Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var en privat jag gick, definitivt värt pengarna (nu var det ju iofs inte min hund och således inte jag som betalade). Hade jag haft tävlingsambitioner inom lydnad/bruks/ag hade jag definitivt tyckt att det var värt några tusen!

Absolut kan det vara värt några tusen! Men jag känner dessa instruktörer, tränar med dem och har gått liknande kurser för dem förut och det är väldigt basic. Inte värt pengarna, helt enkelt.

Edit: De privata är inte värda pengarna alltså. Jag tränar med en del av instruktörerna på bruks också och de är bättre. Men det är ju idealt så det hålls inte kurser sådär jätteofta.
 
Senast ändrad:
Absolut kan det vara värt några tusen! Men jag känner dessa instruktörer, tränar med dem och har gått liknande kurser för dem förut och det är väldigt basic. Inte värt pengarna, helt enkelt.

Edit: De privata är inte värda pengarna alltså. Jag tränar med en del av instruktörerna på bruks också och de är bättre. Men det är ju idealt så det hålls inte kurser sådär jätteofta.

Kursen jag gick var upplagd som ett läger. Det kanske vore nått? Det var många deltagare som hade åkt rätt långt.
 
Vad hände?

Jag tränar ju med och känner många av instruktörerna på bruks så jag känner mig trygg med dem och deras sätt att lära ut :)
Dels så lyfte instruktören min hund i nackskinnet och det var ett par med som hade en problemhund så 90% av tiden gick åt till den. Dessutom blev det hiskeligt dyrt med medlemsavgift + kursavgift. :down:

Men men det är snart preskriberat och nu har vi hittat en superbra tränare! :love:
 
Dels så lyfte instruktören min hund i nackskinnet och det var ett par med som hade en problemhund så 90% av tiden gick åt till den. Dessutom blev det hiskeligt dyrt med medlemsavgift + kursavgift. :down:

Men men det är snart preskriberat och nu har vi hittat en superbra tränare! :love:

Men hjälp! Jag är glad att vi inte har sådana tränare på min klubb! (I alla fall inte dom jag gått för)
 
Appropå valpkurs så har vi precis kommit hem från det första tillfället på vår bk. Jag tycker mycket om vår klubb och stämningen som råder där.
Hur gick det då för oss?
Jo, jag kan konstatera att Aska har en röst som skär i öronen och att allt hon kan hemma är totalt främmande för henne på bortaplan :)
Det värsta var att jag trampade henne på tassen. Två gånger till på köpet. Jag har klämt och masserat men hon verkar *peppar, peppar* ha klarat sig. Hur fasen gör man med en pyttig och yrslig hund som inte riktigt har kontroll på kroppen? Usch vilket dåligt samvete jag har. :cry:
 
Jag påpekar vid varje kurs (och igen, vid behov) att det är absolut förbjudet att deltagarna står och jämför valparna. Det är orättvist och ger bara ett taskigt utgångsläge. Varje ras har sina förutsättningar och förarna likaså.

Det är ju inte heller meningen att valparna ska "sköta sig". Det är bara ytterligare en taskig utgångspunkt. Att valparna far runt som popcorn och har svårt med fokus och koncentration är ju helt normalt. De är ju på kursen för att de ska lära sig att sköta sig. Inte menat som någon kritik mot dig alltså, vill mest bara poängtera poängen med valpkurs. ;)
Har jag sagt nåt annat? :confused::confused::confused:
Att jämföra är mänskligt, sen kan du och jag och kursledaren säga hur ofta vi vill att man inte ska göra det. Det sker ändå. Och det är väl en dålig valp jag har då som sköter sig prickfritt. "Inte menat som kritik", ändå dryper ditt inlägg av kritik.

Ger upp med denna tråden. Man får visst inte vara glad över sin valp utan att det ska tryckas ner direkt :cry: inte första gången här men definitivt sista för min del.
 
Har jag sagt nåt annat? :confused::confused::confused:
Att jämföra är mänskligt, sen kan du och jag och kursledaren säga hur ofta vi vill att man inte ska göra det. Det sker ändå. Och det är väl en dålig valp jag har då som sköter sig prickfritt. "Inte menat som kritik", ändå dryper ditt inlägg av kritik.

Ger upp med denna tråden. Man får visst inte vara glad över sin valp utan att det ska tryckas ner direkt :cry: inte första gången här men definitivt sista för min del.

Jag tolkade det mest som att @FrauleinLeo ville poängtera att man kan gå valpkurs fast man har en sjövild valp. Och att det inte är något att skämmas för. Lyfta upp andra, inte trycka ner dig, typ så :)
 
Appropå valpkurs så har vi precis kommit hem från det första tillfället på vår bk. Jag tycker mycket om vår klubb och stämningen som råder där.
Hur gick det då för oss?
Jo, jag kan konstatera att Aska har en röst som skär i öronen och att allt hon kan hemma är totalt främmande för henne på bortaplan :)
Det värsta var att jag trampade henne på tassen. Två gånger till på köpet. Jag har klämt och masserat men hon verkar *peppar, peppar* ha klarat sig. Hur fasen gör man med en pyttig och yrslig hund som inte riktigt har kontroll på kroppen? Usch vilket dåligt samvete jag har. :cry:
Hunden lär sig till slut att kasta sig undan när den märker att du är på väg att trampa på tassen, så det kommer med tiden. :)
 
Har jag sagt nåt annat? :confused::confused::confused:
Att jämföra är mänskligt, sen kan du och jag och kursledaren säga hur ofta vi vill att man inte ska göra det. Det sker ändå. Och det är väl en dålig valp jag har då som sköter sig prickfritt. "Inte menat som kritik", ändå dryper ditt inlägg av kritik.

Ger upp med denna tråden. Man får visst inte vara glad över sin valp utan att det ska tryckas ner direkt :cry: inte första gången här men definitivt sista för min del.

"Dålig valp"? :confused:
Fattar ingenting.
Du verkar läsa in en hel del i inlägget som inte finns där.

Jag tyckte det var problematiskt uttryckt att valparna ska "sköta sig". De är där för att matte och husse ska få verktyg till att lära valparna att sköta sig. Din valp är precis lika bra, härlig och fantastisk som de andra valparna där, oavsett om de är stilla eller "popcorn".
 
Dels så lyfte instruktören min hund i nackskinnet och det var ett par med som hade en problemhund så 90% av tiden gick åt till den. Dessutom blev det hiskeligt dyrt med medlemsavgift + kursavgift. :down:

Men men det är snart preskriberat och nu har vi hittat en superbra tränare! :love:

Tråkig upplevelse! Vi är i princip alltid 2-3 instruktörer på varje kurs, oavsett om det är valpkurs eller elitspår. Då kan man lägga extra tid på de som behöver lite extra hjälp utan att det behöver gå ut över de andra. :)
 
Floki tycker inte om nya människor just nu, han springer och sätter sig hos mig eller travar iväg en bit. Jag gjorde ingen stor sak av det, den nya människan fick ge godisbit när han kom fram och sedan ignorerades han. Efter ett tag så var han bekväm med att springa runt hennes fötter.

Jag är bara van vid valpar som är tokiga i männiksor, fortsätter vi på samma vis? Han var super social för ett par dagar sedan, så han kanske är i någon spökig period? :laugh:
 
En liten fundering angående det här med när man hämtar valp. Ena uppfödaren släpper sina valpar vid 8 veckor. Andra uppfödaren släpper valparna mellan 9-12 veckor beroende på när hon tycker att valparna är redo att lämna flocken.
Vad ser ni för för- och nackdelar med att hämta vid 8 veckor jämfört med t.ex. 12 veckors ålder?
 
Hoppar in här och meddelar att det ÄNTLIGEN har blivit dags! Efter många års väntan och rasfunderande (och även tanke om att adoptera från hundhem) så var jag alltså och kollade på en kull italienska vinthundar i helgen och ett par dar senare ringde jag och bokade en liten hane :love: Känns superbra! Tyckte jag fick bra kontakt med uppfödaren, tiken och äldre släktingar verkade trevliga, och pappan tävlar visst agility :bump:

Så det blev alltså en vinthund ändå, som jag varit sugen på sedan 2012, haha! Dags att lära sig sy :grin: Tyvärr har han inte full svans så det blir inga utställningar, men det är ingen större förlust för mig som i så fall ändå hade lämnat över den biten till någon annan (pga rampfeber, usch). Har dock en liten förhoppning om att han kommer gilla LC, det vill jag gärna prova! Och rundbana om det finns i Skåne och för IG, har inte lyckats hitta nån info om det? :confused: Nåväl, det blir ju inte än på ett tag ändå.
 
Waah, vi behöver en tråd för oss som måste sikta på valp 2018 :rofl: Jag är för feg för att starta..
Klart att födelsedagsbarnet skall starta en ny tråd!
ina_dance5.gif


KL
Jag gick slyngelkurs på lokala BHK med Leon, han var ju fyllda 10 månader när han damp ner i mitt knä. Väl värt pengarna, två duktiga (far o dotter) instruktörer på 12 ekipage.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 675
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 955
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 139
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp