Bukefalos 28 år!

Utställningstråden 2017

Tack och grattis själv! Iris ser verkligen jättefin ut. :) Ja, vi blev tredje bästa hane idag och det var en hel del fina hanar, så det var roligt.

Ja det var många fina hundar med! Hanarna ser så imponerande stora ut när man är van vid min lilla nätta :) Kul att se!
Tyvärr fick vi åka ganska tidigt, lillebror har köpt hus i Lerum så jag passade på att hjälpa honom flytta, var lite trist att missa alla.
 
Min Chihuahuavalp som inte är valp längre :) gjorde debut i juniorklass i går i Norrköping. Excellent och 4 plast i juniorklassen. Fick i kritiken att han har fint huvud, bra vinklar och fina propostioner för sin ålder men lite tunn front. Jag är jätte nöjd de andra i klassen var närmare 18 månader medans min precis blivit 9
 
Så var då hela Norrköping avklarat. Dag 2 och dag 3 blev Skalman andra bästa juniorhane. Excellent, men utan ck. Dock med superfin kritik så jag är väldigt nöjd med tanke på att det enbart var snygga hundar med :D Nu ska han få växa tills sig några månader innan nästa utställning, för just nu är han lite ranglig (enligt mig) och har fått upp ögonen för löptikar så han försökte pinka ner heeela utställningsområdet :cautious: Fast att han ibland fastna på en löptiksfläck gjorde inte så mycket - ett pip från BOLLEN bryter allt :banana:
 
Jag har precis försökt navigera det här med anmälan till utställning och känner mig ytterst avskräckt, både på grund av hur otroligt tungrodd proceduren verkar vara, men bemötandet från företaget som ska administrera anmälningarna, herregud! Jag kommer från hästvärlden som är väldigt lättarbetad och kundvänligt, det här med att anmälan stänger en månad i förväg utan möjlighet att efteranmäla är för mig mycket märkligt. Och postanmälan? Va? Blir ett projekt att försöka vänja sig vid det här och utveckla lite tjockare skinn... Fick efter att ha jagat det här företaget via mail, telefon och sms till slut ett "det är försent nu!!" [sic] ingen hälsningsfras, inget namn, ingenting! Till en kund?
 
Jag har precis försökt navigera det här med anmälan till utställning och känner mig ytterst avskräckt, både på grund av hur otroligt tungrodd proceduren verkar vara, men bemötandet från företaget som ska administrera anmälningarna, herregud! Jag kommer från hästvärlden som är väldigt lättarbetad och kundvänligt, det här med att anmälan stänger en månad i förväg utan möjlighet att efteranmäla är för mig mycket märkligt. Och postanmälan? Va? Blir ett projekt att försöka vänja sig vid det här och utveckla lite tjockare skinn... Fick efter att ha jagat det här företaget via mail, telefon och sms till slut ett "det är försent nu!!" [sic] ingen hälsningsfras, inget namn, ingenting! Till en kund?
Vad är det för företag? Tycker oftast att det är enkelt att anmäla faktiskt men jag anmäler oftast via skks internetanmälan. Per post har jag aldrig anmält.
 
Vad är det för företag? Tycker oftast att det är enkelt att anmäla faktiskt men jag anmäler oftast via skks internetanmälan. Per post har jag aldrig anmält.

Vet inte om det är ok att skriva ut namnet med tanke på att jag inte var nöjd? Nu är jag förvisso nybörjare så framstod säkert som lite dum som inte visste att efteranmälan inte är vanligt/standard (det är alltså första gången nånsin jag ska ställa ut) men jag fick inte ens ett svar på över en vecka och sen få det svaret jag fick. Hade det skadat med ett "tyvärr" liksom?
 
Vet inte om det är ok att skriva ut namnet med tanke på att jag inte var nöjd? Nu är jag förvisso nybörjare så framstod säkert som lite dum som inte visste att efteranmälan inte är vanligt/standard (det är alltså första gången nånsin jag ska ställa ut) men jag fick inte ens ett svar på över en vecka och sen få det svaret jag fick. Hade det skadat med ett "tyvärr" liksom?

Jaha, jag tolkade ditt andra inlägg som att du skulle börja ha någon form av ansvar över anmälningar. :rofl: Är det inte bättre att vända sig till klubben som anordnar utställningen istället för det företag som administrerar anmälningarna? :confused:
 
Jag använder i princip bara SKKs internetanmälan, går väldigt fort och smidigt. Om det är officiella utställningar, alltså.
 
Jaha, jag tolkade ditt andra inlägg som att du skulle börja ha någon form av ansvar över anmälningar. :rofl: Är det inte bättre att vända sig till klubben som anordnar utställningen istället för det företag som administrerar anmälningarna? :confused:
Jag ville det men det hänvisades till företaget, nåja! Fanns ett nummer man kunde ringa från fredag direkt till utställningen så kan ju alltid prova, annars får jag göra ett nytt försök med en utställning som fortfarande är öppen helt enkelt! Mycket nytt för mig det här.
 
Jag ville det men det hänvisades till företaget, nåja! Fanns ett nummer man kunde ringa från fredag direkt till utställningen så kan ju alltid prova, annars får jag göra ett nytt försök med en utställning som fortfarande är öppen helt enkelt! Mycket nytt för mig det här.

Är efteranmälan stängd så är det ju så. Man trycker ju kataloger och dylikt och därför är efteranmälningar ofta inte möjligt.
 
Vet inte om det är ok att skriva ut namnet med tanke på att jag inte var nöjd? Nu är jag förvisso nybörjare så framstod säkert som lite dum som inte visste att efteranmälan inte är vanligt/standard (det är alltså första gången nånsin jag ska ställa ut) men jag fick inte ens ett svar på över en vecka och sen få det svaret jag fick. Hade det skadat med ett "tyvärr" liksom?
Kanske man inte får, vet faktiskt inte.
Speciellt på en inofficiell är ju många nybörjare så man kan ju ha lite mer förståelse då tycker jag. Tex, svara trevligt!

Inga efteranmälningar är väl bla för att katalogen måste vara tryckt innan utställningen och den ska vara fullständig, domare får bara döma ett visst antal per dag osv. På officiella iaf.
 
Är efteranmälan stängd så är det ju så. Man trycker ju kataloger och dylikt och därför är efteranmälningar ofta inte möjligt.

Ja absolut, men det visste ju som sagt inte jag för jag har aldrig ens varit på en hundutställning, inte så lätt! Man kan ju faktiskt vara trevlig ändå även när man säger nej. Nu var det ju en stor officiell utställning så då kanske det ännu mer är viktigt att åtminstone vara LITE proffsig. Men det är kanske normalt att vara snorkig mot någon som bara vill ha svar? (Alltså smset jag fick).

Jag är van vid att kunna anmäla fram till dagen innan, att startlistor finns i appen och att resultaten kommer live, inte visste jag att det är såpass stor skillnad när man ska ställa hund... eller att man kan anmäla som reserv eftersom vi också har maxantal för domarna.

Nu är det ju som det är, jag får ju ta en annan utställning och det är ju ingen fara, det var det otrevliga bemötandet som avskräckte mest och hur lång tid innan man måste anmäla eftersom det var nytt för mig.
 
Ja absolut, men det visste ju som sagt inte jag för jag har aldrig ens varit på en hundutställning, inte så lätt! Man kan ju faktiskt vara trevlig ändå även när man säger nej. Nu var det ju en stor officiell utställning så då kanske det ännu mer är viktigt att åtminstone vara LITE proffsig. Men det är kanske normalt att vara snorkig mot någon som bara vill ha svar? (Alltså smset jag fick).

Jag är van vid att kunna anmäla fram till dagen innan, att startlistor finns i appen och att resultaten kommer live, inte visste jag att det är såpass stor skillnad när man ska ställa hund... eller att man kan anmäla som reserv eftersom vi också har maxantal för domarna.

Nu är det ju som det är, jag får ju ta en annan utställning och det är ju ingen fara, det var det otrevliga bemötandet som avskräckte mest och hur lång tid innan man måste anmäla eftersom det var nytt för mig.

Nej, givetvis ska man klara av att kunna svara trevligt. Tyvärr har jag liknande erfarenhet av min länsklubb. :cautious:

Hundutställningar sker inte på samma sätt som med hästar, det skulle vara snudd på omöjligt att genomföra. Det enda du behöver ha koll på är anmälans sista datum, och att helt enkelt anmäla innan dess.
 
Ja absolut, men det visste ju som sagt inte jag för jag har aldrig ens varit på en hundutställning, inte så lätt! Man kan ju faktiskt vara trevlig ändå även när man säger nej. Nu var det ju en stor officiell utställning så då kanske det ännu mer är viktigt att åtminstone vara LITE proffsig. Men det är kanske normalt att vara snorkig mot någon som bara vill ha svar? (Alltså smset jag fick).

Jag är van vid att kunna anmäla fram till dagen innan, att startlistor finns i appen och att resultaten kommer live, inte visste jag att det är såpass stor skillnad när man ska ställa hund... eller att man kan anmäla som reserv eftersom vi också har maxantal för domarna.

Nu är det ju som det är, jag får ju ta en annan utställning och det är ju ingen fara, det var det otrevliga bemötandet som avskräckte mest och hur lång tid innan man måste anmäla eftersom det var nytt för mig.
Det är lite mer som skiljer ja! Man kan tycka att hund kan ta efter lite från hästsidan på vissa saker. Liverapportering finns i danmark tex, men inte i sverige!
Jag vet inte hur det ser ut på hästsidan längre, men om hunden blir sjuk/skadar sig så du inte kan ställa ut så får du inte igen pengarna även om du har veterinärintyg. Jag minns att jag blev jätteförvånad över det för häst kunde man ju stryka m intyg o få pengar tillbaka när jag hade häst.
Här finns reglerna för utställning: https://www.skk.se/globalassets/dokument/utstallning/utstallnings-och-championatregler-t35.pdf
 
Nej, givetvis ska man klara av att kunna svara trevligt. Tyvärr har jag liknande erfarenhet av min länsklubb. :cautious:

Hundutställningar sker inte på samma sätt som med hästar, det skulle vara snudd på omöjligt att genomföra. Det enda du behöver ha koll på är anmälans sista datum, och att helt enkelt anmäla innan dess.

Ja och nu vet jag ju det så det är ju helt enkelt en ny grej jag fick lära mig, det kommer ju fler utställningar så jag hinner nog ut ändå! :) blev lite tråkig första upplevelse bara. Hade det varit någon som höll på helt ideellt och fixade på sin fritid hade jag inte ens reagerat men nu verkade det ju vara ett specifikt företag som enbart sysslade med sånt här, blev lite paff! Tittade på Alfta nu men den hade också hunnit stänga, så satsar på Västerås nu!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 556
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 324
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 068
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp