Vad ligger hyran på!?

En ganska dålig (billigt renoverad, för flera år sen) trea i miljonprogramhus, 70-nånting kvadrat. Parkett i vardagsrummet, det är fint.
Liten ort med bra läge precis vid västra stambanan = lätt att pendla
Vi ger 4900 plus el (vet inte hur mycket det går på :o) och bredband. Har varmgarage ett par hundra meter bort. Hyran kommer gå upp om två år efter stambytet.
 
På relativt centrala lägen i Gbg:

45 kvm i rätt dåligt skick (allmännyttan): 5000:- (ingen köksfläkt, fukt i badrum, elproblem)

62 kvm i fint skick (privat värd): 7000:- (dvs väl basskött, kök och badrum renoverat för 10 år sedan, el omdragen, ytskick bytta regelbundet. Ingen extrautrustning i form av disk- eller tvättmaskin).

Tillkommer el, tv (ingen sändning alls annars) och bredband: ca 700:- Parkering, 4-600:- (för egen plats utomhus)
 
1a 28 kvadrat i sådär skick (jag tjatar fortfarande nu ett år efter inflytt om att jag vill ha mina fönster lagade/utbytta då jag inte tycker det är så kul att ta ner brandvarnaren så fort jag ska laga mat) 2500 i hyra. Värme, vatten, basutbud på Tvn samt källarförråd ingår.
 
1a på 45 kvm (ganska väl planerade kvm), ink parkering 3965 kr. Har för mig parkeringen kostade 150 kr mån. Lugnt område och ca 5 min med bil in till centrum el lokalbuss som går ganska bra. I Kristianstad :) Lägenheten är i bra skick, och både förråd + matkällarförråd.
 
Jag har tittat en längre tid på lägenheter och tycker det skiljer sig prismässigt en del. Undrar därför vad betalar ni för era framförallt ettor och tvåor!? Efter att ni betalat el osv.
Sedan vet jag att det är beroende på var den ligger även, men intressant och veta vad alla ni andra betalar som sagt. :):)

Har precis fått kontrakt på en 1:a med sovalkov och öppen planlösning a 41kvm som även har terrass. Betalar 3100kr inkluderat allt. 4-5km från shoppinggatan i centrum men extremt nära universitetet i en medelstor stad med ca 100000 invånare.

Är extremt glad att jag ställde mig i bostadskö under gymnasiet, för krävdes 8års kötid för att norpa åt mig denna.
 
2:a på 54 kvm, belägen 30 min från Stockholm. Hyran ligger på knappt 5000 kr inkl värme, vatten och källarförråd. El och bredband tillkommer. Lägenheten är byggd under slutet av 40-talet och är renoverad i omgångar.
 
1a på 45 kvm (ganska väl planerade kvm), ink parkering 3965 kr. Har för mig parkeringen kostade 150 kr mån. Lugnt område och ca 5 min med bil in till centrum el lokalbuss som går ganska bra. I Kristianstad :) Lägenheten är i bra skick, och både förråd + matkällarförråd.
Tänkte flytta mot K-stad när jag är klar med min utbildning. Vet du vilka områden som är att rekommendera?:):)
 
2:a på 54 kvm, belägen 30 min från Stockholm. Hyran ligger på knappt 5000 kr inkl värme, vatten och källarförråd. El och bredband tillkommer. Lägenheten är byggd under slutet av 40-talet och är renoverad i omgångar.
Har jag fel eller är det inte rätt billigt när det är i Stockholmsområdet? :)
 
Jag har tittat en längre tid på lägenheter och tycker det skiljer sig prismässigt en del. Undrar därför vad betalar ni för era framförallt ettor och tvåor!? Efter att ni betalat el osv.
Sedan vet jag att det är beroende på var den ligger även, men intressant och veta vad alla ni andra betalar som sagt. :):)

3121 kr för hyran, el brukar ligga på 250-270 kr i månaden, bredbandet ligger på 229 kr. Så totalt 3600-3620 kr i månaden ungefär. Jag har en etta på 36 kvadrat 10 min från centrum.
 
Det ska inte vara vart den ligger utan när den är producerad/renoverad och vilken standard lägenheten har som styr hyresnivån. Det är inte marknadshyror på lägenheter utan det är reglerat.
Jo läget räknas med som del i den reglerade hyran.
Har fått mitt största objekt värderat av Hyresnämnden.
Och just läget gjorde en del på summan.
 
"Också faktorer som husets allmänna läge, boendemiljön i stort och närhet till kommunikationer påverkar bruksvärdet."

Källa http://www.hyresnamnden.se/Amnesomraden/Skalig-hyra/Bruksvarde/
Det är lite svårt att förstå vad dem menar med allmänt läge samt hur stor del av hyran som påverkas av det. En hyra för en två i sthlms innerstad är ju tex inte märkbart högre än en hyra för en lägenhet i en liten ort förutsatt att de har samma standard och service i övrigt.
 
Det är lite svårt att förstå vad dem menar med allmänt läge samt hur stor del av hyran som påverkas av det.
Jag frågade.
När man sätter bruksvärde så räknas arbetsmarknad och närhet till kommunikation och service in.
Att höja hyror i fastigheter med förhandlingsklausul är dock mer komplicerat än att bruksvärdet kan sättas bara så där.
Nya hyresgäster kan däremot få bruksvärdeshyra.
Hyressättning är ett trassel.

Hyran på mitt sunkhus + 2 hästplatser blev satt redigt hög p.g.a. närheten till Stockholm trots att det är 6km till bra kommunikationer och massor av grusväg dit.
 
2:a 67 kvm i 50-talshus, väldigt fräsch men med skitkass planlösning. Stor trädgård, egen vind och delar hela tvättstugan med endast en granne.
6217:- varmhyra inkl. el och garage. Lägenheten ligger i Varberg med gång/cykelavstånd till centrum. Privathyrd.
 
4663:- :down: för 26 kvadrat, värme o vatten ingår men golvvärmen i badrummet ingår inte. Hushållsel, bredband, TV tillkommer. Huset är från 40-talet men renoverat och stambytt 2001.
Bor i Sthlms innerstad.
 
Senast ändrad:
Bor i en kommun i norrlands inland med drygt 12' invånare.
Har en 1a mitt inne i stan på 46 kvm. Hyran är på 3400 och då ingår el, värme, varmvatten och internet. 190 kr kostar bilplatsen och då är det endast en stolpe så man kan använda motor/kupévärmare.
 
Det är lite svårt att förstå vad dem menar med allmänt läge samt hur stor del av hyran som påverkas av det. En hyra för en två i sthlms innerstad är ju tex inte märkbart högre än en hyra för en lägenhet i en liten ort förutsatt att de har samma standard och service i övrigt.

Eh, jo? Jag har jämfört med mina vänner i hemstaden. Det är stora skillnader i hyra. De flesta ligger i ungefär samma hyresläge som jag gör, med den skillnaden att de har minst fyra rum, med två badrum, diskmaskin mm.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: lindaf
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 062
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
780
Senast: Lingon
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 596
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp