Bukefalos 28 år!

Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Om jag har Yrpa ett år till efter nästa sommar och ägaren ger mig tillåtelse att betäcka henne så skall "min" hingst vara Hýreygur från Smärslid.

Fast egentligen är det inte så igenomtänkt, Yrpa är en liten 5 gångare med stark trav, har ej testat passen och tölten kan vara lite sioså, dessutom är Yrpa en dam med mycket starka åsikter. Är själv heeeelt såld på Hýreygur och bara vill ha en liten kopia av honom, kan jag dessutom få en minidam lik Yrpa så är min lycka fullgjord :D
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

sambaengi skrev:
Jag gilar som sagt Ia och Dennis avel och hingstval och även Oskasteinn har ju fallit dem i smaken, men jag vet för lite om honom. Sedan reagerade jag lite på att han bara hade 7 på traven. Vill helst ha 8 på den. Däremot har han ju 9 på tölten.

Sedan finns ju Gaukur med om du vill ha silversvart. Men han står ju här nere. Urtrevlig kille som alltså redan gett klass1-avkomma. Hans silversvarte son blev bästa 4-åriga hingst på Island i år!

Jag är inte ute efter någon speciell färg på avkomman, det spelar mindre roll.

Att oskasteinn bara har 7 för traven stör mej inte så mkt heller då mitt sto har väldigt stark och bra trav. :)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

hatid skrev:
Har oskarsteinn bedömts om. Mig veterligen har han 8,5 på tölt eller ?
vera.

Jag kollade in hingstkatalogen och där vill jag bestämt minnas att det står 9. Skall kolla ikväll igen!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

ang skrev:
Helt rätt: 8,5 tölt, men 9,0 på arbetstempo. Allt finns på http://www.oskasteinn.nu/ och jag utgår ifrån att denna är aktuell.

Ok. Då har jag tittat lite slarvigt och bara sett siffran för arbetstempo. Eller minns fel. Sorry! Men 8,5 är ju bra det också!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Demon skrev:
Jag är inte ute efter någon speciell färg på avkomman, det spelar mindre roll.

Att oskasteinn bara har 7 för traven stör mej inte så mkt heller då mitt sto har väldigt stark och bra trav. :)

Har mina ston med. Men jag vill ha en bra trav i båda föäldradjuren! Det ökar chansen att jag får det hos avkoman också, vilket känns viktigt för mig! Hm, det är just därför att man prioriterar olika som jag undviker att råda andra... :crazy:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Tack för svaret!!
Det verkar nog som det blir Frami, tjohoo :bump:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

sambaengi skrev:
Har mina ston med. Men jag vill ha en bra trav i båda föäldradjuren! Det ökar chansen att jag får det hos avkoman också, vilket känns viktigt för mig! Hm, det är just därför att man prioriterar olika som jag undviker att råda andra... :crazy:
Jo det har du ju iofs rätt i. Men tack iaf. Nu har ja lite att tänka på.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Juvelflickan: Till ditt hingstval så säger jag bara det finns bara en enda stjärna och det är Mökkur frá Varmalaek. har lämnat världens vackraste islandshäst, ngra av de absolut finaste hingstarna; freydir, fakur mm... har UNDERBART psyke, har umgåtts mkt med honom i sommar, hehe, och han är UNDERBAR det lovar jag. hans avkommor får stora rörelser, gott psyke mm. Kunde inte läggaa in bilderna hm, :mad: men länkar istället:
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id28352_page0.html
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

myrkvan skrev:
Juvelflickan: Till ditt hingstval så säger jag bara det finns bara en enda stjärna och det är Mökkur frá Varmalaek. har lämnat världens vackraste islandshäst, ngra av de absolut finaste hingstarna; freydir, fakur mm... har UNDERBART psyke, har umgåtts mkt med honom i sommar, hehe, och han är UNDERBAR det lovar jag. hans avkommor får stora rörelser, gott psyke mm. Kunde inte läggaa in bilderna hm, :mad: men länkar istället:
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id28352_page0.html

Jag är inte förtjust i min Mökkuravkomma och han är den enda av mina i uppfödningar som kan grisepassa i hagen och ibland fatta korsgalopp. Mamma till honom har lämnat klass 1 och alla andra föl jag fått efter henne är bättre än Mökkuravkomman, så han passade inte ihop med det stoet så bra som jag trodde! Det är ju det som gäller, rätt kombination. Däremot har jag sålt en avkomma efter honom och hon är bättre, men hon är otroligt lik sin mamma i sin tur. Annars är han snäll och har ganska bra gångarter men tölten är mjuk men flack. Skön långfärdshäst med vägvinnande steg och lätt att rida in och få fram ren tölt, men om han blir en bra tävlingshäst som går mycket långt, mja, det är jag tveksam till! Skulle vara som passhäst i så fall! Och så är han mycket stark och viktbärande, en av de absolut starkaste vi haft, samt mycket smidig och har bra exteriör. Men han går inte att jämföra gångartsmässigt med tex min Sudriavkomma som har ett helt annat steg! Inte med min Fannarson heller. Men det är inte samma mammor heller och de spelar ju också en stor roll i sammanhanget!

Förresten måste jag korrigera angående Gaukur. Han blev inte högst bedömda 4-åriga hingst totalt utan nr 3. Däremot hade han den högsta ridbedömningen som någonsin en 4-årig hingst har fått, 8.67! Stod i Eidfaxi som kom i förrgår.

En uppfödare fick också i tidningen frågan om han använde sig av blupen i sitt avelsarbete. Hans svar var "att visst kan det stämma bra till en viss punkt att se på blup som en aspekt om det finna många bedömda avkommor, men man kan inte sitta vid datorn och bedriva avel men om man är komplett idiot så är det säkert ett bra hjälpmedel!" Jag håller helt med honom!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Vilken Gaukur???
Så du tror på Frami eller?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag är kluven till Mökkur i aveln (inte som individ).

Han ÄR fantastiskt! Underbar att såväl rida som att hantera. Vilket lynne! Gullegullig med stona och en guldkille i alla avseenden. Jag har ju själv en Mökkurdotter som jag älskar och tror mycket på.
Men: Det finns väldigt många Mökkuravkommor! Massor! I vårt lilla stall på 8 hästar så är TRE stycken efter "Mr.M"
Han hittas i många hästar i första och andra led.
Han bevisar sig själv gång på gång som avelshingst - hur många fantastiska avkommor har vi inte sett dansa fram på banorna?
Men även han behöver det rätta stoet! Har även sett en del rent sagt kassa avkommor som bara fått alla "fel" av både mor och far. Det blir inte alltid rätt.

Så och ena sidan: vi behöver nytt blod i aveln och inte en himla massa Mökkur
Å andra sidan: Mökkur är 20 år i år och vi vet inte hur länge vi har honom kvar och hur länge han är fertil. MEN det finns semin taget på honom som både går att exportera och använda i Sverige efter att han inte kan göra jobbet själv längre. Men semin är ju lite krångligt att använda och relativt nytt inom islandshästvärlden och vad priset blir på att använda det och få stoet till en seminklinik vet jag inget om.
Jaja..det var bara lite tankar om "kungen".

/Malin
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Juvelflickan skrev:
Vilken Gaukur???
Så du tror på Frami eller?

Ursäkta! Jag menar Gaukurs son Glymur! Blev lite fel där! Ja jag tror på Frami till något av mina ston. Men det är jättesvårt att säga omhan passar ditt sto som jag aldrig träffat! En del av aveln handlar om att man känner på sig om två individer passar ihop. Jag går lite på intuition också, eller rätt mycket på det. Men det krävs att man känner båda hästarna för att göra det. Eller att man verkligen litar på hingsthållarens ord om hingsten, vilket kräver att man har stort förtroende för den personen. Men skall det bli riktigt rätt så behöver man träffa hingsten och känna dess utstrålning och personlighet och se den röra sig i hagen, för att avgöra om den passar till ens sto. Jag gjorde inte det med Mökkur och det var väl det som blev fel. Fast så fel blev det inte, det är en bra häst, men inte det jag hade tänkt mig!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Freyr skrev:
Jag är kluven till Mökkur i aveln (inte som individ).

Han ÄR fantastiskt! Underbar att såväl rida som att hantera. Vilket lynne! Gullegullig med stona och en guldkille i alla avseenden. Jag har ju själv en Mökkurdotter som jag älskar och tror mycket på.
Men: Det finns väldigt många Mökkuravkommor! Massor! I vårt lilla stall på 8 hästar så är TRE stycken efter "Mr.M"
Han hittas i många hästar i första och andra led.
Han bevisar sig själv gång på gång som avelshingst - hur många fantastiska avkommor har vi inte sett dansa fram på banorna?
Men även han behöver det rätta stoet! Har även sett en del rent sagt kassa avkommor som bara fått alla "fel" av både mor och far. Det blir inte alltid rätt.

Så och ena sidan: vi behöver nytt blod i aveln och inte en himla massa Mökkur
Å andra sidan: Mökkur är 20 år i år och vi vet inte hur länge vi har honom kvar och hur länge han är fertil. MEN det finns semin taget på honom som både går att exportera och använda i Sverige efter att han inte kan göra jobbet själv längre. Men semin är ju lite krångligt att använda och relativt nytt inom islandshästvärlden och vad priset blir på att använda det och få stoet till en seminklinik vet jag inget om.
Jaja..det var bara lite tankar om "kungen".

/Malin

:bow: Välgenomtänkta tankar! Jag håller med. Mökkur har fått så många avkommor och det har satsas mycket på hans avkommor så det vore konstigt om det inte fanns många som fått en bra bedömning! Men jag har också sett avkommor som inte alls är bra, riktigt fula sådana. En som jag tyckte gav intrycket "ingenting harmonierar i exteriören och ingen jättebra gång och inget jättebra lynne" är Njall som numera är kastrerad. Jag begrep aldrig hur han kom in som hingst, än mindre i klass 1 utan jag kasserade honom personligen som hingst innan han ens var inriden. Han stod till förfogande för betäckning bara 20 min härifrån så jag var och träffade honom live i hagen. Jag tyckte inte om honom alls utan blev anti vid första ögonkastet, trots att jag beundrat Mökkur så mycket. Men det är jag det!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag rider en frami-avkomma mkt och han är väldigt tuff. Han har ärvt mkt efter framis pappa som är stark i huvudet men med fin extriör. Han är väldigt lik sin pappa extriörmässigt. Men som sagt. När han var hingst så var det jättejobbigt att rida honom eftersom man hela tiden fick tänka på att vara konsekvent och tuff mot honom, annars tog han lätt över. Men nu är han valack och bättre på det sättet. Men fortfarande är han ganska så tuff i huvudet och hög i rang alltså han vill gärna vara högre än dej..
Hans mamma är ett förstaklassto som också lämnat mkt fina avkommor, men som sagt, framis far kan väl kanske lämna lite tuffare huvuden?? Jag har ingen bredare erfarenhet av framiavkommor än så men det är min bild.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

keilir skrev:
Jag rider en frami-avkomma mkt och han är väldigt tuff. Han har ärvt mkt efter framis pappa som är stark i huvudet men med fin extriör. Han är väldigt lik sin pappa extriörmässigt. Men som sagt. När han var hingst så var det jättejobbigt att rida honom eftersom man hela tiden fick tänka på att vara konsekvent och tuff mot honom, annars tog han lätt över. Men nu är han valack och bättre på det sättet. Men fortfarande är han ganska så tuff i huvudet och hög i rang alltså han vill gärna vara högre än dej..
Hans mamma är ett förstaklassto som också lämnat mkt fina avkommor, men som sagt, framis far kan väl kanske lämna lite tuffare huvuden?? Jag har ingen bredare erfarenhet av framiavkommor än så men det är min bild.

Ett bra påpekande! Bakomliggande generationer kan ju slå igenom och gör det ofta och inte minst gäller det lynnet!

Jag kollade lite grann på Framis blup och den här ganska hög jämfört med hans ålder, vilket antyder att han måste ha en del avkommor som gjort bra ifrån sig trots allt.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Oh.
Jag gillar Mökkur.
Någon som har lite andra bilder på avkommor än "de mest kända"?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

jag kan ta bilder på Mökkur - avkommor så snart ja kan, sen lägger ja ut dem =)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Frami har i år 117 i blup totalt, men på hans hemsida står 124 (från 2001). Och det är väl inte konstigt att den sänkts efter senaste omräkningen + med stigande ålder.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag hade nog valt Frami eller Teitur då :) Dom är verkligen fina hästar :D
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 731
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 774
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 232
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 433
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp