Bukefalos 28 år!

Var skulle ni vilja bo i Stockholm?

Hade dock haft svårt att bo litet någon längre period.

Samma här. Jag bor visserligen på 36 kvm med stort kök just nu, och det fungerar bra när jag bor ensam. Kan tänkta mig att bo några kvm mindre men det förutsätter att kök och förvaringsutrymme finns, och att det är en bra planerad lägenhet. Undviker allt vad kokvrå heter :nailbiting: Det har jag blivit för gammal för. Bekvämlighet kommer högt på listan nu för tiden, då betalar jag hellre en högre hyra.
 
Vilken bra tråd! Jag ska nog spara den.
Samtidigt undrar jag - kan man verkligen välja och vraka? Jag trodde det var nästan omöjligt att hitta lägenhet i Stockholm överhuvudtaget. Eller handlar det om pengar...?
Nej, det är jättelätt att hitta lägenhet i Stockholm om man har pengar. Det är stor omsättning på lägenheter, folk flyttar ofta så det kommer ut en massa objekt på marknaden hela tiden. Försäljningarna går också fort, ett par veckor max.

Problemet är att många inte har råd.
 
Jag har bott vid Vitabergsparken, det var fint och trevligt men ärligt talat inte min grej. Fick panik och kände mig låst. Svärföräldrarna som bor i Skanstull undrade nog vad det var för tjej deras söderkis till son hade släpat hem. :o
Jag gillar Vasastan, känns lugnare och mysigare men jag skulle nog känna mig låst där också. Sambon jobbar i Skanstull och jag jobbar söder om stan så Skanstull är ganska optimalt, nära vägen ut och det är ju ganska fint längs vattnet. Kanske runt Hornstull eller Zinken också. Fast när jag såg tråden igår och låg och funderade på var jag ville bo så tänkte jag att gud vad bra jag har det i Solna. :D
Vad var det som gjorde att du kände dig låst vid Vitabergsparken?
 
Jag är uppvuxen i stan och bor på Mariatorget nu. Östermalm är för ödsligt och uppstyrt, Vasastan (där jag trodde att jag hörde hemma efter åtta år) är inte så dynamiskt som jag vill ha det, och det är omöjligt att få parkering. Kungsholmen tycker jag är rätt beiget. Har tittat runt i omgångar och funderat på om jag borde flytta norr om city men nä, jag och Mariatorget har vuxit ihop nu :)
 
Vad var det som gjorde att du kände dig låst vid Vitabergsparken?
Framförallt för att mina föräldrar bor på landet dit ingen kommunikation går och jag pluggade på st Eriksplan så jag hade inte råd att ha bilen ståendes på gatan. Så att hälsa på mamma och pappa (vilket jag gör minst en gång i veckan) blev ett dagsprojekt. Överlag att inte kunna hoppa in i bilen och dra gjorde att jag kände mig låst.
Sen så tycker jag området kring Ersta ligger lite off tunbelbanemässigt. Går buss ofta och så men det är långt till tunnelbanan. Har 500m till tunnelbana nu i Solna och det är lyxigt tycker jag.
 
Framförallt för att mina föräldrar bor på landet dit ingen kommunikation går och jag pluggade på st Eriksplan så jag hade inte råd att ha bilen ståendes på gatan. Så att hälsa på mamma och pappa (vilket jag gör minst en gång i veckan) blev ett dagsprojekt. Överlag att inte kunna hoppa in i bilen och dra gjorde att jag kände mig låst.
Sen så tycker jag området kring Ersta ligger lite off tunbelbanemässigt. Går buss ofta och så men det är långt till tunnelbanan. Har 500m till tunnelbana nu i Solna och det är lyxigt tycker jag.
Då förstår jag. Jag kör inte bil, så jag får motsvarande känsla utanför stan. I stan finns det bussar på ett annat sätt, så för mig är SL-kortet frihet, inte bilen.
 
Då förstår jag. Jag kör inte bil, så jag får motsvarande känsla utanför stan. I stan finns det bussar på ett annat sätt, så för mig är SL-kortet frihet, inte bilen.

Hur gör du om du ska ta dit till ett ställe på landet med dåliga kommunikationer?
 
Ska på visning på Norr Mälarstrand i veckan. Lägger dock inte in några förhoppningar i ett lägenhetsbyte förrän jag har ett nytt kontrakt i min hand, folk som byter lägenhet i den här stan är värre än Blocket och Tinder tillsammans. Går upp i rök, svarar inte på mail, kommer inte på visningar osv. En kollega berättade att hon fått vända på väg till kontraktskrivning p.g.a att berörd part hade fått en "ond aning" gällande bytet :D Själv har det hänt att vi skickat in papper och den andre parten avbrutit mitt i handläggningstiden då det skedde ett uppbrott från sambo mitt i allt.
 
Jag är uppvuxen i stan och bor på Mariatorget nu. Östermalm är för ödsligt och uppstyrt, Vasastan (där jag trodde att jag hörde hemma efter åtta år) är inte så dynamiskt som jag vill ha det, och det är omöjligt att få parkering. Kungsholmen tycker jag är rätt beiget. Har tittat runt i omgångar och funderat på om jag borde flytta norr om city men nä, jag och Mariatorget har vuxit ihop nu :)
Jag känner som du, jag har bott på östermalm och det var ödsligt och trist och på tok för borgerligt för mig. Sen har jag familj som bor på söder och nu gillar jag söder mest. Jag har bott en kort period på Kungsholmen men det gillar jag inte lika mycket som söder.
 
Ändrar mig till lägenhetshus då.. Sedan finns det hur jag anser vara ganska höga runt centralen. Men det är jag..

Men där bor ju inte folk så jag fattar inte riktigt hur det är relevant för tråden? Det är nog få som tycker att centralområdet är gemytligt ;)

Har dock märkt flera gånger att folk på besök sagt att nej Sthlm är inget för dom. Helt ok att tycka såklart, men så kryper de fram att de bott på hotell vid Centralen, rört sig på Drottninggatan vid Sergels torg och ätit på nåt random buffé-hak vid centralstationen. Då har man ju inte sett stan öht
 
Vilken bra tråd! Jag ska nog spara den.
Samtidigt undrar jag - kan man verkligen välja och vraka? Jag trodde det var nästan omöjligt att hitta lägenhet i Stockholm överhuvudtaget. Eller handlar det om pengar...?

Hyresrätter nej, det är i stort sett omöjligt om du inte har stått i kö hela livet ungefär. Har du ngt att byta med så är det lättare men kan ändå vara krångligt med triangelbyten, ofta pengar under bordet osv. Har du kontakter kanske du kan köpa ett hyreskontrakt svart men då pratar vi flera 100 tusen för en etta och med de risker som medföljer.
Bostadsrättsmarknaden har kylts av lite men det är ändå ingen billig affär om du går in som förstagångsköpare. De flesta ettor i innerstan ligger ändå runt 3 mille... och uppåt beroende på läge, balkong osv.
 
Men där bor ju inte folk så jag fattar inte riktigt hur det är relevant för tråden? Det är nog få som tycker att centralområdet är gemytligt ;)

Har dock märkt flera gånger att folk på besök sagt att nej Sthlm är inget för dom. Helt ok att tycka såklart, men så kryper de fram att de bott på hotell vid Centralen, rört sig på Drottninggatan vid Sergels torg och ätit på nåt random buffé-hak vid centralstationen. Då har man ju inte sett stan öht

Så är det. Överlag efter min tid i Småland måste jag säga att det här med att inte tycka om Stockholm är något som kryper fram i alla möjliga samtal, apropå ingenting. "Folk är kyliga", "Det är för mycket folk", "Stockholmare är uppnosiga". Jaha, apropå den här kvartalsrapporten som vi sitter med nu alltså? :D Vid ett tillfälle sa en kille att han inte tycker om Stockholm eftersom det bara är "brats" som bor där. Då fick jag nog och svarade att jag inte tycker om Småland heller eftersom det bara bor bönder här. Han blev tyst. Ärligt talat, jag och min familj är från Stockholm. Det är ganska oartigt att ständigt påpeka för mig hur kyliga och uppnosiga stockholmare är.
 
För övrigt måste jag säga att det blöder i ögonen på mig när jag tittar på annonser för byte. Som inredningsintresserad anser jag att det är många som totalt slaktar sina fina lägenheter :arghh:

Det blöder i mina ögon rätt ofta när jag ser bostadsannonser överhuvudtaget. Det är som att vitsen är att det ska se ut som om ingen alls bor där. Allt som gör ett hem till just ett hem är bortskalat. Men jag vet ju att det funkar så jag borde skärpa mig.
 
Det blöder i mina ögon rätt ofta när jag ser bostadsannonser överhuvudtaget. Det är som att vitsen är att det ska se ut som om ingen alls bor där. Allt som gör ett hem till just ett hem är bortskalat. Men jag vet ju att det funkar så jag borde skärpa mig.

Så ser det ut hemma hos mig oftast :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 451
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 344
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp