Vad vill du bo nära?

Diskussionen började med att du inte förstod fördelarna med att kunna leva off-grid. Off-grid betyder bara off-grid i tekniska sammanhang. Konnotationen med survivalextremister med tveksam ideologi och skumma bevekelsegrunder som du gör är okunnig och ohederlig. Människor kan alltså gilla och praktisera off-grid, utan att sympatisera med mindre rumsrena politiska uppfattningar, eller ha någon ångestproblematik som kräver KBT.

Själv tror jag att många av dem går i gång på utmaningen, för gudarna ska veta att det inte är enkelt.

Jag påpekade att det är värdefullt med praktikaliteter som fungerar utan el och vattenledningsvatten, eftersom det räcker med en höststorm för att slå ut el, värme och vattenförsörjning. Min utgångspunkt är alltså bekvämlighet och lättja. Hur länge orkar du bo i ett utkylt flerfamiljshus utan vatten och utan fungerande toaletter vintertid, och sist men inte minst utan möjligheter att förbättra förhållandena i din bostad förrän elförsörjningen är fixad? För min del ligger gränsen när toaletterna inte går att spola och det är utomhustemperatur inne.
 
Jag påpekade att det är värdefullt med praktikaliteter som fungerar utan el och vattenledningsvatten, eftersom det räcker med en höststorm för att slå ut el, värme och vattenförsörjning. Min utgångspunkt är alltså bekvämlighet och lättja. Hur länge orkar du bo i ett utkylt flerfamiljshus utan vatten och utan fungerande toaletter vintertid, och sist men inte minst utan möjligheter att förbättra förhållandena i din bostad förrän elförsörjningen är fixad? För min del ligger gränsen när toaletterna inte går att spola och det är utomhustemperatur inne.
Det krävs mer än en höststorm för att jag i mitt centralt belägna flerfamiljshus ska vara utan el, vatten och hjälp i flera dygn. Då pratar vi definitivt om en större katastrof.

Om vi pratar ren lättja och bekvämlighet så tror jag att jobbet med off-grid-förberedelserna tar ut bekvämligheten vid den eventuella katastrofen. Då handlar det väl snarare om att man får ut något annat av det, dämpar sin ångest eller har kul med sin hobby. Blir man jättedrabbad varje höststorm så förstår jag såklart att man förbereder sig extra (tills elbolaget skärper sig).
 
@Trani Jag tror att det där med off grid-förberedelser är lite beroende av var man bor. Jag är till exempel väldigt tacksam över att vårt hus har så gamla rör att cirkulationen fungerar (vid försiktig eldning) även utan den eldrivna cirkulationspumpen. Perfekt när det blir visserligen sällsynta dygnslånga elavbrott i januari. Inte nog med att det blir kallt i huset men då fryser ledningarna också vilket ger jobbiga problem. En vedspis i köket skulle vara perfekt (tyvärr är den borttagen någon gång av tidigare ägare). Jobbigt att ordna vatten till hästarna för att inte tala om jobbet att byta/laga rören i januari när tjälen är djup. Hjälp tror jag dock anländer om det skulle behövas.

För att återgå till trådstart. Jag vill bo nära hästarna då jag tycker att det är lättare att transportera mig till jobbet än till dem varje dag. Bor på landet-landet i skogen-skogen i ett län vars befolkningsstatistik för det mesta går neråt.
 
Jag vill ha nära till stallet och träningsmöjligheter för hästen. Det tar sån tid att pendla. Till jobbet vill jag ha max 1 mil, eftersom jag jobbar skift och är så trött efter nattskift att jag inte vill köra bil onödigt långt.
Vill även ha nära till naturen, skog och grönområden. Men ändå ha närhet till större mataffärer och nåt köpcentra.
Har under 7 år bott i en större stad (120k pers) och haft 100 mil till släkt, familj och vänner. Det var inte kul, men nu bor jag sedan ett drygt halvår närmare.

Jag bor just nu i utkanten av en småstad med 25k pers. 5 km till jobbet, 2 km till hästen.
Inom 5 mils radie har jag föräldrar, mor- och farföräldrar samt närmaste kompisen.
Det är skönt med närheten, men även ett bekymmer vad gäller utbud i övrigt. Har 3 mil till större köpcentra, vilket är helt okej. Har större mataffärer och en mysig centrumkärna med shopping. Jag klarar mig mkt bra på detta. Det stora nackdelen är utbudet vad gäller alternativ för uppstallning och träning med hästen. Samt den lätt inskränkta mentaliteten på folk :o

Drömmen är att kunna ha häst hemma, eller minst på "gårdsavstånd" typ granne, vill kunna gå till stallet flera ggr/dag. Tex mocka innan jobbet eller efter ett nattskift, och så rida senare. Men det är en utopi med häst hemma så länge jag bor här och bor ensam. Det finns varken ork, tid eller ekonomi för att ro runt en gård ensam. Och skulle jag bosätta mig en bit utanför tätorten faller det på träningsmöjligheterna. Jag är inte en person som nöjer mig med att bara rida i skogen.
 
Och tjusningen med det är? Jag växte upp med enskilt vatten och avlopp. Ser inte riktigt det roliga. :p

El kan jag lite förstå, om man får till det med helt egen förnyelsebar elproduktion (dvs inga bilbatterier och skit). Brunn kan vara trevligt om vattnet är godare än det kommunala. Men avlopp är ju bara meck. Större reningsverk är dessutom effektivare. Fast bor man ute i skogen så har man ju antagligen inget att välja på heller när det gäller avlopp.

Men vad är den större poängen? Att inte vara beroende av samhället?
Varför ens ifrågasätta? Varför debattera mot något som någon annan gillar eller föredrar i en tråd såhär? Menar du har själv varit i konflikt med andra för dom inte delar in åsikt? Detta är ju inte ens moraliskt tvivelaktigt eller berör ämnen som är heta idag som feminism, tiggare, pengar stat och makt? Du gillar gråa strumpor jag gillar blå?

Men du får min förklaring ändå. Håll till godo om du inte gillar fine. Men måste du argumentera mot det?
Jag ser en tjusning med det. Jag ser möjligheterna att följa upp småskalig teknologi som tex 5 liters vattensystem för oändligt duschande. Eller solpanels teknologi? Jag ser möjligheterna i att lättare välja en fin plats utan att tänka på vart den är belägen för att kunna ordna kommunalt vatten och avlopp och el. Jag ser lugnet i att komma ifrån staden ( Vi delar stad om jag inte missminner mig ). Dessutom sa jag i min orginal post att jag tror min optimala lösning är att bo veckorna i stan med access till allt det vanliga restauranger nöjen gym och annat. Medans på helgerna dra sig tillbaka till naturromantiken gärna i gott sällskap. Sen är jag inte den översociala personen och går sällan ut. Aldrig klubbar. Och spenderar hellre helgen i ett vindskydd i -30 grader med goda vänner än sitta inlåst i en lägenhet bland främlingar.
 
933882_10151397761460969_659193585_n.jpg


Jag vill bo där jag bor :love: Nära till Stockholms innerstad och allt den har att erbjuda, men tillräckligt långt bort för att ha grönområden och natur runt knuten. Och nära vattnet med badklippor!

Avstånd till skola/jobb är inte lika viktigt för mig. Hade jag haft häst hade avståndet dit varit viktigast.

@Idas jag har pm:at dig! :D
 
Jag vill bo nära havet och där det finns UTRYMME. Vill inte ha en massa människor nära inpå, större städer trivs jag inte alls i. Jag älskar naturen, skogen, vattnet, tystnaden, och det är dom jag vill bo nära.
Det innebär att det inte finns särskilt många bekvämligheter i närheten, men det gör mig inget.
Jag bor väldigt bra idag, men tyvärr lite för nära Stockholm (knappt 4 mil utanför).
Den dagen kommunen drar vatten, avlopp och gatlysen ut till där jag bor är det förmodligen dags att flytta, för då har det antagligen blivit för tätbefolkat för min smak.
 
Nödvändigt ont - att bo på pendlingsavstånd från jobbet & dottern skola och nu pratar vi högst ca 45min enkel väg. Helt enkelt för att dagen inte har tillräckligt många timmar som det är redan och vill inte lägga för mycket tid på reseväg och jobba måste man ju göra för att försörja sig.

Jag är en renodlad lantmänniska, ju längre ut på landet desto mer trivs jag. Men vill samtidigt ha ungefär samma pendlingsavstånd som till jobbet för att ta mig till närmsta stad (livsmedelsaffär - hästfoderaffär ;)). Jag vill inte bo mitt i skogen - vill bo där det är vacker varierande natur - lövskog, dalar, öppna fält, vatten såsom sjöar/bäckar är fördel men inget måste och har verkligen inget behov av att det ska bestå av klippor och hav - som många andra vill ha här nere på västkusten. Jag trivs även bra i områden där det finns andra hästmänniskor och bra ridvägar.

Samtidigt vill jag nog nästan inte bo längre ifrån min uppväxtort där min familj bor - ca 3,5h från där jag bor nu.

Faktiskt tror jag att jag i mitt nuvarande boende har prickat in alla dessa punkter ;) det enda jag saknar är att gården kunde gott och väl ha lite mer mark :p ;)
 
Men du får min förklaring ändå.
Åh, tackar ödmjukast. :meh:

Mycket knepig attityd du har att man (jag?) inte får ifrågasätta inlägg här om det inte handlar om feminism, stat eller makt. Detta handlar dessutom om stat och makt tycker jag. Delaktighet i infrastruktursystemet - on/off grid. Det handlar ju om relationen till samhället.
 
Bor man långt ut på landet så blir det dessutom automatiskt lite "off-grid". Kommunalt vatten t ex får man inte ute i skogen hur som helst.

Nej precis. Själv är jag ytterligare glad över att vi har både kommunalt vatten och avlopp här ute i skogen. Det måste ha blivit någon miss någon gång i tiden när de anlade allt, vi är inte särskilt många hus som delar på det :D Än färre som faktiskt bor här året om (nio hus).
 
Bor man långt ut på landet så blir det dessutom automatiskt lite "off-grid". Kommunalt vatten t ex får man inte ute i skogen hur som helst.
Behöver inte vara långt ut på landet 15 km från Göteborgs station och här har vi varit utan ström i 4 eller fler dagar vid 3 tillfällen under 2000 talet utan katastrofer.

Så behövs inte mer än lite vind för att områden i stor Göteborg blir utan el några dagar och jag mycket glad för kamin och disel generator.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 821
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 105
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 208
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp