Vad vill du bo nära?

Skogen (bor mitt i skogen) och jobbet (har 1,5 mil dit) är väl viktigast. Bor så jag har stallet hemma.
Sen är det väl en fördel att ha ganska nära till nån affär (har nu ca 2 km dit) och till barnens skola.

Annars hade jag gärna bott nära min familj/släkt. Har i dagsläget ca 3-5 mil till dom. Hade varit roligt att kunna umgås lite mer spontant och kanske haft lite hjälp med barnpassning. Men skulle inte vilja flytta härifrån för jag trivs himla bra.
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)

Civilisationen är viktigast för mig! Folkliv, vänner, pubbar, konserter etc. :). En timme är nog smärtgränsen för att komma till jobbet, dörr till dörr. Men kan tumma på det om jag till exempel kan jobba hemifrån en dag i veckan.

Vill bo i stan, helst storstad, allra helst tillbaka till Köpenhamn där jag redan bott i 7,5 år. Vill bo i lägenhet, gärna hyreslägenhet där man kan ringa någon och be om hjälp vid strul ;).

Stall och hästar är för mig okej att pendla till, samma acceptabla restid som till jobb. Har dock ingen egen häst och heller inga planer på att skaffa, så det är ju bara ett par gånger i veckan jag "behöver" ta mig till ett stall :).

Bil ska i min drömvärld vara överflödigt!

Just nu bor jag några kilometer från centrum av ett pyttesamhälle. För att komma in till centrum måste jag dessutom ta den svindyra bron över fjorden, eftersom jag bor på en halvö. Det bor 7000 i kommunen, men den är stor till ytan sett så det bor kanske 1000 invånare i tätorten med omgivning? Runt omkring är det fjäll och fjordar åt alla håll, så långt ögat når. Har cirka en timme (inklusive en färja) till närmaste stad, som har 40000 invånare. Tre mil till jobbet, över ett fjällparti of course ;). Bil är ett måste!

Nu har jag provat på det lantliga livet i ett år, flyttar gärna tillbaka nu faktiskt :laugh:.

Tillägg: har 100 mil till familjen (föräldrar, bror och syskonbarn), men det har jag haft sedan jag flyttade hemifrån så det är inga problem. 110 mil till fästmannen somdet är nu... not so fun :(.
 
För mig är det viktigt med kollektivtrafik som går raka vägen till centralen då vi jobbar i stan och ganska nära hemmet. Inte jättelång tid till jobbet, under en timme för sambon och jag sätter min gräns lite högre. Enkelt att ta sig till jobbet går före hur snabbt det går. Egen tomt alternativt markplan med uteplats, yta, möjligt att ta sig till mataffär till fots eller på cykel, förskolor nära hemmet då vi har långt till jobbet.
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)
Jag vill ha nära till det jag spenderar mest tid på. Dvs stallet i mitt fall!
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)

Jag vill ha släkten relativt nära, dvs inte som granne men på gång och cykelavstånd. Jag vill ha bra ridvägar och nära till ridhus.
Nära skog och mark, men cykelavstånd till butiker etc (tänker när barnen är stora nog att cykla). Hyffsat nära större stad.
Helst kort till jobbet eller så pass bra lön att jag kan gå ner i tid så inte pendlingen tar för mycket tid av dagen.

Det enda jag kan sakna är ett vettigt uteliv i min stad. Här är stendött, man måste till grannstaden om man ska ha kul nattetid ^^
 
Jag har några minuters gångväg till jobbet, och till Coop och Lidl. Det gillar jag. Har nära till shopping, bibliotek, vårdcentral, buss/tåg, natur. Lite långt (6 km) till stallet, men där har jag bara varit en gång i år, var tidigare där minst en gång per vecka.

Glömde en viktig sak, min (vår) katt Linus som bor hos mina föräldrar 26 km bort, vill inte flytta längre från honom.
Har min bror 2 km bort, också viktig.
 
Nära naturen vill jag bo, det enda som saknas i mitt boende är att det tar 15 min till havet 1,5 mil
Annars finns allt jag behöver
Bor i villa med skogen som granne
8 km till stallet= 10 min , 13 km till jobbet=15 min, flera stora mataffärer passeras på vägen hem plus att det finns flera i byn där jag bor
Snabbt Internet via fiber, bra mobiltäckning
När jag har vunnit 180 miljoner på Lotto ska vi bygga en hästgård vid havet :)
 
Absolut viktigast för mig att ha nära till familj och vänner samt slippa vara beroende av bil men ändå bo naturnära. Nära till mataffär är också viktigt och att kunna ha häst och jobb på rimligt avstånd.

Just nu tycker jag vi bor perfekt för min del:

Närmaste familjen på gångavstånd och 20-30 min kommunalt.
500 meter till mataffär och t-bana.
10 min till centralen med t-banan.
20 min till jobbet med bussen.
25 min till stallet kollektivt.
Grönområden utanför dörren.
Slipper jobb med trädgård och villa men bor ändå ganska privat i radhus.

Sommar:
10413302_10152276600906376_2955610548057906763_n.jpg


Vinter:
1891513_10151994738781376_473740711_o.jpg
 
Absolut viktigast för mig att ha nära till familj och vänner samt slippa vara beroende av bil men ändå bo naturnära. Nära till mataffär är också viktigt och att kunna ha häst och jobb på rimligt avstånd.

Just nu tycker jag vi bor perfekt för min del:

Närmaste familjen på gångavstånd och 20-30 min kommunalt.
500 meter till mataffär och t-bana.
10 min till centralen med t-banan.
20 min till jobbet med bussen.
25 min till stallet kollektivt.
Grönområden utanför dörren.
Slipper jobb med trädgård och villa men bor ändå ganska privat i radhus.

Sommar:
10413302_10152276600906376_2955610548057906763_n.jpg


Vinter:
1891513_10151994738781376_473740711_o.jpg
Så trevligt att kunna klara sig utan bil :)
 
Vänner, affärer, kaféer, krogar, restauranger, folk - stad, helt enkelt. I Sverige är Malmö minsta tänkbara och då bor jag helst centralt om jag har råd. Gångavstånd till jobbet - ca 20 - 30 minuters promenad är lagom.
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)
Det där skiftar (rätt ofta) för mig. Sist vi flyttade var prio att komma nära havet, men bibehålla goda kollektiva transportsätt till jobbet, bo på rätt sida köerna avseende stall och gärna få så mkt närservice som möjligt trots havsnära och lantligt, vill kunna cykla till butik och ngn form av restaurang/bar.

Tidigare boende prioriterade stadsliv och puls och gångavstånd till jobb. Skulle helst ha allt på samma gång, men längtan ut till vattnet fick trumfa vid senaste beslutet om bostadsort.
 
Jag vill bo 10-20 minuters bilväg från en större stad där universitet, kulturliv och affärer finns. Inte mer än 20 minuter till jobbet, och ungefär samma för stallet som inte heller får vara mer än 20 min från jobbet. Samtidigt vill jag ha en badsjö på cykelavstånd, tillräckligt tomt på grannar för att inte höra dem och kunna gå ut i trädgården naken, och någon form av vettig natur utanför huset. Jag vill också ha mina nära släktingar på rimligt avstånd (gärna i samma stad men upp till 30 mil är ok).

Det hade varit fantastiskt att kunna cykla till jobb och stall, men det är jag beredd att prioritera bort för att komma ut från staden.
 
Nära till det som snor tid varje dag, dvs ha hästen hemma samt kort och enkel pendlingsväg till jobbet.

Eftersom hemmalivet består av häst så vill jag bo nära det som hästlivet innefattar, i mitt fall terrängbanor, tränare och bra natur att träna i. Underbart att nå minst 5 (på rak arm nära) tävlingsterrängbanor inom 1 h, kunna rida till både tränare och närmsta DV. Bra natur att rida i är det lite sämre med tyvärr, vi lastar betydligt oftare för det än för att åka till ridhus/tränare men når då vänner och supernatur på flera ställen inom 30 min så helt okej o kul vardagsäventyr att åka på med hästen.

Mat o liknande tas på vägen till/från jobbet i närmsta mindre by, de har ica, de 3 postulämningsställena som brukar behövas, apotek, bank o frisör, räcker för mig.

Guld var när jag efter många års letande äntligen hittade en supersjukgymnast till mina problem i huset bredvid mitt jobb, förenklade vardagen massor för mig som inte gillar att köra och parkera i stan (som tar sådan jäkla tid!!) :love:

Enda jag tycker är lite tråkigt är att man är beroende av bil (finns ingen kollektivtrafik här) om man är hos vänner o velat dricka vin eller är ute. Det händer dock sparsamt många gånger/år så allt det andra positiva väger ju upp TUSENfalt. Pussar hellre hästmule på 3 sekunder o ser honom genom fönstret varendra dag :)
 
Jag kommer tyvärr aldrig att hitta mitt drömboende, eftersom jag vill ha nära både till storstadspulsen och till lugnet på landet. "Nära" i sammanhanget är då några minuters promenad.

Men det näst bästa är hus på landet, helst en liten gård med möjlighet att ha hästar hemma. Annars med promenadavstånd till stallet.
Bussar som går någorlunda vettiga tider någonstans i närheten, en mataffär (litet närköp går bra) max en kvart bort med bil, och något större samhälle med tågstation, större mataffärer, lite andra butiker, och jobb helst, max ungefär 30-40 minuter bort.
Och naturen bör vara kuperad och med ganska mycket vatten, för det vill jag också bo nära.
 
Mitt föräldrahem ligger ultimat för min del.
På landet, någon km till närmsta granne förutom huset vi hyr ut på gården. Möjligheter att ha hästarna hemma, ta en skogspromenad med hunden innan jobbet osv. Bor på jaktmarkerna. Drygt 5 minuters bilresa från närmsta samhälle där det finns tre större matbutiker, två klädaffärer, ett par konditorier och 5-6 matställen. Ca 45 minuters bilresa från närmsta stad.
Goda möjligheter till jobb i området, även om jag precis fått jobb i Göteborg vilket innebär pendling ca 2h enkel resa. Kan dock åka största delen av sträckan med tåg och jobba in tid där, samt jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan.

Nu bor vi dock i utkanten av Stockholms innerstad, på Gärdet. 6 min tunnelbaneresa till centralen, 15 min promenad till Stureplan. 15 min promenad till Stora Skuggan/Djurgården. Fungerar bra för oss i dagsläget, men vi vill flytta tillbaka till landet :)
 
Jag behöver bo nära affärer, jobb (nåja, praktik) osv av den enkla anledning att jag saknar bil och körkort. Alternativt nära bussförbindelser till stor del men jag har svårt att se mig själv kunna storhandla om jag måste åka buss, så jag vill iaf ha cykelavstånd till affär sålänge jag inte är bilburen.

Annars vill jag ha nära till natur. Jag vill kunna gå ut i skogen utan att behöva traggla med skjuts hit och dit och jag vill kunna gå ut och ställa mig på ett fält och titta på stjärnor mitt i natten utan att störas av gatlysen överallt. Drömmen är ett hus mitt ute i skogen med mil till närmsta granne, har dock lite svårt att se hur det skulle fungera med min mörkrädsla :p
Jag skulle dessutom gärna vilja flytta söderut, inte långt men litegrann. Samtidigt vill jag kunna se norrsken så mina viljor är inte riktigt kompatibla.
 
Hästarna och skogen. Samt hundvakt.
Till hästarna har jag 1 minut, till jobbet har jag 45 och till stan är det 20 minuter. Ungefär en gång per år brukar jag tänka att det hade varit trevligt att bo lite centralare men det går fort över.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 817
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 201
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 457
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp