Vad vill du bo nära?

För mig är det absolut viktigaste att bo där det är relativt lugnt, framförallt nattetid.

Att bo i studentlägenhet och stökiga områden i stan har varit riktigt hemskt periodvis. Nu bor vi ändå rätt bra, lugna grannar och vägen utanför stör inte jättemycket. Vi bor dessutom så att det är lätt att bilpendla (och inte omöjligt att åka kollektivt om än något bökigt), är möjligt att cykla till mindre affär/bibliotek/apotek/vårdcentral etc) och ändå inte i någon tätort/håla/by utan lite utanför. Dock hade jag kunnat tänka mig att bo mycket längre bort från staden och trafiken men i och med att min sambo inte vill det så är det vi har nu en rimlig situation för båda.
 
Jag bor i stort sett perfekt som jag bor nu. Jag har ca 10 minuter med bil till närmaste mindre stad med det utbud av service jag behöver. Jag bor på landet med de vilda djuren, skogen och berget utanför husknuten och jag älskar tystnaden. Jag har hästarna hemma med allt positivt som det innebär. Min son bor ca 15 minuter bort. Det enda som inte är perfekt är att det är så långt till min dotter och att jag har en längtan att bo nära havet. Min dotter vill bo i storstad medans jag skyr storstaden som pesten och till havet är det 1 timme och 30 minuter med bil. Tyvärr kommer det förbli ett avstånd mellan min dotter och mig då vi önskar oss så olika av livet. Men det är enbart rent geografiskt. I hjärtat är hon lika nära som sonen :heart och hälsa på kan man alltid göra :) Om jag skulle bli tvungen att flytta så hade jag velat flytta till Tjörn. Där är det så oerhört vackert. Men då blir avståndet till mina barn så långt så det lär förbli en tanke. Jag har ingen önskan om att flytta. Jag har efter långt sökande äntligen hittat hem.

Att bo i lägenhet är min fasa. Jag drömmer mardrömmar emellanåt om att jag måste flytta in till stan och bo i lägenhet igen.
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)
Jag vill bo nära natur. Bor i dagsläget i platta Närke, men inser att jag nog borde bo nånstans där det finns berg. Jag blir liksom glad i själen av berg och djupa skogar. :love: Veterinär och sjukvård är bra att ha inom rimligt avstånd, shopping och liknande gör jag ändå helst online.
 
Härligt att läsa vad alla skriver!

Jag bor ju på landet nu och jag älskar att ha nära till naturen och lugnet här ute. Men ibland kan jag verkligen sakna att kunna gå/cykla lite snabbt till jobbet, att inte behöva planera vem som ska köra varje gång man ska iväg och vara social osv.

Men när jag funderar på att bo i stan så hamnar jag i väldiga detaljer ;)
Vill jag bo 5 min gångavstånd från jobbet och nära området där jag tillbringar stora delar av fritiden (men ändå kommer använda bilen för att ta mig till) eller vill jag bo närmare citykärnan som jag typ aldrig är i men som ändå är lockande att ha på gångavstånd?

Men som sagt, jättespännande att läsa hur alla resonerar och vad som värdesätts!
 
Jag vill bo på landet med skog bredvid, som jag gör nu. Når två mindre städer på en kvart med bil och två större städer på knappt en timme.

När jag studerade bodde jag i Uppsala och levde riktigt studentliv, vilket var perfekt då. När jag pluggat klart ville jag leva storstads- och kulturliv och fortsätta vara partypingla, så då flyttade jag till Stockholm. Perfekt då. Sedan har jag bott utomlands i två omgångar. Perfekt då. Jag är glad att jag har velat olika saker i mitt liv och därför provat på olika miljöer.

Nu sitter jag på vischan och här tror jag att jag stannar :)
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)

Vi har i höstas flyttat till vårt hus som uppfyller alla kriterier vi satt upp

Lugnt område men helt ok med mycket hus och grannar (stortrivs med att bo som vi gör nu i radhus)

Nära jobb för att slippa lägga tid på pendling (har 10- 30 min till jobbet beroende på om jag tar bil/buss/går)

Nära till bra dagis och skolor.

Nära fina naturområden (gångavstånd)

Bra förbindelser till stan. Mest för att det ska vara smidigt när barnen blir äldre så dom inte behöver vara så beroende av oss för att ta sig till aktiviteter etc. (Här går bussen var 20:e minut och tar 20 min till city. Går att cykla på kortare tid)

Viktigast av allt är att få känna känslan av "hemma" varje gång jag kliver in genom dörren
 
Jag bor på slätten i Skåne, vid sydkusten och en liten grusväg bara ett par stenkast från havet. Hade det varit för hundra år sedan skulle jag inte tvekat om att det var den bästa av alla platser att bo på.
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)
För mig är närhet till jobbet, pendlar totalt sett ca åtta mil per dag just nu, och närhet till skog och mark viktigast. Jag har två hundar som ska motioneras, trots allt :).

Just nu bor jag i lägenhet som ligger centralt i min hemort. Skönt för mig själv men tycker en aning synd om hundarna
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)

Jobbet vill jag ha inom rimlig restid, max 40 minuter helst, och helst med flera resealternativ, vill inte vara beroende av t ex enbart pendeltåget, och bli strandad varje gång det är stopp i pendeltågstrafiken. Shopping är inte så viktigt, men matbutik vill jag ha inom nån km, helst närmre. Dagis, max 15 min hemifrån. Grönområden, eller åtminstone några träd, är ett måste, gillar inte att bo med bara betong. Utelivet är inte viktigt, men gångavstånd mer eller mindre till stan vill jag ha, flera bra fik och restauranger att välja på, lite puls och stadskänsla.

Fritiden tillbringas i stallet, och det vore förståss kul att ha i närheten, men det går ju inte att få ihop med övriga önskemål, så jag har en dryg timmes resa till stallet. Där stallet ligger skulle jag aldrig vilja bo, villaområde en bit utanför stan där det varken finns fik, restauranger eller matbutik nära. Plus att jag skulle vara beroende av pendeltåget för att kunna ta mig till jobbet, vilket känns opålitligt.
 
Oj svår fråga. Jag trivs bra med att bo i stan. Bor i princip mitt i stan. Men i ganska lugn stad. Dock går jag på stan o fikar shoppat osv ytterst sällan men tycker ändå det är skönt att vara bland folk och se lite på promenader och när man går ut. Har nära till stora mataffarer gymmet . Och inte så långt till skog och stall. Ca två mil till stall. En mil till närmsta stor skog .dock går alla stadsbor där. Så jag brukar åka till riktiga skogen skogen ca 3 mil och gå långpromenader. Mycket fina vandringsled er och sjöar runt omkring stan här. Jag har sommarstuga mitt i skogen. På en kompis gård så får mitt landet behov uppfyllt på så vis :) har bott på landet även vintertid men blir snabbt rastlös på landet då. Tycker om att variera mina promenader i stan och de lite saker och folk och att åka till skogen och gå helt ensam ä:) men överlag sta är smidigare enligt mig ! Lägenhet behöver aldrig fixas . Hyresvärden sköter underhåll.är bara att bo och går bilen sönder har jag gångavstånd till allt:)
 
Kan tillägga om hästbiten. Hade häst i eget stall med min bästis i några år . Och aldrig mer eget stall . Var så jobbigt. Red aldrig . Fick aldrig motivation till att rida . Hästarna var för nära och det var jobbigt att fixa hagar som snön och djur rev ner tex. Alltid var det massa jobb. Nu har jag medryttarhäst jag åker till passar perfekt får min dos lantliv och häst under de timmar jag är där. Orkar i princip alltid rida och är nöjd när jag är hemma igen. Nu är jag en lat person dock :)
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)

Älskar läget på vårt hus i Uppsala;
10 min promenad till centrum
15 min promenad till naturreservat
10 min promenad till jobbet
10 min med bil till brukshundklubben

Det enda minuset är egentligen priset som vi betalade för vårt renoveringsprojekt..

För mig/ oss var promenadavstånd till centrum och närheten till natur viktigast.
Mindre viktigt var ett stort hus och en stor tomt (inkl källare är huset på 130 kvm och tomten på 550 kvm).
 
Om jag skulle flytta från gården skulle jag bosätta mig i utkanten av staden jag jobbar i. Nära till stall och bra ridvägar och rätt så nära jobbet. Utan att bo mitt i smeten.

Egentligen skulle jag vilja bo i Hågaby men de nya radhusen lär bli dyra o för nära grannarna :p
 
Kan tillägga om hästbiten. Hade häst i eget stall med min bästis i några år . Och aldrig mer eget stall . Var så jobbigt. Red aldrig . Fick aldrig motivation till att rida . Hästarna var för nära och det var jobbigt att fixa hagar som snön och djur rev ner tex. Alltid var det massa jobb. Nu har jag medryttarhäst jag åker till passar perfekt får min dos lantliv och häst under de timmar jag är där. Orkar i princip alltid rida och är nöjd när jag är hemma igen. Nu är jag en lat person dock :)

Och jag HATAR att bara rida en häst som jag ser min ridtid varje dag. Det ger mig liksom inget alls att inte känna min häst bättre än så, jag känner mig som en besökare när jag vill ha en familjemedlem :love: Tur vi är olika, jag är så himla glad över min stallkompis som har hästen inackorderad här!!!
 
Skogen och naturen är viktigt för mig. Att det finns många kringelikrokstigar att promenera på. Jag vill dock bo så pass att jag har en bra internetuppkoppling.
 
När jag bodde i Piteå så var det på ett sätt ganska perfekt. Det var nära till centrum där det fanns lite vanliga klädaffärer och större mataffärer (inte promenadavstånd, men det gick smidigt och snabbt med buss). Det var otroligt nära till "öde" skogar som var perfekta för hundpromenader. Piteälven var otroligt vacker den med och det var lagom mycket människor där. Hade 2-2½km till plugget.

Nackdelen med Piteå var att det var... Piteå. Mörkt, kallt och på tok för långt norrut för att jag skulle trivas. Ett Piteå i höjd med Stockholm eller något mer söderut hade varit perfekt och det är vad jag kommer leta efter nästa gång jag flyttar. Vill alltså bo i utkanten av en mindre/halvstor stad för att ha nära till jobb och de viktigaste affärerna, men kan absolut inte tänka mig att bo så att jag måste gå långa asfaltspromenader med hundarna för att komma till skog. Idealet hade varit grusväg utanför huset som gick 2km till skog där hundarna kunde vara lösa, då får de perfekt uppvärmningssträcka först :p
 
Jag tycker att jag bor perfekt!
Bor i Sthlm innerstad, vid en stor fin park, tunnelbanan runt hörnet, flera busslinjer som tar mig vart jag vill ligger också runt hörnet. Nära också till pendeln (men den använder jag sällan). Dessutom bor jag vid en av av stans bästa restaurangområden. Finns många restauranger och barer i kvarteret, har en restaurang i huset (vid extrem lathet :angel: används denna öhm flitigt). Finns också bra shopping i krokarna och det är promenadavstånd till city (typ centralen/hötorget) dock undviker jag dessa områden då jag hittar bättre shopping/restaranger/krogar i mina "hoods". Det är väldigt lugnt här, mkt pensionärer, gulliga granntanter ;) och det känns liksom soft och lugnt även om det alltid är folk ute.

:edit: I och med denna beskrivning vet troligen alla vart jag bor mvh paranoid haha
 
Blev tvungen att fundera ordentligt på den här tråden.
Har nog inte ens tänkt på det sättet?

Jag älskar min stuga. Den ligger alldeles lagom långt bort från allt. Men nära? Hrm....

Jag bor på en ort som ligger en timme från flera större orter. Lätt att ta sig till huvudstaden, Brukar säga att fördelen med min ort är att det är så lätt att ta sig härifrån ;)

Jag behöver bo nära granskogen. Och det gör jag. Har en länsväg vid postlådan och en riksväg 1500 m bort. Når järnvägen på 7 minuter med bil.

Har bott i stan ett par gånger men inte fixat det. Behöver jord, träd, blommor, grönsaksland och natur för att inte gå sönder inombords.

För en massa år sedan levde jag rätt perfekt. Bodde på landet och veckopendlade till storstaden. Tillbringade helgerna i idyllen på landet och kastade mig ut på Stureplan på måndag morgon. Fick mitt lystmäte av att vara mitt i händelsernas centrum kombinerat med idyllen. Det var helt rätt då.

Nu är jag inte längre så ung och så frisk och har inte behovet av att vara så mitt i centrum. Det räcker att vara i storstaden lite då och då. Nätet bidrar till att jag känner mig rätt "central" i alla fall.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 817
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 200
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 453
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp