Vad tjänar du och vad är du utbildad till?

Kör buss sen 2008. 24500kr i grundlön.

Funderar ibland på att plugga för att göra något annat men vill kunna styra mina tider som idag och då är det typ SSK som gäller men jag vet inte om jag tycker det är värt det, varken lönemässigt eller skillnaden i stress på arbetet.
 
Har ingen högskoleutbildning utan gick naturvetenskaplig inriktning på gymnasiet (ej naturvetenskaplig linje, utan typ naturvetenskap men möjlighet att välja bort en del matte och fysik, fick istället rida :D )
Började innan studenten jobba på Max och jobbade sedan som försäkringsförmedlare ett tag men vantrivdes.
Blev anställd som kundtjänstmedarbetare för sykes (telenors kundtjänst) och har "garantilön" på 12 700 kr om jag skulle jobbat 100%
Är anställd på 75% så får 9525 kr utan ob. Jepp jag får alltså mindre än vad en studerande har. Jobbade två jobb ett tag men tyvärr pga utbrändhet fungerade inte detta i längden. Nu är jag dessutom sjukskriven och har man då redan 9525 kr i lön och dessutom bara ska få 80% av detta när man går sjukskriven så blir resultatet att man får sluta helt med någon hobby (medryttare, men har inte längre råd med bussen) och att ens köpa en jacka nu till våren kan jag ju drömma om :P
7620 kr i månaden går jag inte ens runt på. Men det är ju mer än existensminimum så jag ska väl bara vara glad att man ens får något alls.
 
Pluggar heltid just nu och jobbar deltid som personlig assistent. Jobbar i snitt 25-45h i månaden och får ut 3-5000 på det ungefär. Och 10,000 i studiemedel.
Klarar mig bra på det med egen bil, hund, katt och häst. Men har inga pengar över i slutet av månaden.

Är klar lärare om 2 år och kommer sikta på en ingångslön på minst 35'. Med tanke på lönedebatten och den akuta lärarbristen vi står inför så känns det inte orimligt.
 
Riktigt jävla osvensk att fråga om inkomst, men jag tycker det iallafall är intressant att höra vad folk jobbar med och tjänar!

Jobbar du med det du är utbildad till? Hur hamnade du på detta yrke?
Vad tjänar du månaden? Nöjd med din inkomst? Deltid, heltid, timis?

Hit me!

Jobbar extra inom "min" bransch vid sidan av studierna, kan mao fortsätta på samma bana om jag vill när jag har tagit examen, med enda skillnaden att lönen skulle gå upp en del och jag skulle få lite mer arbetsuppgifter :) Just nu ligger en heltidslön på ca 18' innan skatt för mig, dock jobbar jag "bara" ca 25-30% under terminerna.
Ingångslönen är i snitt 21-23' i branschen, inte mycket att hurra för efter 3,5 år på högskola/universitet. Hoppas dock det kommer löna sig att läsa några terminer till och ta en magister- eller masterexamen istället
 
Bioanalytiker i Finland - laboratorieskötare på ett kemilabb på sjukhus. Grundlön 2400€. Lämnar med en 1800€ efter skatt, beroende på hur mycket ob tillägg jag har. Nöjd med lönen? Nepp. Men visste att vårdbranchen är skitbetalt så borde kanske utbildat sig till ngt annat.
 
Utbildad veterinär med två års erfarenhet. Får 29.600 kr i månaden vilket jag är hemskt missnöjd med då det inte ens är rekommenderad ingångslön för en nyutexaminerad.
För det jobb jag utför borde min lön ligga på minst 33.000 kr. Vi har alltid övertid, mycket kvällar, nätter och helger och stort ansvar och hög arbetsbelastning och stressig miljö.
 
Jag jobbar som kyrkvaktmästare på 50%, 22500:- ligger heltidslönen på för stunden (mitt inne i löneförhandling). Jag jobbar nästan bara kvällar och helger vilket ger fint OB, brukar få ut ca 11'.
Tycker jag har en rimlig lön, även om det självklart skulle sitta fint med lite mer klirr i kassan =)

Sen pluggar jag heltid och får studiebidrag samt del av lånet.
 
Sen lite OnT: Jag går ju själv bara i gymnasiet, är ju endast 17 år gammal än så länge...
Har jobbat och jobbar som show-groom åt några som tävlar/tävlade på regional-nationell nivå och stall-groom i ett privatstall, tjänar inte ett öre på det, haha! :p Men jag gör det för att jag tycker det är kul, inte för pengarna. Och jag är väldigt lycklig över det ändå, att jag ens får chansen att jobba där jag jobbar/har jobbat :love:
:crazy: Hoppas du har försäkring.

Läsvärt: http://faktum.se/2015/02/gratis-hastkraft/
 
Är utbildad miljövetare och har jobbat i ca 1 år. Min nuvarande titel är Miljö- och hälsoskyddsinspektör på en kommun och jag tjänar 26 000 kr/mån innan skatt. Är väl helt okej (en bit mer än studiemedlen jag levt på innan, eller arbetslöshet med 0 kr). Jag hoppas dock på att kunna komma in på privata sidan så småningom. Ett lite annat löneläge.
 
Polis, 24.500:- i månaden vilket väl får anses helt okej då de fått upp ingångslönen från 21.300:-
 
Jag är socionom, har arbetat i ett och ett halvt år och har 27 200 i månaden. Jag tycker egentligen att det är ganska lite för den arbetsbelastning och stress som arbetet innebär, men är någorlunda nöjd ändå.
 
Innan jag började plugga och därmed tog tjänstledigt jobbade jag som väktare. Betald, kort utbildning och en lön på ca 23 500/mån (efter 15 månader). Blev ju dessutom en del OB på det.
Det funkade en period (jobbade med det i 2,5 år innan jag sökte till universitetet), men är inget jag vill ägna mig åt resten av livet.
Sett till riskerna med just min tjänst (som innebar väldigt mycket närkontakt med kriminella och det var inte fråga om OM utan NÄR man skulle råka illa ut) tycker jag att lönen är för låg, hade jag däremot varit en av de som satt i en kur och öppnade grindar hade det känts välbetalt.

Pluggar nu till sjukgymnast och lär väl gå ut på något liknande i lön när jag är klar, men förhoppningsvis trivas bättre med mitt jobb :)
 
Just nu pluggar jag igen :) men innan dess jobbade jag som underwriter (är utbildad jurist) och hade 37 000:- i lön innan skatt.
Jag tycker det är intressant att så många klagar på sin lön som lärare, inom vården, på fabrik mm
Många verkar tro att vi andra tjänar så extremt mycket mer men det stämmer inte. De jag känner som drar in 50000+ jobbar också n närmre 80 timmar i veckan, många missar det i lönedebatten.

Nu tycker jag t.ex. att min lön om 27' är bra, fast jag strävar ju efter mer med tiden. Men jag tycker det är väldigt stor skillnad mellan att tjäna t.ex. 25' mot 35'. För mig är 35' en väldigt bra lön.

Jag tror inte folk i allmänhet tänker att "alla andra" tjänar så extremt mycket mer som t.ex. över 50', men jag kan ha fel. Många av de som känner sig underbetalda saknar ju ofta möjlighet att utveckla sin lön, utvecklingen är låg och långsam. Däri ligger väl också mycket av missnöjet; som ingång känns 25' okej efter flera års högskolestudier. Efter 10 år med utökat ansvar, erfarenhet osv. känns inte 25' lika intressant längre.
 
@TeamLundVer jag jämför inte mitt yrke med något annat, som sjukgymnast har man stort ansvar + en högskoleutbildning och det tycker jag ska löna sig. Dessutom är löneutvecklingen väldigt dålig och min uppfattning är att allmänheten har rätt dålig inblick i vad bland annat sjukgymnaster kan bidra med för folkhälsan. Så utifrån de aspekterna tycker jag mitt jobb har låg lön.
 
Utbildad veterinär med två års erfarenhet. Får 29.600 kr i månaden vilket jag är hemskt missnöjd med då det inte ens är rekommenderad ingångslön för en nyutexaminerad.
För det jobb jag utför borde min lön ligga på minst 33.000 kr. Vi har alltid övertid, mycket kvällar, nätter och helger och stort ansvar och hög arbetsbelastning och stressig miljö.
Får du betalt för övertiden i alla fall eller "ingår" den? Pratade lite med veterinären som sydde ihop min häst senast, och det låter som att ni (eller i alla fall vissa av er) har helt vansinniga arbetsvillkor :crazy:. Typ alltid minst 60 timmars arbetsvecka och då och då jourer på flera dygn i sträck ...
 
Jobbar pa forsakringsbolag som Corporate Strategy Associate - har 2.5ars erfarenhet och 3arig kandiat i ryggen, far ut c £2200/manaden efter skatt, pension, livforsakrning etc och studentlan (UK lan, har ytterligare CSN lan) dragits.
London ar dock jakla dyrt o bo i.
 
Allmänsjuksköterska med tre års erfarenhet, grundlön 26 500kr och får ut ungefär det efter skatt (jobbar ffa nätter och kvällar).
 
Utbildad kock och kriminalvårdare jobbar med att driva en krog. Lön 28500kr i månaden + provision får ut mellan 24000 och 30000 efter skatt. Mycket ansvar många kvällar och helger aldrig sommarsemester. Men nöjd kul jobb och helt ok lön :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 362
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 488
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp