Vad ligger hyran på!?

Eh, jo? Jag har jämfört med mina vänner i hemstaden. Det är stora skillnader i hyra. De flesta ligger i ungefär samma hyresläge som jag gör, med den skillnaden att de har minst fyra rum, med två badrum, diskmaskin mm.
Mellan min lägenhet i småstad och en likvärdig (eller med något bättre standard) lägenhet på södermalm i sthlm skiljer det 2-300 kr i hyra/månad.
 
Jag har tittat en längre tid på lägenheter och tycker det skiljer sig prismässigt en del. Undrar därför vad betalar ni för era framförallt ettor och tvåor!? Efter att ni betalat el osv.
Sedan vet jag att det är beroende på var den ligger även, men intressant och veta vad alla ni andra betalar som sagt. :):)

7921 antal kronor för en liten 2:a på 52 kvm. Nybyggd 2010. Värme ingår, tack och lov.
Varmvatten tillkommer med mellan 150-350/månad. Vet inte varför det varierar så, men i alla fall.
Parkeringsplats utan el kostar 350 kr utöver.
 
Jag hyr en liten tvåa med kokvrå på 46 m2, med balkong och badkar, för ca 3500 kr. Den ligger 3 minuters promenad från min lilla stads centrum i ett lugnt och bra område. Värme och vatten, parkering, vinds och källarförråd ingår i hyran, men inte el och bredband.

Förut hade jag 4700 kr i hyra för en tvåa utan balkong, men ca 58 kvadrat. Själva rummen i min nuvarande lgh är lika stora eller större än i den förra, eftersom köket där var så stort. Den låg i samma område men i princip PÅ torget istället för några hundra meter bort som nu.
 
Ca 17000 kr betalar jag och kamrat för tvåa. Vatten ingår, men inga andra räkningar. Int jämförbart, bara en illustrátion om hur det går med marknadshyra!
Bor hyfsat centralt i London, dock söder om floden (traditionellt ett fattigare område), i en liten tvåa, uppskattningsvis 50 kvadrat, tvättmaskin men inte diskmaskin.
 
Tänkte flytta mot K-stad när jag är klar med min utbildning. Vet du vilka områden som är att rekommendera?:):)

Gamlegården är väl inget jag skulle rekommendera (nya näsby), tyvärr ett ganska stökigt område. Gamla Näsby (där jag bor), runt högskolan å så, är ganska lugnt tycker jag :) Annars har jag inte så bra koll, bara bott här nere i ca 3 år :P Varav de första 1,5 på gamlegården, rena krigszonen kändes det som ibland....
 
Jag har tittat en längre tid på lägenheter och tycker det skiljer sig prismässigt en del. Undrar därför vad betalar ni för era framförallt ettor och tvåor!? Efter att ni betalat el osv.
Sedan vet jag att det är beroende på var den ligger även, men intressant och veta vad alla ni andra betalar som sagt. :):)
Nuvarande lägenhet utanför Växjö, tvåa på 55 kvm kostar ca 4650:- inkl el, vatten & värme.
Kommande lägenhet i Linköping, tvåa på 59 kvm kostar ca 4950:- inkl vatten, värme & bilplats. El tillkommer.
 
Har en tvåa på 70 kvm och betalar 6200kr för den. Stor balkong och bra planlösning! Vatten och värme ingår (nåja om man kan kalla 17 grader inomhus för värme...) fick elräkning för tre månader nu och den låg på 414 kr.

Håller till hyfsat centralt i Åre.
 
Mellan min lägenhet i småstad och en likvärdig (eller med något bättre standard) lägenhet på södermalm i sthlm skiljer det 2-300 kr i hyra/månad.

Det låter väldigt märkligt. Har "din" småstad några andra fördelar? Göteborgshyrorna är 50-70% högre än hyrorna i "min" småstad.
 
Har precis fått kontrakt på en 1:a med sovalkov och öppen planlösning a 41kvm som även har terrass. Betalar 3100kr inkluderat allt. 4-5km från shoppinggatan i centrum men extremt nära universitetet i en medelstor stad med ca 100000 invånare.

Är extremt glad att jag ställde mig i bostadskö under gymnasiet, för krävdes 8års kötid för att norpa åt mig denna.

Är du tillbaka i Luleå? :-)
 
Jag bor i en studentetta i Uppsala på 37 kvadrat, ganska centralt (15 min promenad till centrum) och betalar 5400kr för den. Internet ingår men inte el och vatten.
 
Jag betalar (de) 6625:- för en 1,5:a på 60kvm i en liten ort på pendlingsavstånd till Göteborg...
Tokdyrt enligt min smak så nu har jag flyttat in till pojkvännen istället.
Visserligen ingår både el varme vatten parkering, men inte riktigt värt det...
 
2:a på ca 60 kvm, inglasad balkong, 50 m till Vättern och lägenheten ligger i stan, om än, någon km från "mitt i city". Betalar 5237 kr och då ingår värme, vatten och en hel del kabelkanaler ( ej hushållsel), samt att 300 kr är för parkeringen på min hyra. Tycker hyran är helt rimlig här, även om jag gärna hade sett en liten renovering av vissa saker i lägenheten :-)
 
Det låter väldigt märkligt. Har "din" småstad några andra fördelar? Göteborgshyrorna är 50-70% högre än hyrorna i "min" småstad.
Vad skulle det vara? Det är en ganska typisk huvudort i en mellanstor svenskkommun (14 000 innevånare på huvudorten).
50-70% låter väldigt mycket. Det betyer att en etta i sthlm skulle kosta 6500kr i månaden eller att min lägenhet här skulle kosta 1700kr i månaden.
 
Vad skulle det vara? Det är en ganska typisk huvudort i en mellanstor svenskkommun (14 000 innevånare på huvudorten).
50-70% låter väldigt mycket. Det betyer att en etta i sthlm skulle kosta 6500kr i månaden eller att min lägenhet här skulle kosta 1700kr i månaden.

Nej, jag vet inte. Jag är mest konfunderad över hyresskillnaderna. I min hemkommun kostar en hyfsat fin, ganska centralt belägen tvåa ca 4000-5000:-. Likadan lägenhet här i Gbg 6-8000:- (Sen finns det förstås lyxiga nybyggen på båda ställen, med dubbla hyran.) Jag har jämfört likvärdiga på bomarknadsplatserna, så det är inte enstaka exempel.
 
Nej, jag vet inte. Jag är mest konfunderad över hyresskillnaderna. I min hemkommun kostar en hyfsat fin, ganska centralt belägen tvåa ca 4000-5000:-. Likadan lägenhet här i Gbg 6-8000:- (Sen finns det förstås lyxiga nybyggen på båda ställen, med dubbla hyran.) Jag har jämfört likvärdiga på bomarknadsplatserna, så det är inte enstaka exempel.
Det verkar billigt att bo där du bor. Jag hittade en hyrestabell från 2011 för sthlms innerstad, där skulle en 2:a på 65 kvm snitta 6150 kr i hyra per månad.
 
Ca 17000 kr betalar jag och kamrat för tvåa. Vatten ingår, men inga andra räkningar. Int jämförbart, bara en illustrátion om hur det går med marknadshyra!
Bor hyfsat centralt i London, dock söder om floden (traditionellt ett fattigare område), i en liten tvåa, uppskattningsvis 50 kvadrat, tvättmaskin men inte diskmaskin.
Låter billigt och bra! :D Var tvungen ;) Fast London vet jag inte vilka priser dom ligger på. Kanske jätteblligt för att vara i centrum .:)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 635
Senast: lindaf
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 062
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
780
Senast: Lingon
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 602
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp