Var skulle ni vilja bo i Stockholm?

En stor anledning till att jag vill bo i innerstaden är miljön. Jag gillar de gamla husen och kvarteren. Medborgarplatsen, Södra Station, Fridhemsplan osv. har inte riktigt den känslan så då känns det inte lika roligt. Har väl blivit bortskämd, men har man goda möjligheter så ser jag ingen anledning att kompromissa bort det heller. Då bor jag hellre vackert, både lägenhet och område, på lite mindre yta och lite längre att åka. Än att bo granne med jobbet i ett fult hus.
Gillar inte tanken på att bo i ett fult hus, men bor hellre i det än bredvid så att säga.
 
I min ungdom var jag en gång på Nivå 22. Iallfall där kom man ju alltid in i vilket skick som helst och i vilken ålder som helst. Vet inte om det stämmer att hela lokalen är en ombyggd offentlig toalett? :rofl: Där i krokarna är det ju fullt av riktigt skumt folk. Kanske beror det på närheten till olika psykavdelningar runt St Göran?
För ngn vecka sedan gick det förbi en snubbe på fridhemsplan och rakade sig medan han gick med en elektrisk rakapparat. När han såg mig stannade han och skrek: "KVINNOR BORDE FÅ TVÅ RÖSTER I RIKSDAGSVALET NÅN JÄVLA MÅTTA FÅR DET VARA???!!!".
En annan dag i krokarna gick en tant runt och knaprade på ett paket okokta nudlar och skrek "LIVET, HUR SVÅRT KAN DET VARA"??

En random dag runt Fridhemsplan :rofl:

Nåväl, nu ska vi inte klaga på St. Görans här! :angel: :D

Nivå 22 var jag också på någon gång som tonåring. Inte ens då gick jag tillbaka :D
 
Håller med! Drömmen är en bohemisk storstad med sköna karaktärer i ett varmare land!
Risken är ju att de alla ängslas över hur det på bästa sätt ska framgå vilka bohemiskt sköna karaktärer de är. Då är vi ju tillbaka vid ruta ett.

Men jag har fått för mig - antagligen med hjälp av DN - att Stockholm är särskilt ängsligt. Jag vet inte riktigt jämfört med vad, men kanske jämfört med andra huvudstäder?
 
Risken är ju att de alla ängslas över hur det på bästa sätt ska framgå vilka bohemiskt sköna karaktärer de är. Då är vi ju tillbaka vid ruta ett.

Men jag har fått för mig - antagligen med hjälp av DN - att Stockholm är särskilt ängsligt. Jag vet inte riktigt jämfört med vad, men kanske jämfört med andra huvudstäder?

Haha sant! :D Jag tror att sthlm blir stelt också för att alla fryser, går runt och trängs och känner sig allmänt deppiga? Sthlm är en helt annan stad på sommaren tycker jag! Sol och semester gör folk gott! :p
 
Risken är ju att de alla ängslas över hur det på bästa sätt ska framgå vilka bohemiskt sköna karaktärer de är. Då är vi ju tillbaka vid ruta ett.

Men jag har fått för mig - antagligen med hjälp av DN - att Stockholm är särskilt ängsligt. Jag vet inte riktigt jämfört med vad, men kanske jämfört med andra huvudstäder?

Har aldrig märkt av att Stockholm skulle vara ängsligt. Men jag kanske är lika ängslig själv :D
 
Billigaste krogrundan är soffan bar hos en kompis. och man får presis det man har med sig eller bli bjuden på.

Dock lite trist att inte träffa folk? Fastän jag fattar, det är bekvämt och så! Helst såhär års mvh hatar vintern
 
Haha sant! :D Jag tror att sthlm blir stelt också för att alla fryser, går runt och trängs och känner sig allmänt deppiga? Sthlm är en helt annan stad på sommaren tycker jag! Sol och semester gör folk gott! :p
Ja, det nordiska klimatet är ju inte idealiskt för avspänt häng.

Jag har inte varit i så många kalla huvudstäder. Oslo känns inte ängsligt på samma vis, men det känns ju knappt ens som en riktig stad heller. Köpenhamn är ju däremot utan tvekan en riktig stad, vidrigt väder, och inte alls samma typ av ängslighet.
 
Ja, det nordiska klimatet är ju inte idealiskt för avspänt häng.

Jag har inte varit i så många kalla huvudstäder. Oslo känns inte ängsligt på samma vis, men det känns ju knappt ens som en riktig stad heller. Köpenhamn är ju däremot utan tvekan en riktig stad, vidrigt väder, och inte alls samma typ av ängslighet.

Håller med, Köpenhamn är klart mer avspänt. Dock inte så väldigt mkt mer färgstarkt (förutom fasaderna då).
 
Jag måste dock slå ett slag för Midsommarkransen! Min kompis har precis flyttat dit och jag var sjukt skeptisk. Sen hälsade jag på och OJ vad mysigt! Nära till tuben, röda linjen tar dig snabbt till city och mysiga 20-talsvillor och äldre lägenheter. En idyll verkligen!
 
Nu bor jag förvisso i en byhåla 2.5 mil från Sthlm redan, men om jag skulle tvingas flytta härifrån hade jag nog flyttat till Gamla Stan.
Edit: Pratar vi utanför tullarna skulle jag slå ett slag för Huddinge! Nära till naturen, men ändå inte för långt från stan. Min egna håla är väl inte så pjåkig heller, bortsett från den extremt inskränka by-mentaliteten hos merparten av invånarna...
 
Ja, det nordiska klimatet är ju inte idealiskt för avspänt häng.

Jag har inte varit i så många kalla huvudstäder. Oslo känns inte ängsligt på samma vis, men det känns ju knappt ens som en riktig stad heller. Köpenhamn är ju däremot utan tvekan en riktig stad, vidrigt väder, och inte alls samma typ av ängslighet.

Tycker generellt det finns en viss vilja att vara världsmetropol och sååå mkt mer än vad det är i Stockholm. Kan ju ge viss ängslighet.

Nu älskar ju jag Stockholm. Men det är rätt mkt ängsligt hos folk kan jag tycka.

Jag tyckte det var asskönt när vi var i Melbourne nyss och man inte såg ett gäng kloner som klär sig, sminkar sig etc likadant. Här fanns alla stilar och människor.
Den stadsdel vi bodde i var full av konstnärer, surfare och sköningar blandat med lite mer business och någon barnfamilj.
Skitnice!

Upplever inte heller samma ängslighet i Köpenhamn eller Helsingfors tex.
 
Nu bor jag förvisso i en byhåla 2.5 mil från Sthlm redan, men om jag skulle tvingas flytta härifrån hade jag nog flyttat till Gamla Stan.
Edit: Pratar vi utanför tullarna skulle jag slå ett slag för Huddinge! Nära till naturen, men ändå inte för långt från stan. Min egna håla är väl inte så pjåkig heller, bortsett från den extremt inskränka by-mentaliteten hos merparten av invånarna...

Spännande! Varför just Gamla Stan? :)
 
Jag tycker bäst om Sofia, därefter Katarina och Maria. Har bott i Högalid i 15 år och det räcker. Skulle jag köpa en lägenhet skulle jag titta efter de nya (nåja 20 år gamla) husen vid Norra Hammarbyhamnen med sjöutsikt i söderläge.

Jag gillar vissa delar av Vasastan som öster om Odenplan eller Röda Bergen. Gillar också områdena kring Johannes kyrka och Vanadislunden. Kungsholmen har jag aldrig varit särskilt förtjust i men det är trevligt runt Kronobergsparken och kvarteren mellan Hantverkargatan och Norr Mälarstrand. För några år sedan lånade jag en lägenhet på Lilla Essingen och fick möjlighet att upptäcka ön ordentligt. Jag blev så förtjust att jag skulle kunna tänka mig att bo där även fast jag egentligen är södertjej.

Östermalm är inte min grej alls, likaså Gärdet. Bodde vid Tessinparken något år och det var verkligen inget för mig. Det var 20 år sedan så det kan ha ändrat sig men då bodde där bara pensionärer och barnfamiljer så för mig som gillar att gå på krogen och rockklubbar fanns det inget alls.
 
Nu bor jag förvisso i en byhåla 2.5 mil från Sthlm redan, men om jag skulle tvingas flytta härifrån hade jag nog flyttat till Gamla Stan.
Edit: Pratar vi utanför tullarna skulle jag slå ett slag för Huddinge! Nära till naturen, men ändå inte för långt från stan. Min egna håla är väl inte så pjåkig heller, bortsett från den extremt inskränka by-mentaliteten hos merparten av invånarna...

Fast om jag inte minns fel ang var du bor så är det ju ingen extrem inskränkthet där generellt.
Har haft familj som bott där. De är högutbildade och up to date ang det mesta som pågår. Precis som deras grannar och vänner där.
De flesta rör sig ju i Sthlm och umgås med folk från andra delar av stan. De lever ju inte isolerat och opåverkat i sin lilla bubbla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 203
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 672
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp