Bukefalos 28 år!

Vad handlar sopstrejken om?

Ja okej, YKB också. Inte heller det kan tänkas motsvara tre års högskole-/universitetsstudier.

Nej, den är på 5 dagar. Som dessutom kan läggas upp på att man går kurs 1 dag/år i 5 år och sedan börjar man om eftersom den bara är giltig i 5 år. Min sambo är chaufför och gör just på sistnämnda sätt. Han säger dessutom att kursen är ett skämt.
 
+ @skogaliten

Jag är ganska insatt i offentlig upphandling inom andra områden och jag har stor förståelse för att man inom sopphanteringsbranschen känner oro för sitt jobb i framtiden. Det är de dock inte ensamma om, och jag tror att de har missat en del av omvärldsbevakningen när de nu gör som de gör. Istället för att påstå att nyckelhanteringen är en unik kompetens för just sophämtare och att de inte kan tänka sig att gå över till det mer vanliga systemet med reglerad arbetstid, så hade de tjänat på att samarbeta med facket för att stärka sina kort inför framtiden. Transportförbundet organiserar väl även arbetare inom andra yrken som också drabbas av regelbundna upphandlingar (t ex bussförare tunnelbaneförare)? Lokalvårdare, vård- oh omsorgspersonal, bemanningsföretag m.fl. är andra som också har samma förutsättningar. Sophämtarna är helt enkelt inte så unika som de tror att de är, och jag tror att de skulle tjäna på att acceptera det och göra sig starkare genom att samarbeta med andra. Då riskerar de att tappa sin priviligierade löneposition, vilket de förstås inte vill, men inför framtiden är det kanske ändå smartare.

Lagen om offentlig upphandling borde definitivt ses över så att den anpassas till dagens arbetsmarknad och efter det faktiska utfallet från lagen (för den slår ganska fel ibland och hamnar långt ifrån dess syfte, t ex stödstrumpeavtalet) men sophämtarna jag har hört har ju överhuvudtaget inte sagt något om det utan enbart bara pekat på här och nu och för MIG.



Jag vet för lite om detta exempel, men om jag spekulerar utanför det så kan jag absolut tänka mig lönesystemförändringar som kan beskrivas som sänkt timlön men som ändå i det stora hela är bättre för mig.
  • Att jag får betald tid för rast, toapaus, omklädning, väntetid (t ex väntar på leveranser från andra, står i bilkö, good will för nöjda kunder m.m.)
  • Att jag kan använda maskiner som tar lite längre tid att använda än att bära, dra, lyfta, hiva tunga saker med kroppen vilket går fortare men sliter på kroppen i längden.
  • Att jag slipper sura miner och suckar från kollegor som behöver vänta en minut extra om jag vill ta en omväg runt en hög kant eller använda en maskin istället för att lyfta med kroppen.
Det finns säkert fler exempel men detta är vad jag kommer på här och nu. Dvs tack vare/på grund av maskinerna så tar det längre tid men jag klarar att jobba 5 timmar mer i veckan och klarar att jobba i yrket under fler år.
Jag försökte mest svara på frågan "varför man strejkar?", och jag håller iofs med dig till stor del, att gå bort från personberoende (nycklarna) och att lämna ackordslön till förmån för tim- eller månadslön med reglerade raster m.m., är i de flesta långsiktigt bättre.

Men jag har en gnagande misstanke, att det här handlar om att "försvara jobben", och att man är rädd för att ersättas med folk från bemanningsföretag, och att man är rädd för lönedumpning.

Fasta anställningar och kollektivavtal i kombination, brukar oftast innebära trygghet för de anställda, och att verksamheten "fungerar".
Motsatsen, vikariat, tillfälliga anställningar och avsaknad av kollektivavtal, leder till otrygghet för de arbetande, och att verksamheten riskerar att halta av och till.
 
Naturligtvis kan man se en ökning av arbetstiden som en lönesänkning. I det här fallet en sänkning av bruttotimlönen från 197,74 till 169,08.
Skillnaden mot en sänkning av månadslönen är förstås att arbetstagarna inte kommer att få mindre i plånboken varje månad.
Du ser inte möjligheten att minska personalstyrkan via en längre veckoarbetstid som något arbetstagarna potentiellt kan oroa sig för? Och därmed sänka sina kostnader?

Jag värderar alltså inte om det är rätt eller fel tänkt av sopkörarna, utan mer som förklaring på agerandet?
Vinsten tillfaller i första hand upphandlaren, dvs Stckholm stad = skattebetalarna. Som kan använda pengarna till något annat. Vård t ex.
Hur menar du nu?

Har du fått för dig att företaget där strejken startade i Stockholm är ett av kommunen helägt bolag?

Normalt så upphandlar man en tjänst mot något slags prislista eller paketpris. Sedan är det en "black box" för politiker och tjänstemän vad som händer inom bolaget, så länge tjänsten fungerar som den ska.
Blir det pengar över, så blir det vinst till bolagets ägare, blir det förlust, så blir det surt för bolagets ägare.
 
Ja, vad handlar sopstrejken i Stockholm om? Vad jag förstått så vill arbetsgivaren dels skapa ett system för att sprida kunskapen om vart nycklarna går och dels gå över från ackordlön till månadslön, vilket innebär att de i praktiken får sänkt lön.

För mig som jobbar på ett ställe där vi ser det som ett problem att vi är så individberoende, att det är en stor risk på vår arbetsplats, så känns det förstnämnda förändringen svårt att argumentera för att den är dålig per ce. Visst att jag säkert kan tjäna mer pengar på att min arbetsgivare blir väldigt beroende av mig, men det är ju inte bra i det stora hela. När det gäller lönen tyckte jag de sa igår på nyheterna att de nu tjänar ca 35 000 på en arbetsvecka på 29 h, och att arbetsgivaren vill höja arbetstiden till 34,5 h med samma lön i det nya systemet. Jag är själv skeptisk till att ha jobb som helt och hållet går på ackord då min erfarenhet är att antingen arbetsmiljön, säkerheten, kvaliteten eller alltihop ofta får stryka på foten när det viktigaste är att det ska gå snabbt.

Utifrån ser det för mig inte så katastrofalt ut även om jag förstår att det känns pissigt att få sänkt lön om man inte ser några andra fördelar. Nu har fler gått ut i strejk vid ett konkurrerande bolag, vad är det jag missat? Vad mer handlar sopstrejken om?


Utan sopkörare, slamsugare, spolbilar och container tömnare o arbetare på soptipp blir vår väst värd tämligen vidrig fort. Speciellt i städer.

Varför god ta ökad arbets tid på samma lön som kortare arbets tid? Det är ett stressigt jobb, en del tunga lyft fortfarande. Och det är glas skärande stickande i många säckar o bingar som inte ska vara där med risk att skära o sticka sig. Det luktar fn om många sopsäckar.
Varför är de inte värda sin lön?
Det finns kvinliga sopkörare också.
 
Utan sopkörare, slamsugare, spolbilar och container tömnare o arbetare på soptipp blir vår väst värd tämligen vidrig fort. Speciellt i städer.

Varför god ta ökad arbets tid på samma lön som kortare arbets tid? Det är ett stressigt jobb, en del tunga lyft fortfarande. Och det är glas skärande stickande i många säckar o bingar som inte ska vara där med risk att skära o sticka sig. Det luktar fn om många sopsäckar.
Varför är de inte värda sin lön?
Det finns kvinliga sopkörare också.

Om man gör samma arbetsuppgifter på längre tid så minskar stressen.

Det är ett viktigt jobb.
Som har legat lönemässigt och arbetstidsmässigt prioriterat.

Antagligen är det bra att få lite mer tid tillgänglig för att fullgöra arbetsuppgifterna.
 
Om man gör samma arbetsuppgifter på längre tid så minskar stressen.

Det är ett viktigt jobb.
Som har legat lönemässigt och arbetstidsmässigt prioriterat.

Antagligen är det bra att få lite mer tid tillgänglig för att fullgöra arbetsuppgifterna.

Om jag fattade rätt ökar arbetsuppgifterna. De får inte mer tid till samma jobb som de gjort innan.
 
Du ser inte möjligheten att minska personalstyrkan via en längre veckoarbetstid som något arbetstagarna potentiellt kan oroa sig för? Och därmed sänka sina kostnader?

Jag värderar alltså inte om det är rätt eller fel tänkt av sopkörarna, utan mer som förklaring på agerandet?

Det är klart att det kunde vara något att oroa sig för i teorin, men i praktiken torde det aldrig bli arbetsbrist med tanke på att det handlar om ett expansivt område. Anledningen till att vi ens diskuterar detta är ju inte heller löneförhandlingarna, de skulle inte vara på löpsedlarna om inte kravet på nyckelinventering gjort att sophämtarna gått ut i vild strejk.

Nu har dock AD slagit fast att strejken är olovlig och sophämtarna måste återgå i arbete. Men då är de solidariska nog med samhället att sjukskriva sig.

"Reno Norden-sopåkarnas talesperson Joaquin Ansoleaga Suarez, 43, som varit med och förhandlat med företaget under den olovliga strejken, är inte förvånad över beslutet.

– Den spelar inte så stor roll på det stora hela. Det är klart att det spelar roll, men det var ändå det vi väntade oss, säger han.

– Strejken är ju enligt facket olovlig.

De flesta av Reno Nordens anställda är sjukskrivna eller på semester ändå, berättar Joaquin.

– De flesta har lämnat in sjukintygen eller kommer att göra det nu, säger han."

:meh:
Fin inställning.
 
Det är klart att det kunde vara något att oroa sig för i teorin, men i praktiken torde det aldrig bli arbetsbrist med tanke på att det handlar om ett expansivt område. Anledningen till att vi ens diskuterar detta är ju inte heller löneförhandlingarna, de skulle inte vara på löpsedlarna om inte kravet på nyckelinventering gjort att sophämtarna gått ut i vild strejk.

Nu har dock AD slagit fast att strejken är olovlig och sophämtarna måste återgå i arbete. Men då är de solidariska nog med samhället att sjukskriva sig.

"Reno Norden-sopåkarnas talesperson Joaquin Ansoleaga Suarez, 43, som varit med och förhandlat med företaget under den olovliga strejken, är inte förvånad över beslutet.

– Den spelar inte så stor roll på det stora hela. Det är klart att det spelar roll, men det var ändå det vi väntade oss, säger han.

– Strejken är ju enligt facket olovlig.

De flesta av Reno Nordens anställda är sjukskrivna eller på semester ändå, berättar Joaquin.

– De flesta har lämnat in sjukintygen eller kommer att göra det nu, säger han."

:meh:
Fin inställning.
Jepp, att låta oss andra betala för deras konflikt
 
Det som för mig känns allra märkligast är att sophämtningen ju är en samhällsfunktion!!

Här går folk till storms mot att skola och vård drivs i privat regi och talar om omoraliska vinster i välfärden.
Och så kan man betala sophämtare sådana löner utan att vinstargumentet ens nämns.
Pengarna kommer ur samma plånbok - dvs det är vi medborgare som betalar.

Det ena området är kvinnodominerat medan vi här i tråden så självklart skriver om sopgubbar -dvs vi antar att det handlar om män.

Skämmes!
Du jämför äpplen med päron här. Företags vinter (moraliska eller ej) är inte att jämföra med privatpersoners löner. Det är helt olika grejer.

Varför sopåkare har så pass hög lön i förhållande till arbetsinsats vet jag inte, möjligen kan det ha att göra med att det knappast är ett poppis arbete, men det är fakta att de har de. De har alltså ett avtal med en lön och då anser jag att man får stå sitt kast att de fått så pass hög lön och sänka den successivt genom nyanställningar och restriktiva löneökningar och försöka omförhandla som här.

Det finns massor som enligt mig borde ha både högre och lägre lön men lönenivån avgörs inte genom tyckande utan avtal.
 
Nej, den är på 5 dagar. Som dessutom kan läggas upp på att man går kurs 1 dag/år i 5 år och sedan börjar man om eftersom den bara är giltig i 5 år. Min sambo är chaufför och gör just på sistnämnda sätt. Han säger dessutom att kursen är ett skämt.
Jo kursen är ett stort skämt som många andra kurser är men Bryssel har bestämmt att vi ska ha dom värdelösa kurserna så det är bara att bita i det sura äpplet och gå en dag om året
 
Utan sopkörare, slamsugare, spolbilar och container tömnare o arbetare på soptipp blir vår väst värd tämligen vidrig fort. Speciellt i städer.

Varför god ta ökad arbets tid på samma lön som kortare arbets tid? Det är ett stressigt jobb, en del tunga lyft fortfarande. Och det är glas skärande stickande i många säckar o bingar som inte ska vara där med risk att skära o sticka sig. Det luktar fn om många sopsäckar.
Varför är de inte värda sin lön?
Det finns kvinliga sopkörare också.

Om vi ska gå in på sådant så finns det fler yrken med risk för att skära sig eller sticka sig. Fler yrken med tunga lyft. Fler yrken med otrevlig lukt.
Till exempel undersköterska, polis, brandman eller för den delen mitt eget yrke kriminalvårdare.
 
Om jag fattade rätt ökar arbetsuppgifterna. De får inte mer tid till samma jobb som de gjort innan.

Det som ändras är att de tidigare haft ett poängsystem där de kunnat gå hem när de är klara med sitt område - något som garanterat kan göra att många arbetar på ett sätt som sliter på kroppen onödigt mycket. Med tidlön måste man jobba sina timmar, på gott och ont.
 
Jag kan förstå sophämtarnas perspektiv, ingen vill jobba mer till sänkt lön. Frågan är också om en övergång från ackordsarbete till en fast arbetstid verkligen gör jobbet mindre stressig. Handlar det om att göra samma arbete på längre tid blir det givetvis så, men risken är att de utför jobbet på samma vis men fler timmar i veckan. Jobbet r relativt fysiskt krävande och det kan vara att ett heltidsjobb i samma takt de jobba nu är ohållbart.

Jag kan också förstå att de vill behålla sin lön och sina arbetstider men som sagt det är en förhandlingsfråga.

Att hålla på informationen om nycklar är oetiskt i mina ögon likaså att gå ut i en lagvidrig strejk.
 
Det är klart att det kunde vara något att oroa sig för i teorin, men i praktiken torde det aldrig bli arbetsbrist med tanke på att det handlar om ett expansivt område. Anledningen till att vi ens diskuterar detta är ju inte heller löneförhandlingarna, de skulle inte vara på löpsedlarna om inte kravet på nyckelinventering gjort att sophämtarna gått ut i vild strejk.

Nu har dock AD slagit fast att strejken är olovlig och sophämtarna måste återgå i arbete. Men då är de solidariska nog med samhället att sjukskriva sig.

"Reno Norden-sopåkarnas talesperson Joaquin Ansoleaga Suarez, 43, som varit med och förhandlat med företaget under den olovliga strejken, är inte förvånad över beslutet.

– Den spelar inte så stor roll på det stora hela. Det är klart att det spelar roll, men det var ändå det vi väntade oss, säger han.

– Strejken är ju enligt facket olovlig.

De flesta av Reno Nordens anställda är sjukskrivna eller på semester ändå, berättar Joaquin.

– De flesta har lämnat in sjukintygen eller kommer att göra det nu, säger han."

:meh:
Fin inställning.
Intressant nog, så handlar "arbetsbrist" lagstiftningsmässigt, inom ett företag föga om det finns jobb inom företaget, eller om det finns jobb alls inom regionen, utan det är en term som används för att definiera hur många anställda "man behöver" inom en viss kategori arbetsuppgift.
Sopbilsförare är då inte utbytbara mot ruttplanerare t.ex.

Så behöver man som företag (extremt fiktivt exempel) 1000 arbetade timmar under en given tidsperiod, men har anställda som ska förses med arbete 1200 timmar, så råder arbetsbrist.

Och då kan man förhandla om att säga upp personal p.g.a. arbetsbrist.

Så ökar man arbetstiden för varje individ, så kan det innebära att det finns för många individer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp