Bukefalos 28 år!

Var skulle ni vilja bo i Stockholm?

Tycker generellt det finns en viss vilja att vara världsmetropol och sååå mkt mer än vad det är i Stockholm. Kan ju ge viss ängslighet.

Nu älskar ju jag Stockholm. Men det är rätt mkt ängsligt hos folk kan jag tycka.

Jag tyckte det var asskönt när vi var i Melbourne nyss och man inte såg ett gäng kloner som klär sig, sminkar sig etc likadant. Här fanns alla stilar och människor.
Den stadsdel vi bodde i var full av konstnärer, surfare och sköningar blandat med lite mer business och någon barnfamilj.
Skitnice!

Upplever inte heller samma ängslighet i Köpenhamn eller Helsingfors tex.

Jag får nästan dagligen kommentarer om hur jag ser ut (klär mig ju rätt färgglatt osv) och många yttrycker sig som "att du vågar". Har aldrig fattat det där riktigt, men det är väl lite jantelagen mentaliteten som fortfarande präglar Sverige? Många av mina vänner är också rätt mkt "utanför boxen" just när det gäller att klä sig, det är inte så mkt svarta täckjackor och jeans och tröja liksom men det är klart, folk utanför den "uniformen" är ju lite i minoritet, det är ju bara att se sig om på tuben liksom :p

Sen finns det ju oändligt många andra sätt att vara utanför "boxen" än hur man klär sig såklart!
 
Jag hade fått spader på alla turister som går långsamt i de smala gränderna och jag gillar inte heller takhöjden i lägenheterna från den tiden. Tur att vi alla tycker olika!

Ja det är ju svårt med kvartershak där, är liksom fullsmockat överallt. Och shoppingen är typ "vikingahjälmar" i plast, nallar med sverigetröjor och vykort. Inte så upphetsande.
 
Jag får nästan dagligen kommentarer om hur jag ser ut (klär mig ju rätt färgglatt osv) och många yttrycker sig som "att du vågar". Har aldrig fattat det där riktigt, men det är väl lite jantelagen mentaliteten som fortfarande präglar Sverige? Många av mina vänner är också rätt mkt "utanför boxen" just när det gäller att klä sig, det är inte så mkt svarta täckjackor och jeans och tröja liksom men det är klart, folk utanför den "uniformen" är ju lite i minoritet, det är ju bara att se sig om på tuben liksom :p

Sen finns det ju massa andra sätt att vara utanför "boxen" än hur man klär sig såklart!

Ja, när jag orkade och var smalare och inte än gett upp och börjat klä mig i den sas klassiska uniformen fick jag också höra sånt.
”Vad coolt, men du kan ju bära upp det.. det kan ju inte jag!”
Det skulle de ibland göra bättre än mig.

Vet att en sa att den ”inte trodde det var du iom att den ju inte hade så färgglada kläder som du alltid har” när den såg mig på håll.

Tycker nog att det är friare i vissa kretsar, som du säger. Och i vissa områden.

Jag gillar ju färgstarkt inuti och utanpå.
Så jag vill väl egentligen bo i sånt område om jag måste bo i stan/inte på hästgård.
St Kilda i Melbourne gillade jag pga det. Och värmen..
Men det hade gärna fått vara mindre ängsligt, öppet och skoj i Sthlm för att jag skulle vilja flytta tillbaks. ;)
 
Fast om jag inte minns fel ang var du bor så är det ju ingen extrem inskränkthet där generellt.
Har haft familj som bott där. De är högutbildade och up to date ang det mesta som pågår. Precis som deras grannar och vänner där.
De flesta rör sig ju i Sthlm och umgås med folk från andra delar av stan. De lever ju inte isolerat och opåverkat i sin lilla bubbla.

Nej, det har du förvisso rätt i. Det är inte inskränkt i den bemärkelsen, alls. Däremot är det ju de facto så att många ortsbor har bott här i generationer, och en s.k. "inventarie" (a.k.a lärare sedan 45 år) på byhålas högstadieskola har fostrat 3 generationer i samma familjer. Därtill så finns det också en ganska stor "misstänksamhet" mot nya/okända personer/saker/händelser i orten. Man varnar gärna för att man sett en bil man inte sett tidigare - men tänker kanske inte på att det kan vara den nyinflyttade grannens, och de flesta inom samma åldersgrupp som är uppvuxna här är väldigt hårt "ihopgaddade", på gott och ont. Bara för att nämna några exempel som jag lagt märke till här, men t.ex. inte alls i samma mån märkt av i varken den norra eller södra grannorten (och den södra tycker jag mig ändå ha relativt stor insyn i då jag gått i 2 skolor där, känner mycket folk därifrån osv.) - och då är jag ändå inföding i byhålan (men inte riktigt sedd som det av vissa andra pga. att jag mina föräldrar flyttade hit endast 6 mån innan jag föddes...).
 
Nej, det har du förvisso rätt i. Det är inte inskränkt i den bemärkelsen, alls. Däremot är det ju de facto så att många ortsbor har bott här i generationer, och en s.k. "inventarie" (a.k.a lärare sedan 45 år) på byhålas högstadieskola har fostrat 3 generationer i samma familjer. Därtill så finns det också en ganska stor "misstänksamhet" mot nya/okända personer/saker/händelser i orten. Man varnar gärna för att man sett en bil man inte sett tidigare - men tänker kanske inte på att det kan vara den nyinflyttade grannens, och de flesta inom samma åldersgrupp som är uppvuxna här är väldigt hårt "ihopgaddade", på gott och ont. Bara för att nämna några exempel som jag lagt märke till här, men t.ex. inte alls i samma mån märkt av i varken den norra eller södra grannorten (och den södra tycker jag mig ändå ha relativt stor insyn i då jag gått i 2 skolor där, känner mycket folk därifrån osv.) - och då är jag ändå inföding i byhålan (men inte riktigt sedd som det av vissa andra pga. att jag mina föräldrar flyttade hit endast 6 mån innan jag föddes...).

Låter ganska typiskt för en småstad?
Ska du inte flytta om du inte trivs då? Du är väl gott och väl myndig och fri att flytta vart du vill och studera/jobba eller vad som! :)
 
I min ungdom var jag ett par gånger på Nivå 22. Iallfall där kom man ju alltid in i vilket skick som helst och i vilken ålder som helst. Vet inte om det stämmer att hela lokalen är en ombyggd offentlig toalett? :rofl: Där i krokarna är det ju fullt av riktigt skumt folk. Kanske beror det på närheten till olika psykavdelningar runt St Göran?
För ngn vecka sedan gick det förbi en snubbe på fridhemsplan och rakade sig medan han gick med en elektrisk rakapparat. När han såg mig stannade han och skrek: "KVINNOR BORDE FÅ TVÅ RÖSTER I RIKSDAGSVALET NÅN JÄVLA MÅTTA FÅR DET VARA???!!!".
En annan dag i krokarna gick en tant runt och knaprade på ett paket okokta nudlar och skrek "LIVET, HUR SVÅRT KAN DET VARA"??

En random dag runt Fridhemsplan :rofl:

Jag som är uppväxt i en bruksort i Norrland brukar ibland känna att när jag går vid Fridhemsplan så känns det som torget hemmavid. Original, A-lagare och knegare. Ana kulturkrocken när jag knatar förbi i svart rock, plommonstop och spatserkäpp (för ibland klär Fantomen upp sig i frack och rör sig på stadens gator i riktning Piperska Muren...).
 
Låter ganska typiskt för en småstad?
Ska du inte flytta om du inte trivs då? Du är väl gott och väl myndig och fri att flytta vart du vill och studera/jobba eller vad som! :)

Typ så ja. Eller större byhåla :p
Äh. Efter 20.5 år är jag van (dock anser jag inte att jag själv är inskränkt!). Konstaterar bara hur det objektivt sett kan framstå ;) Frånsett det trivs jag faktiskt helt okej med hålan som sådan. Så till vida inte SL kollapsar totalt är det 20 min till stan, det är nära till naturen och med flertalet stall i och omkring.
 
Jag får nästan dagligen kommentarer om hur jag ser ut (klär mig ju rätt färgglatt osv) och många yttrycker sig som "att du vågar". Har aldrig fattat det där riktigt, men det är väl lite jantelagen mentaliteten som fortfarande präglar Sverige? Många av mina vänner är också rätt mkt "utanför boxen" just när det gäller att klä sig, det är inte så mkt svarta täckjackor och jeans och tröja liksom men det är klart, folk utanför den "uniformen" är ju lite i minoritet, det är ju bara att se sig om på tuben liksom :p

Sen finns det ju oändligt många andra sätt att vara utanför "boxen" än hur man klär sig såklart!

Själv ser jag ut precis som man tänker sig att en 30-årig Östermalms/Vasastan/Kungsholms tjej ser ut. Jag överraskar med att vara verbalt vulgär i stället.
 
Ja, ni som bor eller vill bo i Stockholm alltså. Eller ni andra, med pistol mot huvudet, vart skulle ni bosätta er? :D Samt framför allt, varför? Förutsatt att det inte fanns några ekonomiska hinder då. Jag funderar på att kanske flytta på min lilla boning men kan inte riktigt bestämma mig för vart i innerstaden jag vill bo.

Jag bodde på en liten tvärgata till Norrmälarstrand och trivdes attans bra. Skulle någon hålla en pistol mot mitt huvud så hade jag gladeligen bosatt mig där igen, fast i en fyra istället för en tvåa. Radhusen på Snoilskyvägen i Fredhäll går också hem (även om man ser Essingeleden :down:). Heleneborgsvägen på Söder eller Stigbergsgatan är också trevliga alternativ. Hur som helst så vill jag kunna se vatten. Jag har blivit så förbenat kräsen med det sedan jag bosatte mig 40 meter från Mälaren. Nästa bostadsmål är att ha egen brygga.
 
Jag som är uppväxt i en bruksort i Norrland brukar ibland känna att när jag går vid Fridhemsplan så känns det som torget hemmavid. Original, A-lagare och knegare. Ana kulturkrocken när jag knatar förbi i svart rock, plommonstop och spatserkäpp (för ibland klär Fantomen upp sig i frack och rör sig på stadens gator i riktning Piperska Muren...).

Haha klockren beskrivning :D Piperska muren är dock trevligt! Vinka om du ser mig där i krokarna nån gång!
 
Själv ser jag ut precis som man tänker sig att en 30-årig Östermalms/Vasastan/Kungsholms tjej ser ut. Jag överraskar med att vara verbalt vulgär i stället.

Haha som min kollega. Söt blond tjej, rätt anonymt klädd, gillar svart... Äääääääär komplett galen :rofl: och jävligt vulgär. En dag utan klamydia är en vinst för henne :rofl: vi är alla mkt involverade i hennes eskapader :rofl:
 
Haha som min kollega. Söt blond tjej, rätt anonymt klädd, gillar svart... Äääääääär komplett galen :rofl: och jävligt vulgär. En dag utan klamydia är en vinst för henne :rofl: vi är alla mkt involverade i hennes eskapader :rofl:

Låter precis som mig :p Utöver att jag faktiskt aldrig fått klamydia. Det är ett jävla mirakel.
 
En stor anledning till att jag vill bo i innerstaden är miljön. Jag gillar de gamla husen och kvarteren. Medborgarplatsen, Södra Station, Fridhemsplan osv. har inte riktigt den känslan så då känns det inte lika roligt. Har väl blivit bortskämd, men har man goda möjligheter så ser jag ingen anledning att kompromissa bort det heller. Då bor jag hellre vackert, både lägenhet och område, på lite mindre yta och lite längre att åka. Än att bo granne med jobbet i ett fult hus.

Idag hade jag heller inte kompromissat. Förstår dig helt!

Hade dock haft svårt att bo litet någon längre period.
 
Jag bodde på en liten tvärgata till Norrmälarstrand och trivdes attans bra. Skulle någon hålla en pistol mot mitt huvud så hade jag gladeligen bosatt mig där igen, fast i en fyra istället för en tvåa.

Åh min kompis bor på Shillinggränd ner mot Norrmälarstrand i en svinmysig 20-tals trea. Mkt drömmigt läge och lägenhet! Det enda man saknar i de kvarteren är lite mer folkliv. Iofs ligger ju Mäster Anders och Orangeriet/Trattorian nära men det känns ändå nästan lite väl lugnt tycker jag!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 498
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 362
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 062
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 979
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp