Vad tjänar du och vad är du utbildad till?

Sorry för lite trådkap!
Men ni som jobbar inom ekonomi och/eller juridik, ungefär vad tjänar ni? :D
(Alltså utbildade civilekonomer/motsvarande eller jurister)

Sen lite OnT: Jag går ju själv bara i gymnasiet, är ju endast 17 år gammal än så länge...
Har jobbat och jobbar som show-groom åt några som tävlar/tävlade på regional-nationell nivå och stall-groom i ett privatstall, tjänar inte ett öre på det, haha! :p Men jag gör det för att jag tycker det är kul, inte för pengarna. Och jag är väldigt lycklig över det ändå, att jag ens får chansen att jobba där jag jobbar/har jobbat :love:
 
Jag är utbildad hästskötare och jobbar med lite allt möjligt just nu :D Jobbar på ett bildelsföretag (webshop och butik) där jag mest jobbar i bakgrunden med produktuppdatering, google annonsering (håller på att certifiera mig), orderhantering och uppdatering av hemsidan. Jobbar 4 timmar per dag ungefär och får ut ca 6000:- i månaden.

Jobbar även en del med event, lyckades komma in på det tack vare att jag delade ut reklam några helger i rad. Har nu jobbat med flera artister och kommer jobba på melodifestivalen finalen nästa helg :eek: :nailbiting::banana:
Sen så har jag jobbat lite mer med att dela ut reklam i butiker. Eventjobb är riktigt roligt!

Men utslaget får jag ut 7000:- i månaden, vilket räcker bra till bensin, häst och övriga utgifter. Bor i en stuga på mina föräldrars gård så jag har billig hyra.. Är detsutom billig i matväg så även om det hade varit trevligt med en lön på över 10 varje månad så är det inte något jag är i behov av just nu. Jobbar på att samla på mig erfarenheter istället.
 
Jag jobbar som personlig assistent i två olika företag och har ca 21000 i genomsnittlig grundlön, sen tillkommer ju OB.
Pluggade tidigare till studie-och yrkesvägledare men trivdes för bra med assistentyrket så jag avbröt mitt i sista året. Har även en del utbildning inom mitt arbetsområde, vilket är främst Autism. Har jobbat med det i drygt 6 år nu.

Tycker det är ett väldigt roligt jobb och jag trivs med arbetstiderna. Jobbar i snitt 4 dagar i veckan på heltid. Det enda jag kan sakna är att ha mer arbetskamrater. I just den aspekten var det bättre att jobba på korttids/fritids som jag gjort tidigare.
 
Utbildad hästskötare (nej jag tror inte man blev mer på 3 åriga naturbrukslinjen gren hästhållning)

Jobbar som väktare (4e året i år) och har turen att ha en heltidstjänst =)
Går på Lönegrupp D = 25122 kr + ob (löneförhöjning enl avtal sen i april)
 
Jag jobbar som lokförare. Har tidigare jobbat som tågvärd och min mamma och styvfar är också lokförare(och bror och pojkvän tågvärdar, värsta tågfamiljen, haha), så jag kände att jag också ville prova. Har inte ångrat mig en enda gång hittills. :) Examinerades i somras efter 14 månaders utbildning, och är därmed på första lönesteget. Har 27300 + OB (ca 70 h/mån) innan skatt. En "dålig" månad får jag ut ca 22500. Jättenöjd med det med tanke på den korta utbildningen. Jobbar heltid.
 
Utbildad djurvårdare, jobbar som administratör och arrestvakt. Mycket kvällar och nätter. Går på timme just nu och får 125:-/h vilket motsvarar 20625 innan skatt i månaden. Jag får ihop ca 85% i månaden, vilket jag överlever på även om man inte räknar in OB-tillägget.
 
Utbildad journalist. Jobbar nu (sedan en månad tillbaka) som kommunikatör och tjänar 28 000 i månaden (före skatt förstås). Mycket nöjd med lönen, isht som den kombineras med mängder av fina jobbflrmåner. Enda minuset är väl att jag måste köra två mil enkel väg mellan jobbet och hemmet, 4 ggr per dag pga att jag måste rasta hundarna på lunchen).

Heltid flex, 38,7 h i veckan. Jobbet fick jag den vanliga vägen, via jobbannons-> intervju. Stortrivs än så länge, toppenbra chef, supertrevliga medarbetare och spännande arbetsplats :banana:

Har gått typ samma väg som du, journalist i botten, jobbat som webbis på dagstidning och började i måndags som kommunikatör. 30 000 i månaden, jobbtelefon och lite annat. Heltid 40h veckan, flex.
 
Jobbar som undersköterska inom hemtjänsten, har en heltidslön på 23 000 men jobbar bara 90%. Får ut mellan 17'-20' beroende på OB-tilläggen.
Tror min lön ligger över medel så jag är nöjd.
 
Jag är inte färdig ännu, men har en vän som precis fått jobb (som gått samma utbildning då). Psykolog, ingångslön 32 000.
 
Jag är utbildad statistiker (5-årig masterexamen) och är nu doktorand. Tjänar 25.000 kr i månaden (innan skatt) men hoppas väl att det ska löna sig att ha "pluggat" 10 år på universitetet efter disputationen.
 
Utbildad biolog (kandidatexamen + lite kurser på masterprogrammet). Jobbar som miljökonsult och tjänar 27 000 före skatt plus diverse förmåner. Det är mitt första jobb (förutom säsongsjobb på forskningsprojekt) efter examen, är nöjd med lönen idag men räknar med att kunna höja den rätt bra i takt med erfarenhet.

Jag hamnade här genom att jag profilerat mig mot detta område under studierna och tack vare kontakter!
 
Senast ändrad:
Just nu pluggar jag igen :) men innan dess jobbade jag som underwriter (är utbildad jurist) och hade 37 000:- i lön innan skatt.
Jag tycker det är intressant att så många klagar på sin lön som lärare, inom vården, på fabrik mm
Många verkar tro att vi andra tjänar så extremt mycket mer men det stämmer inte. De jag känner som drar in 50000+ jobbar också n närmre 80 timmar i veckan, många missar det i lönedebatten.
 
Lärare och tjänar 28000, är nöjd med det. Bor i en billig del av landet och kan göra det mesta av det jag vill, ha sportlov till exempel :D
 
Helt outbildad lärare och har 24 500 kr i lön. Tycker jag är bra med tanke på min ålder (21år) och att jag bara har gymnasieutbildning.

Börjar plugga till lärare till hösten och hoppas på att kunna höja min lön med 4-5 tusen när jag väl är färdig.
 
Jag är ekonom, utbildad via KY så jag har inte astronomiska studielån, har 10 års erfarenhet o tjänar 35800/mån innan skatt. Tycker det är jätteintressant att läsa vad olika tjänster med olika utbildning tjänar! Bra tråd!
 
2 årig högskoleutbildning på -80 talet.(Är 3,5 år idag) Jobbar som avdelningschef inom kommunal omvårdnad (totalt 25 år som chef). Ca 400 anställda. Lön 48000
 
Min utbildning är väl mer åt djurskötarhållet, naturbruksgymnasie, jobbar nu på museum som bildredigerare, halvtid, får 9650 i månaden.
 
Många verkar tro att vi andra tjänar så extremt mycket mer men det stämmer inte. De jag känner som drar in 50000+ jobbar också n närmre 80 timmar i veckan, många missar det i lönedebatten.

Min sambo snittade 500 000 i årslön innan han bytte jobb. Med endast 3 årigt gymnasium (plus tid som lärling) sa alla woow, ett sånt jobb skulle man ha. (Han är utbildad betongarbetare, med passion för brobyggen. Oftast anställs de bara till projektjobb, dvs de är anställda så länge projektet pågår och sen får de söka nytt jobb. Har de tur så får de komma vidare till andra projekt som samma bolag anordnar. Hög konkurrens även om arbetsförmedlingens sida inte anser det O_o)

Men en del av lönen bestod av
*Risktillägg (risken att dö eller skada sig svårt i arbetet är extremt hög)
*Bensinkostnad till och från jobbet (ofta långt att pendla hem på veckoslut)
*Diverse tillägg för att han bodde i husvagn/camping på veckorna eftersom jobbet krävde det.Ofta har han haft som minst 20 mil hem, men oftast mycket mer att köra varje helg.

Sen han bytte bransch (allt-i-allo maskinförare) så har han lägre årslön än mig, som är heltids undersköterska.
 
Sorry för lite trådkap!
Men ni som jobbar inom ekonomi och/eller juridik, ungefär vad tjänar ni? :D
(Alltså utbildade civilekonomer/motsvarande eller jurister)

Går jag den bana jag planerat och blir rådman i tingsrätten så kommer jag under tingsnotarietiden tjäna 25' kr per månad första året och en bit över 27' kr andra året. Sedan börjar den särskilda domarutbildningen som, om jag inte minns fel är totalt fyra år där man betar av ett antal olika steg (hovrättsfiskal, tingsfiskal, adjungerad ledamot i hovrätten). Där vet jag inte riktigt vad lönerna ligger på, skulle tro på runt 30-40' eller något sådant. När allt är klappat och klart och man står på egna ben som rådman ska man tydligen ha gnagt sig upp till en lön på runt 55' kr.

Inga monsterlöner direkt, men jag tycker det är skönt att jobba statligt. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 312
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 478
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 135
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp