Bukefalos 28 år!

Vad har du för hästtransport?

mysboll

Trådstartare
Är på jakt efter ett släp och tänkte att det kunde vara kul att se vilka släp ni har! :D

Vad är bra/dåligt med ditt släp?
Om du kunnat köpa vilket släp du ville, vilket hade du valt då?

Lägg gärna upp EGNA bilder så blir tråden lite roligare! :idea:
 
Sv: Vad har du för hästtransport?



Ett Richardson Supreme 2700.

Jag gillar det, ponnyerna gillar det.

Kommer enkom att bytas ut den dagen jag har råd med ett baklängessläp från Ume.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har ett gammalt enaxlat 1500kg Tranesläp som jag har haft sedan det var nytt.
Det har hög lastvikt för sin storlek.
Som komplement har vi även en C-korts hästlastbil som tyvärr är trasig då trycktankarna till bromsarna rostade sönder.
Men vi åker så litet nu att det inte spelar någon direkt roll.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Har ett boggie från Boj men dörrar bak.
Är jättenöjd med det. Stabilt och ligger bra efter bilen. Fuxtant gillar det också.
Har plockat ut mellanväggen eftersom jag gör i ordning hästen i släpet på tävlingsplatsen om vädret är dåligt.

Det enda jag saknar är en sadelkammare i släpet.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Boj Classic med sadelkammare och garderob. Dubbla skötardörrar, delade. Dörrar istället för bom bak, och kombiläm.

Det är vårt drömsläp (sålde ett nytt tyskt när detta kom på begagnatmarknaden) så vi hade valt samma igen om vi skulle välja idag.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Kylinge Eurotrailer -00

Jag köpte det begagnat för 1½ år sedan och jag har inte ångrat mig en sekund.

Tycker jag fick med alla detaljer jag önskar med ett släp:
* Panikbommar bak o fram
* Fronturlastning
* Stort utrymme framför hästen
* Skötardörr på förar-sidan
* Extra brett o högt
* Boggie
* Sadelkammare (visserligen liten och hänger utanpå)
* Plyfagolv med matta ovanpå
* Fönster
* Bakbommar (gillar inte dörrar).

Stabilt att dra, hästarna trivs i det :)

Nej jag är verkligen jättenöjd. Enda som är tråkigt är att det är helvitt och lätt blir lortigt.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

*kl

Jag har ett Star Safir -00. Köpte det begagnat i somras men har tyvärr inte använt det så många gånger, men planerar att börja tävla i vår så då lär det komma till sin rätt.

Fördelar:
*Smidigt och ligger bra bakom bilen, även när det är tomt
*Fronturlast
*Panikbommar med snabbmanövrering
*Sadelkammare
*Delad mellanvägg (mjuk nertill)
*Plyfagolv med matta
*Bommar bak (gillar inte dörrar)
*1500 kg totalvikt
*Bra andrahandsvärde

Det enda jag saknar är är öppningsbara fönster för bättre ventilation, med det kom inte förrän -03 har jag för mig. Easylock-funktionen på bakbommarna hade också varit lite lyxigt.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Det enda jag saknar är är öppningsbara fönster för bättre ventilation, med det kom inte förrän -03 har jag för mig. Easylock-funktionen på bakbommarna hade också varit lite lyxigt.

Du kan enkelt sätta i öppningsbara fönster själv, eller nån som är lite händig kan göra det. Min pappa har gjort det i mitt släp, själva fönstret kostade 1500 spänn att köpa från ÅF.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har ett Henra Amazone enhästars.
Är supernöjd!

Går bra bakom bilen, ljust, suverän ventilation, lätt att backa med, lätt att hantera, kan flytta det för hand, behöver ingen monsterbil, jag kan sadla och brodda i släpet på träning/tävling.
Jag gillar verkligen mitt släp och vill inte byta ut det även om jag skulle kunna.

Bilder kommer när jag sitter vid datorn.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har ett Trane från -99. Sålde ett spröjtans nytt Thule Prestige och köpte detta. Thulen låg dassigt bakom min bil och var lite för kort för min dåvarande häst, sen hade jag lån på det.
När jag köpte Tranen ville jag ha ett enkelt, billigt men ändå helt okej brukssläp. Jag är nöjd med det, det ligger som ett strykjärn bakom bilen och hästarna verkar åka bra i det. Det ska(när jag får tid) genomgå en liten uppfräschning, målas inuti, installera trailercam och solcellsfläkt samt stripas om.
dsc_0076.jpg
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Boj Bravo 220SEH - 2011

Extra högt, extra brett med sadelkammare + garderob :)
Mycket utrymme framför bommen vilket passar min kille med lång hals. Köptes från början för rymma sto med föl och även vara luftig och ljus för unghästarna. Idag används det bara av den häst man har kvar efter slutat med avel. Har kameraövervakning i släpet och är mycket nöjd med det :) Ligger bra bakom släpet, bra ventilation (köpte tom extra fönster), ljust och rymligt.

IMAG0413.jpg

IMAG0399.jpg

IMAG0278.jpg
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Har kört min häst i några olika släp, bl.a. Ume, Thule och Henra. Det han har trivts bäst i är ett Boj med dörrar bak. På så vis behöver han inte bli rädd när luckan ska fällas upp. Dessutom är det förhållandevis tyst att åka i.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har en Star Trailer Ringo Star (numera Thule Excellent) köpt nytt -03 eller -04. Älskar det, blir ett likadant nytt när detta är slut! Stort och rymligt för både mig och hästarna. De verkar också gilla att åka i det så samtliga, även hingsten -13, är mycket lättlastade och åker stillsamt.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har åkt i min (pga skadad unghäst). Var riktigt lugnt där bak. Stadigt och som du säger, rätt så tyst med. :)
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Aha. Nu är jag inte händig och min händiga far bor 100 mil bort. Men man kan ju fråga på Thules återförsäljare/verkstad vad det kostar att fixa :)
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Umesläp B50 -2011. Baklängesvagnen.

+stor
+ljus inredning
+isolerad/komfortabel
+lätta luckor, handtag/lås som fungerar
+lätt konstruktion
+galvade axlar, golv och bärande chassi i aluminium

-känns inte lika stabil som vårt tidigare BA45
-dålig lösning för panikutlösningen

Skulle vi byta idag blir det nog hästlastbil samt en "vanlig" boggivagn typ B45 för kortare sträckor. I övrigt är vi supernöjda med Umevagnarna och tycker de är värda varenda krona!
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har en VV Classic -10. Ett helt okej budgetsläp. Det jag gillar är de öppningsbara fönstren, att den är dubbelaxlad och lätt att använda. Den går mycket bra på vägen och hästarna verkar trivas.

Till minussidan hör att det är just ett budgetsläp och inte lika gediget som exempelvis Umesläpen. Jag skulle även gärna ha dörrar bak samt de där säkerhetsbommarna.

Skulle jag få välja fritt så skulle jag köpta ett Ume B60 Touring. Jag samåker rätt ofta och därför hade det varit bra med en rejäl sadelkammare så att det faktiskt får plats någon person inne i bilen. Och så slipper man blöt padd-lukten på vägen hem.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Jag har en Kylinge Apollo -98, boggie

+
Ljust
Riktiga panikbommar både bak och fram
Stabilt och ligger bra bak bilen
Bra andrahandsvärde

-
Ingen sadelkammare
Jag kan bara lasta en häst, totalvikten är 1450, iofs kan jag köra helt lagligt med bara en häst

Det börjar bli lite gammalt så jag har kikat efter ny släp i snart 2 år, nu äntligen har jag nog bestämt mig för att det blir en Fautras. Har kommit fram till att jag inte vill ha ett släp utan panikbommar, vill ha bra golv och helst dörrar bak.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

har en enkelaxlad kylinge som jag tycker mycket om, hade det bara varit bredare, bättre ventilation, ny ramp och lite andra lösningar så hade det varit perfekt. får lasta 760kg

sen har jag också en böckmann topmaster, utan sadelkammare så blir som 2 skötardörrar. det jag saknar på denna är en högre mellanvägg, andra bakbommar(på gång dock, ska bara ordna ngn som kan svetsa dit dem). den får lasta 1360kg.
sen vore en sadelkammare inte dåligt men vill ha ingång från förarsidan så blir nu istället att jag ska försöka bygga ett skåp för träns osv i fronten mellan skötardörrarna. så man kan ha allt utom sadel i släpet. lite jobbigt då det är glasfiber dock.
sen är den väldigt låg i bak axlen så det måste kollas upp när verkstaden har tid och plats att lyfta upp släpet.

drömsläpet är en star xr3000/thule premium eller ringo star/ thule exellent. stabila bra släp med bra lösningar.
 
Sv: Vad har du för hästtransport?

Boy classic funkar bra enlist mig. mycket utrymme för hästen och dessutom sadelkammare å garderob när man ska bort på tävlingar. Stabil tycker jag att den är också.
Har även ett släp till uthyrning, mark classic som inte är lika praktisk, finns varken sadelkammare eller garderob men deremot mycket stabil och väldigt fin att kolla på
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 318
Senast: Smurfoff
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: attheedge
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 781
Senast: Lutten
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 568
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp