Utställningstråden 2017

Det är lite mer som skiljer ja! Man kan tycka att hund kan ta efter lite från hästsidan på vissa saker. Liverapportering finns i danmark tex, men inte i sverige!
Jag vet inte hur det ser ut på hästsidan längre, men om hunden blir sjuk/skadar sig så du inte kan ställa ut så får du inte igen pengarna även om du har veterinärintyg. Jag minns att jag blev jätteförvånad över det för häst kunde man ju stryka m intyg o få pengar tillbaka när jag hade häst.
Här finns reglerna för utställning: https://www.skk.se/globalassets/dokument/utstallning/utstallnings-och-championatregler-t35.pdf

Nån borde sälja in Equipe och TDB till hundvärlden helt klart!

Men fråga på detaljnivå istället, måste man ha ett speciellt utställningskoppel? Han är ju bara valp, funkar ett helt vanligt rent och snyggt halsband och koppel?
 
Det är lite mer som skiljer ja! Man kan tycka att hund kan ta efter lite från hästsidan på vissa saker. Liverapportering finns i danmark tex, men inte i sverige!

Vi satt senast och suckade över detta när vårt lokalområde hade sin boxerspecial förra helgen. Först skrivs allt ner på papper en gång och sen ska det föras över till nätet, istället för att skrivas in på dator direkt. Verkligen klumpigt om man jämför med hur en enkel klubbtävling i dressyr kan rapportera in resultat löpande via dator.
 
Vi satt senast och suckade över detta när vårt lokalområde hade sin boxerspecial förra helgen. Först skrivs allt ner på papper en gång och sen ska det föras över till nätet, istället för att skrivas in på dator direkt. Verkligen klumpigt om man jämför med hur en enkel klubbtävling i dressyr kan rapportera in resultat löpande via dator.
Nån borde kunna tjäna lite pengar på att strömlinjeforma det där, hehe!
 
Vi satt senast och suckade över detta när vårt lokalområde hade sin boxerspecial förra helgen. Först skrivs allt ner på papper en gång och sen ska det föras över till nätet, istället för att skrivas in på dator direkt. Verkligen klumpigt om man jämför med hur en enkel klubbtävling i dressyr kan rapportera in resultat löpande via dator.

Men det blir ju liksom inte genomförbart. Hundarna bedöms ju på nån minut eller två. Man sitter ju också sällan inomhus. Norrköping Dog Show som var nu hade över 40 ringar och bedömde nästan 4000 hundar om dagen, lite svårt att tillhandahålla 40 laptops med fungerande internet och eventuellt regnskydd... :p det går ju liksom inte att jämföra med en dressyrtävling.
 
Fast det är klart, specialer och liknande borde ju vara lättare att administrera på så vis.
 
Men det blir ju liksom inte genomförbart. Hundarna bedöms ju på nån minut eller två. Man sitter ju också sällan inomhus. Norrköping Dog Show som var nu hade över 40 ringar och bedömde nästan 4000 hundar om dagen, lite svårt att tillhandahålla 40 laptops med fungerande internet och eventuellt regnskydd... :p det går ju liksom inte att jämföra med en dressyrtävling.
Fast de fixar det i danmark! Och det är väl inte jättesmå utställningar heller :)
 
Nån borde sälja in Equipe och TDB till hundvärlden helt klart!

Men fråga på detaljnivå istället, måste man ha ett speciellt utställningskoppel? Han är ju bara valp, funkar ett helt vanligt rent och snyggt halsband och koppel?
Ja, det finns ingen regel som säger att du måste ha utställningskoppel :)
 
I danmark har alla ringsekreterare en dator som de skriver in kritiken på direkt. Vet inte hur de gör med internet men de kör väl nån slags internt wifi-nät. Resultatet kommer oftast in innan hunden som är efter är färdig. Längtar tills när/om det kommer till sverige. Mest för att jag älskar att snoka och vill läsa andras kritik. :laugh:

Funkar det i Roskilde tex så borde det fungera i sverige oxå tycker jag! :D
 
Nu har vi sovit ut efter Norrköpingsäventyret! Vi hade rasspecial igår så det blev fyrdagars för oss. Men trots det var alla hundar och människor oförskämt pigga sista dagen! :up:

Resultaten blev tyvärr inte vad vi räknat med.. vi fick två släta excellent och två VG med oss hem. Men hon är helt urfälld så jag får nog vara nöjd trots allt. :angel:

Bildbomb:
i5Em7vZ.jpg

TKpd4af.jpg

0jRr2Rf.jpg

vLKAOnD.jpg

yrLDik0.jpg

JTNY4yW.jpg

25ig8L7.jpg

klM6fJY.jpg

XYM0Zkr.jpg

IRx1zrk.jpg


Uppfödaren ställde sötaste systrarna i parklass! :D
VPsbbgn.jpg
 
Jag har haft krigsråd med mentorn och spikat vad vi ska åka på.
*Vännäs, ställer Tassa och Hot
*två ospecifiserade norska utställningar midsommarhelgen, mentorn ställer Tass och jag är hundvakt till Eijdihs syster och deras mamma, the Queen of Piteå :D
*Gällivare, mentorn ställer Tassa
*Piteå, blev det tillslut, trots sådär domare. Ställer Tassa, Hot och Hots dotter Livia som debuterar i juniorklass :)
*Kemi. Tassa och troligen Hot. Kan bli Jean istället, vi får se
*Överkalix. Tassa får visa framtassarna igen, om hon inte blivit färdig champion och verkar lite sliten. Hot, Livia eller Jean dessutom.
*Griffonspecialen och Lilla Stockholm. Tassa och... någon av de andra tre nämnda ovan. Om det sker ett mirakel och jag lyckas få köpa en valp jag är intresserad av och det finns någon lämplig valpklass på specialen så kanske den också *hoppashoppashoppas*

Oj, det blev en del nu när jag tittar på listan :D och jag drömmer redan om Danmark nästa år, och kanske något baltiskt land också...
 
Jag har haft krigsråd med mentorn och spikat vad vi ska åka på.
*Vännäs, ställer Tassa och Hot
*två ospecifiserade norska utställningar midsommarhelgen, mentorn ställer Tass och jag är hundvakt till Eijdihs syster och deras mamma, the Queen of Piteå :D
*Gällivare, mentorn ställer Tassa
*Piteå, blev det tillslut, trots sådär domare. Ställer Tassa, Hot och Hots dotter Livia som debuterar i juniorklass :)
*Kemi. Tassa och troligen Hot. Kan bli Jean istället, vi får se
*Överkalix. Tassa får visa framtassarna igen, om hon inte blivit färdig champion och verkar lite sliten. Hot, Livia eller Jean dessutom.
*Griffonspecialen och Lilla Stockholm. Tassa och... någon av de andra tre nämnda ovan. Om det sker ett mirakel och jag lyckas få köpa en valp jag är intresserad av och det finns någon lämplig valpklass på specialen så kanske den också *hoppashoppashoppas*

Oj, det blev en del nu när jag tittar på listan :D och jag drömmer redan om Danmark nästa år, och kanske något baltiskt land också...
Vi får sammåka till Danmark, dina hundar tar väl inte så stor plats så vi får nog plats med många i min bil :angel:
 
Ni som ställer mycket, har ni koll på vad domaren säger om hunden är rakad på ett ben?
Wissla har början till fukteksem på framsidan av ena armbågen och jag vill raka området för att ha koll på det och kunna tvätta ordentligt. Åker vi ut med huvudet före om jag gör det?
Hon ska ställas på söndag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 770
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 196
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 911
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp