Bukefalos 28 år!

Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Måste bara tipsa om Álmur frá Laekjamóti som jag tycker är en fantastisk hingst.
Han har tyvärr blivit lite bortglömmd eftersom han inte synts på länge. Han ger vackra, lättbyggda
och välresta avkommor med mycket man och svans och ganska kraftiga knän. Det är det intrycket jag har fått, och jag har sett många av dem. De som jag har hört har varit lätta att rida in och lätt för tölten.
Själv är han en femgångshingst med bra lynne och vilja med otroligt lätt för tölten (har tävlat T2 och femgång och på VM och SM). Och vacker är han också. Bilderna på internet är inte rättvisa. Jag har ridit honom flera gånger och han är underbar.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

eliiin skrev:
Måste bara tipsa om Álmur frá Laekjamóti som jag tycker är en fantastisk hingst.
Han har tyvärr blivit lite bortglömmd eftersom han inte synts på länge. Han ger vackra, lättbyggda
och välresta avkommor med mycket man och svans och ganska kraftiga knän. Det är det intrycket jag har fått, och jag har sett många av dem. De som jag har hört har varit lätta att rida in och lätt för tölten.
Själv är han en femgångshingst med bra lynne och vilja med otroligt lätt för tölten (har tävlat T2 och femgång och på VM och SM). Och vacker är han också. Bilderna på internet är inte rättvisa. Jag har ridit honom flera gånger och han är underbar.

Men han kan jag inte använda. För han är pappa till mitt sto :-)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag skulle gärna se bilder på Álmur.
Faktiskt.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag har fått en bild på honom av em76 när han springer med andra hästar. Kanske hon vill skicka den bilden till dig också. Eller så får vi fråga henne om jag får skicka bilden till dig.
Men han springer ju på bilden så man ser ju inte jättebra hur han ser ut.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag håller med.

Om jag ska säga något negativt om Álmur och hans avkommor så tycker jag att de ofta har en tråkig skritt.

Álmurföl
fl66.jpg
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Álmur är till höger på bilden, till vänster Svala från Rudet.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

eliiin skrev:
Måste bara tipsa om Álmur frá Laekjamóti som jag tycker är en fantastisk hingst.
Han har tyvärr blivit lite bortglömmd eftersom han inte synts på länge. Han ger vackra, lättbyggda
och välresta avkommor med mycket man och svans och ganska kraftiga knän. Det är det intrycket jag har fått, och jag har sett många av dem. De som jag har hört har varit lätta att rida in och lätt för tölten.
Själv är han en femgångshingst med bra lynne och vilja med otroligt lätt för tölten (har tävlat T2 och femgång och på VM och SM). Och vacker är han också. Bilderna på internet är inte rättvisa. Jag har ridit honom flera gånger och han är underbar.

Jag har bara ridit in (nja han var väl sutten på 10 ggr innan han kom till mig) en Álmur avkomma. Han var inte lätt att rida in och hade inte lätt för tölten. Han hade dålig vilja, tung och ville bara trava. Pressade man honom minsta lilla stannade han eller bockade. :mad:

Har sett 5 st Álmuravkommor som vuxna. Lättbyggda är det sista jag skulle vilja säga att de var. Stora och köttiga :D MEN jag har inte sett mammorna och har som sagt bara sett 5 st, lite dåligt underlag. Men han är nog inte känd för att ge lättbyggda avkommor. Känner en som rider in hästar och har haft några Álmuravkommor där. H*n delar min uppfattning om att de är ganska tunga och lite vilja.

/Åsa
 
Grásteinn frá Grafarkoti!

*knapp*

Är det någon som vet något om Grásteinn frá Grafarkoti?
Är han 4 eller 5 gångare?
Några avkommor?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Grásteinn är en trevlig lätt töltad hingst, mer femgångstyp än fyrgångstyp.

Ägaren äger en avkomma avlad på Island efter honom.

I Sverige betäckte han sina första ston i år.

/F
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jo nu är jag lite inne på honom.
För man kan väl inseminera med honom? Det vill jag helst...
Är dock rädd att han är för låg. Mitt sto är knappt 130 cm och vill därför ha en så hög hingst som möjligt. Hur ser alla hans avkommor ut?

Måste passa på att fråga... Är väldigt emot, måste jag säga, fribetäckning. Då jag är så otroligt rädd att mitt sto ska skada sig :(
Därför blev det lite tvivel med Frami, så jag vill gärna höra alla kommentarer om fribetäckning tack :)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag har kollat lite på bed avkommor men har inte förstått vad dom kollar efter. Det är ju många faktorer, Frami har 4 BED avk. 3 har gått in i stambok. Han har samma pappa som mitt ena avelsto hon sjönk en del . Nja så jag kan inte riktigt förstå det hela. Men han har tävlat en del så det kanske beror på det.
Vera
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

myrkvan skrev:
jag kan ta bilder på Mökkur - avkommor så snart ja kan, sen lägger ja ut dem =)

Gärna! Jag tycker att Mökkur är jätteläcker!! Sedan verkar han vara en underbar personlighet också! Ett av mina starkaste minnen från VM i somras är när han kom in på banan med några av sina avkommor och visade upp sig. Härligt att äntligen få se honom i verkligheten. Min häst har fått ett föl med en av hans avkommor -Gorm från Källås. Men det var innan jag köpte henne.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Ja Mökkur finns tillgänglig för insemination. Nuförtiden fribetäcker han väldigt lite.
Mökkur ger generellt större avkommor än han själv (136 cm).
Min Tindra är 143 cm i mkh.
Men hör av dej till Ylva och diskutera insemination nämare!

/Malin
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Vad menar du? Tävlingsresultat räknas inte in i BLUPen. Och BLUPtalen har sänkts för att medeltalet ska vara 100, hästarna blir allt bättre.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

em76 skrev:
Vad menar du? Tävlingsresultat räknas inte in i BLUPen. Och BLUPtalen har sänkts för att medeltalet ska vara 100, hästarna blir allt bättre.

Jag tror hon menar att hon, liksom jag har svårt att förstå varför Frami har ganska hög BLUP. Han har ju endast 3 avkommor i stambok och det är ju inte mycket att skryta med. Men antagligen har hans förfäder hög BLUP och där är väl förklaringen.

/Åsa
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag gillar Spuni frá Midsitju en väldigt fin hingst , som verkar ge mycket bra avkommor också. Om man ändå hade ett sto att betäcka med :love:
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 752
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 789
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 238
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 466
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp