Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om ingenting; när ni hämtar er valp, vad förväntar ni er att få med från uppfödaren? (utöver hund och alla papper då så klart). Vad har ni fått i er valplåda som ni blev extra glada över att ha fått med, och vad hade ni kunnat vara utan?

Sitter och tittar på alla erbjudanden som finns med "valpkit", funderar på om det är värt att köpa in koppel och skålar osv att dela ut...

Jag har uppskattat leksak och filt samt skål. Leksaken blir alltid valparnas favvoleksak.
Koppel har jag inte fått och det vill jag hellre köpa själv få jag är petig så det gör mig inget.
Min uppfödare har också skrivit som ett litet häfte med all möjlig info som till exempel hur pälsen ska skötas, när det är dags för vaccination, info om MH/BPH, "bra att ha hemma kit/första hjälpen kit", tandborstning osv. Minns inte allt som stod där i men för en förstagångsägare tycker jag att den är jättebra!
Jag med pälsras blev oxkså jätteglad för att jag fick med en ullkam och en kamnings/trimningsbroschyr.
Alla valpköpare fick även rabatt på valpkurs hos uppfödaren (utbildad instruktör) vilket jag uppskattade!
 
På tal om ingenting; när ni hämtar er valp, vad förväntar ni er att få med från uppfödaren? (utöver hund och alla papper då så klart). Vad har ni fått i er valplåda som ni blev extra glada över att ha fått med, och vad hade ni kunnat vara utan?

Sitter och tittar på alla erbjudanden som finns med "valpkit", funderar på om det är värt att köpa in koppel och skålar osv att dela ut...
Jag vill ha med en filt (eller filtbit eller gosdjur) som luktar syskon och mamma, dvs har varit i valplådan ett tag. Gärna det halsband som valpen haft på sig (om) när den blivit koppeltränad. Liten påse av det foder som dom äter.
I övrigt behövs/önskar jag mig inget mer. Men det beror ju på att jag har 1000 saker till hund liggandes hemma redan och behöver inget mer ;)
Det där med halsbandet fick jag med till en valp jag köpte och fick ett mycket trevligt koppelbemötande av valpen, den kom och satte sig och ville ha sitt halsband påsatt när jag visade det. Det var så den var inlärd redan, så det fick jag ju sas gratis, och det var mycket värt. Men det beror ju på om uppfödaren gör en sådan sak eller ej, och hur den gör det. Fast å tredje sidan så skulle jag inte köpa en valp av någon som jag inte litade på :angel:

Men om jag var en förstagångshundägare så skulle jag kanske vilja ha ett "start-set" med mig, inte annars. Så fundera på vad för hundköpare du tänker sälja till innan du drar på dig massa onödiga kostnader, tänker jag ;)
 
På tal om ingenting; när ni hämtar er valp, vad förväntar ni er att få med från uppfödaren? (utöver hund och alla papper då så klart). Vad har ni fått i er valplåda som ni blev extra glada över att ha fått med, och vad hade ni kunnat vara utan?

Sitter och tittar på alla erbjudanden som finns med "valpkit", funderar på om det är värt att köpa in koppel och skålar osv att dela ut...

Lite foder så att man kan ge samma ett tag om man nu vill byta till något annat, eller i alla fall info om vad dom fodrats med så att man kan införskaffa det innan man hämtar valpen. Annars kan jag inte tänka på något som jag skulle vilja ha med. Fick dock med spengummi ifrån Tontos uppfödare som är kobonde och det var uppskattat för det var hållbart som tusan. :laugh:
 
På tal om ingenting; när ni hämtar er valp, vad förväntar ni er att få med från uppfödaren? (utöver hund och alla papper då så klart). Vad har ni fått i er valplåda som ni blev extra glada över att ha fått med, och vad hade ni kunnat vara utan?

Sitter och tittar på alla erbjudanden som finns med "valpkit", funderar på om det är värt att köpa in koppel och skålar osv att dela ut...
Med Alpina så fick jag med ett standardvalpkit. En påse mat, halsband + koppel, leksaker som luktar mamma, en filt osv osv.

Med nya valpen så fick jag med en (bajs)påse med mat. Enbart. :p Dessutom köpte vi henne ur en baklucka på en utställningsparkering. :rofl: Det var seriöst men det kändes lite mysko! :D
 
Jag vill ha med en filt (eller filtbit eller gosdjur) som luktar syskon och mamma, dvs har varit i valplådan ett tag. Gärna det halsband som valpen haft på sig (om) när den blivit koppeltränad. Liten påse av det foder som dom äter.
I övrigt behövs/önskar jag mig inget mer. Men det beror ju på att jag har 1000 saker till hund liggandes hemma redan och behöver inget mer ;)
Det där med halsbandet fick jag med till en valp jag köpte och fick ett mycket trevligt koppelbemötande av valpen, den kom och satte sig och ville ha sitt halsband påsatt när jag visade det. Det var så den var inlärd redan, så det fick jag ju sas gratis, och det var mycket värt. Men det beror ju på om uppfödaren gör en sådan sak eller ej, och hur den gör det. Fast å tredje sidan så skulle jag inte köpa en valp av någon som jag inte litade på :angel:

Men om jag var en förstagångshundägare så skulle jag kanske vilja ha ett "start-set" med mig, inte annars. Så fundera på vad för hundköpare du tänker sälja till innan du drar på dig massa onödiga kostnader, tänker jag ;)
Några förstagånghundägare blir det inte, pga rasen och att de ska till arbetande hem. Däremot räknar jag kallt med att de flesta inte är prylgalningar heller, flera av dem kommer nog knappt aldrig att ha hunden i koppel :o Kommer skicka med nån grej som luktar av syskonen och nån foderbit/rabattkupong på foder.
 
På tal om ingenting; när ni hämtar er valp, vad förväntar ni er att få med från uppfödaren? (utöver hund och alla papper då så klart). Vad har ni fått i er valplåda som ni blev extra glada över att ha fått med, och vad hade ni kunnat vara utan?

Sitter och tittar på alla erbjudanden som finns med "valpkit", funderar på om det är värt att köpa in koppel och skålar osv att dela ut...
Med Fenna fick jag en hel bok om hela hennes resa tills hon hamnade hos mig, alltså om hennes personlighet, hur hon löser problem och reagerar på saker osv, hur hon har utvecklas sedan födsel tills hon hamnade hos mig, sedan en hel del info om Fennas släkt bakåt och jag har till och med olika hälsopapper på hennes närmaste släkt. :rofl: Denna bok finner jag väldigt intressant att titta i 2 år senare att se att mycket av hennes "ur" personlighet är kvar m.m.
Förutom detta fick jag en filt, ett halsband, någon leksak och rabattcheckar på det foder uppfödaren ville vi skulle fortsätta med.
Jag behövde allt som kom med i kittet men boken är den jag uppskattar mest. :)
 
På tal om ingenting; när ni hämtar er valp, vad förväntar ni er att få med från uppfödaren? (utöver hund och alla papper då så klart). Vad har ni fått i er valplåda som ni blev extra glada över att ha fått med, och vad hade ni kunnat vara utan?

Sitter och tittar på alla erbjudanden som finns med "valpkit", funderar på om det är värt att köpa in koppel och skålar osv att dela ut...
Vi har ju haft alla 3 från samma uppfödare, med första och andra så hade hon royals valpkit, så man fick en ryggsäck och en filt och nån broschyr från royal. Samt koppel och halsband då. Med tredje så fick man istället bli registrerad hos royal och fick hemskickat checkar som man kunde lösa in mot deras foder och valpkit de har i butik. Tror det var typ 500 spänn totalt, jag använde det som godis så det räckte ett tag :angel:
Jag hade nog inte velat ha något mer, ärligt talat har jag aldrig använt ryggsäckarna, kopplet avskyr jag (samma sort till alla tre) så det har blivit utbytt så fort valpen kom hem, och ganska snart har halsbandet bytts mot en sele.. :angel:
 
Jag fick halsband, ett bra koppel (ett antiglid utan ögla), matskål, leksak och både torrisar och färskfoder när jag hämtade Ammo. Har haft nytta av allt.
 
På tal om ingenting; när ni hämtar er valp, vad förväntar ni er att få med från uppfödaren? (utöver hund och alla papper då så klart). Vad har ni fått i er valplåda som ni blev extra glada över att ha fått med, och vad hade ni kunnat vara utan?

Sitter och tittar på alla erbjudanden som finns med "valpkit", funderar på om det är värt att köpa in koppel och skålar osv att dela ut...

Jag förväntar mig inte så mycket mer än foder för första tiden som valpen är van vid. Då är jag nöjd. Men ofta får man något mer än det. Det är olika från uppfödare till uppfödare.
 
Min Ebrah fick torrfoder hos uppfödaren, vilket ju inte hinner bli så lång tid men ja :p Hon serverades färskfoder direkt här, det torrfoder jag fick med användes som belöningsgodis till äldre tiken. Det fungerade utmärkt.

Du bytte rakt av, alltså? Jag vågar inte riktigt det. Hon är nio veckor nu, och jag började lägga på en klick VoH Puppy i (det uppblötta) torrfodret igår. Gissa vad hon väljer att glufsa i sig först? :p Verkar funka kanon, inga problem med magen alls. Det kanske inte brukar bli problem med byte från torr- till färskfoder vare sig för valpar eller vuxna?
 
Du bytte rakt av, alltså? Jag vågar inte riktigt det. Hon är nio veckor nu, och jag började lägga på en klick VoH Puppy i (det uppblötta) torrfodret igår. Gissa vad hon väljer att glufsa i sig först? :p Verkar funka kanon, inga problem med magen alls. Det kanske inte brukar bli problem med byte från torr- till färskfoder vare sig för valpar eller vuxna?
Japp, rakt av, pang bom. Det har jag gjort med både valpen och de två vuxna som jag bytt på (och en av de vuxna var extremstressad omplacering). Så fort de fått ur sig allt torrfoder ur mag- och tarmsystemet så har de haft utmärkt avföring osv. Och sedan, din valp har väl inte ätit enbart torrfoder hittills heller? Troligen har hon ju diat sin mor en hel del också ;) (och många uppfödare, iaf inom min ras, börjar ge köttfärs när de ska börja vänja valparna vid fast föda)
 
@Migo Med första hunden, Eijdih, fick jag med Royals valpkit, ett halsband (med pingla på, mycket praktiskt), en leksak, infoblad om hur skötsel och mat kunde gå till och en sällskapshund/uppfostrare. Det där sista är väl kanske inte så praktiskt för de flesta att ge/få, men hon var det absolut bästa som följde med :D
Alva är egenuppfödd, så där fick jag inget. Andra valpen såldes och där skickade jag med en påse mat, det halsband han hade, någon leksak och favvoliggplatsen (en av sambons fluffiga tofflor, de annekterades av valparna så fort de såg dem :D ). Skötselinfo och en A4a med lite bilder och berättelser om vad som hänt under valpveckorna.
Tassa... tja, gick ju in som delägare i henne när hon var typ ett halvår, så jag fick med en andra ägare :D.
 
Japp, rakt av, pang bom. Det har jag gjort med både valpen och de två vuxna som jag bytt på (och en av de vuxna var extremstressad omplacering). Så fort de fått ur sig allt torrfoder ur mag- och tarmsystemet så har de haft utmärkt avföring osv. Och sedan, din valp har väl inte ätit enbart torrfoder hittills heller? Troligen har hon ju diat sin mor en hel del också ;) (och många uppfödare, iaf inom min ras, börjar ge köttfärs när de ska börja vänja valparna vid fast föda)

Såklart har hon diat! Men den fasta föda hon ätit är torrfoder, och möjligen lite köttfärs i början, det vet jag inte.

Jag tror jag har foderbytet för förra valpen i färskt (hehe) minne. Bytte från ett torrfoder till Standardt, och gud så dålig han blev. Nu vet jag att man ska vara extra försiktig med byte till Standadt, vilket jag tycker jag var. Ändå blev han superkass i magen. Nu äter han också färskfoder, och det enda som hände vid bytet var att han blev lite hård i magen, men det gick över.
 
Jag fick med några veckors hundmat, broschyren "välkommen valp", koppel, halsband, en filt som luktade mamma och syskon och någon leksak.

Nästa gång skulle jag kunna nöja mig med en filt som luktar mamma och syskon. Resten vill jag välja själv :p
 
Såklart har hon diat! Men den fasta föda hon ätit är torrfoder, och möjligen lite köttfärs i början, det vet jag inte.

Jag tror jag har foderbytet för förra valpen i färskt (hehe) minne. Bytte från ett torrfoder till Standardt, och gud så dålig han blev. Nu vet jag att man ska vara extra försiktig med byte till Standadt, vilket jag tycker jag var. Ändå blev han superkass i magen. Nu äter han också färskfoder, och det enda som hände vid bytet var att han blev lite hård i magen, men det gick över.
Det är stor skillnad på att byta mellan olika torrfoder och att byta från torrfoder till färskfoder. Jag har också alltid behövt fasa över mellan olika torrfoder (och under åren jag gav torrfoder hann jag prova mig igenom många, många sorter).
 
Nu har jag kontaktat inte en kennel, utan en hund från en viss kennel. Ska fråga om hennes hund och vad hon vet om syskonen, och sen försöka flika in en fråga om hon tänkt avla på sin tik, som jag hittills anser helt fantastisk :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 679
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 964
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 157
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp