Intressant nog, så handlar "arbetsbrist" lagstiftningsmässigt, inom ett företag föga om det finns jobb inom företaget, eller om det finns jobb alls inom regionen, utan det är en term som används för att definiera hur många anställda "man behöver" inom en viss kategori arbetsuppgift.
Sopbilsförare är då inte utbytbara mot ruttplanerare t.ex.
Så behöver man som företag (extremt fiktivt exempel) 1000 arbetade timmar under en given tidsperiod, men har anställda som ska förses med arbete 1200 timmar, så råder arbetsbrist.
Och då kan man förhandla om att säga upp personal p.g.a. arbetsbrist.
Så ökar man arbetstiden för varje individ, så kan det innebära att det finns för många individer.
Jo, jag känner till allt det där. Som sopåkare skulle jag dock vara mycket mer rädd över uppsägning av arbetsbrist på grund av den ökade automatiseringen. Eftersom det handlar om ett yrkesområde som är direkt relaterat till kommunens krav på fungerande avfallshantering och detta är en expansiv kommun med ständigt ökade behov så är jag som sagt mycket tveksam till att 20 timmar extra per månad och anställd skulle innebära att man var tvungen att skära ner i befintlig personalstyrka.