Bukefalos 28 år!

Vad har era hästar för täcken nu?

Brr, då förstår jag! Blev nyfiken då vi har runt 20 grader de dagarna när inläggen skrevs :-) Men av ännu mer nyfikenhet, räcker det med 300 gr till vintern också eller du har mer då?

vid 20 grader såhär års skulle jag ha ett tunt bomullstäcke på.
Jag har så jag kan klä på henne mer, vid ca -5 har honn 500g, vid -10 700g och blir det -15-17 har hon 1000g generellt sett. sen beror det givetvis på vädret i övrigt, nederbörd/blåst mm.
 
Ca 8-10 grader ute nu. Så min helklippta 7 åring har nu fått på sig 100 g halvhalstäcke istället för ofodrat helhalstäcke. Ev fleecefodrat regntäcke.
Naken inne.
Tillgång till hösilage dygnet runt + halm inne
 
Mina oklippta har haft 70g nu när det varit regnigt och blåsigt och runt 5-10 grader på dagen. De har varit svala under täckena så det känns lagom. De hade båda gärna fått gå utan men det är lite skönt att slippa leran måste jag säga. Den store är ju lite gammal och stel och behöver hålla sig "varm" och den lilla blir så lätt spänd i ryggen så det är lika bra att de har täcken när det är höstruggigt ute :)

Kan ju tillägga att även om jag skulle klippa nu så skulle de ha samma täcken, har dock valt att inte göra den än om jag ens gör det i år..
 
Min oklippta ponny fick på sig vintertäcke igår, tror det har 300g foder. Hon har haft ett ofodratregntäcke innan när det regnat och blåst men nu är det för kallt och hon får ont i musklerna/blir stel. Samma sak hände förra vintern så antar att det är en täckesponny helt enkelt. Kommer inte ha på tjockare täcke längre fram, aldrig upplevt att hon fryser (inte svettas heller för den delen ;)) men blir som sagt öm i ryggen.
Inget täcke på inomhus om hon inte blivit väldigt svettig, då får hon ha ett fleecetäcke på över natten.
 
Oklippt, frusen hagprydnad till varmblodstravare har ca 300g + hals 200g varje dag nu. Har halvkasst samvete för det vissa dagar eftersom prognoserna varit helt missvisande och 5+, spöregn + blåst på morgonen har blivit till uppehåll, 10+ och sol på eftermiddagen, men inte mycket att göra åt det. Hon är i alla fall varken kall eller svettig och det är huvudsaken.
 
Här vänder vädret än hit än dit. De dagar vi har runt 2-5 grader och regn har den helklippta 200gr med helhals ute och ett 150gr inne. Den oklippta har ett 100gr ute och är naken inne. Men så plötsligt blev det 10-11 grader och den helklippta har haft 150gr ute och den oklippta bara ett regntäcke.
 
Här är det ju tydligen fortfarande metrologisk sommar, trots att jag tycker att det är jäkligt mycket höst.
Men mina oklippta halvblod har ofodrat regntäcke än så länge. Nästa tjocklek är 150-200g så får vänta tills det är runt 5+eller runt nollan innan de får på sig så tjockt.
Måste laga mina 100g innetäcke så de kan ha dem inne snart.
 
Jobbar kväll o åker hemifrån 13 o hemma 22. Tyckte att idag om någon dag skulle de slippa få på täckena innan jag åkte. Strålande sol, varmt och den lilla blåsten skulle avta utan att tempen föll mycket sa prognosen.

Dålig idè sa min häst som såg ut som en ynklig igelkott vid insläpp. Han fick faktiskt på sig innetäcket för första gången bara för det. Jag hade ju dessutom missat att de är slut på sol redan till fyra. Vintertid :love:
 
Min oklippta 20-åring har ett ofodrat HW. Trots snålblåst och regn är han alltid varm under. Ibland såpass att jag funderar på om han skulle vara utan täcke. Men nej, det känns heller inte riktigt rätt i snålblåsten på schlätta.
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Inne. 200grams innetäcke (står i utestall med öppen port bredvid sig så det blir rätt kallt/dragit)
Ute. ofodrat regntäcke eller fleecefodrat regntäcke (det som är torrt) över innetäcket
Klippt eller inte?
Inte klippt
Ras?
Varmblodig travare
Vad använder du hästen till?
Just nu titta på. I vanliga fall så rider vi mest dressyr och ut i skogen
 
Idag är det riktigt shitty väder +2 och ihållande snöblandat regn. Båda mina är helklippta och har 200gr med helhals på sig.
 
Racet blev helklippt igår och går för stunden med ulltäcke och ofodrat regn utanpå.
Vi har beställt ett 220gr stalltäcke och ett ofodrat regn med helhals som ska på så fort de kommer.
 
sitter och växlar mellan bot täcke och 100g täcke.
Ibland är det för varmt för 100 g täcke och vice versa.
Inne måste hon ha något på sig. Hon ligger inte ner annars.
Vid fint väder försöker jag lufta pälsen lite och hon får vara utan täcke ute. Sätter på igen vid 17 tiden innan solen går ner. Har fungerat bra.
Det är en så jobbig period nu när man inte vet vad man ska ha på dem... Ibland är hästen för kall, ibland för varm...
 
Vi har haft en underbar höst här i norra Roslagen. Varmt och mycket lite regn. Mina oklippta nordsvenskar och min shettis går nakna. De har gott om stora träd i hagen att söka skydd under om det behövs. Jag brukar lägga på ofodrade regntäcken om det häller ner och blåser.
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Klippt eller inte?
Ras?
Vad använder du hästen till?

Klippte min ponny igår, filtklippning. Så nu får han ha på sig ett 100 grams täcke ute. Det är en svensk ridponny som används till hobbyridning/dressyr.
Det har varit en väldigt mild höst här i Småland med 10-13 plusgrader allt som oftast. Så länge det fortsätter så kommer han få vara naken inne. Står på halm och är inte frusen av sig.
De andra två är oklippta och kommer fortsätta gå otäckade. De får gott om foder ute och har en stor hage att röra sig i, med många träd som skydd.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
379
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
1 017
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 255
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 749
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp