Vad handlar sopstrejken om?

Var det på den tiden posten kom rätt och ut överallt? Det är kanske något man borde återinföra isf.
Du blandar äpplen och bananer här. När de tag bort ackordet fick de jobba sina 40 timmar och stressen försvann. Sen infördes längre turer och mera jobb skulle hinnas med i de 40 timmarna , många omorganisationer då nya kvastar skulle sopa och kaoset är ett faktum.
 
Från dig verkar det som en komplimang.
Så ett åtal om precis det jag nämnde är samma som "Tack för länkarna, dom tillhör kategorin "min mammas grannars, mosters kusinbarns grannar har hört....".

Jag arbetade även på ett Café i Stockholms innerstad under min studietid och då var det liknande med sopåkare som hämtade pengar i kuvert, inga hot dock. DET däremot är anektdotiskt. Kanske har allt ändrat sig sen detta och när åtalet behandlar men att denna sorts företeelser med svarta pengar och utpressning (främst den första delen) var väldigt vanligt är inte direkt något okänt.
 
Det handlar om tillgång och efterfrågan på personal.
I Stockholm så byter folk jobb om de inte gillar villkoren så där måste man betala bra för att få personal.
Bussförare t.ex. har Stockholmstillägg.
Här kallas ett av tilläggen en bussförare kan få för Göteborgsplattan.
 
Så ett åtal om precis det jag nämnde är samma som "Tack för länkarna, dom tillhör kategorin "min mammas grannars, mosters kusinbarns grannar har hört....".

Jag arbetade även på ett Café i Stockholms innerstad under min studietid och då var det liknande med sopåkare som hämtade pengar i kuvert, inga hot dock. DET däremot är anektdotiskt. Kanske har allt ändrat sig sen detta och när åtalet behandlar men att denna sorts företeelser med svarta pengar och utpressning (främst den första delen) var väldigt vanligt är inte direkt något okänt.
Återkom med fällande domar inklusive diarienummer.
 
Jag är övertygad om att det finns mängder av människor där som gärna skulle arbeta som sopåkare med de villkor som arbetsgivaren erbjuder nu.
Nej det gör det inte för det finns inga bostäder till rimliga priser.
Så antingen flyttar sopåkarna till en billigare plats eller så byter de till ett annat jobb.
Arbetsmarknaden i Stockholm är helt galen.
 
Nej det gör det inte för det finns inga bostäder till rimliga priser.
Så antingen flyttar sopåkarna till en billigare plats eller så byter de till ett annat jobb.
Arbetsmarknaden i Stockholm är helt galen.

Sopåkare kan vem som helst med C-behörighet och YKB bli. Det finns alltså en stor grupp personer som kan söka jobben utan att tidigare ha arbetat som sophämtare alls. Personer med C-behörighet tar också kontinuerligt studenten från fordonsprogrammet.

Jag har bott mer än 10 år i Stockholm så jag vet hur både bostads- och arbetsmarknad ser ut. Och jag är helt övertygad om att det inte vore några problem att rekrytera de folk som behövs om man erbjuder en månadslön på 35' för 7 timmars arbete/ dag.
 
Nej, den är på 5 dagar. Som dessutom kan läggas upp på att man går kurs 1 dag/år i 5 år och sedan börjar man om eftersom den bara är giltig i 5 år. Min sambo är chaufför och gör just på sistnämnda sätt. Han säger dessutom att kursen är ett skämt.

När man tar den första gången ihop med c-kortet är den på ca 140 h. Och definitivt inget skämt. Det är påfyllnaden som är 5 dagar.
 
Ja
Det som ändras är att de tidigare haft ett poängsystem där de kunnat gå hem när de är klara med sitt område - något som garanterat kan göra att många arbetar på ett sätt som sliter på kroppen onödigt mycket. Med tidlön måste man jobba sina timmar, på gott och ont.

Så har det varit här med. Men ökad arbets tid innebär inte att det det ska ta längretid oftast läggs arbetsuppgifter till
 
Jag är politiker (i kommunen). Lägger ner drygt 100 timmar om året och för det får jag 2000kr efter skatt. Trevligt att du anser mig vara överbetald...

Samma här, jag lägger förutom de 20 timmar jag jobbar i veckan (när jag inte är halvt sjukpensionär) ner drygt 200 timmar om året för att läsa handlingar, åka på möten betala en herrans massa pengar i parkeringsavgift, betala fika och restaurangmat, ta ledigt från jobbet, åka runt 9 timmar i buss med fritidsnämnden för att besöka de platser som fritidsnämnden har hand om 2-3 ggr om året, svara på mejl när som helst, vara tillgänglig via mejlen och skicka mejl eller telefonsamtal vidare till rätt instans, förutom den tid (som inte är inräknad i de 200 timmarna) jag är ute bland folk och kastar mig in i diskussioner som handlar om de ämnen som mitt ämbete som ledamot i fritidsnämnden, där ridanläggningar, konstgräshallar, ishallar, simhallar, spontanidrottsplatser, ridsportföreningar, fotbollsföreningar, frimärkssamlarföreningar, bowlingföreningar, familjer, föräldrar och idrottsutövare, fritidsnjutare med mera ingår och för det får jag ca 5-6000 kr om året efter skatt och bostadstillägget för pensionärer sänkt med detsamma. Jag uppskattar också att få höra att jag anses som överbetald.

Jag har för närvarande -12 kronor på kontot, men får tack o lov pensionen i morgon.
 
Om vi ska gå in på sådant så finns det fler yrken med risk för att skära sig eller sticka sig. Fler yrken med tunga lyft. Fler yrken med otrevlig lukt.
Till exempel undersköterska, polis, brandman eller för den delen mitt eget yrke kriminalvårdare.

Men nu var det sopkörande människor det handlade om. Inte andra yrken. Finns många yrken men tok låga löner.
Har du provar köra sopor? Här finns fortfarande en hel del med säckar att lyfta. Alla har inte kärl på hjul eller så är kärlen så överfyllda att de rasar när man flyttar kärlen.
 
Hur hade du tänkt att det ska stiftas nya lagar om vi inte har folkvalda politiker (lagar som bla styr arbetsmiljö)?

Hur hade du tänkt att statens, landstingets och kommunens budget ska läggas utan politiker? Den budget som gör att sopåkarna får betalt.

Och nya lagar så att vi funktionsvarierade kan få besök av de tjänstemännen som fattar beslut om avslag på våran assistansrätt, färdtjänst, parkeringstillstånd, handikapphjälmedel osv.... enbart genom telefonsamtal med oss och läsa de papper vi skickat in tillsammans med x antal läarintyg, och kanske i slutänden att vi funktionsvarierade kan få rätt efter alla överklaganden i tingsrätt och Svea Hovrätt när de ser oss i verkligheten och inte bara som en siffra på ett papper.

Och här en fundering till, INTE till Athena-Arabians som skrev detta fantastiska inlägg


Men nej, självklart är politiker fullkomligt inkompetenta och onödiga. Det är ju bara att ge oss funktionsvarierade även de med intellektuell funktionsvariation, så som ADHD, Aspberger, bipolär sjukdom o andra psykiska variationer, en cyanidkapsel att tugga i oss, eller en stjärna på kläderna och skicka oss till en gaskammare tillsammans med alla asylsökande. Så att Sverige kan bli rent, från onödiga personer.

Snälla ni som "bara" har gått i "Livets hårda skola" och inte lärt er ett skvatt om hur kommun, stat, landsting med mera fungerar utan svarar alla hinder med förakt, hat och liknande i stället för att se möjligheter. Den dag, ni själva stöter på hinder, hur vill ni tackla de problemen. "bunta ihop dem o slå ihjäl - jag har egna problem". Snälla ta av er skygglappar och sätt er i skolbänkarna och läs in allt ni skolkade er i från under ungdomsåren så kan vi diskutera på allvar sedan när ni växt ur sandlådan.

Kram! :)
 
Stort TACK! till dig, @tanten (tror jag det var) och alla andr politiker! Både fritidspolitiker och anställda. Jag är så tacksam för att andra är beredda att göra detta jobb, mer eller mindre avlönat och ofta på obekväm arbetstid. Jag kan ha synpunkter på enskilda politiker (eller egentligen deras åsikter), men att klaga på politiker för att de gör det jobb de gör? Aldrig. Alla som gör det anser jag själva borde engagera sig, så får de se hur lätt det är.

Tack själv, kram och ha en fortsatt fin sommar. Jag jobbar en vecka till o sen är det tre veckors semester då jag förmodligen ska sitta o stirra i väggen här hemma kanske åka till Nora o köpa glass nån dag och till Arboga och gå på medeltidsdagar. Det är nog vad pengarna räcker till. :)
 
Sopåkare kan vem som helst med C-behörighet och YKB bli. Det finns alltså en stor grupp personer som kan söka jobben utan att tidigare ha arbetat som sophämtare alls.
Det är alltid brist på yrkesförare på tung trafik.
Så det dräller inte av C-korts-förare som är "över".
Och jag är helt övertygad om att det inte vore några problem att rekrytera de folk som behövs om man erbjuder en månadslön på 35' för 7 timmars arbete/ dag.
Men nu så är det ju ett problem att ordna sophämtningen så du måste ha fel där.
C-kortsförarna kör hellre styckegods och jobbar på lager än att de kör sopor.

Det är så lätt att tycka utifrån utan att se hela bilden.
Vill man få folk att köra sopor så kostar det annars så får man ingen personal.
Det spelar i det läget ingen roll vad man anser om sopåkarnas attityder.
Är det ingen som vill köra så är det ju så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp