Vad vill du bo nära?

Jag tycker att jag bor perfekt!
Bor i Sthlm innerstad, vid en stor fin park, tunnelbanan runt hörnet, flera busslinjer som tar mig vart jag vill ligger också runt hörnet. Nära också till pendeln (men den använder jag sällan). Dessutom bor jag vid en av av stans bästa restaurangområden. Finns många restauranger och barer i kvarteret, har en restaurang i huset (vid extrem lathet :angel: används denna öhm flitigt). Finns också bra shopping i krokarna och det är promenadavstånd till city (typ centralen/hötorget) dock undviker jag dessa områden då jag hittar bättre shopping/restaranger/krogar i mina "hoods". Det är väldigt lugnt här, mkt pensionärer, gulliga granntanter ;) och det känns liksom soft och lugnt även om det alltid är folk ute.

:edit: I och med denna beskrivning vet troligen alla vart jag bor mvh paranoid haha
Nä? Det säger bara att du bor i innerstan fast inte precis vid Centralen/Hötorget eller nån avkrok på Söder.
 
Viktigt för mig är att bo nära jobb, förskola, natur och mataffär. Gärna också nära något bra café.

Allt stämmer utom att jag bor för långt från jobbet.
 
Jag vill ha vardagstransporterna så få och korta som möjligt; nära till jobb, gym, mataffär och lokaltrafik.

Det uppfyller jag hyfsat nu. Vältrafikerad hållplats på andra sidan huset, bra mataffär tvärs över gatan, gång/cykelavstånd till jobbet i centrum. Gymmet är 25 min bort allt som allt, och det är på smärtgränsen men får duga eftersom det är outstanding i alla andra avseenden. Kommer dock skaffa kort på ett närmare ställe för nödträning när jag inte hinner bort. Önskar bättre kommunikation till löparspår men den bristen kan jag inte flytta ifrån eftersom felet är att det är långt från hållplatsen till spåret.
 
Jag bor på landet. Landet landet alltså, i Jämtland.

Jobbar i Östersund och har 4,5 mil enkel till jobbet. Bil är enda möjligheten med mina arbetstider.

Där jag bor har jag ca 4 km till dagis, skola ligger på samma ställe, för tillfället finns upp till tredje klass där. När min 2-åring kommer upp i skolålder lär dom ha lagt ner den skolan helt. Då är det ca 1 mil till närmaste skola.

I närheten vill jag ha stall, och skog. Och vänner och djur. Inget av dessa är något problem. Sambon är mjölkbonde men det är svårt att sia framtiden inom det yrket också.

Just nu har jag 2 mil enkel till stallet (självklart åt tvärtom håll från jobbet, annars vore det väl ingen sport?) dock planerar vi att bygga stall hemma nu när möjlighet finns.

Affär finns i grannbyn. Jag är inte så mycket för krogen så där klarar jag mig med att åka in till stan de få gånger det händer att jag ska på krogen. Annars finns det oändligt med små nypubar här där man träffar alla man känner, räcker gott för mig :)
 
Jag gillar bägge, men är beroende av vidsträckt skog för mina hundpromenader och hundaktiviteter. Överhuvudtaget är jag skogsberoende och behöver skog i min närhet. Jag älskar också trädgård och skulle kunna ägna ett helt liv åt trädgård. Så den behöver jag också.
Just nu bor jag i utkanten av ett litet samhälle och det är perfekt - gångavstånd dessutom till två stora underbara sjöar, rena lyxen.
Jag tror däremot inte att jag skulle vilja bo helt utan grannar, även om grannar som spelar stereo med hög bas dagarna i ände driver mig till vansinnets gräns. Jag vill ha grannar men inte alltför högljudda.....
Samtidigt har jag bott i lägenhet vid flera tillfällen och verkligen älskat det. Jag har haft lägenheter i utkanten av riktiga storstäder, typ San Diego, och det var underbart, jag saknar det till tusen!
Så jag är kluven - jag vill ha bäggedera!
 
Vill ha det många skriver här. Tror min optimala lösning är en liten 1a eller 2a i stan köpeslägenhet utan lån och låg avgift. Samt en liten stuga gärna off grid någonstans 1-2 timmar från hemmet. så man kan i värsta fall pendla under veckodagarna. men att man har det som tillflyktsort på helgerna. Och under veckorna bara bo nära jobbet billigt och bra =) Får se hur planen utvecklar sig. Massa som hänger i luften och lite för mycket lån på alla möjliga håll idagsläget. Måste betala av stuff först =)
 
Just ja vill lägga till att jag inte vill pendla till jobbet. Vill kunna gå eller cykla och det bör helst ta max 15-20 minuter.
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)

Önskemål:
Nära - natur, skog, sjö, hav och mina hästar.
Rimligt nära - jobb, skola, dagis och tillgång till teater, bio m.m.
Långt bort - grannar och andra människor jag inte valt själv att umgås med.

Genom åren lärt mig att jag inte trivs alls i stadsnära "radhus/villa"-områden, sämsta av alla tänkbara världar. Så antingen helt enskilt ute i ingenstans, eller i en lägenhet högt upp i huset i innerstan. Just nu bor vi enskilt ute i ingenstans.
 
Det där förstår jag inte riktigt. Vad är tjusningen med att inte ha el och rinnande vatten? Jag är själv uppvuxen på landet och tycker att det låter som en mardröm att inte kunna tända en elektrisk lampa på vintern.

Bara för man säger off grid innebär det inte att man avstår från el och vatten. Båda finns tillgängliga även off grid. Off grid innebär bara att man inte är kopplad till de kommunala vatten el och avloppen. Det finns jättemånga fina smarta lösningar där ute. =)
 
Bara för man säger off grid innebär det inte att man avstår från el och vatten. Båda finns tillgängliga även off grid. Off grid innebär bara att man inte är kopplad till de kommunala vatten el och avloppen. Det finns jättemånga fina smarta lösningar där ute. =)
Och tjusningen med det är? Jag växte upp med enskilt vatten och avlopp. Ser inte riktigt det roliga. :p

El kan jag lite förstå, om man får till det med helt egen förnyelsebar elproduktion (dvs inga bilbatterier och skit). Brunn kan vara trevligt om vattnet är godare än det kommunala. Men avlopp är ju bara meck. Större reningsverk är dessutom effektivare. Fast bor man ute i skogen så har man ju antagligen inget att välja på heller när det gäller avlopp.

Men vad är den större poängen? Att inte vara beroende av samhället?
 
Och tjusningen med det är? Jag växte upp med enskilt vatten och avlopp. Ser inte riktigt det roliga. :p

El kan jag lite förstå, om man får till det med helt egen förnyelsebar elproduktion (dvs inga bilbatterier och skit). Brunn kan vara trevligt om vattnet är godare än det kommunala. Men avlopp är ju bara meck. Större reningsverk är dessutom effektivare. Fast bor man ute i skogen så har man ju antagligen inget att välja på heller när det gäller avlopp.

Men vad är den större poängen? Att inte vara beroende av samhället?
Fördelen är väl att kunna leva hyfsat bekvämt vid större elavbrott eller andra sammanbrott i samhället. Efter ett par dagar utan kommunalt vatten och utan el blir större delen av bostäderna i stadsplanerade områden faktiskt obeboeliga. Då är ett utedass, en brunn och möjligheter att värma bostaden med ved ovärderliga.
 
Fördelen är väl att kunna leva hyfsat bekvämt vid större elavbrott eller andra sammanbrott i samhället. Efter ett par dagar utan kommunalt vatten och utan el blir större delen av bostäderna i stadsplanerade områden faktiskt obeboeliga. Då är ett utedass, en brunn och möjligheter att värma bostaden med ved ovärderliga.
Aha det är en sådan survival-grej. Naturromantik blandat med en slags ängslan över samhällets/civilisationens fall. ;) Själv tror jag inte att det är sunt att ängslas över katastrofer så.
 
Det behöver inte vara något mer dramatiskt än ett stormrelaterat strömavbrott, sådana som det varit ett antal av under 2000-talet. Tillgång till vedeldning och utedass, och möjlighet att hämta vatten, utesluter inte vattentoalett, värmepump och kranvatten och alla andra moderna bekvämligheter. Vilket är det längsta elavbrott du har varit med om, och under vilken årstid? Hade du ansvar för stora törstiga djur, eller små, små barn då? Var kommer naturromantiken och katastroftänkandet in? Jag är uppriktigt förbryllad över ditt avfärdande svar.
 
Behöver inte bo nära, men det ska vara enkelt att sig till jobbet utan att vara beroende av bilen.
Annars bor jag hellre på landet än i stan
 
Det behöver inte vara något mer dramatiskt än ett stormrelaterat strömavbrott, sådana som det varit ett antal av under 2000-talet. Tillgång till vedeldning och utedass, och möjlighet att hämta vatten, utesluter inte vattentoalett, värmepump och kranvatten och alla andra moderna bekvämligheter. Vilket är det längsta elavbrott du har varit med om, och under vilken årstid? Hade du ansvar för stora törstiga djur, eller små, små barn då? Var kommer naturromantiken och katastroftänkandet in? Jag är uppriktigt förbryllad över ditt avfärdande svar.
Fast diskussionen handlade om att vara off-grid. Det är inte samma sak som att ha viss beredskap.

Katastroftänk är det väl i allra högsta grad? Förberedelse för katastrof. Har man problem att se till sina djur pga strömavbrott - katastrof. I alla fall för djuren även om man själv skulle vara empatibefriad.

Jag är skeptisk till hela det är survival-tänket. I extremänden har vi de som sitter på internet och diskuterar hur de ska få uppkoppling i sin off-grid-stuga (oh the irony!) eller visar bilder på sin bunker som de har lagt tjugo år på att bygga.

Inte riktigt samma sak som att ha en back-up-generator för att kunna ta hand om sin nötbesättning vid långa elavbrott.
 
Fast diskussionen handlade om att vara off-grid. Det är inte samma sak som att ha viss beredskap.

Katastroftänk är det väl i allra högsta grad? Förberedelse för katastrof. Har man problem att se till sina djur pga strömavbrott - katastrof. I alla fall för djuren även om man själv skulle vara empatibefriad.

Jag är skeptisk till hela det är survival-tänket. I extremänden har vi de som sitter på internet och diskuterar hur de ska få uppkoppling i sin off-grid-stuga (oh the irony!) eller visar bilder på sin bunker som de har lagt tjugo år på att bygga.

Inte riktigt samma sak som att ha en back-up-generator för att kunna ta hand om sin nötbesättning vid långa elavbrott.
Att man kan leva off-grid utesluter som sagt inte man lever påkopplat under normala förhållanden. Karaktäriserar du ett längre elavbrott som en katastrof? Jag skulle kalla det för en olägenhet, ingen dör eller blir skadad, men oj så besvärligt och obekvämt det är. I varje fall om man har ansvar för att hushållet ska fungera, som barn hade jag nog bara tyckt att det var spännande.

Jag har inte givit uttryck för något survival-tänk, inget om skyddsrum, matförråd, solceller eller dieselgeneratorer. Dessutom tycker jag att alla ska få roa sig på sitt sätt, utan att du moraliserar. Tycker man att det är kul att planera och förbereda sig för kärnvapen-kriget, varsågod, jag kunde inte bry mig mindre.
 
Älskar mitt boende nu även om jag önskar att jag hade lite närmre till motorvägen (kanske låter märkligt haha). Älskar det Stockholm har att erbjuda (restauranger/klubbar/shopping/natur m.m) men skulle önska att jag bodde lite närmare mina vänner och stallet. Jag gillar att bo centralt men lite "undanskymt" och det ska vara bra kommunikationer (tunnelbana helst). Åker ofta bil så för mig underlättar det om jag har lätt att ta mig ut på motorvägen.
 
Att man kan leva off-grid utesluter som sagt inte man lever påkopplat under normala förhållanden. Karaktäriserar du ett längre elavbrott som en katastrof? Jag skulle kalla det för en olägenhet, ingen dör eller blir skadad, men oj så besvärligt och obekvämt det är. I varje fall om man har ansvar för att hushållet ska fungera, som barn hade jag nog bara tyckt att det var spännande.

Jag har inte givit uttryck för något survival-tänk, inget om skyddsrum, matförråd, solceller eller dieselgeneratorer. Dessutom tycker jag att alla ska få roa sig på sitt sätt, utan att du moraliserar. Tycker man att det är kul att planera och förbereda sig för kärnvapen-kriget, varsågod, jag kunde inte bry mig mindre.
Alltså från början frågade jag @Lotheb hur hen resonerade kring den där off-grid-stugan hen ville ha.

Du använde ord dom "obeboeliga" och "ovärderliga" vilket jag snarare kopplar till katastrofer än olägenheter. Dessa frågor du ställde till mig tyckte jag också underströk överlevnadsaspekten:
Vilket är det längsta elavbrott du har varit med om, och under vilken årstid? Hade du ansvar för stora törstiga djur, eller små, små barn då?

Termen off-grid är sammankopplad med survivalism. Det ger läsaren vissa associationer att använda termen. Sedan finns det ju grader av det men jag är skeptisk till hela "rörelsen"/hobbyn eller vad en ska kalla det. Jag tror att survivalism grundar sig i ett otryggt förhållande till samhället och en överdriven ängslan över katastrofer. Dvs något tärande som en KBT-terapeut kan hjälpa en med.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 821
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 109
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 209
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp