Bukefalos 28 år!

Vad ska jag bli när jag blir stor?

Korall

Trådstartare
Ska börja plugga igen. Men vet inte riktigt till vad. Jag brinner för träning, kost och hälsa. Men PT verkar svårt att försörja sig på. Hjälp mig vidga mina vyer!
 
Frågan är hur lätt det är att få jobb sen? Och det ska vara lön som man överlever på och som gör det värt studierna.
Svårt det där :(.
 
Vill du jobba praktiskt eller teoretiskt?
Mer praktiskt -
Sjukgymnast, arbetsterapeut/ergonom, naprapat, kiropraktor, massör gärna i kombination med PT

Mer teoretiskt, men kan ändå ha med mer eller mindre praktiska inslag -
Hälsopedagog, personalvetare med inriktning mot arbetsmiljö, hälsa, rehab, dietist, sjuksköterska vid företagshälsovården

Ännu mer teoretiskt -
Folkhälsovetare

Det finns ju hur mycket kul som helst :D
 
Vill du jobba praktiskt eller teoretiskt?
Mer praktiskt -
Sjukgymnast, arbetsterapeut/ergonom, naprapat, kiropraktor, massör gärna i kombination med PT

Mer teoretiskt, men kan ändå ha med mer eller mindre praktiska inslag -
Hälsopedagog, personalvetare med inriktning mot arbetsmiljö, hälsa, rehab, dietist, sjuksköterska vid företagshälsovården

Ännu mer teoretiskt -
Folkhälsovetare

Det finns ju hur mycket kul som helst :D

Hälsopedagog tänkte jag på, mitt intryck är att det är väldigt praktiskt? Särskilt utbildningen, en kompis till mig har läst den, och de hade väldigt mycket sport på schemat, typ kanotpaddling och bollsporter, osv. Sjukgymnast verkar i jämförelse vara en väldigt mycket mer teoretisk utbildning.
 
Hälsopedagog tänkte jag på, mitt intryck är att det är väldigt praktiskt? Särskilt utbildningen, en kompis till mig har läst den, och de hade väldigt mycket sport på schemat, typ kanotpaddling och bollsporter, osv. Sjukgymnast verkar i jämförelse vara en väldigt mycket mer teoretisk utbildning.

De hälsopedagoger jag träffat på har ofta jobbat mer strategiskt än operativt, men självklart beror det på var man arbetar någonstans. Och till viss del hur man själv är, en av dem jag träffat höll själv i många av aktiviteterna då hon vill ha kvar den praktiska delen av arbetet.

De sjukgymnaster jag träffat har däremot ofta jobbat med behandling.

Så även om utbildningarna är mer åt det ena eller andra hållet, så tror jag arbetet kan bli lite olika beroende på var man (ser till att man)hamnar.
 
Jag har ett syskon som är fysioterapeut (sjukgymnast).
Det är tufft att få jobb. Utbildas fler än vad det finns jobb... Jag vill helst jobba praktiskt. Därav mina funderingar på PT. Sitta hela dagarna på en stol vid en dator ger inte glädje att vilja gå tilk jobbet...

Men jag läser och funderar och tackar för alla idéer ni ger mig!
 
De hälsopedagoger jag träffat på har ofta jobbat mer strategiskt än operativt, men självklart beror det på var man arbetar någonstans. Och till viss del hur man själv är, en av dem jag träffat höll själv i många av aktiviteterna då hon vill ha kvar den praktiska delen av arbetet.

De sjukgymnaster jag träffat har däremot ofta jobbat med behandling.

Så även om utbildningarna är mer åt det ena eller andra hållet, så tror jag arbetet kan bli lite olika beroende på var man (ser till att man)hamnar.

Av min kompis kursare var det ingen som jobbade strategiskt efter utbildningen, utan det var rätt blandat med friskvård (hälsokontroller och leda gympapass) eller typ stå i hälsokostbutik etc. En stor skillnad verkar också vara att en sjukgymnast ofta jobbar längre med en och samma patient, medan hälsopedagogen sällan gör det. Så det beror ju också på hur man vill jobba.

Men om man känner sig osugen på att plugga verkar hälsopedagog bra, jag känner nog knappt till någon akademisk utbildning med så mycket praktiska moment och så lite studier.
 
Jag har ett syskon som är fysioterapeut (sjukgymnast).
Det är tufft att få jobb. Utbildas fler än vad det finns jobb... Jag vill helst jobba praktiskt. Därav mina funderingar på PT. Sitta hela dagarna på en stol vid en dator ger inte glädje att vilja gå tilk jobbet...

Men jag läser och funderar och tackar för alla idéer ni ger mig!

Mycket praktiskt arbete gör man ju vid en dator, så det beror lite på vad du menar med praktiskt. Är det att du vill arbeta direkt med människor, eller att du vill jobba med händerna?
 
Mycket praktiskt arbete gör man ju vid en dator, så det beror lite på vad du menar med praktiskt. Är det att du vill arbeta direkt med människor, eller att du vill jobba med händerna?
Jag vill göra saker. Jobba med människor och göra praktiska saker. Kan leda gympapass. Ha direktkontakt med människor. Bara jag slipper ägna hela arbetsdagen åt att glo på en datorskärm dag ut och dag in.
 
Jag vill göra saker. Jobba med människor och göra praktiska saker. Kan leda gympapass. Ha direktkontakt med människor. Bara jag slipper ägna hela arbetsdagen åt att glo på en datorskärm dag ut och dag in.

Det är ju väldigt få jobb där man bara sitter och tittar på en dataskärm. Normalt använder man ju datorn som arbetsredskap, jobbar du t ex som programmerare så gör du ju praktiska saker, men du gör dem med datorn som verktyg. I alla jobb jag känner till förväntas man göra saker, inte bara sitta passivt och titta på skärmen.

Men om jag fattat saken rätt så är prio ett för dig alltså att inte behöva använda en dator som arbetsredskap i ditt arbete?

Då är nog sjukgymnast t ex jättebra. En hälsopedagog som jobbar med friskvård t ex använder ofta datorstöd för hälsoprofiler, så där kommer man inte undan datorn helt i arbetet.
 
Har inga problem att sitta vid datorn. Men det ska vara ett hjälpmedel i det jag gör. Inte den jag har som det jag enbart jobbar med. Självklart måste man ha en dator till journaler och dylikt.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
928
Senast: Gulis
·
Skola & Jobb Halloj! Jag ska börja plugga på universitet! Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 230
Senast: Araminta
·
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 306
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp