Vad blir det för (vegetarisk) mat?

@majola Spännande med kvargsufflé! Låter som något jag skulle gilla, jag gillar ju t ex risgryns- och mannagrynspudding, känns lite i samma liga som det också...
Åh, potatis- och purjolökssoppa ska jag också äta snart. Känns som om det bara blir så att jag tänker att jag ska det, men äter det aldrig^^. Någon sorts soppa och en bit hembakt bröd har blivit standard här =) Men mkt bättre än att bara äta gröt hela tiden iaf ;)

@pepp Äsch, lite varierar du ju dig iaf =P Vegopizza ska jag också äta snart! Och linsgryta..! Jag fastnar i att det måste vara komplicerat, men det måste det ju inte alls..! Håller med om att det är trist att laga till sig själv, synd du bor så långt bort, annars hade du kunnat få bjuda mig på middag ;)^^

@VLMF Stroganoff var länge sen jag åt! Ska kika lite i kökstråden också =)

//r
 
Ikväll blev det pasta med körsbärstomater, spenat och mycket mozzarella och vitlök. Så gott. Nya favoritsnabbmaten.
 
24989555_10155199162785678_1349475763_n.jpg


Idag blev det en mini-jultallrik till lunch =)

//r
 
Jag är också period-vegetarian som också mest håller till i kökstråden. Jag har regelbundna leveranser av närproducerat nötkött att ta hand om (när jag alls ids/hinner laga mat) så då kan det bli slagsida åt nötfärs och långkok på högrev i perioder.

Men mitt senaste lunchlådeprojekt är vegetariskt: beet bourguignon! Har stått på att testa-listan länge men först nu förverkligats, mycket nöjd!
 
@Lager Ja, det är gott! Jag föråt mig dock på dem för ett par år sen så har inte ätit det sen dess, men nu blev det! Och det skulle nog lätt kunna bli några nät till... jag kokade dem bara som vanligt dock :)

//r
 
Vad gör ni för julmat? Vi har skurit ner rejält på köttkonsumtionen på senaste tiden och även om vi kommer att äta mer kött och fisk under jul (skinka, lax, sill och köttbullar blir det allt) så vill jag ha med fler vegetariska alternativ.

Det vi brukar göra är:
ägghalvor
rödkålssallad med äpple, apelsin, cranberries och valnötter

Ska jag försöka ge mig på någon rotfruktslåda? Recept?
 
@majola Jag brukar göra auberginesill, det tycker jag blir godare än vanlig sill. Och "köttbullar". Vissa år gör jag en griljerad "skinka" av kålrot, men vet inte om jag ska göra det i år. Skinkan har aldrig vart nåt särskilt för mig på julbordet. Köpte även vegetarisk smörgåsskinka till nedsatt pris iaffärn så tar kanske sån på mackan istället =).
Är lite sugen på att prova på detta också;
http://www.valdigtvego.se/gravad-morot/

//r
 
@majola Jag brukar göra auberginesill, det tycker jag blir godare än vanlig sill. Och "köttbullar". Vissa år gör jag en griljerad "skinka" av kålrot, men vet inte om jag ska göra det i år. Skinkan har aldrig vart nåt särskilt för mig på julbordet. Köpte även vegetarisk smörgåsskinka till nedsatt pris iaffärn så tar kanske sån på mackan istället =).
Är lite sugen på att prova på detta också;
http://www.valdigtvego.se/gravad-morot/

//r

Wow, gravad morot låter ju jättespännande! Det ska jag nog göra!

Skinka, lax, sill och köttbullar blir kvar i original, men jag vill ha mer vegetariska alternativ och tillbehör. Blir så lätt att man käkar potatis/bröd med kött/fisk annars. Trist och inte så sunt. Vi vill försöka bibehålla våra "mer vegetariska" vanor under julhelgen.
 
@majola Kul, tala om om du gör det! Håller med om att det inte känns så sunt, julmat är rätt mäktig. Jag brukar dock inte ha så mycket mer personligen. Men ska nog koka brysselkål + göra nån grönsallad (med citrusfrukter och kaki i kanske?) till julbordet iaf, så man får nåt fräscht till allt det mera mäktiga.

//r
 
@majola Kul, tala om om du gör det! Håller med om att det inte känns så sunt, julmat är rätt mäktig. Jag brukar dock inte ha så mycket mer personligen. Men ska nog koka brysselkål + göra nån grönsallad (med citrusfrukter och kaki i kanske?) till julbordet iaf, så man får nåt fräscht till allt det mera mäktiga.

//r
Smörslungad brysselkål med rostade hasselnötter rekommenderar jag...
 
Jag har en ny kärlek. Kalops. Jag har ju aldrig ätit kött så alla såna grejer har helt gått mig förbi tills nu i vuxen ålder. Uppväxt på makaroner och gröna ärtor som jag är så fick jag till och med kontrollgoogla hur man kokar potatis :p Blev bjuden av min ömma fader i förra veckan och idag gjorde jag ett eget försök. Han använde quorn, jag körde på oumph(the chunk). Hans blev bättre, men så hade han också en ansenlig större mängd lagerblad än de två som Ica sa till mig att använda. Och mer kryddpeppar. Min var även betydligt blötare än vad hans var, tror verkligen det är till fördel att inte ha så mycket vätska i för min blev lite blaskig, även om den var god(känd). The chunk fyller ju inte ut med smak på samma sätt som jag antar att kött gör. Ska prova ett annat recept nästa gång!
 
@majola Som några redan tipsat om är grönkålspaj riktigt gott och lätt att göra. I år ska vi testa vegetarisk sill också med aubergine. Sedan brukar det bli ugnsrostade grönsaker som t.ex. morötter och rotfrukter.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 145
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
550
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 948
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 484
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp