Bukefalos 28 år!

Vad är fel på mig? (Frukost)

Troligen helt sant. När jag började väga så var det nästan alltid mer än jag trott. Särskilt yoghurt och sånt. "Äh det är kanske 2 dl i en sån skål. Jaså det var 4 dl" ;)

Jag lekte lite med en kaloriberäknare nyss bara för att se.

Frukost ett: 1 ägg, 1 banan, 100 ge kvarg (osötad, 0.3%)

Frukost två: Som ovan.

Sen lunch 125 gram kyckling och 1 dl/60 gram ris (torr vikt)

Middag: som lunchen

1180 kcal

Och då ingen dryck med kalorier, ingen sås, inga grönsaker till maten, inga smörgåsar, ingen müsli eller sötning till kvargen, ingen frukt. Dvs sjukt jävla boring kost och inte fullvärdig. Men likväl alla kcal förbrukade...
Ja det är nog lätt att missa mycket :)
Skulle vara intressant att mäta vad jag själv ätit idag, ska googla :)
 
Så det är falsk information när jag säger att jag går upp på 1200? Nej, för det gör jag faktiskt.

Det känns extra konstigt att ni tycker ts ska äta 2000 utan att veta hens vikt, ålder, längd och kön. Det tycker jag är fel information. Om ts är 150 cm är det självklart att hon inte ska äta lika mycket som en som är 180cm.

Gå upp är en sak. Bli överviktig är en annan.
Jag skulle också gå upp om jag åt 2000 kcal. Det innebär inte att jag skulle bli överviktig av att äta 2000 kcal. Jag skulle bli trevligt normalviktig.

När jag som ung var anorektisk låg jag på 600 kcal per dag när det var som mest illa. På sjukhuset fick jag 1200 kcal. Klart som fan att jag gick upp. Men jag blev inte överviktig, inte ens normalviktig.

Sen så ska man kanske också fundera på hur mkt och hur länge man menar med gå upp. En gång gav jag mig fan på att nå vikt så jag fick ge blod. Åt som satan, massa kcal. Jag gick upp. 2.5 kg. Sen var det fasiken tvärnit. Hur mkt jag än proppade i mig. Men om man då stoppar vid 2 kg och liksom "fan det här går inte, 2 kg på en månad - jag kommer rulla fram" så märker man kanske inte det.

Så - går du upp, eller blir du överviktig? Två olika saker. Och har du en ätstörning är det inte givet att ditt gå upp betyder att du blir överviktig. Och då är det inte relevant alls i diskussionen att du går upp på 1200
 
Gå upp är en sak. Bli överviktig är en annan.
Jag skulle också gå upp om jag åt 2000 kcal. Det innebär inte att jag skulle bli överviktig av att äta 2000 kcal. Jag skulle bli trevligt normalviktig.

När jag som ung var anorektisk låg jag på 600 kcal per dag när det var som mest illa. På sjukhuset fick jag 1200 kcal. Klart som fan att jag gick upp. Men jag blev inte överviktig, inte ens normalviktig.

Sen så ska man kanske också fundera på hur mkt och hur länge man menar med gå upp. En gång gav jag mig fan på att nå vikt så jag fick ge blod. Åt som satan, massa kcal. Jag gick upp. 2.5 kg. Sen var det fasiken tvärnit. Hur mkt jag än proppade i mig. Men om man då stoppar vid 2 kg och liksom "fan det här går inte, 2 kg på en månad - jag kommer rulla fram" så märker man kanske inte det.

Så - går du upp, eller blir du överviktig? Två olika saker. Och har du en ätstörning är det inte givet att ditt gå upp betyder att du blir överviktig. Och då är det inte relevant alls i diskussionen att du går upp på 1200

Fast vi pratar ju om att gå upp inte att bli överviktig. Jag tror många skulle gå upp på 2000 precis som oss. Jag skulle gå upp eftersom jag inte rör mig mycket och ts kanske inte gör det heller?

Men visst jag lämnar väl det här till ''experterna'' som tycker man ska hålla sig till 2000 oavsett kropp och aktivitet:up:
 
Kan detta stämma ?
Jag har ätit stuvade makaroner med mozzarellaost i , samt rödbetsbiffar med fetaost i plus vatten till lunch.
Och en baguette med soltorkad tomat ,sallad,fetaost ,Championost och mjölkchoklad till kvällsmat.

Fick det till 1560 .
 
Fast vi pratar ju om att gå upp inte att bli överviktig. Jag tror många skulle gå upp på 2000 precis som oss. Jag skulle gå upp eftersom jag inte rör mig mycket och ts kanske inte gör det heller?

Men visst jag lämnar väl det här till ''experterna'' som tycker man ska hålla sig till 2000 oavsett kropp och aktivitet:up:

Fast att man går upp på 1200 om man är underviktig har ju ingenting med TS situation att göra? Bara för att en underviktig person går upp av 1200 kcal så betyder det inte att en överviktig person inte går ner förrän under 1200 kcal.
 
Kan detta stämma ?
Jag har ätit stuvade makaroner med mozzarellaost i , samt rödbetsbiffar med fetaost i plus vatten till lunch.
Och en baguette med soltorkad tomat ,sallad,fetaost ,Championost och mjölkchoklad till kvällsmat.

Fick det till 1560 .

Det är mycket ost så det beror nog till mkt stor del just hur mkt ost och mjölk och smör det var i.
 
Bara några trådar mozzarella så att säga :p i stuvningen som extrapiff.
Inget smör , bara mjölk.

Och biffarna? De stektes utan smör/olja? Mycket eller litet fetaost. Osv osv.
Det är sånt som gör det svårt att räkna kalorier. Man måste i princip laga maten själv och väga och mäta varje ingrediens samt väga portionen för att kunna hålla det "säkert". Annars blir det ett överslag som kan slå just väldigt fel.
 
Och biffarna? De stektes utan smör/olja? Mycket eller litet fetaost. Osv osv.
Det är sånt som gör det svårt att räkna kalorier. Man måste i princip laga maten själv och väga och mäta varje ingrediens samt väga portionen för att kunna hålla det "säkert". Annars blir det ett överslag som kan slå just väldigt fel.
Okej kan tänka mig det, allt fanns inte ens med på sidorna jag sökte på.
Då kan jag nog ungefär räkna med att jag ligger på 2000 precis normalt :)
 
Okej kan tänka mig det, allt fanns inte ens med på sidorna jag sökte på.
Då kan jag nog ungefär räkna med att jag ligger på 2000 precis normalt :)

Ja det låter rimligt. Sen kan du ju ligga på 1800 ena dagen och 2200 andra osv.

Portionsstorleken spelar också roll förresten, och för att veta den måste man väga.

Men som överslag är tabellerna och apparna kanon. Att stämma av ungefär hur stor samstämmighet det är mellan vad man tror man äter och vad man egentligen äter.
 
Ja det låter rimligt. Sen kan du ju ligga på 1800 ena dagen och 2200 andra osv.

Portionsstorleken spelar också roll förresten, och för att veta den måste man väga.

Men som överslag är tabellerna och apparna kanon. Att stämma av ungefär hur stor samstämmighet det är mellan vad man tror man äter och vad man egentligen äter.
Ja men precis , intressantast är som du nämnde alla småtillbehör, som oljan man steker i, för egen del drar jag på rejält med smör när jag steker :D
 
Ja men precis , intressantast är som du nämnde alla småtillbehör, som oljan man steker i, för egen del drar jag på rejält med smör när jag steker :D

Man kan få i ganska många kalorier så. Jag brukar hälla en klick smör i både ris och pasta. Och alla vet att man måste ha rikligt med smör till färskpotatis. Samt att tzatziki i stora mängder funkar till allt utom pannkaka ;P Dessutom tror jag att mitt användande av ost bör räknas som tre ggr så mycket som kaloriappar tror att man använder. Dvs äter jag en portion pasta med ost bör jag nog ta 3 ggr ostens kalorier för min portion..

Chips man snor ur påsen på jobbet ett i taget nu och då under natten räknas inte heller.

Om man inte verkligen väger, mäter och registrerar ALLT man stoppar i munnen tror jag inte någon av oss kan säkert säga mer än på några hundra kalorier när hur mkt vi får i oss. Och vem fan orkar dra upp fickvågen och väga ett snattat chips på jobbet och antecka "12 gram sourcream and onionchips".
 
Okej visst, kör på era metoder. Jag bryr mig inte. Men det är löjligt att rekomendera ts något när du inte har en blekaste vad hens energiförbrukning är, kanske lika låg som min. Eller så hög att hen måste ha 3000. Men nej, på fullaste allvar tror jag inte att en normal kvinna äter 2000 och inte går upp. Jag utgår alltid från 1200, sen lägger jag till aktiviteter och ökar kalorierna.

Man kan räkna ut ett ca BMR online vilket är vad din kropp gör av med bara för att fungera, dvs inte inräknat ett vanligt liv, endast kroppsfunktioner.
Det get en ganska bra start till att räkna ut vad man själv behöver
Jag räknade tidigare i tråden att 1500 kcal kunde handla om någon med obefintlig aktivitet. Då räknade jag på en kvinna mellan 31-60 år som väger 60 kg och är stillasittande i hemmet...
går man 15 min till busstationen varje dag, är yngre eller väger mer osv så läggs det på över de 1500.

Om jag stabilt skulle äta endast 2000 kcal skulle jag garanterat gå ned i vikt på sikt när jag jobbar och tränar 2-3 gånger i veckan - alltså inget extremt. Mitt BMR ligger på 1400, så troligen skulle jag sluta fungera ordentligt om jag låg på 1200kcal om dagen.

Tyvärr är underrapportering ett vanligt problem när man gör kostregistreringar, man glömmer att registrera den där kakan man tog, man höftar lite på hur mycket lunch man åt, man glömde ta med att i köttfärssåsen man reggade hade man både tomatpuré och lök i och angivelserna i programmen/apparna om man tar st/dl osv kan skilja sig mycket från faktisk vikt. När jag läste näringslära på högskolan var just underrapportering och felaktiga angivelser ett av problemen som togs upp som påverkar slutresultatet och visst kom jag på mig själv att ibland underrapportera...
 
För mig är inte underrapportering ett problem. Igår åt jag ett äpple jag röknade till 60 cal men jag la på 20 för att vara säker men då kan jag lika gärna logga som 100 det är ju lättare, fast det är ju ett stort äpple så jag tar nog 150 bara för att vara hundra.

Fast kör man på att man ska logga tycer jag man verkligen ska, logga oljan du steker i, tomatpuren osv annars kan du lika gärna skita i det för det blir fel.

Sen är vi alla olika, jag har alltid haft lågt BMR ända sen barn. :) Men som sagt ts kan också ha mycket lågt bmr, vi vet ju inte
 
Tyvärr är underrapportering ett vanligt problem när man gör kostregistreringar, man glömmer att registrera den där kakan man tog, man höftar lite på hur mycket lunch man åt, man glömde ta med att i köttfärssåsen man reggade hade man både tomatpuré och lök i och angivelserna i programmen/apparna om man tar st/dl osv kan skilja sig mycket från faktisk vikt. När jag läste näringslära på högskolan var just underrapportering och felaktiga angivelser ett av problemen som togs upp som påverkar slutresultatet och visst kom jag på mig själv att ibland underrapportera...

I de studier jag läst så skattar folk ofta väldigt fel som du skriver, och trenden brukar vara att de som upplever sig som smala och att de att de kan äta mycket utan att gå upp- äter mindre och i regel rör sig mer än de tror, medan de som upplever det som att de går upp på luft i regel äter betydligt mer än de tror (även efter att man utbildat dem via dietist..). Så det verkar gå åt båda håll :)
 
Jag behöver ligga runt 1000-1200kcal för att gå ner. Hyfsat stabil på 1500 men över så lägger jag på mig igen.

159cm över havet och har av allt att döma en ganska låg basal förbrukning.

Och jo, efter OP vägdes allt och det slank inte ner något extra, orkade inte äta det jag skulle då.

Nu är en annan femma :crazy:
 
Nu förstår jag inte alls hur du läser.

Om du får omotiverad i viktminskningen är det kanske dumt att sänka intaget såpass på en gång. Det är pyttelite med 1200/dag. Säg att du ligger på runt 2000 idag så kanske du kan lägga dig runt 1800-1900 så har du minskat och når troligen långsam viktminskning. Det är inte heller så lite att du borde bli slö av det. Får du motivation till att ta tag i det på riktigt kanske du kan lägga dig lägre än så och träna mycket samtidigt. Så länge du fortfarande mest ser hinder och inte möjligheter tror jag att processen blir ganska svårt. Vill du egentligen ha pepp för att locka fram motivation ska du nog vara tydligare med det så hjälper buke säkerligen till.

@Kattennizze jo visst är det så. Jag hade nog mest förstått det som att ts ville minska mängden fett men är det enbart kilon som ska bort de det sant det du skriver.


Redigerat 2 ggr nu. Paddan rättar väldigt konstigt efter uppdatering. Allt innehållande bokstaven ä blir allt möjligt konstigt.

Vad baserar du omotivation för att äta mindre på? Och var ser du att jag frågar om just viktnedgången?
Jag har inte frågat nått alls om det generella ätandet eller hur jag ska gå ner i vikt. Det enda jag frågade var om tips på bra frukostar. Sen att ni andra börjar hjälpa med saker jag inte vill ha hjälp med är inte riktigt mitt fel.
 
Jag fattar inte riktigt. Jag frågar om frukost. Inget annat. Och nu börjar det trilla in om hur omotiverad jag är och hur otacksam jag är för att jag inte tar till mig alla tips på hur jag ska äta?
Jag är otroligt kinkig i maten, vilket folk har extremt svårt att förstå. Därför frågar jag inte om det eftersom de som tipsar blir sura på att jag inte kan äta så som dom vill. Så visst, tipsa på om saker jag inte frågat, det går jättebra! Men acceptera då att jag funkar på ett sätt som gör det svårt att följa andra människors dieter och att jag själv anpassar efter vad som passar mig. Så de som blir sura på det kan helt enkelt sluta tipsa! Ni andra, fortsätt gärna ge råd! Det dyker upp saker som jag tar till mig, även om det är mer sällan än för "gemene man".
 
Jag hittar ingen bra frukost som jag håller mig på och som håller mig vaken.
Testat yoghurt och müsli, hungrig efter 1 h. Och blir trött.
Testat havregrynsgröt, hungrig efter 1,5 h.
Testat bacon och ägg, hungrig efter 2 h och för jobbigt när klockan ringer 3.40.
Testat smörgås, en sort funkar bra, men då ligger den på typ 600 kcal och det funkar ju inte om jag ska försöka gå ner.

Varför håller jag mig inte mätt på annat än otroligt kalorität frukost?

Anledningen till att du håller dig mätt på kalorität mat är ju att det innehåller mer energi. På morgonen är energiförrådet tomt och det är klart att det krävs mer för att fylla på. Blir du dessutom trött så är det ett tecken på att du fått för lite energi.
Om du går upp 3.40 är det orimligt att du kan hålla dig till "normal" lunchtid utan att äta. Du får nog se din kost över hela dagen, vilket jag är säker på att du gör. Satsa på mat med hög proteinhalt. För mycket socker har bara den effekten att det ger en snabb mätthetskänsla men dippar snabbt ner och då ligger insulin kvar i kroppen och du känner hunger. Jag tror inte du ska stirra dig blind på kaloriinnehållet utan se till att du får ordentligt med protein och fibrer.
Men hur är det med motionen? Att gå ner i vikt handlar inte bara om vad man äter utan lika mycket om vad man förbränner.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: DarkInNight
·
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 206
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 495
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp