Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller mig till småskitarna i några år till, måste hinna med att trycka in både fler Kooikrar, en Magyar och tydligen en Flatte (kompisen har tvingat på mig en om hon ska para sin tik i framtiden) innan jag kan skaffa Tollare, så jag har några år på mig att möjligtvis hitta något passande. :angel:
Kommer sluta med att jag har hundar både höger, vänster och överallt men det är väl så det ska vara. :rofl: #hundsamlaredeluxe

Låter sunt, eller ja förutom det här med att flatte går före tollare. Det är mindre sunt. Inte alls partisk. :angel:
 
Då får du väl hålla koll på kullen, se vad det blir av dem och hoppas på att någon av dem paras med något lämpligt senare, så att du kan ta valp från någon sådan kull istället :D Så har jag gjort med en salukikull. Föddes en för några år sedan som jag trodde extremt mycket på, men hade inte möjlighet att köpa någon ur den kullen. Istället har jag kontakt med uppfödare + valpköpare, har träffat hundarna i kullen (de blev tokigt bra :D ) och ska utan tvekan hålla lite koll för att se hur de används i avel senare.
Helt enig och väldigt klokt skrivet! Kan trösta mig lite med i alla fall att Fenna är ganska nära släkt med hanen på moderns sida och att någon av dessa tilltänkta valpar kommer med stor sannolikhet användas i avel i framtiden, extra plus är väl att jag även kommer ha möjlighet att följa dom in real life.
Nu börjar jag få lite koll på vad jag vill ha (och inte ha hehe :devil:) samt vilka hundar/linjer jag ska fortsätta följa i framtiden för framtida hund och avelsplaner.
Börjar undra hur man tidigare letade hund innan man blev så nördig, samtidigt är de egentligent väl tur det att man är så petig nu för tiden annars hade man kanske varit en hundsamlare vid detta laget . :angel:
 
:arghh: Jag sitter och kollar på kurser och tiken har inte ens börjat löpa än :cautious: Jag får väl nöja mig med att bygga upp en lager med böcker som jag ska läsa så länge. :angel: Det finns även en massa roliga saker jag är sugen på att köpa, den här gången borde jag kunna jobba med apportering också :bump: Åh vad jag vill mycket med den här stackars valpen, jag är lite rädd att jag kommer att vilja för mycket. :nailbiting:
 
:arghh: Jag sitter och kollar på kurser och tiken har inte ens börjat löpa än :cautious: Jag får väl nöja mig med att bygga upp en lager med böcker som jag ska läsa så länge. :angel: Det finns även en massa roliga saker jag är sugen på att köpa, den här gången borde jag kunna jobba med apportering också :bump: Åh vad jag vill mycket med den här stackars valpen, jag är lite rädd att jag kommer att vilja för mycket. :nailbiting:

Jag tror inte du behöver oroa dig för att vilja för mycket :D
Men tänk på att apporteringen inte kommer behöva börja nötas förrän efter unghundsproven nu, när det bara finns med i ÖKL :)
 
Jag tror inte du behöver oroa dig för att vilja för mycket :D
Men tänk på att apporteringen inte kommer behöva börja nötas förrän efter unghundsproven nu, när det bara finns med i ÖKL :)
:heart Men jag vill få apporteringen att funka! Bara för att jag tycker att det är roligt! ;) Och viltspår, och lydnad och så vill jag ta upp agilityn igen osv... :rofl: Plus allt annat vardags roligt, och skrämmande nog ser jag fram emot att valpsäkra och få träna på att vara ensam och på att vara med på nya ställen. :D
 
:heart Men jag vill få apporteringen att funka! Bara för att jag tycker att det är roligt! ;) Och viltspår, och lydnad och så vill jag ta upp agilityn igen osv... :rofl: Plus allt annat vardags roligt, och skrämmande nog ser jag fram emot att valpsäkra och få träna på att vara ensam och på att vara med på nya ställen. :D

Båda föräldrarna används i praktisk fågeljakt, så de har alla förutsättningar för att bli bra apportörer :) Efter historian med Huliganen så förstår jag verkligen om du är laddad för det här! Det kommer bli toppen :D
 
:arghh: Jag sitter och kollar på kurser och tiken har inte ens börjat löpa än :cautious: Jag får väl nöja mig med att bygga upp en lager med böcker som jag ska läsa så länge. :angel: Det finns även en massa roliga saker jag är sugen på att köpa, den här gången borde jag kunna jobba med apportering också :bump: Åh vad jag vill mycket med den här stackars valpen, jag är lite rädd att jag kommer att vilja för mycket. :nailbiting:

Kan relatera, så mycket. Redan innan jul berättade jag för en som håller valpkurs att jag tänkte gå hos henne. Jag visste bara inte när. Valpen kommer nu tidigast i augusti. Gäller att ha framförhållning :angel:
 
Som tur är så får jag inte alls den känslan av den här uppfödaren. De jag känner till som har hund därifrån verkar väldigt nöjda. Kontakten jag haft tidigare var trevlig.

Det känns mer som att jag ligger på -5 i prioriteringslistan. :(

Så kände jag när jag letade Aussie.

En som verkade tveksam till att ens låta mig vara på intresselista tog bort mig som vän och blev skitsur när jag hittade uppfödare som ville sälja valp till mig. :rofl:
 
Nope. Dock har en tidigare dörr glidit upp på glänt :D

Å, sånt gillas. :D
Men då vill jag naturligtvis veta mer. Vad för typ av spänning gäller det. ”Nu ska de paras”-spänning eller kan det vara den nerviga ”Nu ska det ultraljudas”-spänningen?

Eller kanske en av de nervigaste... ”Nu ska de födas”-spänningen? :nailbiting:
 
Å, sånt gillas. :D
Men då vill jag naturligtvis veta mer. Vad för typ av spänning gäller det. ”Nu ska de paras”-spänning eller kan det vara den nerviga ”Nu ska det ultraljudas”-spänningen?

Eller kanske en av de nervigaste... ”Nu ska de födas”-spänningen? :nailbiting:
Det du, det får du vänta och se vad det är :D:angel:
 
w2k7wh.jpg
[/IMG]
w2k7wh.jpg

Bild från förra lördagen. Lillan växer snabbt, för bara några dagar sedan växte hon ur selen som vi fick från uppfödaren. :) Hon har rest ena örat, men det andra tippar fortfarande så just nu ser hon lite lustig ut. :) I övrigt är hon en väldigt fin valp: mycket kelig, social mot folk och lekfull. Vill gärna leka med leksaker och bär gärna omkring på saker. Vi har börjat träna lite vardagslydnad, fot och några mindre freestyletricks/htmpositioner och det går bra.

Nästa helg har jag tänkt börja gå lite i vår småstad med henne. Jag bedömer att hon då är tillräckligt hemmastadd (eller ja, hemmastadd är hon nog redan nu) och det har gått tillräckligt lång tid för att det ska bli en bra erfarenhet. Vi ska börja på valpkurs 10:e april. Så fort snön smälter så ska vi börja träna personspår och sedan viltspår. Det kommer bli roligt för henne tror jag.

Lite kräsen och liten i maten är hon ibland. Hon är mer intresserad av de vuxna hundarnas mat, men det går framåt med maten ändå. Igår åt hon upp alla måltider som hon ska ha och oxöra utöver det under kvällen. :) Så det verkar gå framåt ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 449
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 394
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
223
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 584
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp