Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Tack för förklaringen. Nu ska jag bara försöka lägga det i minnet också :-)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag håller helt med honom! Och det är förmågan till samling jag alltid söker hos en häst! Den skall vara självsamlande i hagen från föl och hela uppväxten! Det går alltid att träna en häst till att länga steget lättare än att träna upp samlingen! Min lille kille som hade så extremt lätt för det, var just enormt självsamlande! Det är roligt att nu framstående personer vill premiera detta!

Jag läste också en artikel på halvblodssidan för några år sedan där det stod att det är inte de unghästarna med det enorma steget som är de man hittar som Grand Prix-hästar utan de som har förmåga till egen samling och bärighet! Hästar med långt travsteg tenderar till att vara mer på framdelen och liksom måste rulla på med stora steg för att helt enkelt fånga upp sin egen rörelse och inte falla! Medan de hästar som naturligt lägger över mer vikt på bakdelen men har ett kortare travsteg utvecklas till att ha den bästa traven i vuxen ålder, även om den inte såg så imponerande stor ut som unghäst.

Órri ger mycket självsamlande avkommor liksom hans son Sudri och jag är verkligen förtjust i min 5-årsvalack som har fått ärva Sudris enormt fina trav. Nu skall jag bara få tid att rida in honom...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Skulle vilja ha tips på hingst till mitt sto med.
Ett sto efter Atli och ue är Ofeigur fra Flugumyri.
Hon är ca 1,35 har bra grundgångarter. Hade lite svårt med tölten men den sitter bättre och bättre ju mer vi tränar. 4 gångare. Bra med vilja. Lite sämre benkvalitet och benställning.

Skulle vilja ha en avkomma med mer resning, gärna som är lite högre i manken. Lätt för tölten. En blivande tävlingshäst efter stoet är det tänkt.

Några hingstar jag funderar på är:
Frami från Häringe
Oskasteinn frá Oddholi
Ægir fra Skeppargården

Har ni några förslag?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Demon skrev:
Skulle vilja ha tips på hingst till mitt sto med.
Ett sto efter Atli och ue är Ofeigur fra Flugumyri.
Hon är ca 1,35 har bra grundgångarter. Hade lite svårt med tölten men den sitter bättre och bättre ju mer vi tränar. 4 gångare. Bra med vilja. Lite sämre benkvalitet och benställning.

Skulle vilja ha en avkomma med mer resning, gärna som är lite högre i manken. Lätt för tölten. En blivande tävlingshäst efter stoet är det tänkt.

Några hingstar jag funderar på är:
Frami från Häringe
Oskasteinn frá Oddholi
Ægir fra Skeppargården

Har ni några förslag?
Jag tycker du även ska ha koll på benkvalite och benställning (eftersom du nämner det som svaghet på ditt sto), både på bedömningen av hingsten och även "glutta lite" på vad den har i blup på de punkterna.
Ta det nu inte som att jag skulle ha några negativa åsikter angående ovanstående hingstars ben och deras nedärvning ... det var bara ett allmänt råd.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

freyja skrev:
Jag tycker du även ska ha koll på benkvalite och benställning (eftersom du nämner det som svaghet på ditt sto), både på bedömningen av hingsten och även "glutta lite" på vad den har i blup på de punkterna.
Ta det nu inte som att jag skulle ha några negativa åsikter angående ovanstående hingstars ben och deras nedärvning ... det var bara ett allmänt råd.
Det har jag redan kollat upp. Och dess hingstar har rätt bra på det. Alla har runt 8,0- 8,5 enligt islandshingstar och så satt jag även och kolla igenom hingststamboken igår kväll. :)

Kan ändå inte riktigt bestämma mej ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Eftersom du svarade mig så skall jag göra ett undantag och svara, fast jag undviker at råda folk när det gäller hingstval såvida jag inte både känner stoet väl och hingsten! Men av de tre du nämner hade jag valt Frami. Han är underbar och jag gillar Ia och Dennis avel och hingstval. De är noga med allt, även lynnet. Och de har ju fött upp ett riktigt toppsto som tyvärr hånades här på Bukefalos för att var en spindelhäst av en del. Men jag tyckte hon var jättefin. Jag uppskattar faktiskt både lättbyggda och grovt byggda hästar och är inte så enkelspårig så jag ser allt i svart eller vitt! :angel: Det är därför jag vill bevara hela spektrat av varianter.

Så jag litar till Ia och Dennis omdöme också (de skulle inte ha en hingst med dåligt lynne och skulle inte satsat på en icke-kvalitétshingst) + att Frami är en av mina absoluta favoriter! Skulle mer än gärna haft en avkomma efter honom! Men jag kan inte använda alla hingstar jag vill tyvärr. Har varken tid eller råd till det för det krävs fler ston och blir fler föl och unghästar som tar tid. Men kanske någon gång jag betäcker med Frami i framtiden... Vi får se!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av hingst...

Juvelflickan skrev:
Frågar också er om ni har något tips... :)
Jag hade tänkt att betäcka mitt 12-åriga sto nästa sommar men är fortfarande inte helt hundra på vilken hingst jag ska välja.. :crazy:

Mitt sto är ganska liten och har fem fina och rena gångarter. Hennes bästa och starkaste gångart är passen och hon har även väldigt bra skritt. Tölten, traven och galoppen ligger väl på 6,0 på tävlingar ungefär...

Jag vill gärna att hennes avkomma skall vara ganska kraftig och även den med fem starka gångarter. Ska jag välja en häst som har stark pass eller blir det helt galet då?

Jag vil ju gärna ha en häst med speciellt stark tölt och trav för att det saknar mitt sto.

Har ni några tips?

Mina funderingar ligger på:
Gestur, Thor, Mökkur, Solfári.. Hmm, kommer inte på några fler nu.

Jag är otroligt tacksam för svar och funderingar!

Tack!

Jag har sett några avkommor efter Gestur. De har absolut inte motsvarat mina förväntningar. De jag har sett har dålig vilja, små rörelser, snälla och trevliga familjehästar. MEN som sagt jag har inte sett mer än fyra så detta är helt och håller grundat på de fyra.

Om du vill ha en avkomma som skall bli din tävlingshäst tycker jag att du skall använda dig av de hingstar som bevisligen har gett bra avkommor. Det finns en handfull hingstar som har avkommor som har flera avkommor som går på tävlingsbanorna med bra resultat. Även om hingsten är i absoluta toppen betyder det inte att han ger det till sina avkommor.

Mvh Åsa
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

hatid skrev:
Jag har inte hunnit uppdatera min hemsida än. Det kommer Han har mycket gott lynne. Ger mycket fina avkommor. Vill du veta mer om honom så får du maila mig.

Vad har han för poäng? Exteriört, gångarter lynne mm?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Vængur har exteriör bästa exter bed 8,36 rid bed 8,0

HEAD 7,0
Neck whithers shoulders 9,0
well raised set high supple high withers
Back and croup 9,0
Supple back Deep croup Muscled croup
Proportions 8,5
Well proportined cylindrical body
Legs quality 7,5
strong joints strong tendons
Legs 8,0 Hooves 8,5 mane and tail 8,5
Tölt 8,5
Big movements
Trot 7,0 2002 8,0 big movements
Pace 6
Gallop 9,0
Good suspension clear beat
Spirit 8,5
General impression 9,0
Well raised good head carrier.
Walk 6,0 2002 8,0
Slow tölt 9,0
Taget ur worldfengur
Än så länge finns det 10 bed avkommor efter han på Island varav 2 mycket bra bed ston. Han är en toppenkille vi får väl se om han kommer ut på tävlingsbanorna i år. Vera
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Tack för ditt råd Sambaengi!
Jag gillar frami med, sett några fina föl efter honom med restningen. Sen har jag ju även haft möjlighet att träffa både honom och Oskasteinn under en en tid. Och båda två faller mej i smaken.

Aegri vet jag inte så mkt om dess värre, men är ändå lite nyfiken på honom med.

Jag får helt enkelt fundera vidare! :smirk:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

haha, har vi tur kanske vi får se en bild någon dag ;)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Tack så mycket för detta svaret!
Det hjälper mkig mycket i mitt val, tack :bow:

Är det någon som vet hur Framis avkommor ser ut?
För tillfället lutar det mycket åt honom!

Tacksam för svar!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Demon skrev:
Tack för ditt råd Sambaengi!
Jag gillar frami med, sett några fina föl efter honom med restningen. Sen har jag ju även haft möjlighet att träffa både honom och Oskasteinn under en en tid. Och båda två faller mej i smaken.

Aegri vet jag inte så mkt om dess värre, men är ändå lite nyfiken på honom med.

Jag får helt enkelt fundera vidare! :smirk:

Jag gilar som sagt Ia och Dennis avel och hingstval och även Oskasteinn har ju fallit dem i smaken, men jag vet för lite om honom. Sedan reagerade jag lite på att han bara hade 7 på traven. Vill helst ha 8 på den. Däremot har han ju 9 på tölten.

Sedan finns ju Gaukur med om du vill ha silversvart. Men han står ju här nere. Urtrevlig kille som alltså redan gett klass1-avkomma. Hans silversvarte son blev bästa 4-åriga hingst på Island i år!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Juvelflickan skrev:
Tack så mycket för detta svaret!
Det hjälper mkig mycket i mitt val, tack :bow:

Är det någon som vet hur Framis avkommor ser ut?
För tillfället lutar det mycket åt honom!

Tacksam för svar!

De verkar vara enormt bra eftersom de är så förbaskat svåra att få tag i! Så fort någon blir till salu verkar de försvinna rätt fort! Var ett tag på jakt efter ett sto efter honom, men det var omöjligt att få tag i. Nu skall jag inte ha fler avelsston. Har minskat ner till inalles 4. Det räcker!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Juvelflickan skrev:
Är det någon som vet hur Framis avkommor ser ut?
För tillfället lutar det mycket åt honom!

Tacksam för svar!

Har iofs bara träffat en Frami-avkomma, men han har ett underbart lynne. Han är kolsvart, ganska nätt, fin exteriör (vad jag kunde se) med bra rygglinje och vääääldigt söt.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Har oskarsteinn bedömts om. Mig veterligen har han 8,5 på tölt eller ?
vera.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

sambaengi skrev:
De verkar vara enormt bra eftersom de är så förbaskat svåra att få tag i! Så fort någon blir till salu verkar de försvinna rätt fort! Var ett tag på jakt efter ett sto efter honom, men det var omöjligt att få tag i. Nu skall jag inte ha fler avelsston. Har minskat ner till inalles 4. Det räcker!

Jo det kan tänkas att de är svår att få ta i.
Men jag tittade i Worldfengur och han har bara 5 avkommor som är bedömda (totalt har han 75 avkommor) och 4 av dem är i stambok. Det är dessutom inte så imponerande gångarter två av dem har.

Nr 1 7,64 rideg.
Nr 2 7,50 rideg. (precis godkänt)
Nr 3 8,09
Nr 4 8,09

Så han må vara snygg men han hade inte blivit mitt val om jag vill försöka få fram en tävlingshäst med bra gångarter.

Då hade jag satsat på någon som bevisligen nedärver sina bra gångarter. Givetvis kan man aldrig vara säker. Men ju mer underlag det finns desto bättre.

Oskasteinn har "bara" 8,5 för tölt. Hans bedömning tilltalar mig inte.

Gaukur må vara fin och kan säkert ge bra avkommor. En av 34 är bedömd och den är fin. MEN jag tycker trådskaparen skall satsa på något mer säkert. Hon vet faktiskt att hon vill ha en tävlingshäst, om jag har förstått det rätt.

Mvh Åsa
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Såg en Frami-avkomma på Solbacken i år som blev godkänd och nej, inte mitt förstaval det heller (vare sig far eller son). Oskasteinn visades på showen då och var INTE imponerande. Det hjälpte väl inte saken att Berserkur var på banan samtidigt, men ändå. Hade väntat mig mycket mera efter bland annat den annonsering som varit.
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 690
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 764
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 230
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 406
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp