Utställningstråden 2017

Premiären med att visa en annans hund kunde ju gått bättre O_o
Jag ställde upp och följde med en äldre vänn som ville ha hjälp med att visa sin boxer på en inof. (Som tur är).
Vi hade träffats några gånger innan och övat men utöver det är hunden inte tränad någonting alls på att ställas.

Hunden som i vanliga fall älskar allt och alla satte svansen mellan benen när vi kom in i ringen! Domaren bad oss springa först så hon kanske kunde slappna av skulle hon titta på henne sen.
Men hon sprang med svansen mellan benen hela tiden och var jätte nervös :(
När domaren kom fram försökte hon hugga henne!
Jag fick hålla fast huvudet så domaren klappade lite på henne och kände över henne lite snabbt bara för övningar skull.

Jag visste att hunden varit mycket hos veterinären sen valp med diverse problem och att hon där måste sövas ner bara för att klippa klorna, hon hugger mot personalen där med.
Antagligen blev det en liknande upplevelse när domaren kom fram och började sig över henne direkt utan att hälsa.
Riktigt snopet och jag fick lite ångest över att folket skulle tro att det är min hund, samma ras och de har precis samma tecken med denna tik är 5 modeller större på alla håll och kanter...
Ägaren blev såklart helt förstörd och vet inte vad hon ska göra med sin hund nu :(
De tränar mycket bruks där hon är jätte duktig.

En bättre start som handler åt en annan kunde man ju fått :crazy: Det är nog ingen karriär jag kommer sattsa på :down:
 
Premiären med att visa en annans hund kunde ju gått bättre O_o

Ja, det var ju inte roligt. Hur gammal är hunden? Om den har fått mycket obehagliga upplevelser i samband med hantering kanske det kan gå att väga upp med mycket träning och trevlig upplevelser, om det sitter i det snarare än något nedärvt. Men om jag vore ägaren skulle jag inte prova att ställa ut utan en massa ring- och hanteringsträning, för att få hunden glad och bekväm i den situationen.
 
Tävla bruks istället och skita i utställning är väl det enklaste svaret?
Ja det kommer hon göra med men blev såklart orolig och ledsen.
Att hunden kommer hugga mot andra finns såklart i tankarna även om vi alla tror att det var situationen som påminner den hos veterinären som gjorde att hon blev rätt.
Några fler utställningar blir det inte iallafall och det bryr sig ägaren inte om.
 
Ja, det var ju inte roligt. Hur gammal är hunden? Om den har fått mycket obehagliga upplevelser i samband med hantering kanske det kan gå att väga upp med mycket träning och trevlig upplevelser, om det sitter i det snarare än något nedärvt. Men om jag vore ägaren skulle jag inte prova att ställa ut utan en massa ring- och hanteringsträning, för att få hunden glad och bekväm i den situationen.

Hon är 15månader nu.
Ja vi sa det med att vi får se till att hon bara får en massa possitiva upplevelser istället som väger över de dåliga så småningom.
Hon kommer nog inte ställa ut fler gånger, det ska ju vara roligt för båda.
Kommer inte avla något ändå då hon har lite diverse fel.
Pratade om att när hon blivit tryggare med hanteringen kanske vara med på nån inof. och bara be domaren ge godis och klappa om hunden och sen gå ut igen så det inte blir någon press.
 
Vilka flyger ni med? Får man fråga vad biljetterna inkl hund kostade?
Har suttit och kikat runt lite på flygbiljetter... Vi pratade om att bila ner...
Äsch blir nog inget med det men det hade varit kul när det är så "nära" :angel:

Vi flyger med SAS, brukar aldrig vara några problem med dom. Vi är 4 personer så har bokat 4 Pet in cabin men även en bur i cargo där det får plats två hundar om vi vill ha fler hundar med, själv planerar jag att ta med 2 st.
Flygbiljetter t/r fick vi för 1400kr per person, sen till kommer ju hundarna på flyget så blir väl 1200kr till (galet dyrt tycker jag).
 
Är så taggad inför kommande helgs utställning! Blir årets sista och hennes näst sista som valp (om man räknar MyDog som 1 fast vi är anmälda båda dagarna).
Man känner direkt abstinens när man inte får ställa varje helg Haha!
Och vi har hittat en grupp som vi kan ringträna tillsammans med och lilla Hera har blivit tottad för första gången så hennes päls ska växa sig fin :love:

Ja och det hjälper ju inte när jag ser på fb hur bra och trevlig @Linda_A är mot alla! Känns som en riktig toppen utställning och vi längtar Så! :up:
 
Då är vi anmälda till Atibox nästa år :nailbiting:
Tuula Seppäla från Finland dömmer vår grupp, någon som vet nåt om henne?
Känner att vi måste träna massor!
Verkar vara stora ringar med mycket springande så vi behöver träna på att hon inte ska hoppa på mig när hon blir uppspelt eller när vi springer lite fortare :angel:
Och att kunna stå med alla tassarna på marken när folk pipper som galningar med sina leksaker O_o
 
Då är vi anmälda till Atibox nästa år :nailbiting:
Tuula Seppäla från Finland dömmer vår grupp, någon som vet nåt om henne?
Känner att vi måste träna massor!
Verkar vara stora ringar med mycket springande så vi behöver träna på att hon inte ska hoppa på mig när hon blir uppspelt eller när vi springer lite fortare :angel:
Och att kunna stå med alla tassarna på marken när folk pipper som galningar med sina leksaker O_o

Då ses vi förhoppningsvis. :) Anmäler dock så sent som möjligt, hoppas ju på att få till bruksmeriter först.
 
Då ses vi förhoppningsvis. :) Anmäler dock så sent som möjligt, hoppas ju på att få till bruksmeriter först.

Härligt! Vi jobbar på lydnaden, hoppas börja kunna komma ut på nån tävling till sommaren... Hade gärna vela komma igång med brukset så vi kan knipa lite cert :)
Vet du om det finns någon som planerar att hålla i ringträningar inför Atibox?
Vi frågade i vår klubb men verkade inte vara något intresse.
Det är ju lite annorlunda mot hur vi ställer så hade velat träffa någon som vet hur det går till och som kanske kan hjälpa oss lite...
 
Vet du om det finns någon som planerar att hålla i ringträningar inför Atibox?
Vi frågade i vår klubb men verkade inte vara något intresse.
Det är ju lite annorlunda mot hur vi ställer så hade velat träffa någon som vet hur det går till och som kanske kan hjälpa oss lite...

Jag har inte hört om några såna planer, men det kan ju bli av lite längre fram. Sen tror jag att det nog funkar utmärkt att ställa på det sätt som passar hunden bäst, det är ju inget krav att alla gör likadant. Men det är klart, lite mer kaotiskt i ringarna kanske det blir, fast det handlar nog mest om finalerna.
 
Mjaa, idag är vi inte riktigt nöjda :angel: Zeppelin, slätt excellent. Första gången han blir utan ck på 1,5 år typ. :eek: Lemmy BH-4 m reserv-cert vilket iofs är kul men det var bara han och junioren som kunde få cert så då är det naturligtvis hur surt som helst.
Och hunden som vann var den som allra sämst klarade hanteringen, han ville inte alls visa nå tänder, och tyckte väl inte övrig hantering var så rolig heller, jag blir så less på sånt. Fine att inte det går bra för en själv men ta då någon av de andra fina som inte hade problem? Gah! En dag kvar..
 
Mjaa, idag är vi inte riktigt nöjda :angel: Zeppelin, slätt excellent. Första gången han blir utan ck på 1,5 år typ. :eek: Lemmy BH-4 m reserv-cert vilket iofs är kul men det var bara han och junioren som kunde få cert så då är det naturligtvis hur surt som helst.
Och hunden som vann var den som allra sämst klarade hanteringen, han ville inte alls visa nå tänder, och tyckte väl inte övrig hantering var så rolig heller, jag blir så less på sånt. Fine att inte det går bra för en själv men ta då någon av de andra fina som inte hade problem? Gah! En dag kvar..

:wtf::arghh:

Inte bättre blir det av att rasfolket sitter och säger i facebookgrupperna att alla uppfödare i Sverige är seriösa så det kvittar vem man köper från. :banghead:
 
Första utställningen för oss kommer bli den inofficiella valputställningen i Sollentuna :bump: Men som det ser ut nu kommer min hund bli alldeles för stor för sin ras så jag räknar med en kort utställningskarriär :angel:
Många Kooikrar (bl.a. din uppfödare) har hundar som är förstora som det i alla fall går bra för, så du kan nog vara lugn. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 198
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 173
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 876
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp