Bukefalos 28 år!

Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Har du själv avlat 4-gångshästar i flera generationer?

Det har jag.

Och det har gått hur bra som helst. Om man väljer rätt fyrgångare. De ska ha starka fyrtaktsanlag och inte vara travaktiga i tölten.

Tyskarna kommer ofta och tävlar på VM med renavlade fyrgångshästar.

En tävlingshäst i fyrgång på hög nivå gör ingenting om den har så starka grundgångarter och så stora rörelser att det tar ett tag innan tölten sitter i alla tempon.

De flesta töltande raser har inte pass ;)

Att passen behövs för tölten är en myt som gärna odlas av dem som vill sälja femgångare..
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Nu är jag ju inte precis 5-gångsavlare, även om det blivit sådana också, utan snarare 4½-gångsavlare och jag vill inte avla hästar som kräver lång träning för att kunna tölta och det kräver ofta de rent 4-gångsavlade. Sedan kan ju en del klassa 4½-gångare som 4-gångare, och det är klart att då behåller man tölten lättare. Jag skulle nog klassa flera av töltraserna som naturtöltare (en del tom passaktiga sådana) och sådana har en viss del pass, vilket aldrig kommer fram eftersom det inte är en särskilt andvändbar pass och intresset inte funnits för passen. Man rider knappas flygande pass i branta berg och sluttningar där flera raser finns.

Jag tror inte det är en myt, men däremot så definierar vi saker olika, vilket märks på ditt svar. Jag delar Einars åsikt att tölten blir artificiell när man måste träna i månader och år för att få fram tölten, men du tycker inte det. Därav ditt ställningstagande, som är lite typiskt för de som bara satsar på 4-gångshästar... :angel: Själv håller jag mig till den gyllende medelvägen och får då en bra blandad kompott med mycket tölt oavsett om det är 4-gångare, 4½-gångare eller 5-gångare som föds, lätta att töltsätta. Har en som är min uppfödning som är resultatet 5-gångare med 5-gångare och det är den enda av mina uppfödningar som grisepassar i hagen, men han töltar och travar rent också samt har flygande pass. Och det är lätt att rida till honom så tölten blir ren. Tog max ett par-tre veckor. För övrigt har hans mamma lämnat klass 1 och pappa är en av våra elithingstar. Han är min mest välstammade avkomma... :devil: Just nu är han fet, för ingen har tid att rida honom, så det gör inte saken bättre. :crazy: Har noterat att den första gångart som försämras när en häst får övervikt, är tölten! Det verkar gälla vare sig de är 4-gångare eller 5-gångare. Den ena söker traven och den andra passen.... :crazy: Tur att vår valack är långbent så det inte syns hur tjock han är... :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

sambaengi skrev:
. Därav ditt ställningstagande, som är lite typiskt för de som bara satsar på 4-gångshästar... :angel:

Gör jag? Bara för att jag diskuterar utifrån fler synvinklar?

Jag är snarast besatt passryttare och använder många femgångare i aveln.

Men om jag vill avla fram en just tävlingsfyrgångare använder jag receptet att använda två "lika" föräldrar med de egenskaper jag söker.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Silverkedjan skrev:
Det beror på vad du tycker är bäst.

Vill du avla passhästar ska du förstås använda TVÅ sådana för bästa resultat.

På samma sätt är min erfarenhet att om du vill avla tävlingsfyrgångare får du "jämnast" resultat med två fyrgångare.

Vill man ha en "lättöltad 4½-gångare" är jämnaste resultatet enligt min erfarenhet en ren fyrgångare och en femgångare med svag trav.

Två femgångare utan särskild passdominans eller två 4½-gångare kan ge lite mer blandad kompott.

Och i samtliga fall ska båda föräldrarna ha bra tölt ;)

Det du säger här läste jag i Hästfocus nyligen sagt av Siggi Saem. Han är dock emot korsning fyr- och femgångare o få "halvblandning" står det i artikeln.

Intressant läsning f ö. Hingstar med lägre bedömning för ridegenskaper 8.10-8.20 kan ibland vara mycket bättre som tävlingshästar än hingstar som ligger i väldstopp inom aveln med ridegenskaper på 8.60-8.70. Tar ett ex på trav som kan vara bärig med stark smidig överline eller spektakulär i full fart med höga lyft o sänkt rygg - ger mellan 8-9 p på avelsvisning. Målet är en smidig häst med god resning framtill och god bärkraft baktill.

Kort, kort sammanfattning.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Vaengur.... wow!!! :love:

Var har han gömt sig eftersom jag inte sett honom förut...? :angel:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag tror han är ganska ny i sverige, men han är grymt vacker.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Vængur har varit i Danmark ett par år. Där hittade jag honom :angel:
Han skall vara i kalmar området andra delen av säsongen 2006 ;)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

På hemsidan står det väldigt lite, vad vet du mer om honom?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag har inte hunnit uppdatera min hemsida än. Det kommer Han har mycket gott lynne. Ger mycket fina avkommor. Vill du veta mer om honom så får du maila mig.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Så det är du som har eskeryd?
Jag PM:ar, han är intressant.
 
Sv: val av hingst

Av Knutshyttanhingstarna tycker jag personligen dock Feykir är häftigare än Svadilfari än så länge. Har sett båda irl, S på tävling och F på avelsvisningar.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

hatid skrev:
Vængur har varit i Danmark ett par år. Där hittade jag honom :angel:
Han skall vara i kalmar området andra delen av säsongen 2006 ;)

Vad säger du??? :eek: Och jag som köpte ett sto till.... :cool:


*kollar efter sparpengar i madrassen*
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Oh, får vi se bild på stoet?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jadu, om jag kunde detta med att lägga in bilder :crazy:
Sen har jag nog ingen så bra bild på henne, med det kanske jag ska kunna ordna. Men sen få den att fastna här är en annan sak :crazy: :D
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Grana skrev:
Lånar..

Måste bara fråga. Vad är 4½ gångare?

En häst som har grundgångarterna samt tölt och lite pass men inte så pass bra och snabb pass så man vill räkna dem som 5-gångare. Många är naturtöltare och de har lätt för både trav och tölt samt ofta väldigt ren tölt då den varken är travaktig eller passaktig. Den typ av häst som de flesta fritidsryttare trivs bäst med och har lättast för att rida i 4 rena gångarter.

Flera sk rena 4-gångare är egentligen 4½-gångare men eftersom man inte tränat passen så syns det inte. Vilken typ av häst man har att göra med märks dock vid inridning och tillridning. Sedan är ju ingenting svart eller vitt utan hela färgskalan av varianter finns från ren 3 -gångare utan tölt till ren tregångare utan tölt och trav men med mycket pass! Bland godkända hingstar finns allt från ren 4-gångare med grundgångarter + tölt till 4-gångare med pass och tölt men utan trav i bedömningen.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Balderum skrev:
Det du säger här läste jag i Hästfocus nyligen sagt av Siggi Saem. Han är dock emot korsning fyr- och femgångare o få "halvblandning" står det i artikeln.

Intressant läsning f ö. Hingstar med lägre bedömning för ridegenskaper 8.10-8.20 kan ibland vara mycket bättre som tävlingshästar än hingstar som ligger i väldstopp inom aveln med ridegenskaper på 8.60-8.70. Tar ett ex på trav som kan vara bärig med stark smidig överline eller spektakulär i full fart med höga lyft o sänkt rygg - ger mellan 8-9 p på avelsvisning. Målet är en smidig häst med god resning framtill och god bärkraft baktill.

Kort, kort sammanfattning.

Fast frågan är vad han menar med 4-gångare. För de 4-gångare han själv har är lite mer åt 4½-gång till och har lätt för tölten. ( Ta den fina Sudri tex som jag alltid haft ett mycket gott öga till och har en avkomma efter samt sålt en till en kompis. Hennes är 5-gångare men min 4-gångare.) Och då håller jag helt med att det är bättre att kombinera två 4½-gångare eller än att blanda 5-gångare och 4-4½-gångare för då är det lättare att veta vad man får. Annars finns risken att det blir en häst som varken har 4-gångarens tölt eller 5-gångarens pass, utan något mer halvbra och var man du ute efter att avla en topptävlingshäst i endera grenen, så blir man ju besviken... :crazy:

Jag tycker att två 4½-gångare med stark och bra trav och tölt ger den bästa hästen om man vill rida 4-gång medan man skall ta två 5-gångare med stark och bra trav, tölt och pass om man vill få fram bra 5-gångshästar. Sedan har vi de rena passhästarna och då får man väl satsa på den aveln om man vill tävla enbart i pass.

Två föräldrar med liknande anlag ger statistiskt sett det säkraste utfallet vilken avkomma man får. Och det har jag hävdat hela tiden oavsett om det gäller gångarter, lynne eller kroppsbyggnad. Sedan kan man ju ibland vilja och behöva blanda men resultatet kan då bli osäkrare. Och så får man inte glömma att anlag ett par generationer bakom föräldragenerationen, plötsligt kan slå igenom fast de inte synts på ett par generationer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

hatid skrev:
Jag har inte hunnit uppdatera min hemsida än. Det kommer Han har mycket gott lynne. Ger mycket fina avkommor. Vill du veta mer om honom så får du maila mig.

Han ser verkligen jättefin ut och jag som älskar Órri och den speciella resning hans avkommor får gillar det jag ser! Skulle vara trevligt med hans bedömning på hemsidan också. Och så är han ju från Gunnar Árnasons avel och han sade något som jag tycker alla avlare skulle sträva efter: Lynnet är basen i hans avel! Så han bör ha ett gott lynne också!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Tyvärr kommer ju inte allt man vill veta fram i artikeln :confused: .

Siggi Saem sade de till ett bra töltsto söker en bra tölthingst, till ett bra fyrgångssto söker en topp-fyrgångshingst o så vidare. Vad som var intressant som sades i artikeln är att samlingen bör bedömas vid avelsbedömningen. Hästens förmåga till samling. Det är de hästar som lyckas på tävlingsbanan och ej de hästar med den allra högsta ridbedömningspoängen.
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 702
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 764
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 230
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 407
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp