Bukefalos 28 år!

Vad handlar sopstrejken om?

Intressant nog, så handlar "arbetsbrist" lagstiftningsmässigt, inom ett företag föga om det finns jobb inom företaget, eller om det finns jobb alls inom regionen, utan det är en term som används för att definiera hur många anställda "man behöver" inom en viss kategori arbetsuppgift.
Sopbilsförare är då inte utbytbara mot ruttplanerare t.ex.

Så behöver man som företag (extremt fiktivt exempel) 1000 arbetade timmar under en given tidsperiod, men har anställda som ska förses med arbete 1200 timmar, så råder arbetsbrist.

Och då kan man förhandla om att säga upp personal p.g.a. arbetsbrist.

Så ökar man arbetstiden för varje individ, så kan det innebära att det finns för många individer.

Jo, jag känner till allt det där. Som sopåkare skulle jag dock vara mycket mer rädd över uppsägning av arbetsbrist på grund av den ökade automatiseringen. Eftersom det handlar om ett yrkesområde som är direkt relaterat till kommunens krav på fungerande avfallshantering och detta är en expansiv kommun med ständigt ökade behov så är jag som sagt mycket tveksam till att 20 timmar extra per månad och anställd skulle innebära att man var tvungen att skära ner i befintlig personalstyrka.
 
I andra delar av landet ser ju både lönen och villkoren annorlunda ut och folk gör jobbet ändå. Jag har svårt att tänka mig att det är någon enorm skillnad mellan att hämta sopor i Stockholm och att göra det i Göteborg.
Jag funderade också kring om denna nivå på löner var speciell för Stockholm.
Fick precis svar från bolaget här och deras rehållningsarbetare som kör med minst C-kort har en månadslön runt 26 000.
Låter mer som det man väntar sig av liknande typer av jobb tycker jag.
 
Jag har nyligen arbetat på ett renhållningsföretag i Vg-regionen och där är väl snittlönen runt 26000, Renova ännu lägre. Det är ett tungt jobb även om kärlen numera har hjul och töms av baklastare, ett 190L kärl kan väga över 100 kg beroende på vad kunden lägger i och det är inte "bara" att ta det och rulla iväg till baklastaren. För att inte tala om 370L och 660L kärlen...
 
Du jämför äpplen med päron här. Företags vinter (moraliska eller ej) är inte att jämföra med privatpersoners löner. Det är helt olika grejer.

Varför sopåkare har så pass hög lön i förhållande till arbetsinsats vet jag inte, möjligen kan det ha att göra med att det knappast är ett poppis arbete, men det är fakta att de har de. De har alltså ett avtal med en lön och då anser jag att man får stå sitt kast att de fått så pass hög lön och sänka den successivt genom nyanställningar och restriktiva löneökningar och försöka omförhandla som här.

Det finns massor som enligt mig borde ha både högre och lägre lön men lönenivån avgörs inte genom tyckande utan avtal.
Nej, jag tycker inte att jag jämför olika saker.

Viktiga samhällsfunktioner läggs ut på anbud. Oavsett om det är SFI, sophämtning eller sjukvård etc.

Allt betalas med skattepengar. Istället för att göra jobbet själv köper man det från ett företag.

Jag har faktiskt svårt att begripa varför det är så förkastlig att t.ex. ett personalkooperativ tar över ett äldreboende och driver det så pass mycket effektivare och bättre att de genererar en vinst - mot att drivas i offentlig regi och pengarna används ineffektivt, till sista öret.

Det är samma plånbok som finansierar - våra skattepengar.
De företag som fått anbudet betalar sina anställda. Om sophämtningsbolagen kan ha råd att betala sin personal 35' för deltidsjobb så är det något galet.
 
Nej, jag tycker inte att jag jämför olika saker.

Viktiga samhällsfunktioner läggs ut på anbud. Oavsett om det är SFI, sophämtning eller sjukvård etc.

Allt betalas med skattepengar. Istället för att göra jobbet själv köper man det från ett företag.

Jag har faktiskt svårt att begripa varför det är så förkastlig att t.ex. ett personalkooperativ tar över ett äldreboende och driver det så pass mycket effektivare och bättre att de genererar en vinst - mot att drivas i offentlig regi och pengarna används ineffektivt, till sista öret.

Det är samma plånbok som finansierar - våra skattepengar.
De företag som fått anbudet betalar sina anställda. Om sophämtningsbolagen kan ha råd att betala sin personal 35' för deltidsjobb så är det något galet.
Så du tycker inte det är skillnad mellan en arbetares lön och ett företags vinstmarginal? Jag anser åtminstone att det är en avgörande skillnad.

Sophämtning betalas normalt via avgifter och inte skatt, så där har du fel.

Det är många jag tycker har för hög (och för låg) lön och ja jag tycker inte det är optimalt men det får man lösa genom förhandlingar och inte genom att bryta avtal. De som har tjänsterna har förmodligen valt jobbet utifrån lönen och anpassat sitt liv efter det. Att bryta avtalet och sänka lönen för att vissa anser att den är för hög kan göra att deras ekonomi raseras. Justeringen kan man givetvis avtala fram.

Och var har du fått för dig att jag har något emot personalkooperativ? Var kom det ifrån?
 
Att de har bra betalt är väl för att ingen ville göra jobbet annars.
Dom ligger väl i princip på samma lön som alla andra transportyrken där man kräver c-körkort förutom att dom behöver röra på sig mer utanför lastbilen och hanterar sopor istället för diverse gods.
 
Så du tycker inte det är skillnad mellan en arbetares lön och ett företags vinstmarginal? Jag anser åtminstone att det är en avgörande skillnad.

Sophämtning betalas normalt via avgifter och inte skatt, så där har du fel.

Det är många jag tycker har för hög (och för låg) lön och ja jag tycker inte det är optimalt men det får man lösa genom förhandlingar och inte genom att bryta avtal. De som har tjänsterna har förmodligen valt jobbet utifrån lönen och anpassat sitt liv efter det. Att bryta avtalet och sänka lönen för att vissa anser att den är för hög kan göra att deras ekonomi raseras. Justeringen kan man givetvis avtala fram.

Och var har du fått för dig att jag har något emot personalkooperativ? Var kom det ifrån?
Vi pratar förbi varann.
 
Så du tycker inte det är skillnad mellan en arbetares lön och ett företags vinstmarginal? Jag anser åtminstone att det är en avgörande skillnad.

Sophämtning betalas normalt via avgifter och inte skatt, så där har du fel.

Det är många jag tycker har för hög (och för låg) lön och ja jag tycker inte det är optimalt men det får man lösa genom förhandlingar och inte genom att bryta avtal. De som har tjänsterna har förmodligen valt jobbet utifrån lönen och anpassat sitt liv efter det. Att bryta avtalet och sänka lönen för att vissa anser att den är för hög kan göra att deras ekonomi raseras. Justeringen kan man givetvis avtala fram.

Och var har du fått för dig att jag har något emot personalkooperativ? Var kom det ifrån?

Fast återigen; som läget är nu handlar det inte om någon lönesänkning som kan rasera folks ekonomi. Det senaste budet från arbetsgivaren var en utökning av arbetstiden, visserligen utan kompensation, men månadslönen skulle förbli densamma.

De enda som brutit avtalet är ju sophämtarna som inte suttit kvar i förhandlingar under pågående avtalsperiod.
 
Fast återigen; som läget är nu handlar det inte om någon lönesänkning som kan rasera folks ekonomi. Det senaste budet från arbetsgivaren var en utökning av arbetstiden, visserligen utan kompensation, men månadslönen skulle förbli densamma.

De enda som brutit avtalet är ju sophämtarna som inte suttit kvar i förhandlingar under pågående avtalsperiod.
Var skrev jag att den aktuella situationen handlar om lönesänkning?
Mig veterligt reagerade jag på ett inlägg där man förespråkade lönesänkning du kanske skulle reagerat på det inlägget istället för det ;)

Nu kan längre arbetstid också ställa till det i och för sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp