Vad vill du bo nära?

MiniLi

Trådstartare
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)
 
Vänner, pubar och nattklubbar, i viss mån jobb. Egentligen allt som behövs för det vardagliga livet (affärer, vårdcentral) så att jag kan ta mig fram till fots eller på cykel. Jag uppskattar väldigt mycket att inte vara beroende av bil eller buss.

Som synes är valet enkelt.
 
För mig är det viktigaste att ha nära till skogen och bra stall då jag har både häst och hund, vill gärna ha en matbutik inte allt långt ifrån och inte mer en 40-50 min enkel väg till jobbet i alla fall då så mycket tid går åt till resa då.

Annat kan ja åka längre för-
 
Jag vill bo nära skog och vatten. Hade gärna bott vid havet, kan kompromissa med mer pendling till jobb och affärer om jag trivs riktigt bra hemma. Det är ändå där jag helst är.
 
Jag vill bo i hus, ha närhet till affärer för det vardagliga men även närhet till stall och natur.
Trivs enormt bra som vi bor nu. Väldigt smidigt med pendeltåg och bra vägar samtidigt som jag har gångavstånd till hästarna.
 
För mig så har Stockholms innerstad allt jag vill ha.

Jag vill ha vänner, krogar och kultur, liv och variation, möjlighet att kunna gå överallt utom till stallet.
 
933882_10151397761460969_659193585_n.jpg


Jag vill bo där jag bor :love: Nära till Stockholms innerstad och allt den har att erbjuda, men tillräckligt långt bort för att ha grönområden och natur runt knuten. Och nära vattnet med badklippor!

Avstånd till skola/jobb är inte lika viktigt för mig. Hade jag haft häst hade avståndet dit varit viktigast.
 
En gång i tiden ville jag bo långt ut på landet, då var det naturen, ett större mått ostördhet och fritiden med hästarna som lockade mest.
Nu för tiden har jag andra prioriteringar. Eller ja jag vill fortfarande ha nära till naturen och hästen men andra saker har blivit viktigare.
Jag vill ha nära till diverse bekvämligheter som en vanlig matvaruaffär och annan shopping. Bor i en stor stad men precis i utkanten.
Jobbet ligger ändå lite avsides så det går inte direkt att ha nära till. Där nöjer jag mig med rimligt avstånd.
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)
Nära till allt vore ju toppen ;)
Men just nu är nära till skola för dottern rätt viktigt. Hellre att jag får pendla än hon.
Affärer mm kan man också ta sig till med tex bil. Nöjen mm är ej så viktigt för mig, men vill gärna komma lätt till gymmet ;)

Bor faktiskt rätt perfekt nu!
Radhus. Gångavstånd till skola, litet centrum och bad/skog.

10 min bil till jobb, stormarknad, gym.

20 min pendeltåg till city.

Nöjd :)
 
Vill ha nära till det mesta då jag inte har körkort. Bor i lägenhet cyklar till jobbet på några minuter och har stallet några minuter åt andra hållet. Ica ligger vid stallet. Dottern har nära till skolan. Buss till stan tar 10 min och går ofta. Ridavstånd till skog och ridhus. Så just nu tycker jag väl att jag har det så bra vi kan utifrån min körkortslösa situation. Kommer prioritera annorlunda tror jag den dagen jag tar körkort. Drömmer om en liten gård och kan tänka mig att köra en bit till jobb , affär osv . Närhet till en stad känns eg inte så viktigt för mig längre utelivet var viktigare för mig när jag var 20....
 
Tycker jag har allt där jag bor på en gård i utkanten av stor Göteborgs regionen och med 10 till 15 min med cykel till tåget som har 3 stationer till centrala Göteborg.

Nära många bra hopptränare och duktiga veterinärer.
 
Flyttade i höstas. Valde bort att nära stan. Nu har jag prioriterat att bo precis vid havet. Nära min familj.
Men långt till jobhet som ligger inne i stan- tar 1 h och 15 mig. I varje riktning.
Men bor man i Sveriges största stad så kan man inte få allt.. om man inte är rik...
Men jag vill ha både skärgård och stad.
 
Jag har några minuters gångväg till jobbet, och till Coop och Lidl. Det gillar jag. Har nära till shopping, bibliotek, vårdcentral, buss/tåg, natur. Lite långt (6 km) till stallet, men där har jag bara varit en gång i år, var tidigare där minst en gång per vecka.
 
Jag är uppväxt på landet, med ungefär 20 minuters bilpendling in till närmaste stad modell mindre, och den enda gången det har varit riktigt pest och pina att bo ute i urskogen var under gymnasiet eftersom busspendlingen är under all kritik. Med tanke på vad jag är utbildad till ligger dock alla möjliga arbetsgivare inne i stan, så jobba i stan kommer jag med 99,9 procents säkerhet behöva göra. Dock ska det ganska mycket till innan jag sätter mig i en lägenhet, är verkligen ingen stadsmänniska, shoppar kanske max en gång/år i fysiska butiker, mat kan man handla på vägen hem från jobbet eller på lokala affären, var ute på krogen senaste gången 2008 (och har inte direkt tänkt börja ränna där i fortsättningen heller) och hästen måste jag ju åka till alla dagar, inklusive lördag och söndag när jag inte behöver åka till jobbet. Att bo på landet och helst ha möjlighet att ha hästarna hemma är det jag värdesätter allra högst.
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)
Har hellre nära till jobb, resturanger, mycket stora (mat)affärer samt shoppingcenter än att ha nära till tex landet, stall etc.

Helt underbart att kunna gå 100m o ha färskt nybakat bröd varje morgon. Eller gå 100 m till en enklare resturang när man inte pallar laga mat. Guld värt att slippa ta bilen!
 
Senast ändrad:
Vill ha nära till natur men ändå bo så pass centralt att jag kan ta mig överallt med cykel, vill inte vara beroende av bil eller kollektivtrafik.
 
Nära till jobb (fast jag kan tänka mig att pendla 30-40 min enkel väg), nära till skog och fjäll (tyvärr kommer jag flytta ifrån fjällen snart) då en stor del av min fritid spenderas utomhus samt att jag vill bo på landet men ha nära till en mindre stad.
 
Ibland funderar jag på om jag kanske vill överge landet och flytta in till stan. Brukar då fundera över vart jag vill bo, men har insett att det är jättesvårt att prioritera vad man vill ha nära.

Vad vill du ha nära din bostad? Vad är viktigast?
Jobbet?
Shopping?
Utelivet?
Grönområden?
Stället du tillbringar mkt av fritiden?
Annat?

Ska bli spännande att höra hur ni resonerar :)


Jag vill ha nära till fjällen, och naturen.
Jag skulle nog bli knäpp på en vecka av att bo i stan?
Jag har hästen på gården,och det är värdefullt, och jag har världens bästa grannar på lagom avstånd.
Just nu bor jag på drömstället på jorden :love:

* Jenny *
 
För mig är det viktigt att ha gångavstånd till bekvämligheter som mataffär och tåg eller busstation. Sen vill jag ha lagom långt till jobbet, ca 20-40 min känns lagom. Och jag vill inte bo för långt från naturområden, så mitt inne i stan passar inte mig, men i utkanten av stan eller precis utanför skulle passa mig bra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 715
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 536
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp