Vad handlar sopstrejken om?

Min sambo är chaufför och gör just på sistnämnda sätt. Han säger dessutom att kursen är ett skämt.
Jag är chaufför på tung trafik och tycker att YKB-repetitionen på 35h var oerhört matnyttig.
Jag tog mina tunga behörigheter på 80-talet och har kört på hävdvunnen rätt.
 
Men nu var det sopkörande människor det handlade om. Inte andra yrken. Finns många yrken men tok låga löner.
Har du provar köra sopor? Här finns fortfarande en hel del med säckar att lyfta. Alla har inte kärl på hjul eller så är kärlen så överfyllda att de rasar när man flyttar kärlen.

Och oavsett så anser jag att ca 35' per månad, när arbetstiden är avsevärt kortare än en standard-heltid, är alldeles för mycket för sophämtning.
I min kommun finns det en bestämmelse om att soptunnorna inte får vara fyllda så mycket att locket inte stängs ordentligt. Är tunnan överfylld så töms den inte. Plättlätt.
Saknar kärlen hjul så är det vad som ska åtgärdas. Inte högre lön med fortsatta förslitningsskador på arbetstagarna.
 
En fråga som jag stöder sophämtarna fullt ut i är osäkerheten i anställning. Som det är nu så måste de söka jobb på nytt varje gång en upphandling vinns av en ny entreprenör.
@Dentaku Ja det är ganska besvärande med nya upphandlingar. Så fungerar det även i Skåne med ambulanssjukvården, där det förövrigt ofta krävs c-kort och innebär många tunga lyft.
 
Okej.
Men om ingen vill göra jobbet då, hur gör man då?
Struntar i det eller tvångsrekryterar?
Men det finns personer i Sthlmsområdet som vill köra sopor! Jag vet iaf två personer som sökt men blivit nekade och de sökte just pga arbetstiderna och lönen, två vuxna karlar med fullgod fysik och behörighet. Jag tror det finns flera som kan tänka sig att jobba med det men inte får chansen eftersom det är samma personal som återanställs vid upphandlingarna. Helt riktigt kan jag tycka att om man har jobbet och vill fortsätta att man ska få göra det, men det är inte så att åkerierna står med mössan i hand och gråter för att ingen vill jobba med det.

Med tanke på hur många brandmän som vill sluta sina jobb pga lönen tror jag flera kan tänka sig köra sopor istället med korta arbetsdagar och bra betalt. Nu när jag tänker på det så vet jag ytterligare en karl med C-kort som är sjukt less på att köra gods hela dagarna och komma hem sent efter långkörningar, vi har aldrig pratat om det men jag tror nog även han skulle kunna tänka sig att byta upp sig till sopåkare.
 
Men det finns personer i Sthlmsområdet som vill köra sopor!
Då så borde det ju fungera.
Det handlar ju om tillgång och efterfrågan.
Får man tag på personal så duger ju villkoren.
Den dag som man står där med vakanser så får man se över det hela tills att jobbet blir gjort.
 
Då så borde det ju fungera.
Det handlar ju om tillgång och efterfrågan.
Får man tag på personal så duger ju villkoren.
Den dag som man står där med vakanser så får man se över det hela tills att jobbet blir gjort.
Det är väl delvis strejken handlar om? Personalen vill inte delge information om bl a nycklarna och det gör att det är svårt att ta in andra istället. Jag förstår att de vill behålla ackordet men när de själva säger att de inte hinner äta lunch och jobbet är tungt så är det inte en bra arbetssituation utan kan bli bättre om det läggs på timmar istället, fast då går det inte att sköta två jobb på samma tid.
 
De sökte pga arbetstider och lön, Hade de då sökt om det varit heltid schemalagt och 25.000 i månaden (approximerar vad folk här verkar tycka är rimligt)?
Vad vet jag om det, det var inte det frågan gällde och inte vad strejken gäller heller. Det har aldrig varit snack om att sänka lönen utan att lägga på antalet timmar från 29 till 34.
 
Det är alltid brist på yrkesförare på tung trafik.
Så det dräller inte av C-korts-förare som är "över".

Men nu så är det ju ett problem att ordna sophämtningen så du måste ha fel där.
C-kortsförarna kör hellre styckegods och jobbar på lager än att de kör sopor.

På vilket vis är det ett problem att ordna sophämtningen i de områden av Stockholms län där man använder sig av Almegas standardavtal, menar du? Att det tillfälligt blir problem när samtliga sophämtare går ut i vild strejk är väl inte särskilt konstigt och faktum är att man trots detta kunnat lösa sophämtningen någorlunda. Bland annat genom bemanningsföretag, som använder just Almegas avtal.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article25382906.ab
 
Vad vet jag om det, det var inte det frågan gällde och inte vad strejken gäller heller. Det har aldrig varit snack om att sänka lönen utan att lägga på antalet timmar från 29 till 34.
Då är det ett dåligt argument gör att det finns folk som vill ha jobbet om du inte vet något om dessa är intresserade med andra vilkor.
 
Okej.
Men om ingen vill göra jobbet då, hur gör man då?
Struntar i det eller tvångsrekryterar?

Det finns ju inget som tyder på att det inte finns intresse av jobbet.
Om det finns för få sökande till ett visst uppdrag så får man givetvis förändra antingen uppgifterna eller lönen eller arbetstiderna. Det är en sak. Men att gnälla om att få jobba en timme extra per dag känns i mina ögon orimligt.
 
Det finns ju inget som tyder på att det inte finns intresse av jobbet.
Om det finns för få sökande till ett visst uppdrag så får man givetvis förändra antingen uppgifterna eller lönen eller arbetstiderna. Det är en sak. Men att gnälla om att få jobba en timme extra per dag känns i mina ögon orimligt.
Villkoren kan vara följden av att tjänsterna varit oattraktiva.


De flesta blir missnöjda av försämrade villkor, det skulle blivit gnäll på de flesta arbetsplatser om man försämrar villkor. Förmodligen skulle du också gnälla om det gällde dig om du blivit anställd på vissa villkor och dessa förändrades till det sämre. Du kanske blivit erbjuden jobb med bättre villkor än de som nu föreslås och tackat nej.

PS det handlar inte om en timme extra om dagen utan betydligt mer vad jag förstår.
 
Villkoren kan vara följden av att tjänsterna varit oattraktiva.

De flesta blir missnöjda av försämrade villkor, det skulle blivit gnäll på de flesta arbetsplatser om man försämrar villkor. Förmodligen skulle du också gnälla om det gällde dig om du blivit anställd på vissa villkor och dessa förändrades till det sämre. Du kanske blivit erbjuden jobb med bättre villkor än de som nu föreslås och tackat nej.

PS det handlar inte om en timme extra om dagen utan betydligt mer vad jag förstår.

Enligt andra skribenter i tråden har arbetsvillkoren förändrats från ackord till fast arbetstid på andra ställen. Det tycks inte ha blivit något sopkaos i de kommunerna.

Enligt vad jag har läst så handlar det om förändring av veckoarbetstid från 29 timmar till 34 timmar. Det motsvarar precis en timme om dagen. Dessutom är väl tanken att stressen och jäktandet ska minska genom att arbetstiden är fast. Således en förbättring i arbetsmiljön.
 
PS det handlar inte om en timme extra om dagen utan betydligt mer vad jag förstår.

Var har du fått den informationen?

"Företaget erbjöd miljöarbetarna att behålla dagens lönenivåer på cirka 35 000 kronor i månaden. Motkravet var att sopåkarna skulle öka sin arbetstid med en timme per dag – och gå från i genomsnitt 29,5 timmar per vecka till 34,5, skriver Reno Norden i ett pressmeddelande."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tsatter--arbetarna-tackar-nej-till-erbjudande
 
Var har du fått den informationen?

"Företaget erbjöd miljöarbetarna att behålla dagens lönenivåer på cirka 35 000 kronor i månaden. Motkravet var att sopåkarna skulle öka sin arbetstid med en timme per dag – och gå från i genomsnitt 29,5 timmar per vecka till 34,5, skriver Reno Norden i ett pressmeddelande."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tsatter--arbetarna-tackar-nej-till-erbjudande
Ledsen, tänkte fel. Fick det till en timme i veckan och inte om dagen.
 
På vilket vis är det ett problem att ordna sophämtningen i de områden av Stockholms län där man använder sig av Almegas standardavtal, menar du?
På något vis så har ju dessa förmånliga avtal behövts för att få folk till yrket.
Annars så hade de inte funnits.
Att de finns är ett bevis i sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp