Utställningstråden 2017

På tal om utställningsanmälan... jag kan inte annat än att hålla med om att det är krångligt!!

Som tur var fanns Brihanna redan med i skks register så jag slapp be ägaren skicka in stamtavlan. Vilket ståhej. Men men. Jag råkade anmäla mig i öppen klass till helgen, vilket jag ångrade innan sista anmälningsdag. Så jag tog tag i saken och ringde till arrangörerna (eller ja, de som håller i anmälningarna). Sagt och gjort ändrade kvinnan oss till championklass. Tog tyvärr inte hennes namn.

När jag någon vecka senare fått hem nummerlappen stod det ändå öppenklass på den. Suck. Ringde samma nummer igen, fick tala med en otrevlig kvinna (rätt säker på att det var samma kvinna) som menade att hon "alltid tar sådant skriftligt" och "tyvärr skickade vi iväg katalogen för tryck idag så jag tror inte vi kommer kunna ändra åt dig". Ännu mera suck. Jag hade ändå ringt i god tid och ändrat anmälan och fått det bekräftat av damen i telefonen. Men nej, den otrevliga damen hänvisade mig till att "du kan ju köpa katalogen när du är på plats så ser du vilken klass du ska starta i". :crazy:

Tänker ringa imorgon och dubbelkolla hur det blev. Orkar inte stresskolla det på plats. :down:
 
Rekordet vi haft med antal griffoner i bilen på väg till utställning är tio, och då var inte baksätet helt fullt. Jag tror vi kan få plats med två eller tre tillsammans med din/-a. :D

Hennes hundar är ganska stora (däremot vet jag inte hur stor bil hon har). Min ganska lilla Eurasiertik har inget att komma med i jämförelse med Zeppe och Lemmy :D
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Ni som ställer mycket, har ni koll på vad domaren säger om hunden är rakad på ett ben?
Wissla har början till fukteksem på framsidan av ena armbågen och jag vill raka området för att ha koll på det och kunna tvätta ordentligt. Åker vi ut med huvudet före om jag gör det?
Hon ska ställas på söndag.
Jag ställde min när han var rakad på ett framben, en rektangel typ för blodprovstagning. Det enda domaren sa var typ "han har visst varit till veterinären". Men inget stod i kritiken och han blev BIR. :)
 
Jag ställde min när han var rakad på ett framben, en rektangel typ för blodprovstagning. Det enda domaren sa var typ "han har visst varit till veterinären". Men inget stod i kritiken och han blev BIR. :)

Ja jag tycker ju att de borde bortse från det men man vet ju aldrig med domare :D
 
Ringde nu för att se vilken klass jag hamnade i och de hade lyckats ändra mig till championklass :banana:

Tur det. För jag hade varit riktigt bitter annars. Samtliga damer jag talat med hos deras "kundservice" har varit krångliga och rätt otrevliga. Men nu är jag nöjd för problemet ska väl vara löst nu.
 
Här är en bild från Norrköping.
prrSQs2.jpg
 
Jag som precis lärt mig hur det går till i valpklassen och vad placeringarna/priserna betyder och då är det dax att gå upp i Junior klassen :banghead:
Där känns det som en ren djungel!
Hade hittat en sån bra bild där man ser hur alla placeringar går vidare och vad de betyder men nu har jag råkat radera den :(
Någon som kan tipsa om en bra sida där allt är förklarat, på ett enkelt sätt ;)
Eller som kan ge sig på en förklaring här?
 
Jag som precis lärt mig hur det går till i valpklassen och vad placeringarna/priserna betyder och då är det dax att gå upp i Junior klassen :banghead:
Där känns det som en ren djungel!
Hade hittat en sån bra bild där man ser hur alla placeringar går vidare och vad de betyder men nu har jag råkat radera den :(
Någon som kan tipsa om en bra sida där allt är förklarat, på ett enkelt sätt ;)
Eller som kan ge sig på en förklaring här?

Sök på hundutställning på wikipedia så står både klasser, graderingar etc :)
 
Jag som precis lärt mig hur det går till i valpklassen och vad placeringarna/priserna betyder och då är det dax att gå upp i Junior klassen :banghead:
Där känns det som en ren djungel!
Hade hittat en sån bra bild där man ser hur alla placeringar går vidare och vad de betyder men nu har jag råkat radera den :(
Någon som kan tipsa om en bra sida där allt är förklarat, på ett enkelt sätt ;)
Eller som kan ge sig på en förklaring här?

I den enskilda bedömningen får du ditt kvalitetspris -- Excellent, Very Good, Good, Sufficient. Finns också KEP, t.ex om hunden är halt och inte kan bedömas den dagen. Till konkurrensen går hundarna med Excellent i första hand, Very Good hundar plockas in om det inte är minst fyra med Excellent. I konkurrensen placeras fyra hundar och CK kan delas ut. Om du får CK går du vidare till bästa hane/bästa tik. Där kan Cert delast ut till bästa hund (med bruksmeriter för boxer) i varje kön som har fått CK. Och sen tävlar bästa hane och bästa tik om BIR och BIM.
 
Min sambos gympartner har en jaktlabbe som han jagar med. Vad behövs för utställningsmerit för att bli jaktchampion? Tanken är att jag ska hjälpa honom att ställa vovven
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 156
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 172
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 867
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp