Bukefalos 28 år!

Vad är fel på mig? (Frukost)

Du får förlåta men jag har så fruktansvärt svårt att tro att en normalt rörlig person går upp i vikt på 1200 kalorier.

Tror att folk underskattar hur mycket kalorier de får i sig.

Tänkte precis detsamma!
Nu har jag förvisso häst som jag är hos varje dag/rider minst 6 dagar/vecka + PW:ar upp till 4 km 2 dagar/vecka. Men jag är liten, 162 cm och runt/knappa 55 kg tung.
Nu har jag aldrig räknat kalorier "seriöst", men försökte göra en enklare uträkning till ett idrottsprojekt. Då låg jag kring 2 200- 2 400 kalorier/dag.
Så 1 200 kalorier låter iaf extremt lite i mitt huvud. Men nu är jag som sagt ingen expert.
 
Jag har aldrig använt de där apparna särskilt mycket, men har hört från flera håll att det är lätt att underskatta sitt kaloriintag pga flera anledningar:
Appen har för lågt kalorivärde inlagt på vissa grejer. Det kan finnas flera "100 gr kycklingfile" med olika värde.
Det skiljer en hel del mellan en liten och en stor av saker man slår in styckvis. Tex stor/liten kanelbulle, men det finns bara en kanelbulle i appen.
Slår man in volymsmått är det lätt att tex en msk olja egentligen blir två eller tre med en stor matsked.
Lägg därtill att man lätt underskattar grejer med högt energiintag, tex smör på smörgås där man gissar 5 gr fast det var 10 gr.
Det blir många bäckar små, och det går nog rätt lätt att komma ner i 1200 kcal på vad som egentligen är 1800 kcal.

Troligen helt sant. När jag började väga så var det nästan alltid mer än jag trott. Särskilt yoghurt och sånt. "Äh det är kanske 2 dl i en sån skål. Jaså det var 4 dl" ;)

Jag lekte lite med en kaloriberäknare nyss bara för att se.

Frukost ett: 1 ägg, 1 banan, 100 ge kvarg (osötad, 0.3%)

Frukost två: Som ovan.

Sen lunch 125 gram kyckling och 1 dl/60 gram ris (torr vikt)

Middag: som lunchen

1180 kcal

Och då ingen dryck med kalorier, ingen sås, inga grönsaker till maten, inga smörgåsar, ingen müsli eller sötning till kvargen, ingen frukt. Dvs sjukt jävla boring kost och inte fullvärdig. Men likväl alla kcal förbrukade...
 
Jag har ingen motivation för att motionera, precis som jag redan skrivit. Och jag vet inte, du menar att jag skulle bli hungrig fortare för att jag är omotiverad? Jag tror inte det funkar så.
Nu förstår jag inte alls hur du läser.

Om du får omotiverad i viktminskningen är det kanske dumt att sänka intaget såpass på en gång. Det är pyttelite med 1200/dag. Säg att du ligger på runt 2000 idag så kanske du kan lägga dig runt 1800-1900 så har du minskat och når troligen långsam viktminskning. Det är inte heller så lite att du borde bli slö av det. Får du motivation till att ta tag i det på riktigt kanske du kan lägga dig lägre än så och träna mycket samtidigt. Så länge du fortfarande mest ser hinder och inte möjligheter tror jag att processen blir ganska svårt. Vill du egentligen ha pepp för att locka fram motivation ska du nog vara tydligare med det så hjälper buke säkerligen till.

@Kattennizze jo visst är det så. Jag hade nog mest förstått det som att ts ville minska mängden fett men är det enbart kilon som ska bort de det sant det du skriver.


Redigerat 2 ggr nu. Paddan rättar väldigt konstigt efter uppdatering. Allt innehållande bokstaven ä blir allt möjligt konstigt.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig använt de där apparna särskilt mycket, men har hört från flera håll att det är lätt att underskatta sitt kaloriintag pga flera anledningar:
Appen har för lågt kalorivärde inlagt på vissa grejer. Det kan finnas flera "100 gr kycklingfile" med olika värde.
Det skiljer en hel del mellan en liten och en stor av saker man slår in styckvis. Tex stor/liten kanelbulle, men det finns bara en kanelbulle i appen.
Slår man in volymsmått är det lätt att tex en msk olja egentligen blir två eller tre med en stor matsked.
Lägg därtill att man lätt underskattar grejer med högt energiintag, tex smör på smörgås där man gissar 5 gr fast det var 10 gr.
Det blir många bäckar små, och det går nog rätt lätt att komma ner i 1200 kcal på vad som egentligen är 1800 kcal.

Jag väljer alltid det med hösta innehåll om jag är osäker, sen stpr ju allt på förpackningen också. Sen finns det också verfierat på vissa att det som står stämmer. Men som sagt jag överskattar det mesta.
 
Frukost ett: 1 ägg, 1 banan, 100 ge kvarg (osötad, 0.3%)

Snabb googling ger kalorivärde på ägg mellan 75-115 kcal och banan 70-110, kvarg ca 60 kcal/100 g.
Man loggar de låga värden och får ~200 kcal, men äter ett större ägg, en större banan, 2 msk extra kvarg och en tsk honung för smakens skull kan bli uppåt ~350 kcal.
 
Om du har en ätstörning och äter mindre än 1200 kcal för att inte gå upp - då är den här tråden inte bra för dig.

Varför är det inte bra för mig?:confused:

Jag bara la till att man kan gå upp på 1200. Och att 2000 knppast är bra att äta om man rör sig mindre än medel svensson.
 
Varför är det inte bra för mig?:confused:

Jag bara la till att man kan gå upp på 1200. Och att 2000 knppast är bra att äta om man rör sig mindre än medel svensson.
Nu kanske det här låter hårt, men om du har självinsikt nog för att veta att du lider av en ätstörning tycker jag att du borde inse att ditt sätt att äta varken är sunt eller representativt för så kallat friska personer. Jag beklagar att du är sjuk, men sprid inte desinformation om energiintag och vad som är rimligt.
 
Nu kanske det här låter hårt, men om du har självinsikt nog för att veta att du lider av en ätstörning tycker jag att du borde inse att ditt sätt att äta varken är sunt eller representativt för så kallat friska personer. Jag beklagar att du är sjuk, men sprid inte desinformation om energiintag och vad som är rimligt.

Så det är falsk information när jag säger att jag går upp på 1200? Nej, för det gör jag faktiskt.

Det känns extra konstigt att ni tycker ts ska äta 2000 utan att veta hens vikt, ålder, längd och kön. Det tycker jag är fel information. Om ts är 150 cm är det självklart att hon inte ska äta lika mycket som en som är 180cm.
 
Så det är falsk information när jag säger att jag går upp på 1200? Nej, för det gör jag faktiskt.

Det känns extra konstigt att ni tycker ts ska äta 2000 utan att veta hens vikt, ålder, längd och kön. Det tycker jag är fel information. Om ts är 150 cm är det självklart att hon inte ska äta lika mycket som en som är 180cm.
Vikt ålder, längd och kön är inte det enda som spelar in. Framförallt gener, men också träningsmängd (och en hel massa annat) har också betydelse. Men den kalorimängd du anger låter _väldigt_ liten, vilket tyder på extremt låg kaloriförbrukning. Normalt för en kvinna av genomsnittslängd är ca 2000 kalorier, och jag (som är strax över 150cm och kvinna) behöver konsumera mer kcal än min make på 185 cm och vi båda håller vikten.
Källa: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/energi-kalorier/
 
Så det är falsk information när jag säger att jag går upp på 1200? Nej, för det gör jag faktiskt.

Det känns extra konstigt att ni tycker ts ska äta 2000 utan att veta hens vikt, ålder, längd och kön. Det tycker jag är fel information. Om ts är 150 cm är det självklart att hon inte ska äta lika mycket som en som är 180cm.
Jag var nog otydlig. Vad jag syftade till var inte att ifrågasätta din upplevelse av att gå upp i vikt trots ett lågt energiintag, utan ditt generaliserande med det som utgångspunkt. För de flesta kvinnor är nämligen 2000 kcal närmare energibalans än 1200 och att hävda att det vore dåligt att äta kring 2000 kcal om dagen för någon som inte har någon form av ämnesomsättningsstörning kallar jag desinformation.
 
Okej visst, kör på era metoder. Jag bryr mig inte. Men det är löjligt att rekomendera ts något när du inte har en blekaste vad hens energiförbrukning är, kanske lika låg som min. Eller så hög att hen måste ha 3000. Men nej, på fullaste allvar tror jag inte att en normal kvinna äter 2000 och inte går upp. Jag utgår alltid från 1200, sen lägger jag till aktiviteter och ökar kalorierna.

Man kan räkna ut ett ca BMR online vilket är vad din kropp gör av med bara för att fungera, dvs inte inräknat ett vanligt liv, endast kroppsfunktioner.
Det get en ganska bra start till att räkna ut vad man själv behöver
 
Jag kan inte äta frukost, börjar jag äta frukost töjer jag ut magen enormt, jag kan allvarligt äta fem mackor och sedan vara svinhungrig till lunch när jag haft mina frukostperioder.
Frukost fungerar inte för mig.
Jag äter inte frukost , mår mycket bättre utan.
Är lagom hungrig både till lunch och kvällsmat utan frukost.

Äter två gånger om dagen jag och det är det som fungerar för mig.
Äter jag frukost blir det ofta även snacks i mängder efter ett tag, min magsäck blir för stor tror jag.
 
Snabb googling ger kalorivärde på ägg mellan 75-115 kcal och banan 70-110, kvarg ca 60 kcal/100 g.
Man loggar de låga värden och får ~200 kcal, men äter ett större ägg, en större banan, 2 msk extra kvarg och en tsk honung för smakens skull kan bli uppåt ~350 kcal.

Ja. Vilket förstärker det jag ville visa med mitt inlägg - det är knappt möjligt. I mitt fiktiva exempel har man inte använt någon olja/smör/margarin för att tillaga kycklingen heller. En liten slatt olja/klick smör i pannan ökar ju på det med.

Den jag använde angav btw 78 för
ägg och 107 för banan och 62 för kvarg. Tog en i högen bara.
 
Behovet av mat är extremt olika tänk på det, min mamma och även min mormor är sånna som äter några kex till lunch och lite kvällsmat och kvällskaffe och de är inte varken smala eller tjocka bara inget stort behov av att äta.
Jag äter säkert dubbelt så mycket som dom och då äter jag inte heller extrema mängder.
Är 164 cm och 50 kg och helt normal kropp.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 545
Senast: DarkInNight
·
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 506
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp