Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har alltid tänkt att det är när valpen är född som räknas :o tycker det var en tydlig och klar uppdelning :laugh:
Haha, ok! Då är det jag som fattat fel. Utgick nog från samma ”regler” som det var någon av de tidigare trådarna, för då hette den ”valp eller ny hund 20xx” vill jag minnas, för att rymma även omplaceringar och så :)
 
Haha, ok! Då är det jag som fattat fel. Utgick nog från samma ”regler” som det var någon av de tidigare trådarna, för då hette den ”valp eller ny hund 20xx” vill jag minnas, för att rymma även omplaceringar och så :)
Det har du rätt i, kommer ihåg det :) Hursom, alla får nog plats :D
 
Haha, ok! Då är det jag som fattat fel. Utgick nog från samma ”regler” som det var någon av de tidigare trådarna, för då hette den ”valp eller ny hund 20xx” vill jag minnas, för att rymma även omplaceringar och så :)
Jag har också tänkt att det var när man fick hem valpen/hunden :p
 
Det kvittar ju egentligen, men jag som skapade tråden tänkte året valpen är född. Tog inspiration från Barn-forumet där de har specifika trådar för inte bara året barnet är född utan även årstid. Det här är inte speciellt någon ”uppföljartråd” på andra. Men som sagt, det spelar väl mindre roll ;)

Mitt syfte var i alla fall en tråd för valpar födda 2018. Alltså inte bara för de som ska köpa valp själva, utan oavsett om man är fodervärd - uppfödare eller köpare.
 
@Ceta Men du har rätt i att andra trådar varit för det året man får hem valpen. Jag har nog dock aldrig tänkt på det på det viset. Lite trög är jag kanske. :angel:
 
Tillbaks på ruta ett här, tiken jag hade hoppats på valp ifrån visade sig vara tom. :( Uppfödaren ska göra ett nytt försök med en annan tik senare i år men leveranstiden kommer inte alls att passa in i min planering då, så jag får se mig om efter någon annan intressant kull. Och/eller kolla på andra raser, men det är inte så många som både passar in på mina krav och faktiskt tilltalar mig, så det känns svårt... :cautious:

Usch så trist! Var det labbe du tittade på? :(
 
Usch så trist! Var det labbe du tittade på? :(

Ja, verkligen en besvikelse. :( Det stämmer att det är labbe jag siktat in mig på, men nu känns det ganska hopplöst eftersom det inte blev nåt hos den här kenneln. Det intryck jag fått av de andra som finns inom rimligt avstånd verkar mer inriktade på extremer åt ena eller andra hållet, välj mellan vänstervarvande flodhäst eller formel-1 jaktmaskin, typ. Ingen av de typerna känns rätt för mig, men eftersom jag inte har möjlighet att kuska landet runt för att besöka uppfödare så är de som finns tillgängliga om jag ska ha någon labbe i år. Så det blir nog in i den :devil: rasdjungeln igen för min del, vad det nu ska tjäna till. :cautious:
 
Ja, verkligen en besvikelse. :( Det stämmer att det är labbe jag siktat in mig på, men nu känns det ganska hopplöst eftersom det inte blev nåt hos den här kenneln. Det intryck jag fått av de andra som finns inom rimligt avstånd verkar mer inriktade på extremer åt ena eller andra hållet, välj mellan vänstervarvande flodhäst eller formel-1 jaktmaskin, typ. Ingen av de typerna känns rätt för mig, men eftersom jag inte har möjlighet att kuska landet runt för att besöka uppfödare så är de som finns tillgängliga om jag ska ha någon labbe i år. Så det blir nog in i den :devil: rasdjungeln igen för min del, vad det nu ska tjäna till. :cautious:
Kan du inte titta efter kennlar lite längre bort, om du nu hittat en ras som passar? Resa till uppfödaren behöver man ju ändå inte göra sådär väldigt många gånger under hundens livstid.
 
Kan du inte titta efter kennlar lite längre bort, om du nu hittat en ras som passar? Resa till uppfödaren behöver man ju ändå inte göra sådär väldigt många gånger under hundens livstid.

Nej, det är faktiskt inte en möjlighet, för då hade jag redan gjort det för länge sedan. Nu är läget som det är och då får jag försöka göra så gott jag kan trots de dåliga förutsättningarna.
 
Nej, det är faktiskt inte en möjlighet, för då hade jag redan gjort det för länge sedan. Nu är läget som det är och då får jag försöka göra så gott jag kan trots de dåliga förutsättningarna.
Är det absolut en valp som du siktat in dig på? Eller är vuxen ett alternativ? Tänker att du i så fall skulle kunna lägga ut en annons själv och hoppas på att få några svar på rimligt avstånd :)
 
Ja, verkligen en besvikelse. :( Det stämmer att det är labbe jag siktat in mig på, men nu känns det ganska hopplöst eftersom det inte blev nåt hos den här kenneln. Det intryck jag fått av de andra som finns inom rimligt avstånd verkar mer inriktade på extremer åt ena eller andra hållet, välj mellan vänstervarvande flodhäst eller formel-1 jaktmaskin, typ. Ingen av de typerna känns rätt för mig, men eftersom jag inte har möjlighet att kuska landet runt för att besöka uppfödare så är de som finns tillgängliga om jag ska ha någon labbe i år. Så det blir nog in i den :devil: rasdjungeln igen för min del, vad det nu ska tjäna till. :cautious:

Så trist! En bekant har en himla trevlig labbe av utställningslinjer. Sett dem träna en del och det är mycket arbetsvilja för att vara en uställningslabbe är min uppfattning. De tränar och ska snart börja tävla lydnad, minns dock inte varifrån den labben är.
 
Är det absolut en valp som du siktat in dig på? Eller är vuxen ett alternativ? Tänker att du i så fall skulle kunna lägga ut en annons själv och hoppas på att få några svar på rimligt avstånd :)

Nej, jag är absolut öppen för en omplacering om det skulle dyka upp en lämplig. Jag har provat att lägga ut annons om det förut men fick inte några svar som var intressanta, de flesta verkade inte ens ha läst ordentligt innan de mailade, eftersom de beskrev hundar som inte alls matchade mina krav. Många av de riktigt bra hundarna kommer nog aldrig ut på annons, utan omplaceras genom ägarens/uppfödarens kontaktnät och resten av oss får aldrig höra talas om dem. Så jag är inte sådär jätteoptimistisk på den fronten heller.

Så trist! En bekant har en himla trevlig labbe av utställningslinjer. Sett dem träna en del och det är mycket arbetsvilja för att vara en uställningslabbe är min uppfattning. De tränar och ska snart börja tävla lydnad, minns dock inte varifrån den labben är.

Klart att det finns utställningslabbar som går att jobba med också, men jag har tyvärr inte haft nöjet att lära känna några. De jag har träffat har varit mer av modell studsboll som inte har någon förighet eller förmåga att varva ner. Nu är nog en del av det beroende på uppfostran (eller brist på sådan), men jag får inte direkt ett sug att köpa valp efter hundar som beter sig på det viset. Det känns som att de tappat en del viktiga mentala bitar i uppfödarnas strävan att få till hundar som vinner i utställningsringen.
 
Nej, jag är absolut öppen för en omplacering om det skulle dyka upp en lämplig. Jag har provat att lägga ut annons om det förut men fick inte några svar som var intressanta, de flesta verkade inte ens ha läst ordentligt innan de mailade, eftersom de beskrev hundar som inte alls matchade mina krav. Många av de riktigt bra hundarna kommer nog aldrig ut på annons, utan omplaceras genom ägarens/uppfödarens kontaktnät och resten av oss får aldrig höra talas om dem. Så jag är inte sådär jätteoptimistisk på den fronten heller.
Det finns ju några grupper på FB som är riktade mot just labbe/retriever - det kanske är värt att annonsera där? Eller om det går att få in en annons hos ex lokala Labbe-klubben eller SSRK? Tänker att det kanske når mer "rätt typ" av ägare?
 
@Invicta Jag fick min förra omplacering cua fasklubbens förmedling. Se om det finns något liknande för labradorer? Ofta där många hamnar hos tollarklubben istället för nätet.
 
Det finns ju några grupper på FB som är riktade mot just labbe/retriever - det kanske är värt att annonsera där? Eller om det går att få in en annons hos ex lokala Labbe-klubben eller SSRK? Tänker att det kanske når mer "rätt typ" av ägare?

Jag använder inte Facebook längre, så det är inte ett alternativ. Jag ska kolla upp om lokala klubbarna har någon slags kontaktnät för omplaceringar, men sist jag kollade fanns det ingen tillstymmelse till liknande på hemsidorna, så jag misstänker att de överlåter sånt till rasklubben.

@Invicta Jag fick min förra omplacering cua fasklubbens förmedling. Se om det finns något liknande för labradorer? Ofta där många hamnar hos tollarklubben istället för nätet.

Jag kollar på rasklubbens hemsida med jämna mellanrum, och de hundar som dyker upp där brukar vara för långt bort för att vara aktuella ändå. Jag tvivlar på att det skulle hjälpa att kontakta de ansvariga för den delen och anmäla sitt intresse, troligtvis lär jag bara bli hänvisad tillbaka till annonsdelen av hemsidan.

Jag fattar att ni försöker hjälpa, men jag är inte helt novis på det här med att söka hund, jag har liksom provat allt, eller så känns det iallafall. I och med att jag har de begränsningar jag har så kanske jag helt enkelt får tänka om och kolla efter en annan ras. Inte för att jag vet vilken eller vilka, men när den värsta besvikelsen har lagt sig kanske det går upp ett Liljeholmens.
 
Jag fattar att ni försöker hjälpa, men jag är inte helt novis på det här med att söka hund, jag har liksom provat allt, eller så känns det iallafall. I och med att jag har de begränsningar jag har så kanske jag helt enkelt får tänka om och kolla efter en annan ras. Inte för att jag vet vilken eller vilka, men när den värsta besvikelsen har lagt sig kanske det går upp ett Liljeholmens.
Himla tråkigt att det inte fungerat så bra tidigare - och jag menar absolut inte att du är helt novis på att söka hund! Ibland kan det bara vara vägar som en själv inte tänkt på (och framförallt om en inte har kontakter inom rasen sedan tidigare). Så väldigt tråkigt att du inte använder FB för där kommer det ändå upp en del annonser med jämna mellanrum så tänkte att det var ett bra sätt att försöka nå ut till rätt hundfolk :)
 
Knappt två dagar kvar! 😍

Tyckte jag låg i fas. Insåg igår att vi faktiskt inte har någon mat hemma, inte ens en ensam gurka.. Vill inte lägga tid på att handla första veckan med valpen! Så om en av oss handlar, typ maken, kan jag fixa resten. Båda är iväg imorgon kväll. Sååå. Maken vart dödssjuk, han som aldrig nästan är sjuk. Jaha... så jag har fått handla, laga mat och nu sitter jag här och funderar vart jag ska börja så fort jag ätit.
 
Nej, jag är absolut öppen för en omplacering om det skulle dyka upp en lämplig. Jag har provat att lägga ut annons om det förut men fick inte några svar som var intressanta, de flesta verkade inte ens ha läst ordentligt innan de mailade, eftersom de beskrev hundar som inte alls matchade mina krav. Många av de riktigt bra hundarna kommer nog aldrig ut på annons, utan omplaceras genom ägarens/uppfödarens kontaktnät och resten av oss får aldrig höra talas om dem. Så jag är inte sådär jätteoptimistisk på den fronten heller.



Klart att det finns utställningslabbar som går att jobba med också, men jag har tyvärr inte haft nöjet att lära känna några. De jag har träffat har varit mer av modell studsboll som inte har någon förighet eller förmåga att varva ner. Nu är nog en del av det beroende på uppfostran (eller brist på sådan), men jag får inte direkt ett sug att köpa valp efter hundar som beter sig på det viset. Det känns som att de tappat en del viktiga mentala bitar i uppfödarnas strävan att få till hundar som vinner i utställningsringen.

Om du kan tänka dig fodertik så kolla med Kustmarken. De kan även ha unga omplaceringar som inte passat som ledarhundar. De har iaf riktigt trevliga och "lagom" labbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 538
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 484
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
238
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 636
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp