Var skulle ni vilja bo i Stockholm?

Rätt nyinflyttad till Stockholm och planerar väl att köpa lägenhet så småningom... Dock blir det troligtvis inte i innerstan, av fler anledningar. Dels gillar jag att ha nära till naturen, även om jag vill ta mig till centrum snabbt och enkelt. Som jag bor nu är rätt optimalt (söder om Söder), några få minuters promenad till Nackareservatet, men tunnelbana runt knuten som tar mig till centralen på drygt 10 min. Skulle ju vilja skaffa hund igen så småningom och då är närhet till större naturområden rätt prioriterat, känner jag.

Ännu en anledning är väl hästen, den dagen hon ska bli ridhäst och inackorderas någonstans och jag därmed behöver bil och åka till ett stall i princip dagligen... Då ska jag ha nånstans att ha bilen parkerad och helst kunna åka på eftermiddagarna utan att fastna i köer. Så innerstan är väl inte helt lämpligt på de premisserna.

Men tunnelbana är ett måste! Och det ska helst ta max 20 min till centrum med den. Har tidigare varit mer inne på norra sidan (typ Solna eller liknande), men efter att ha lärt mig att blå linjen är halvseg att behöva åka, plus att det faktiskt tar tid att ta sig söder om stan därifrån (har partner som bor lite längre söderut än jag gör nu och är inte så sugen på att öka resvägen dit nu när jag vant mig vid att ha nära :p).

Men jag har en känsla av att jag kommer hamna nånstans vid Liljeholmen tillslut. :rofl:
 
Rätt nyinflyttad till Stockholm och planerar väl att köpa lägenhet så småningom... Dock blir det troligtvis inte i innerstan, av fler anledningar. Dels gillar jag att ha nära till naturen, även om jag vill ta mig till centrum snabbt och enkelt. Som jag bor nu är rätt optimalt (söder om Söder), några få minuters promenad till Nackareservatet, men tunnelbana runt knuten som tar mig till centralen på drygt 10 min. Skulle ju vilja skaffa hund igen så småningom och då är närhet till större naturområden rätt prioriterat, känner jag.

Ännu en anledning är väl hästen, den dagen hon ska bli ridhäst och inackorderas någonstans och jag därmed behöver bil och åka till ett stall i princip dagligen... Då ska jag ha nånstans att ha bilen parkerad och helst kunna åka på eftermiddagarna utan att fastna i köer. Så innerstan är väl inte helt lämpligt på de premisserna.

Men tunnelbana är ett måste! Och det ska helst ta max 20 min till centrum med den. Har tidigare varit mer inne på norra sidan (typ Solna eller liknande), men efter att ha lärt mig att blå linjen är halvseg att behöva åka, plus att det faktiskt tar tid att ta sig söder om stan därifrån (har partner som bor lite längre söderut än jag gör nu och är inte så sugen på att öka resvägen dit nu när jag vant mig vid att ha nära :p).

Men jag har en känsla av att jag kommer hamna nånstans vid Liljeholmen tillslut. :rofl:
Varför är blå linjen halvseg att åka på? Jag tycker den är skön. :p Inte så mycket folk, inte ens i rusningen.
 
Varför är blå linjen halvseg att åka på? Jag tycker den är skön. :p Inte så mycket folk, inte ens i rusningen.
Absolut, om man bara behöver åka med blå är det ju lugnt, men ska man vidare är det ju skitsegt, långt att gå och vansinnigt trångt i alla gångar vid rusningstid.

Pluggar i Stadshagen, så byter mellan gröna och blå på Centralen och blir ju galen. Extra kul med rullbandet som aldrig blir fixat. :grin: Men ja, väl på perrongen/tåget är ju blå linjen en dröm! Men det förutsätter ju som sagt att man slipper byta och ha sig.
 
Absolut, om man bara behöver åka med blå är det ju lugnt, men ska man vidare är det ju skitsegt, långt att gå och vansinnigt trångt i alla gångar vid rusningstid.

Pluggar i Stadshagen, så byter mellan gröna och blå på Centralen och blir ju galen. Extra kul med rullbandet som aldrig blir fixat. :grin: Men ja, väl på perrongen/tåget är ju blå linjen en dröm! Men det förutsätter ju som sagt att man slipper byta och ha sig.
Jaha okej. Sambon jobbar i Skanstull så han byter ju varje dag och tycker det är en dröm så fort man kommer av gröna. Han avskyr trängseln.
 
Jaha okej. Sambon jobbar i Skanstull så han byter ju varje dag och tycker det är en dröm så fort man kommer av gröna. Han avskyr trängseln.
Jag avskyr också trängseln, men måste man ändå åka gröna hjälper det ju inte så mycket att åka en liten bit på den blå också. :p Då prioriterar jag att hålla restiden nere med smidiga byten.
 
Absolut, om man bara behöver åka med blå är det ju lugnt, men ska man vidare är det ju skitsegt, långt att gå och vansinnigt trångt i alla gångar vid rusningstid.

Pluggar i Stadshagen, så byter mellan gröna och blå på Centralen och blir ju galen. Extra kul med rullbandet som aldrig blir fixat. :grin: Men ja, väl på perrongen/tåget är ju blå linjen en dröm! Men det förutsätter ju som sagt att man slipper byta och ha sig.

Byter också där. Alltså underjordsgången i rusning :arghh:
 
Jag bor i Fredhäll på Kungsholmen och det stora plusset är att jag har ca 7 minuters promenadväg till jobbet. Annars är det rätt kasst. Nära Essingeleden, långt till vettiga kommunikationer (jag räknar inte evighetslinjen - förlåt, gröna linjen - som vettig kommunikation), ganska dött häromkring. Det är iofs också ett plus, lugnt område att bo i, men vill jag ta en öl med en kompis orkar jag typ inte ta mig längre än till Coppan på Fridhemsplan och tråden har ju redan avhandlat Fridhemsplan såatteeee... :meh:

Jag skulle kunna tänka mig att bo på Söder nånstans, kanske runt Mariatorget eller i krokarna runt Bondegatan/Skånegatan. Dock vill jag nog dra mig söderut igen så småningom, mest för att jag vill bo närmare hästarna, och kan tänka mig var som helst på röda linjen ut mot Fruängen, inklusive Fruängen.

Verkligen. Hornstull har ju blivit superinne på sistone men jag har aldrig fattat grejen med den där genomfarten till område.
Det är ju fint nere vid Bergsunds strand, där har jag en kompis som bor med utsikt över vattnet. :love:Lugnt område att bo i men nära t-banan och nära till "genomfarten" :D och Hornhuset, om man gillar det.

Överlag efter min tid i Småland måste jag säga att det här med att inte tycka om Stockholm är något som kryper fram i alla möjliga samtal, apropå ingenting.
Ja men eller huuur! Var precis i Småland och reagerade på hur alla dissade Stockholm och Stockholmare hela tiden. Jag bryr mig inte så mycket, men blev lite förundrad över denna fixation och närmast besatthet av just Stockholmare. Blev lite full i skratt, det är nog inte många Stockholmare som går och skrattar åt smålänningar hela tiden liksom. :D
 
Jag bor i Fredhäll på Kungsholmen och det stora plusset är att jag har ca 7 minuters promenadväg till jobbet. Annars är det rätt kasst. Nära Essingeleden, långt till vettiga kommunikationer (jag räknar inte evighetslinjen - förlåt, gröna linjen - som vettig kommunikation), ganska dött häromkring. Det är iofs också ett plus, lugnt område att bo i, men vill jag ta en öl med en kompis orkar jag typ inte ta mig längre än till Coppan på Fridhemsplan och tråden har ju redan avhandlat Fridhemsplan såatteeee... :meh:

Jag skulle kunna tänka mig att bo på Söder nånstans, kanske runt Mariatorget eller i krokarna runt Bondegatan/Skånegatan. Dock vill jag nog dra mig söderut igen så småningom, mest för att jag vill bo närmare hästarna, och kan tänka mig var som helst på röda linjen ut mot Fruängen, inklusive Fruängen.


Det är ju fint nere vid Bergsunds strand, där har jag en kompis som bor med utsikt över vattnet. :love:Lugnt område att bo i men nära t-banan och nära till "genomfarten" :D och Hornhuset, om man gillar det.


Ja men eller huuur! Var precis i Småland och reagerade på hur alla dissade Stockholm och Stockholmare hela tiden. Jag bryr mig inte så mycket, men blev lite förundrad över denna fixation och närmast besatthet av just Stockholmare. Blev lite full i skratt, det är nog inte många Stockholmare som går och skrattar åt smålänningar hela tiden liksom. :D

Nej och alla vet att det är okej att sparka uppåt men inte tvärtom. Hur skulle det låta om jag som Stockholmare klampade in i någons trädgård där och bara "Fy fan vad mycket träd! Jag får ju lappsjuka här, har du ens grannar som du inte måste ta traktorn till? Jaha du odlar också, i Stockholm har vi faktiskt någonting som heter a-f-f-ä-r. Nej nu sticker jag hem till pulsen innan Agda glor ögonen ur sig bakom gardinen där borta." :D

Fredhäll är himla vackert dock! Om än lite avsides. Sprang igenom där mycket när jag bodde på Kungsholmen.
 
Men där bor ju inte folk så jag fattar inte riktigt hur det är relevant för tråden? Det är nog få som tycker att centralområdet är gemytligt ;)

Har dock märkt flera gånger att folk på besök sagt att nej Sthlm är inget för dom. Helt ok att tycka såklart, men så kryper de fram att de bott på hotell vid Centralen, rört sig på Drottninggatan vid Sergels torg och ätit på nåt random buffé-hak vid centralstationen. Då har man ju inte sett stan öht
Okej. Jag felanvände höghus lite tydligen. Vad spelar det för roll?
Jag tänkte att även de som har kanske fyra våningar eller till och med tre var höghus.
Enligt språkrådet är det dock fem eller fler våningar som gäller.
https://www.mediesprak.fi/sprakrad.aspx?id=876#.Wl5TwMrMDqA

Husen vid centralen var ett exempel och så himla långt till bostäder är det inte där heller. Men det finns sådana kontorshus nära lägenheter med på sina ställen.
Jag vill alltså inte ens bo där det finns flervåningshus packade på varann heller.

Jag har bott i Stockholms län i 12 år och varit runt i många olika delar, jag har dessutom skrivit tidigare i tråden att jag bott i Sigtuna så jag vet inte riktigt varför du tycker dig behöva berätta att om man bara bott på hotell vet man inget om hur Stockholm är.
Alla trivs inte med mycket folk, stora hus, bilar och mer folk överallt ;)
 
Om man skulle kunna flytta det söta huset som ser ut som en engelsk cottage några rader längre fram mot vattnet så skulle jag kunna tänka mig att bo i Norrviken.

När jag bli pensionär skulle jag kunna tänka mig att bo Vasastan/Östermalm har dock inte flanerat där nog mycket för att peka ut just vars. Men jag har något svagt för mysiga innergårdar, sådana där som liksom är som en väl bevarad hemlighet.

Om jag skulle få för mig att bli nationalromantiker och flytta ut till landet, meka med en gammal traktor, skriva poesi och försöka göra litterär debut så skulle jag definitivt kunna tänka mig en kulle mellan Erikssund och Håbo.
 
Växte upp på Rörstrandsgatan i Vasastan, ganska lugnt för att vara centralt då jag bodde långt från St Eriksplan uppe på muren men är ingen plats jag längtar efter att bo på igen.

Bor sedan 13 år i Bergshamra, 12 min med t-banan till T-centralen och har utsikt över Hagaparken. Vill inte flytta härifrån under några omständigheter. Vackra promenadstråk, centralt och låg brottslighet. Nära bussarna till stallet och nära jobbet på Karolinska. Och framför allt nära familjen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 094
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 202
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 743
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp