Vad orkar du under veckan?

Jobbar heltid. Skift. Dagvecka är klockorna (3 st) ställda på 04.30. Jag är livrädd att försova mig och pga av sömnapné sover jag med mask och sover nästan medvetslös när jag väl har lyckkats att somna. Dricker några muggar kaffe och tar en smörgås eller en youhurt.
Börjar jobba 06.00, rast 10.30 i 30 minuter, slutar 14.30
På hemvägen brukar jag handla, kanske varannan dag för att få färsk sallad till min rast.

Är ganska hungrig när jag kommer hem men jag försöker vänta på dottern så att vi kan äta ihop. Vi äter mest pasta, snabbt och enkelt. Lägger mig ofta väldigt tidigt. Redan vid 18.00 duschar jag och sen i säng.

Kvällsveckorna har jag lyxen att slippa vakna av en väckarklocka. Sover ofta till 11-tiden. Äter frukost, gör min sallad. Surfar lite och sen till jobbet. 14.00-22.30. Rast 18.30, 30 min. Måste nödhandla ibland för att få färsk sallad, det brukar vara kort hållbarhet. Duschar som minimum varannan dag. Behöver egentligen en daglig dusch, men det tar emot så.

Att få något vettigt gjort i veckorna är svårt.
 
Jobbar heltid, 06:30-17:30 4 dagar i veckan, rätt fysiskt jobb även om det är rätt mycket stillasittande också. Inte alltid jag slutar i tid och blir en del övertid, efter jobbet åker jag till stallet och tar hand om hästen, så när jag väl kommer hem är jag helt slut, blir bara chill framför datorn med en kopp te och sen sängen.
Lagar väldigt sällan mat och gör jag det då sker det på mina lediga dagar, samt ett storkok så det räcker fler än en portion.
Städar gör jag vid behov eller när jag får besök (bor själv i en etta), diska blir det när diskmaskinen är full. Handlar mat sker vid behov, umgås inte med speciellt många vänner/familj blir lite då och då.

Tanken är att någonstans få in att börja träna, kommer troligen ske främst på mina lediga dagar tills jag orkar mer, sen får vi se. Det är så det ser ut för mig i nuläget. :)
 
Jag är föräldraledig, jobbar ca 8/tim i veckan. Har sambo, två barn, 2 hundar, 2 marsvin och en ponny som är uppstallad med fullservice. Bor i villa och har dessutom en fastighet med skog i andra änden av landet. 2 bilar och ett släp.
Jag har jättesvårt att orka/hinna göra allt så bra som jag skulle vilja. Livet känns proppfullt. Finns alltid tusen saker jag inte gjort...
Ärligt talat orkar jag inte ens tänka på hur rn dag ser ut. Bilarna ska byta däck, släpet lagas, läxor till stora barnet ska tjatas om, luskamningar är ett måste och inte populärt vilket gör att det tar mycket energi... Ponnyn ridas och fixas, hundar rastas, huset städas och helst renoveras, det ska hämtas och lämnas, det är kompisar hemma, det är bebis bihang till alla uppgifter. Deklarationen blev ett hglt projekt med skogen också...
Jag underpresterar på alla områden. Har noll koll. Veckorna flyger iväg. Ibland vill jag bara sätta mig och hålla för öronen och blunda... Hur detta ska gå när båda jobbar heltid vete tusan. Jag måste allvarligt organisera...
 
Jobbar 80% natt med tvättstugeschema. Snittar 2-4 nätter i veckan. Är i stallet 5-6 d/v har full service, säger till när jag inte kommer. Veckohandlar på söndagar. Städar när andan faller på eller mamma hotar med att hälsa på. Tvättar ca 2 maskiner i veckan och diskmaskinen går nog varannan dag. Försöker träffa någon annan än min sambo 1 gång i månaden men är rätt dålig på det ;) hänger gärna med honom eller är i stallet istället :)
 
Jobbar heltid, dagtid 07-16.
Vardagar består av jobb-stall och gym två-tre ggr veckan alternativt löpning hemma när jag kommit hem.
Rider 6 dagar i veckan så en veckodag vilar hon och jag far till gymmet efter jag mockat och fixat i stallet.
Helgen består av det vanliga städa, handla, fixa hästen och någon löprunda. Lagar mina matlådor för en vecka varje söndag så behöver jag inte tänka på det i veckan.
Nu är även odlingssäsongen igång och jag försöker hinna med odlingarna varje kväll oxså.
 
Just nu är jag sjukskriven och gör pga smärta inte mycket alls. Försöker kanske plocka ut diskmaskinen och/eller gå en 10 min promenad med hunden.

Innan detta helvete brakade lös jobbade jag 90%, föräldraledig 10%. Men jobbade ibland ikapp på helgen om det behövdes.
Sen hämta barn på fsk, laga mat och äta och sedan antingen hundträning eller hundpromenad. Mötte ofta sambon i dörren för att han sen skulle få ge sig ut att träna (cykla eller springa). Springer han så tar han hunden med sig också om hon inte hade tränat osedvanligt hårt och var trött.
Lägga barn och sen plocka undan, kanske hänga nån maskin tvätt som sambon startat.
Efter det är både dagen och jag slut..:grin:
Läser det jag skriver och tänker att det ser tråkigt ut, men som jag längtar efter att kunna göra allt vardagsbestyr igen!! :( Hunden är ett vandrade dåligt samvete på fyra ben, och jag är trött på att säga att mamma kan inte när dottern vill göra något.
Men jag ska tillbaka till vardagstråket, sådetså!! :devil:
 
Jobbar heltid, 7:00-15:30 mån-fre. Jag har lyxen att bara ha ca 20 minuters resväg, så jag åker hemifrån 6:30 och (om jag kommer iväg från jobbet i tid) är hemma igen vid kl 16:00. Jag kliver upp kl 5:00 eftersom jag har hästar att fixa på morgonen.
När jag kommer hem fixar jag lite mer med hästarna. Lagar mat till kvällen plus till lunch nästa dag. Ibland bakar jag om andan faller på. Kanske tvättar en tvätt vid behov. Plockar lite i köket under tiden som jag lagar mat. Nu när det blivit ljusare och varmare ute så FÖRSÖKER jag komma ut och promenera efter jobbet. Maken och hunden har redan promenerat en sväng under dagen, men hunden brukar ju knappast säga nej till en runda till :D !
Annars blir det lite TV, en hel del datorsurfande. Jag släktforskar som hobby - i perioder väldigt intensivt. Jag läser en del.
Helgerna går åt till att göra sådant som jag inte hinner/orkar på vardagarna. Hämta hö, dammsuga, städa toan, dammtorka, tvätta lite mer, större projekt som t.ex. att måla, klippa gräs....osv. Jag veckohandlar antingen lördag eller söndag morgon. Men jag prioriterar även att besöka mina föräldrar en stund nästan varje helg. Det är alltid trevligt :) !
 
Jag jobbar heltid som lärare och just denna terminen pluggar jag även halvtid på en distanskurs i biologi, ska dock erkänna att jag inte lägger några 20 timmar i veckan på den och jag kommer nog att dra ut lite på tiden med den. Sambon och jag har varsin häst i ett kollektivstall 2 km hemifrån, båda pendlar till jobb i stan vilket tar ca 1 h enkelresa.
En normal arbetsdag tar jag bussen mot jobbet kvart över sex, är i stan strax efter sju och äter frukost och pluggar lite till halv åtta då jag går upp till jobbet. Jobbar som lärare så sen är det full fat hela dan fram till fem eller sex då jag åker hem. Är hemma en timma senare och åker till stallet, mockar fixar och rider ev. En eller två dagar i veckan har medryttaren hästen då jobbar jag ofta till sju och är hemma ca kvart över åtta, möjligen via stallet om det är tisdag eller torsdag då vi har kvällsfodringen. Fredagar brukar jag försöka komma iväg vid fyra men det funkar inte alltid men då handlar jag oftast och sambon mockar åt båda hästarna, ingen av oss rider. Mat äter vi nått enkelt och snabbt när vi kommer från stallet vid nio-halv tio, nån middag måndag-torsdag blir det inte. Det blir inte nått annat gjort heller, jag bör gå och lägga mig vid tio om jag inte ska bli för trött. Möjligen start och tömning av tvätt/diskmaskin, men ärligt talat inte så ofta. På helgerna vill jag har sovmorgon på lördagen och sen är det stall, ridning, handling och lite plugg. Söndag har jag morgonen i stallet, i övrig som lördagen, ofta mer plugg då det är inlämning av periodens inlämningsuppgift varannan måndag morgon.
Det händer att vi är sociala och umgås med kompisar eller går på bio och liknande men ärligt talat väldigt sällan, städar gör vi om vi bjudit hem folk men annars alldeles för sällan. Livet består mest av jobb och stall men det är rätt självvalt och jag trivs med både och.

Tidsmässigt finns det en del dötid på helgerna som jag säkert skulle kunna använda till att fixa hemma, träna annat eller liknande, men då skulle jag aldrig orka med veckorna, så jag accepterar att jag behöver använda mycket av den tiden till att göra ingenting, dvs slösurfa, titta på TV eller bara slöa.
 
Senast ändrad:
Jag jobbar heltid, jobbar lite extra utöver det på helgerna och pluggar halvtid.

Jag åker hemifrån 7.30, har tio minuter i bil till jobbet. Slutar oftast kring 16, sen har jag 10 minuter till stallet. Där spenderar jag runt 3 timmar med ridning, stalljobb (hästarna går på lösdrift så det tar inte jättemycket tid) och aktivering av hundar. Jag rider 5 dagar i veckan, sen försöker jag aktivera hundarna ordentligt fysiskt varje dag.
Så jag är hemma 19-19.30, lagar mat till matlådor typ var fjärde dag, på kvällen äter jag kokt ägg och knäckebröd. Tvätt och städ görs oftast på helgen.
 
Har just nu verksamhetsförlagd utbildning på heltid. Går upp vid 6 de flesta veckodagarna så att jag hinner träna innan jag åker iväg. Slutar runt 16-17 de flesta dagarna, men kan flexa ganska rejält. På eftermiddagen så brukar det bli matlagning, en joggingtur om jag inte tränade på morgonen, lite småplock och så läsning eller podcasts, spelar en del dator också. Matlådor preppas i bulk (som mest hade jag närmare 50 i frysen). Jag sköter i princip ingen tvätt då det är makens område. Orkar med aktiviteter på ena helgdagen och en eller två vardagskvällar, jobbar även några timmar varje helg.
 
Har jobbet som hobby, jobbar 55-60 h i veckan. Reser mellan 1-3 dagar i veckan. Har två småbarn 3 och 6 år. Har i stort valt bort allt annat. (inget jag lider av) Prioriterar att hinna träna 2-3 h i veckan. Får mycket social stimulans på jobbet och via barnen, så förutom släkt och familj så kanske vi är sociala med extern part lite mer seriöst en gång i månaden. Vad jag skulle önska är att helgerna inte blev så mycket jobba i kapp hushållsarbete, men det som inte hinns på veckorna måste göras någon gång om vi ska ha rena kläder och mat i kylskåpet.

De dagar jag är på hemma kontoret jobbar jag 6-15 alt 8-15 om jag behöver hämta lämna för att kompensera mycket resor. Hämtar barn, myser en stund, kanske tar något telefonsamtal och lagar middag. Sedan är det någon aktivitet med barnen, kanske kompis eller så. När barnet somnat jobbar jag oftast några timmar till.

Vårt hem skulle behöva en omgång med målarfärg då lillen haft en period med stark inspiration av gatukonst. Men det har gått så många månader så nu ser jag inte längre konstverken... Jag har aktivt valt att inte bry mig om att ha ett perfekt hem också.
 
Jag jobbar heltid, jobbar lite extra utöver det på helgerna och pluggar halvtid.

Jag åker hemifrån 7.30, har tio minuter i bil till jobbet. Slutar oftast kring 16, sen har jag 10 minuter till stallet. Där spenderar jag runt 3 timmar med ridning, stalljobb (hästarna går på lösdrift så det tar inte jättemycket tid) och aktivering av hundar. Jag rider 5 dagar i veckan, sen försöker jag aktivera hundarna ordentligt fysiskt varje dag.
Så jag är hemma 19-19.30, lagar mat till matlådor typ var fjärde dag, på kvällen äter jag kokt ägg och knäckebröd. Tvätt och städ görs oftast på helgen.
När hinner du plugga? :confused:
 
Jag orkar alldeles för lite och ännu mindre nu när pollen-och-damm-säsongen dragit igång. Jobbar ca 62%, har hästar som bör ridas 5-7 dagar i veckan, städar helst när jag är ensam hemma men blir långt mellan varven, lagar mat typ aldrig och om jag gör är det snabba rätter som är klara på max 20 minuter. Hoppas kunna få lite bättre mediciner nu i veckan så jag slipper behöva sova middag lika länge som jag är utomhus om dagarna...
 
Jobbar heltid, oftast lite mer, ca 7.30-16.30.

Försöker träna + rehabträna ca 4-5 dagar i veckan. Utöver det har jag medryttarhäst en dag i veckan.

Städa, handla och fixa med huset blir främst på helgen. Försöker laga en del mat på helgen också.

Umgås rätt så mycket med min och sambons familjer. Vänner mer sällan, kanske 2 gånger i månaden och då på helgen. Jobbar inom sjukvården så är ofta socialt trött på kvällen.

Tack vare att sambon jobbar ogegelbundet fixar han en hel del som annars blivit liggande.

Tycker det är tufft att jobba heltid. Hade inte pallat det om vi haft barn.
 
Jag önskar jag hann mer faktiskt. Jag har muskelsjukdom/ledsjukdom och en jävlig pollenallergi (men den har jag snart behandlat!). Men är nog bra att jag inte stressar mer.
- Jobbar heltid, oftast mer, 8-16.45, kan jobba när jag vill om inte möten finns, så länge jag gör mina 40 h. Jobbar oftast 50 h/v.
- Pendling 10 mil om dagen.
- 1 hund som promeneras med ca 1-1.5 mil om dagen.
- 2 hästar, den ena är sjuk, den andra ska igång. Har 10 min gångväg t stallet.
- Pluggar en kurs, har sökt en ny i höst.
- Eget företag, är underleverantör till ett konsultföretag, ganska sällan gör jag saker där, förra året var kanske 15-20 h. Ett annat företag har hört av sig så kanske det blir mer.
- Tränar fotboll 2-3 ggr i veckan under säsong.
- Rehabtränar
-Träffar sällan folk på vardagarna, jag orkar inte. Kan träffa någon på någon helg.
- Lagar all mat från grunden.
-Städar osv ibland nån vardagskväll mellan jobb och stall, annars helg. Samma med handling.
- Hyr en villa på 100 kvm med trädgård, så på sommaren blir det ju gräsklippning osv. Försöker odla lite.

Min stalltid sker mellan typ 19.30-21.00, fast på fotbollsdagarna oftast vid 21.
 
Jobbar heltid, och där ingår helgarbete var fjärde helg.
När jag jobbar helg så är det mest jobb och sen mat med familjen efteråt och kvällsmys. (jobbar då 9-18) Jag är då även ledig onsdagen innan och efter helgen. Då passar jag på att städa och uträtta ärenden.

Annars ser veckorna rätt lika ut.
Jobbar måndag till fredag, mest dagtid men jobbar kväll varje tisdag.
Slutar annars kl 15 eller 16, då försöker jag och sambon gymma tillsammans. Har en dotter som är så stor så hon är ensam hemma eller med en kompis under tiden.
Helst gymmar vi 4-5 dagar i veckan. Efter det äter vi middag.
Två vardagar i veckan har dottern träning, så då åker jag med på det (är sent så vi äter middag etc innan det). Och även dans varje lördag.
Detta är våra "Måsten" utöver arbetet.

Orkar inte laga mat varje dag så det kan bli färdigmat 1-3 ggr i veckan ibland.
Borde städa mer, men oftast blir det på fm innan mitt kvällspass eller tillsammans med familjen på helgen.

Det enklaste är handligen då jag jobbar på en stormarknad ;) så det tar ingen större extratid eller energi, det är skönt!
 
Jag jobbar heltid, men har min tjänst uppdelad på 50/50 klinik/doktorand. Jobbar ganska mycket, framförallt kliniktiden räcker inte till.. Gör uppskattningsvis 40-50 timmar per vecka i snitt.

Utöver jobbet så är jag i stallet två kvällar i veckan (är medryttare) och dessa dagar hinner jag absolut ingenting mer än jobb, stall, öta matlådor, duscha, sova.
En kväll i veckan jobbar jag ofta sent för att beta av saker som är svåra att hinna annars. Då gör jag inte heller ngt mer än äta och vila lite innan läggdags.
Vi storhandlar varje tisdag och då lagar vi också mat. Lagar mat ca 2-3 ggr i veckan och gör då matlådor till lunch och middag för oss båda.
En dag i veckan brukar jag kolla på serier eller film hela kvällen. Blir mkt sånt även på helgen.

Orkar väldigt lite utöver jobb, lite ridning och så alla måsten. Men vi gör vardagen så enkel som möjligt iaf. Vi tvättar oftast på helgen, städar ganska sällan och så hjälps vi alltid åt så att vi gör det tråkiga tillsammans.
 
Jobbar heltid och bor med man och två små barn i hus. Är för närvarande gravid men mår bra och orkar ungefär som vanligt ändå.

En vanlig dag går jag upp kl 6, fixar frukost till barnen, klär på dem, packar deras grejer och fixar iordning dem. Om mannen lämnar dem åker jag hyfsat tidigt till jobbet, annars är jag där vid nio (har 1 timme resväg, 1,5 timme om jag lämnar). Om jag har lämnat kommer jag hem sent och vi hjälps åt att plocka i ordning, köra någon maskin disk och tvätt, duscha, byta om och borsta tänderna på barnen och läsa något för dem. Annars hämtar jag barnen vid 16, åker hem med dem och är ute och leker en stund eller plockar hemma. När barnen har somnat brukar vi betala räkningar, planera hämtningar och lämningar, fundera på diverse husprojekt, städa eller kolla på tv.

Lagar mat ca 3-4 ggr i veckan men då lagar jag mycket så det räcker till flera middagar och matlådor. Är i stallet ett par gånger i veckan. Styrketränar 1-2 gånger i veckan. Förut sprang jag 2-3 gånger i veckan men har lagt ner det sen några veckor tillbaka nu när jag är gravid.

På helgerna träffar vi kompisar och släkt, hittar på aktiviteter med barnen, veckohandlar och storstädar, handlar grejer till barnen, hänger i stallet och fixar med huset.
 
Jobbar heltid (8-17) mån till fre. Pendlar så två timmar försvinner på det varje dag. Har häst som jag är hos varje dag där det går 1-3 timmar ungefär. Har två små barn och bor tillsammans med pappan.
Handlar gör vi allihop på helgen, men nån enstaka grej kan vi handla under veckan. Vem som gör det av oss varierar. Vi äter lagad mat varje dag, oftast är det sambon som fixar det eftersom han slutar tidigare än mig. Städning sker vid behov... Dammsugning ett par gånger i veckan. Våttorkning när vi orkar och badrummen likaså.
Umgås med vänner och familj är lite olika, men brukar bli nån gång i månaden.
Bor i hyresrätt och har inga större projekt. Tv:n står i princip alltid på men det blir inte så mycket tittande, desto mer surfande på mobilen.
 
Jobbar heltid, kontorstid med flex. 20 min promenad till jobbet, ska snart byta till cykel. Jag jobbar, kommer hem och byter om, åker till stallet (20-30 min), rider etc - tar 2 h minst - åker hem (20-30 min) och värmer nån mat. Somnar i soffan.

Handlar påväg hem från stallet när det behövs. Lagar sällan mat men gör då brutalt med matlådor. Använder gärna slowcooker så tar det mindre tid. ”Orkar” ofta inte duscha på kvällen fast jag tänkt det utan tar det på morgonen.

Diskar, plockar undan och torkar av varje dag, dammsuger varannan. Moppar, dammar och tvättar (inkl filtar mm) typ varje - varannan vecka beroende på hur det ser ut. Då på helg oftast.

På helgerna blir det dels övrigt som inte hinns, försöka besöka föräldrar (gamla båda två), träffa partnern (distans/särbo tyvärr) och ta lite längre stalldagar.

Bor litet så går snabbt att städa och plockar jag och håller efter så tar det kanske 30 min per dag att diska, plocka undan, rensa kattlådan, dammsuga etc.

Kollar sällan på tv. Den står på på kvällen men sällan jag aktivt tittar. Hade hund fram till för några mån sedan men tyvärr inte längre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 870
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 135
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 456
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 265
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp