Bukefalos 28 år!

Vad handlar sopstrejken om?

Jag har svårt att tänka mig att det är någon enorm skillnad mellan att hämta sopor i Stockholm och att göra det i Göteborg.
Det handlar om tillgång och efterfrågan på personal.
I Stockholm så byter folk jobb om de inte gillar villkoren så där måste man betala bra för att få personal.
Bussförare t.ex. har Stockholmstillägg.
 
I vissa yrken har man inte en chans att ens komma ifråga om man inte har en viss utbildningsnivå innan man får jobbet.
Och i andra jobb så är det de fysiska förutsättningarna som avgör.
Typ stark nog, se tillräckligt bra o.s.v.
Sopåkare har tung behörighet på sitt körkort, det är rejäla hälsokrav på det.
Vart 5:te år efter 45 så måste man klara en läkarundersökning.
Det är också något som måste visa sig på lönen.
 
19990610_1561273667280320_8453816281934458118_n.jpg


påminner om den här tråden.
 
Svarta pengar och annat, det är mer regel än undantag i Stockholm tyvärr.

Vi måste inte ha såna yrken men jag tror att just hur välbetalt det är nu låser fast folk i ett arbete man kanske inte borde ha som livstidsjobb. Med det sagt så ska man givetvis inte komma undan med att skippa på reglerna runt arbetsmiljö men just vad det är för arbete och att man belönas med ackord/alternativt få gå hem tidigt gör nog att det lätt fuskas med saker ändå.
Varför skulle man inte få vara sopåkare hela livet om man nu trivs med det? Menar du att man inte ska ha löner som man kan leva på hela livet eller vad menar du?
Sopåkare har c-körkort och dom flesta c-kortsjobben har bra betalt.
 
Det som stör mig är att de verkar vara så verklighetsfrämmande och ha så konstiga referensramar. Jag läste en intervju med en talesman och han hävdade att det där med 29 timmars arbetstid var för att de i princip aldrig tog lunch. "Hade vi tagit lunchrast hade arbetstiden troligtvis varit 34-35 timmar" eller nåt sånt sa han. Men VA? Lunchrast är väl för tusan inte arbetstid? TROR de att alla andra har betald lunchrast? Detta kombinerat med uppfattningen av att kunskapen om nycklar mm är deras personliga och inte tillhör arbetsgivaren och en hög lönenivå gör att jag har väldigt svårt att sympatisera.
 
Det som stör mig är att de verkar vara så verklighetsfrämmande och ha så konstiga referensramar. Jag läste en intervju med en talesman och han hävdade att det där med 29 timmars arbetstid var för att de i princip aldrig tog lunch. "Hade vi tagit lunchrast hade arbetstiden troligtvis varit 34-35 timmar" eller nåt sånt sa han. Men VA? Lunchrast är väl för tusan inte arbetstid? TROR de att alla andra har betald lunchrast? Detta kombinerat med uppfattningen av att kunskapen om nycklar mm är deras personliga och inte tillhör arbetsgivaren och en hög lönenivå gör att jag har väldigt svårt att sympatisera.
Jag har väldigt svårt att sympatisera med folk som vill sänka andras löner men inte går med på att få sin lön sänkt.
Alla yrken och arbetsplatser har inte heller 40h/vecka.
Jag har tex inte det, ska jag också ha sänkt lön då tycker du?
Jag har även betald lunch.
Sen har jag svårt för att du drar alla över en kam baserat på en intervju. Oavsett vad den där talespersonen nu sa så har jag svårt för följande citat: ..."en hög lönenivå gör att jag har väldigt svårt att sympatisera."
Varför skulle en hög lön göra det svårt att sympatisera? :confused: Avundsjuka?

Vad vinner du på att sopåkarna får sänkta löner?
 
Jag har väldigt svårt att sympatisera med folk som vill sänka andras löner men inte går med på att få sin lön sänkt.
Alla yrken och arbetsplatser har inte heller 40h/vecka.
Jag har tex inte det, ska jag också ha sänkt lön då tycker du?
Jag har även betald lunch.
Var läser du att jag inte går med på att få min lön sänkt? Jag har haft krävande jobb med hög lön. Nu har jag ett mindre krävande jobb med lägre lön. Helt normalt och självklart. Jag har dock aldrig haft jobb där heltid är under 40 h/vecka, däremot jobb som krävt betydligt fler timmar, utan övertidsersättning eller liknande. Jag har även arbetat en hel del som egenföretagare i en bransch där förhållandena försämrats kraftigt de senaste tio åren. Arvodena idag är lägre än de var för ca 15 år sedan samtidigt som uppdragsgivarna förväntar sig mer i leverans.
Jag har inte heller sagt att just du har för hög lön, hur skulle jag kunna ha en uppfattning om det? Det jag HAR sagt är att jag tycker verklighetsförankringen känns svag - det saknas ett omvärldsperspektiv.
 
Det jag HAR sagt är att jag tycker verklighetsförankringen känns svag - det saknas ett omvärldsperspektiv.

Den här delen håller jag med om fullt ut. Total avsaknad av lojalitet mot uppdragsgivare och arbetsgivare. I andra yrken hade det varit direkt avskedsgrundande. En arbetstid som är en bråkdel av normalarbetstiden, med en lön som om yrket krävde 5 års heltidsstudier.

(Men vi ska inte glömma att det är sophämtarnas situation i Stockholm som verkar sådär över gränsen till totalt dysfunktionell till arbetstagarnas fördel, det är inte samma annorstädes). Risken är ett deras fullkomliga hybris, sprider sig som negativt "rykte" till deras kollegor som inte alls har samma situation.
 
Var läser du att jag inte går med på att få min lön sänkt? Jag har haft krävande jobb med hög lön. Nu har jag ett mindre krävande jobb med lägre lön. Helt normalt och självklart. Jag har dock aldrig haft jobb där heltid är under 40 h/vecka, däremot jobb som krävt betydligt fler timmar, utan övertidsersättning eller liknande. Jag har även arbetat en hel del som egenföretagare i en bransch där förhållandena försämrats kraftigt de senaste tio åren. Arvodena idag är lägre än de var för ca 15 år sedan samtidigt som uppdragsgivarna förväntar sig mer i leverans.
Jag har inte heller sagt att just du har för hög lön, hur skulle jag kunna ha en uppfattning om det? Det jag HAR sagt är att jag tycker verklighetsförankringen känns svag - det saknas ett omvärldsperspektiv.
Du hör nog till undantaget i så fall. Jag har svårt att tro att gemeneman är redo att få sin lön sänkt. Jag är def inte det och tycker att en sån riktning på arbetsmarknaden är ett steg i fel riktning.
 
En renhållningsarbetare kan inte på eget initiativ tömma kärl (utföra svarttömning) utan man måste ha en order om tömning från kretsloppskontoret. Stämmer inte vikterna i databasen så åker arbetstagaren på kraftiga böter. Så tror inte att det är så vanligt idag med dagens system som många vill påstå.
 
Det handlar om tillgång och efterfrågan på personal.
I Stockholm så byter folk jobb om de inte gillar villkoren så där måste man betala bra för att få personal.
Bussförare t.ex. har Stockholmstillägg.

Jag tror snarare att det handlar om ett gammalt avtal från 70-talet. Man hade samma typ av avtal på många ställen tidigare, men det är i princip bara i Stockholm det fortfarande finns kvar. Jag är övertygad om att det finns mängder av människor där som gärna skulle arbeta som sopåkare med de villkor som arbetsgivaren erbjuder nu. Jag ser för övrigt inget som skulle förklara skillnaden den stora skillnaden mellan Stockholm, Göteborg och Malmö vad gäller arbetsmarknaden för transportbranschen. Personer med C-körkort är det sug efter i alla städerna.
 
Du hör nog till undantaget i så fall. Jag har svårt att tro att gemeneman är redo att få sin lön sänkt. Jag är def inte det och tycker att en sån riktning på arbetsmarknaden är ett steg i fel riktning.
Redo och redo, jag har råkat ut för exakt samma sak som sopåkarna, min arbetstid höjdes med oförändrad lön. Inget jag eller mina kollegor gick ut i vild strejk för. De som nu strejkar har en avsevärt bättre timlön än vad jag har och det som framkommit avseende bl a nycklarna gör att mina sympatier krympt i takt med att sopberget växer.
 
En fråga som jag stöder sophämtarna fullt ut i är osäkerheten i anställning. Som det är nu så måste de söka jobb på nytt varje gång en upphandling vinns av en ny entreprenör.

De privata upphandlingarna är en stor röra som är svår att hantera för både företag och anställda. Att investera i maskinparker som man skriver av på 15 år och sedan bli av med uppdraget efter 2 år, gör vem som helst gråhårig. Upphandlingarna bör göras på tidshorisonter som klingar bättre med tillräcklig långsiktighet.

Dagens system är ungefär lika effektivt som statligt/kommunalt monopol. Det är ganska liten nytta med privatiseringar om man tar bort en del av förutsättningarna att driva företag effektivt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp