Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag anmält Yoshi till Bästa starten kurs i februari. Ska bli roligt att gå, har aldrig gått den typ av kurs tidigare.

När jag ser mig om bland bekanta och FB-folk så känns det som om vi tagit det väldigt lugnt med all form av träning.
Yoshi blir 9 månader 30 december och han är ju långt ifrån färdig för någon form av tävling.
En del verkar ha så himla brått. Valpen ska vara tävlingsfärdig på 10 månaders dagen, annars är det totalt misslyckat.

Vårt mål är så småningom att tävla lydnad, rally och NW, men detta är ju inget jag tänker stressa fram, utan det får bli när han är mogen.

Jag har ju Melker som jag tävlar i dagsläget, så får ju stillat mitt tävlingssug ändå ;)
 
Nu har jag anmält Yoshi till Bästa starten kurs i februari. Ska bli roligt att gå, har aldrig gått den typ av kurs tidigare.

När jag ser mig om bland bekanta och FB-folk så känns det som om vi tagit det väldigt lugnt med all form av träning.
Yoshi blir 9 månader 30 december och han är ju långt ifrån färdig för någon form av tävling.
En del verkar ha så himla brått. Valpen ska vara tävlingsfärdig på 10 månaders dagen, annars är det totalt misslyckat.

Vårt mål är så småningom att tävla lydnad, rally och NW, men detta är ju inget jag tänker stressa fram, utan det får bli när han är mogen.

Jag har ju Melker som jag tävlar i dagsläget, så får ju stillat mitt tävlingssug ändå ;)
Bog kan inte ens ligg. :laugh: Har äntligen lossnat med shapingen nu, så har börjat några tillfällen att belöna ett ligg dock.
 
Springer, cyklar och åker skidor. :) Spelar ju ingen roll om dom är höftröntgade eller inte, en röntgen gör ju inte magiskt så att dom håller, men kan ju vara skönt att veta om höfterna är katastrof eller inte för en ens egen del såklart. Men vänta med träning tills dom är färdigvuxna behövs inte, däremot så måste man ju börja försiktigt. 200m först och sen börja öka när dom är över 10 månader till typ 2 km innan dom är färdiga i kroppen. Om hunden bara springer i 50 meter så springer man inte längre än så heller. Dom ska inte bli trötta och uttråkade utan man bygger upp glädjen att dra. :)
För att tillägga så har jag gjort PennHip på både Floki och Bog för min egen skull, men Floki fick lite högre risk för att få HD fel på sin PennHip så veterinären rekommenderade att han skulle börja tränas tidigt för att bygga upp mycket muskler. Han fick A sen när han var ett år. :) Bog ser helt okej ut med low to mild risk, men ena höften är lösare än den andra, så tänker att han också ska få bygga upp sig rejält inför HD röntgen.
 
Stora killen snart 8 månader 💙
20231204_084347.jpg
 
Nu har jag anmält Yoshi till Bästa starten kurs i februari. Ska bli roligt att gå, har aldrig gått den typ av kurs tidigare.

När jag ser mig om bland bekanta och FB-folk så känns det som om vi tagit det väldigt lugnt med all form av träning.
Yoshi blir 9 månader 30 december och han är ju långt ifrån färdig för någon form av tävling.
En del verkar ha så himla brått. Valpen ska vara tävlingsfärdig på 10 månaders dagen, annars är det totalt misslyckat.

Vårt mål är så småningom att tävla lydnad, rally och NW, men detta är ju inget jag tänker stressa fram, utan det får bli när han är mogen.

Jag har ju Melker som jag tävlar i dagsläget, så får ju stillat mitt tävlingssug ändå ;)
Nu är iof Lystra bara 16v men jag har själv lovat mig själv att fokusera på annat än att göra henne tävlingsklar vid 9 månader som jag har gjort med alla mina tidigare hundar.
Denna gång lägger jag istället mer tid på saker som förenklar vardagen, typ passivitetsträning som jag inte har lagt så mycket energi på tidigare. :angel:
 
Nu är iof Lystra bara 16v men jag har själv lovat mig själv att fokusera på annat än att göra henne tävlingsklar vid 9 månader som jag har gjort med alla mina tidigare hundar.
Denna gång lägger jag istället mer tid på saker som förenklar vardagen, typ passivitetsträning som jag inte har lagt så mycket energi på tidigare. :angel:
Där har mitt fokus också legat, både med tidigare hundar och nu även yoshi. Passivitet i olika typer av miljöer och situationer. Han har fått hänga med både på tävlingar och träningar och bara fått vara och ta in miljö och intryck
 
Nu har jag anmält Yoshi till Bästa starten kurs i februari. Ska bli roligt att gå, har aldrig gått den typ av kurs tidigare.

När jag ser mig om bland bekanta och FB-folk så känns det som om vi tagit det väldigt lugnt med all form av träning.
Yoshi blir 9 månader 30 december och han är ju långt ifrån färdig för någon form av tävling.
En del verkar ha så himla brått. Valpen ska vara tävlingsfärdig på 10 månaders dagen, annars är det totalt misslyckat.

Vårt mål är så småningom att tävla lydnad, rally och NW, men detta är ju inget jag tänker stressa fram, utan det får bli när han är mogen.

Jag har ju Melker som jag tävlar i dagsläget, så får ju stillat mitt tävlingssug ändå ;)
Du får fixa andra bekanta, här i världen med sällskapshundar så är Bomullstussen den enda från sin kul som har ett habilt fotgående för vardagsbruk och platsliggning ;)
 
Det absolut viktigaste för mig är att jag har en hund jag kan ha med överallt och ffa vara med i stallet. Sixten tycker stallet blir roligare och roligare, han busar runt när jag mockar och skäller på grepen😅. Idag fick han följa med när jag red, naturligtvis i sin väska med sele och fastspänd. Påklädd ordentligt, extra fodring i väskan och in under en tröja, då funkade -11❄️. Han var superchill och somnade bitvis🩵
Screenshot_20231205_154357_Gallery.jpg
 
Vet inte om jag behöver uppfinna det själv, men det är svårt att hitta täcke åt en handhund som pinkar ner hela magen. Snoppen pekar framåt så alla saker under magen blir blöta och måste tvättas av.
Sy nåt enligt modell hästtäcke? :)
 
Vet inte om jag behöver uppfinna det själv, men det är svårt att hitta täcke åt en handhund som pinkar ner hela magen. Snoppen pekar framåt så alla saker under magen blir blöta och måste tvättas av.
Sy nåt enligt modell hästtäcke? :)
Inga problem alls, min kissar också framåt. Endast ett täcke har varit skuret för långt bak så det klippte jag av en bit fram på magen så snopperiet går fritt. Köp billiga täcken på Temu så gör det inte ont att klippa i dom😅.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 581
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 201
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 426
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp