Bukefalos 28 år!

Väntans tider...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider...

Ullisen70 skrev:
Jaha, en till långvakare... :crazy:

Fortfarande inget föl... dag 350. Hon har nu gått 20 dagar över tiden.

Hon gick ju nästan 1 månad över tiden första gången, men prickade in fölningarna rätt okej dom nästföljande 2 gångerna. Sen har hon gått tom 1 år och nu drar hon över igen.

För övrigt så är hon väl okej, men jag är övertrött av vakningar

Det är nu jag önskar att jag köpt ett Foal Time....men innan har hon bara gått litegrann över.

Vakandet har jag gett upp! :crazy: ;) Hon kollas sent på kvällen sista gången (22-23 tiden), och vid två-tre på natten igen. Tur att jag jobbar natt den här veckan! :D
 
Sv: Väntans tider...

enligt foaltest så skulle vårat Electrosto ha fölat för...tre dygn sedan...:-)
 
Sv: Väntans tider...

Hmm, ja du... Jag har ett sto som nu är på 329... Jag köpte testet också testade precis som du, bara för att kolla hur det funkade på dygn 311, det slog om till 3-4 dygn med en gång. Dagen efter slog det om till 24-48 h, gissa om jag blev nervös:eek: Men mitt sto till hörde undantagen och nu har hon stått färdig sedan torsdag förra veckan ( dvs. visat klart mindre än 12h) men än så länge inget föl.... Men om du ringer till Ripegården ( förmodar att du köpt testet där?!) Så är dom väldigt trevliga och hjälpsamma, dessutom är dom väldigt intresserade av att få testet så tillförlitligt som det bara går.... Lycka till så håller jag tummarna på att ditt sto också är avvikande...;)
 
Sv: Väntans tider...

Jag var lite rädd för att det är precis så det kommer att bli...:))'

Vårt sto är idag på dygn 319 och foaltimetestet visar en färg mellan de två sista rutorna..d v s någonstans mellan 24-48 timmar och inom 12 timmar. Så har resultatet varit nu under snart ett och ett halvt dygn.
Det är ett förstagångssto som dessutom ådrog sig en förmodad bäckenfraktur kring nyår. Vi är därför mer än angelägna om att absolut inte missa fölningen. De två återstående stona till fölning "känner" vi och tror oss kunna förutsäga fölningen på åtminstone det ena ganska så exakt.

Jag talade med dem på Ripegården igår...och man trodde nog att hon var ganska så mycket på gång eftersom testerna ändrat sig från 3-4 dagar i onsdags (vilket var första testdagen) till nästan orange igår.
Färgen på stickan slår om i princip omedelbart men det tar omkring minuten innan den stannar på "nästanorange".

Stort har ganska ifyllda juver, är ifylld hyfsat i spenarna och hade nu på morgonen "vaxproppar" i form av "gulaktig kåda". Eftersom hon är ett förstagångssto är det otroligt svårt att dra slutsatser av hennes egna tecken.
Igår vandrade hon omkring i boxen...grävde i bädden, kissade om och om igen och slängde med huvudet. Hon fullkomligt kastade sig över all form av mat vi gav henne....men natten har sedan varit lugn och hon har legat ner i flera timmar.

Egentligen vill jag att det skall dröja några dygn till så vi kan vara säkra på att fölet är fullgånget...men å andra sidan vill jag att det skall vara över så vi får klart för oss om det hela kommer att gå vägen.

Riktigt oroliga är vi i alla fall....

Med stor risk för att upprepa tema som finns tidigare i tråden....är det flera som haft sina ston kvar på sista rutan betydligt längre än vad som är tänkt???
 
Sv: Väntans tider...

Nyfiken fråga bara...., vad är det för ras på din häst?!
 
Sv: Väntans tider...

Jo soom jag sa tidigare, mitt sto har visat på 12 h sedan torsdags förra veckan. Och det slår om snabbt hinner inte ens gå en sekund från det jag stoppar stickan i blandröret...:o Nu har stickorna tagit slut och jag har faktiskt inte beställt nya....:crazy: Vad är det för ras på ditt sto?
 
Sv: Väntans tider...

OK...då kan det ju vara minst en vecka kvar med extremt intensiv vakning...*blir trött av bara tanken*...
Mitt sto är ett halvblodssto e.Bellini-Gassendi
 
Sv: Väntans tider...

Oki, varför jag undrade var att jag har en egen liten teori om att det kanske är det kanske är hästar som står högt i blod som är avvikande av ngn underlig anledning...:confused:
 
Sv: Väntans tider...

Här väntas fortfarande, jag tycker ju att juvrena ser fulla och fina ut men jag lyckas då inte få ut någon mjölk. Är väl kanske inte så bra på att mjölka!! ??

Men jag börjar seriöst att misströsta... Men hon mår ju bra för övrigt.

Kanske borde jag ringa veterinär för att lugna mig själv för snart blir jag ett totalt nervvrak av sömnbrist och funderingar. :crazy:

Borde jag fara bekymrad eller är jag bara fjantig?? Det är ett varmblod som ska föla för 4:e gången, hon gick tom i fjol...:confused: Hon har gått över 21 dagar. Gick över tiden på hennes första fölning men inte de 2 senaste.
 
Sv: Väntans tider...

Förresten - grattis till er alla som nu slipper nattvak och grubblerier. Grattis till alla nya föl som kommit, är kopiöst avis :rofl:
 
Sv: Väntans tider...

Jag är också avis!

Mitt sto som är på dygn 346 idag hade äntligen vaxproppar i morse:bump: Hoppas att hon inte tänker gå med dom i en hel vecka:crazy:
 
Sv: Väntans tider...

Görel skrev:
Jag är också avis!

Mitt sto som är på dygn 346 idag hade äntligen vaxproppar i morse:bump: Hoppas att hon inte tänker gå med dom i en hel vecka:crazy:
JAAAA!
Då håller jag tummarna lite extra hårt för att det snart blir en Valborgsbebbe!!!

/kristel, off till tentan asap;)
 
Sv: Väntans tider...

Haha ja jag bara märkte hur extremt noga bäddat det var helt plötsligt...har man en skäck som nästan är helt vit på kroppen och slarvig i vanliga fall syns det ju ganska snart om hon legat på rent underlag;).Blev helt förbluffad över hur väl hon hade bäddat de sista dygnen.:D :D

Jag gissar på stoföl...som liknar Fille...ja åtmistone drömde jag att du fick ett stoföl som såg ut som honom med samma färg och bläs etc hihi...fått din fölis på hjärnan för tillfället tydligen!:D :D

Kom igen nu bäbisen!Kom igen!:banana: :banana: :banana:

*nyfiken som attan ju*:D
 
Sv: Väntans tider...

crazy Jag gissar på stoföl...som liknar Fille...ja åtmistone drömde jag att du fick ett stoföl som såg ut som honom med samma färg och bläs etc hihi...fått din fölis på hjärnan för tillfället tydligen!:D :D Kom igen nu bäbisen!Kom igen!:banana: :banana: :banana: *nyfiken som attan ju*:D[/QUOTE skrev:
Samma här, jag är som en äggsjuk höna fast det inte är mitt föl:p
Som jag skrev tidigare så tror jag på en hingst...som liknar Fille.

Görel: Courage!
Eva, som snart själv börjar föla...:eek:
 
Sv: Väntans tider...

Själv hoppas jag på ett stoföl, mörkbrunt med lite mera vitt än mamma på huvudet (hon är på min avatar) och någon vit fot (mamma har vita kotor på högerfötterna). Men jag hoppas inte att morfars sabino-anlag slår igenom!

Själv har varken jag eller hästen fölat;)

Lycka till med din egen fölning! När är det dax?
 
Sv: Väntans tider...

Jag hoppas verkligen att dittföl blir en skäck! Skulle vara jättehäftigt med en skäck efter Maloubet med gröna papper!

Förresten så hade Cezanne bäddat in alla skitpluttar utom en hög i morse. Hon skiter i vanliga fall precis överallt, men har den senaste veckan både skitit och pissat på samma ställen! Hormonerna säger kanske år henne att det är dax att bli ordningssam ;-)
 
Sv: Väntans tider...

Väntar,väntar och väntar

stoet är nu på dag 347...alltså 17 dagar över tiden men ännu inget föl i sikte:smirk:
 
Sv: Väntans tider...

Ja, då har man ringt veterinären. Här har Iza gått över 21 dagar, men han tycker att jag ska ha is i magen ialla fall 1 vecka till.

Han är veterinär på Menhammar och där har det också varit massor av ston som gått över iår meddelade han.

Jag har väl is i magen då, och sopsäckar under ögonen :p
 
Sv: Väntans tider...

Görel skrev:
Lycka till med din egen fölning! När är det dax?

Nu är du väll lite bongo Görel:angel: Ingen fara, man blir lite halv psykotisk av sömnbrist...

Jag menar att jag lever mig in i din fölning och andras så att jag snart själv får värkar. Vad tror du jag får för föl då?
Hingsten är 2 meter lång, helt utan tävlingsmeriter, ngt kobent, men går helt fri från Utrilloblod:)
Tror dock jag får svårt att ta mig utan veterinärhjälp då jag inte fölat på de senaste 25 åren. Min förra avkomma är överrörlig men har ett bra temperament (Finsk hingst).

Men nudå Cezzan, halva Sverige väntar på dig:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Väntans tider...

KL

HJÄLP.... hur ska jag göra nu???
Sto 1 är inne på 3e fölet som var beräknad till 24 april, stot har fyllt juver men ingen mjölk, svullen bak och släppt mkt på bäckenbanden.
Och idag på morgonen ser jag att sto nr 2 som är första gångare och beräknad till 1 maj har fått vaxproppar och är helvild i hagen..........

Oj oj oj och den genomtänkta kameran sitter ju förståss hos 1a stot då hon var beräknad först och nu vet jag inte hur jag ska göra.

Så vilken box skulle ni sätta kameran i under natten?
Jag får väl ta och gå ut någon gång till stallet och även kolla stot som inte har kamera men det är bara så jobbigt då jag själv är rund om magen och spyr så fort jag går ur sängen nattetid.........
Ja tänk vad lätt det skulle vara om alla höll sina beräknade tider:bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 498
Senast: Askur
·
Avel Jag hade en tråd för 5 år sedan ang registrering av fullblod hos ASVH. Istället för att väcka liv i den tråden skapar jag en ny (jag...
Svar
12
· Visningar
1 706
Avel I denna tråden avhandlas allt babbel inför fölning, om egna stoets fölningstecken, *när tror ni det är dags* osv, dvs som tidigare års...
63 64 65
Svar
1 283
· Visningar
83 238
Senast: Ljulius
·
G
Övr. Hund Sakta men säkert slår drömmen om en brukshund in. Först frågetråden som inte var så positiv. Mycket tänkande och funderande, men i ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 623
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp