 
Hoppar åter igen in här i denna tråd efter två års uppehåll. Har en 4årig huskattdam där hemma som jag tidigare inte vågat ställa då hon kan va smått skeptisk på nya människor, men i helgen var vi iväg på en liten inofficiell utställning och testade- och hon var helt fantastisk, satt och njöt när domaren överöste henne med positiv kritik, och fick pris som domarens favorit, bland annat för "sitt fantastiskt underbara temperament". så tänkte testa om hon är lika cool på större evenemang.

Men har en fråga om vaccination, för utställning ska de ju vaccineras varje år.
för vanligt skydd räcker det med vartannat, och eftersom det inte fanns ngn tanke innan att ställa henne så fick hon isan två vaccinationer med fyra veckors mellanrum, våren 2015, med tanke att jag ska vaccinera henne nu i vår igen.

men vad gäller för utställning, får det aldrig gått mer än ett år mellan vaccinationerna, eller är det bara att de ska vara vaccinerade inom ett år när de ställs så det räcker för mig att hon vaccineras nu inom två år men i god tid innan utställning?
 
Hoppar åter igen in här i denna tråd efter två års uppehåll. Har en 4årig huskattdam där hemma som jag tidigare inte vågat ställa då hon kan va smått skeptisk på nya människor, men i helgen var vi iväg på en liten inofficiell utställning och testade- och hon var helt fantastisk, satt och njöt när domaren överöste henne med positiv kritik, och fick pris som domarens favorit, bland annat för "sitt fantastiskt underbara temperament". så tänkte testa om hon är lika cool på större evenemang.

Men har en fråga om vaccination, för utställning ska de ju vaccineras varje år.
för vanligt skydd räcker det med vartannat, och eftersom det inte fanns ngn tanke innan att ställa henne så fick hon isan två vaccinationer med fyra veckors mellanrum, våren 2015, med tanke att jag ska vaccinera henne nu i vår igen.

men vad gäller för utställning, får det aldrig gått mer än ett år mellan vaccinationerna, eller är det bara att de ska vara vaccinerade inom ett år när de ställs så det räcker för mig att hon vaccineras nu inom två år men i god tid innan utställning?
Vad kul att du ska prova att ställa ut din dam på en riktig utställning. Det är som det sista du sa, att katten ska vara vaccinerad inom 12 månader från utställningsdatum, men det är mindre viktigt med mellanrummet mellan vaccinationerna i övrigt. Det måste dock ha gått minst 15 dagar från vaccinationsdatum till utställningsdatum. :)

Kan dock tillägga att man numera kan få vaccinera mer sällan om man använder ett vaccin med längre giltighetstid än ett år (som du talar om ovan). Om man har ett vaccin som gäller ex 2 år kan man be sin veterinär skriva ut ett giltighetsintyg för detta. Om man inte kan uppvisa något sådant gäller det som jag skrev i stycket ovan.

Jag hade panik med min första utställningskatt som hade gått någon dag mer än 1 år mellan vaccinationerna. Jag trodde att det var som med häst att det bara var att göra om grundvaccinationen. Men så var det ju inte så det är ju betydligt skönare. :)
 
Vad kul att du ska prova att ställa ut din dam på en riktig utställning. Det är som det sista du sa, att katten ska vara vaccinerad inom 12 månader från utställningsdatum, men det är mindre viktigt med mellanrummet mellan vaccinationerna i övrigt. Det måste dock ha gått minst 15 dagar från vaccinationsdatum till utställningsdatum. :)

Kan dock tillägga att man numera kan få vaccinera mer sällan om man använder ett vaccin med längre giltighetstid än ett år (som du talar om ovan). Om man har ett vaccin som gäller ex 2 år kan man be sin veterinär skriva ut ett giltighetsintyg för detta. Om man inte kan uppvisa något sådant gäller det som jag skrev i stycket ovan.

Jag hade panik med min första utställningskatt som hade gått någon dag mer än 1 år mellan vaccinationerna. Jag trodde att det var som med häst att det bara var att göra om grundvaccinationen. Men så var det ju inte så det är ju betydligt skönare. :)

Tack för svar :-).
Såg dock nu att dackekatten inte ska ha förrän slutet av juni och Kalmar i juli... så dröjer väl tills dess för oss. Synd det inte är mer utställningar i Småland...
 
Tack för svar :-).
Såg dock nu att dackekatten inte ska ha förrän slutet av juni och Kalmar i juli... så dröjer väl tills dess för oss. Synd det inte är mer utställningar i Småland...
Ja, det är lite synd. Bor du där i krokarna blir det ju en bit att åka till någon annan utställning. :)
 
Någon som vill komma med smakråd? Dags för nytt burskynke. Rosa eller ljus turkos? Ena bilden taget i mulet dagsljus och andra under starka lampor

img_20170108_124950_587228d02a6b2256bde543a8.jpg



img_20170108_124106_587228e92a6b225690720946.jpg


Han är varm i färgen, är det då man ska gå på en kall färg på tyget?
 

Liknande trådar

Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 397
Senast: cili
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 018
Senast: Niyama
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp