Våra 20+'are

Sv: Våra 20+'are

Så härligt med en frisk ponny på 30 år.:)

Zuzzi; så skönt med en egen gård och att du kan göra som hästarna vill.:D

Har gett min nyponpulver ett tag nu. Hoppas att det hjälper. Tycker att hon är lite stel i början men att det går över efter ett tag. Inte helt säker på att hon är helt ok. Ska kolla upp henne imorgon då hon ska skoss. Får väl vara lite stel när man snart är 21 år gammal.

ef950b92f78187b0bc241f87c4949bae.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Jag ger djävulsklo och tycker det ger bra resultat. Nypon ska väl ha samma effekt men är lite svagare som jag förstod det på Örtagården. Jag rekommenderades att börja med en "kur" på djävulsklo och sen gå över till nypon regelbundet efter det.

*kl*
Jag insåg efter denna bild att Wille inte bara tappat överlinjen (vilket jag hade full koll på) utan också har blivit tunn. Så nu har jag handlat hem Hippo Grow Alfa som komplement till den Hippo Bas Basic och havre han redan äter. Han får i princip fri tillgång på hö men äter inte upp utan vill äta det lilla gräs som växer nu :cool:
1236622_10151933795850712_1782825890_n.jpg


Att han tappat en massa muskler i överlinjen beror på en kombination av olika saker. Först åkte medryttaren på semester och jag ville inte rida dagligen pga min övervikt (tycker han ska få vila från den ibland, och ja, jag jobbar på det nu) så då tappade han lite. Sen sträckte han sig och fick vila och försvann lite till. Sen under igångsättningen så undvek vi ridbana och red bara rakt fram ute så då blev det inte samma uppbyggnad igen. Han tappar tyvärr ruskigt fort, har alltid haft problem med det. Men nu har vi kollade sadlar och rider på varierat men med mycket klättring och rund form med aktiva ryggmuskler :)
 
Sv: Våra 20+'are

Mm, du har nog helt rätt, det är väl bara att min son är ganska kort, men bonusdottern är ju faktiskt lika stor som ryttarinnan :)

+ lillaP
Han mår mycket bätte, han åt utan problem igår :) Tack :love:
 
Sv: Våra 20+'are

Kl
Var helt säker på att hästen skulle dö igår.:crazy:
Hon fick kolik och när vi väntade på veterinären så la hon sig helt raklång ner i boxen och såg helt död ut. Rörde inte en fena. Började fundera på hur man får ut en död häst ur stallet.:(
Var riktigt otäckt. Sen kom veterinären och då hade hon rest sig upp igen. Hade gaskolik och fick kramplösande och blev slangad med vatten och olja. Blev bättre ganska fort som tur var.
Tur att vi har bra distriktsveterinärer som kommer när hästarna blir sjuka.:)
Fick troligen kolik av att vi har fått nytt hösilage, trots att de redan ätit 1,5 balar nu. Nya balarna innehåller nog mer protein än förra omgången då en annan häst i stallet hade tjocka ben.
 
Sv: Våra 20+'are

Oj, fy vad läskigt :nailbiting:


Jag ger mina gamla nypon, glucosamin och gurkmeja. Jadå, alltihop ska dom ha :p

*kl

Tant fick ET behandling idag då hon har gått och gjort illa sig. Lyckats bli justerad i bakkärran men nu är hon fixad och vi har ridförbud i 10 dagar.
Tur vi har en massa annat vi kan hitta på.

Första dagen med täcke idag efter behandlingen.
Vanligtvis brukar jag behöva börja täcka tant redan i augusti (på nätterna) då hon är väldigt frusen och blir lätt stel men i år har vi haft en helt sjukt varm och torr höst hittils.
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Var funktionär på dressyrtävling och såg en fin gammal gentleman på 22 år som spänstade runt i Msvc2 och blev placerad.
Roligt när de gamla hästarna fungerar.:p Han såg inte ett dugg äldre ut än de andra som var med.;)
 
Sv: Våra 20+'are

Min har ju alltid haft problem med stel bakkärra, och har fått ridas med mkt bakben för att hålla de fräscha och rörliga, men hon har ju självklart blivit stelare med åren. Det märks lätt, så fort hon står en dag så ser man markant skillnad. Har gett cortaflex i många år med bra resultat.

Bilder från i helgen med stalltjejerna.

1234347_10151872371161676_322815895_n.jpg

601065_10151872611241676_1386252351_n.jpg

1233357_10151872611321676_1483057797_n.jpg

1236952_10151874556161676_1307010181_n.jpg

1233539_10151875944991676_1489753874_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

knapp

Nu har damen blivit av med teddypälsen! Ingen av oss står ut med den, Gallina avskyr när jag borstar henne då hon är långhårig och det blir hår precis över allt! Så det var skönt att få det gjort =) Även om det är både tidskrävande och jobbigt... Tack och lov för riktigt långa regnjackor!!
Gör aldrig om misstaget att klippa i fleecetröja :banghead: haha

nk2_5241d972e087c36c1e3589c9.jpg


nk1_5241d971ddf2b3595844617e.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Tack hon mår fint.:)
Har börjat rida på henne igen. Hon fick även en omgång penicillin då hon hade ett sår där veterinären fick klippa bort en "hudflik" och det blödde ganska mycket. Gamla tanten är otroligt klumpig och skadar sig hela tiden.:meh:
 
Sv: Våra 20+'are

Det låter som du beskriver min häst. :)

kl.

Min dam är 26,5 år i skrivande stund och fick fång för första gången i sommar, vilket veterinären trodde beror på ålder och lite övervikt. Hon reds då ett par gånger i veckan i skritt och trav, men fullt ös i hagen. Nu försöker jag rida 3-4 ggr i veckan i skritt och trav, ibland lite galopp men jag har märkt att hon inte vill ta höger galopp längre, dock helt ohalt. Hon rejsar i hagen med de andra i fullt ös som aldrig förr. Hon har bantat några kilo sen hon fick fång och får nu mer restriktivt med mat, och är piggare än någonsin. Hon själv tror att hon är 3 år gammal max och beter sig därefter ;) :D
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Vår ponny konstaterades bandmask. Han blev slö och tappade hull i början av september, de i stallet sa att "han är ju gammal" men för mig var det en för stor förändring så snabbt, kunde inte bara vara ålder. När vi fick maskresultaten avmaskade jag och redan efter ett para dagar märktes skillnad i hull och humör :banana:
Känner dock att stallägare tycker jag är besvärlig :( Men jag är rädd om vår gammelgubbe.
 
Sv: Våra 20+'are

Klokt av dig som kollade, man känner sin häst och att de "är gamla" är inte någon allmänt rådande symptomförklaring. Skönt att det löste sig i alla fall, men tråkigt det där med stallägaren..


KL

För oss började hösten superbra men för några veckor sedan blev damen dålig. Hon har börjat sparka bakut när jag ber henne att galoppera, slickar öronen bakåt och krullar ihop sig. Hon har vilat i drygt två veckor men är inte särskilt mycket bättre. Vi åker till kliniken på måndag och jag är rädd för vad de kommer hitta.. Jag hoppas att orsaken till detta går att fixa så att min fining kan tränas, eftersom det är det hon trivs bäst med.
 
Sv: Våra 20+'are

Hoppas det inte är något allt för allvarligt fel med henne!

KL
Här kan ju min gamla häxa vara med :D Född -93 och hon är lika pigg nu som när jag köpte henne för 11 år sen, men ändå har jag blivit extremt nojig att hon plötsligt en dag ska vara gammal och krasslig... Men än är hon det inte iaf!
Senaste åren har hon egentligen bara blivit riden sporadiskt med långa viloperioder pga tidsbrist men tanken är nu att hon ska få komma igång ordentligt. Just nu rids hon 3-5 dagar/vecka, mestadels skritt och travpass i skogen.

Hästen är tokig i hinder, och såhär glad var hon när hon i somras fick löshoppa för första gången på säkert 4 år!
31575_10151469682611193_962508502_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Aj då! Hoppas det inte är något allvarligt! Behöver det ju faktiskt inte vara :)
 
Sv: Våra 20+'are

Vad härligt med ännu en pigg o fin gamling. Hon ser verkligen glad ut över att få ha hoppat!
 
Sv: Våra 20+'are

*KL*

Gamlingarna trivs super på sin lösdrift! Men just nu är det olyckliga toner utanför stallet. Tant har nämligen åkt på lymfangit så nu står hon i en liten sjukhage så hon slipper leran och hon gnäggar när Johan förmodligen försvinner ur sike :( annars tyckte veterinären att hon var en fin snart 18-årig tant trots sina skavanker.

Johan har blivit inskolad i maratonsele och tryckvagn, högst onödigt tyckte han att gå både rakt och med lite tryck i SKRITT, fy vale :D byta baksele till en större och börja vänja honom med den på riktigt efter några körturer. Nyttig träning åt den gamle!

version-4ff696be9b999e740ab49d5899c0d77f


version-b43817e41cd3d8872a40663f39a82880
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Härligt att se så många fräscha fina 'gamlingar'!

Har också en tjugoåring, pigg och fräsch som jag hoppas får så förbli så länge som möjligt! Köpte honom för tolv år sen, mitt livs häst!
Han rids 'som vanligt' fortfarande, är igång för fullt och tränar regelbundet främst i dressyr. Vi hoppar ibland, det älskar han, och nån startfälttävlan då och då och de är ju ännu roligare!! :bump:

Främst tränar och tävlar vi dock dressyr på msvb-nivå. Har lärt mej enormt mycket av denne herrn och hoppas han får vara frisk länge än.

Han har i alla fall lugnat ner sej med åren och leker kanske inte lika mycket (hårt) i hagen längre så visst märks det att han är äldre nu, men i det stora hela så är detta en häst där det händer något hela tiden med. Ingen häst som 'bara är' eller 'bara står där' alltså... Hyss är hans stora intresse. I alla varianter :meh: :p
Det är en newforest-travarkorsning. Så vart hysset kommer ifrån kan man ju lätt räkna ut...

 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 989
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 593
Senast: mackan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp