Våra 20+'are

Sv: Våra 20+'are

Skönt att han är bättre, det är så himla tråkigt när sådana där småsaker kommer i vägen. Känns som att man alltid råkar ut för sånt när det går som bäst..
 
Sv: Våra 20+'are

Ja men visst är det så! Vi promenerar vidare iallafall, är väl tur att det inte var honom jag köpte licens till utan den lille :D

Det jag mest blir tokig på är allt lindande av ben! Vill ha lindor bak så att han inte blir mer svullen nattetid, och så måste jag linda frambenen nu igen för ibland så får han för sig att ha någon konstig sovställning som gör att han får sår på frambenen och nu är han inne i en sådan period igen trots massor av spån i boxen!
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Behandlade hennes bakben med Biolight igår. Dessutom har vi lånat en apparat i en vecka så att jag kan behandla henne varje dag. Spännande att se om det hjälper så att svullnaden går ner och såren läker snabbare.;)
Läste ju i Tidningen Ridsport att det inte är bevisat att de ska hjälpa alls.:crazy:
 
Sv: Våra 20+'are

Tack :love: Hon vill alltid rida barbacka! Det är bara om vi ska rida på andra sidan vägen eller på riktiga träningar som sadeln åker på :)
 
Sv: Våra 20+'are

*kl

Min tant har skuttat lite igen

1157672_10151826511121676_93724823_n.jpg

1170763_10151826511236676_814712663_n.jpg

1186278_10151826511471676_1163807429_n.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

KL

Suck, när damen känns finare, lydigare och mjukare än någonsin att rida är hon plötsligt ofräsch igen... Efter fyra dagars sjukfrånvaro från stallet kom jag igår dit och förfärades över hennes knöliga v.f. ben (regionen kring kronranden o lite uppåt).

Blir man tillräckligt hemmablind för sådana där smågrejer eller kan detta faktiskt vara något nytt - en fråga som jag funderat på om och om nu. Jag kan helt enkelt inte avgöra om en särskilt utstående "knöl" fanns där för två veckor sedan.

Fick ringa till min tränare och skjuta på dressyrkursen vi skulle ha åkt på kommande helg, jättetrist! Istället kommer tränaren till oss och hjälper mig reda ut vad som har hänt. Jag hoppas att hon säger att det ordnar sig med rätt träning, det brukar hon göra. Hittills har det alltid funkat.

Jag är en optimist rakt igenom, men igår kände jag mig faktiskt lite orolig.

Utöver det så har tandis varit här och raspat tänder. Damen fick beröm för sin tandkvalité så inga ålderstecken där i alla fall. Var två år sedan förra besöket, vilket vad jag förstår verkar vara ett ganska långt intervall. Hur ofta brukar ni låta era hästar träffa tandläkaren?

Btw, är era gamlingar lika håriga som min?! Känns som att jag hämtade in en björn från hagen igår, pälsen är toklång!

hagmys_522f13c8ddf2b316600b48b8.jpg


tandis_522f13c79606ee0fc0d87dc8.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Skönt med tänderna och jag hoppas ni får ordning på vad som felas henne!

Gällande tandkoll så är "min" vet extrautbildad på tänder och hon kollar statusen på Wille varje år vid vaccinering, men det var länge sen som nåt behövde åtgärdas :)
 
Sv: Våra 20+'are

Min var hos tandläkare förra året och då var det bara några kanter som slipades bort. I år har vanlig veterinär kollat henne.
kl
Hade med henne på lektion för ett par veckor sedan och givetvis gick hon inte rent:o Fick vila ett par dar och nu verkar hon helt ok igen. Tror alltid det värsta om hon markerar:crazy: Troligen en reaktion på nyskodd o trav på hård grusväg.
 
Sv: Våra 20+'are

Hoho jag och min 20+are har det massor med trevligt nu, vi skaffade ny hovslagare i vintras och tog av skorna till våren. Visst var det känsligt så red inte mer än på jordvägar sporadiskt fram tills nu och jag upplever honom knappt ömfotad längre, inte på hårt packat grus heller, det är om det är större stenar på hård grusväg som han reagerar, så nu har vi roligt i skogen och måste säga att hovslagaren gjort ett toppen jobb! KUL :)
 
Sv: Våra 20+'are

Svarar fler i samma:

Skönt med tänderna och jag hoppas ni får ordning på vad som felas henne!

Gällande tandkoll så är "min" vet extrautbildad på tänder och hon kollar statusen på Wille varje år vid vaccinering, men det var länge sen som nåt behövde åtgärdas :)

Ja, det hoppas jag också!

Smidigt att din vet. har koll på tänder också, det måste ju egentligen vara det allra bästa, då blir det inte ett så stort pådrag varje gång det ska göras. Vi brukar vara ett gäng i stallet som alla har tandläkaren samma dag, men det ska ut en veterinär också så det blir ju lite jobb för den som ska samordna alla..


Min donna har blivit riktigt lurvig samtidigt som det fortfarande är så himla varmt. Svettigt värre. :)

Då är det inte bara min alltså! Jag tycker att det känns tidigt iom kanonvädret som varit, det blir ju precis som du säger ganska svettigt för dem. Speciellt när de ska aktiveras. Om min visar sig kunna återhämta sig från hältan så kommer nog pälsen ryka illa kvickt.
 
Sv: Våra 20+'are

Har också en veterinär som kan det där med tänderna och kommer minst 2 ggr/år då han har åldersförändringar och behöver hjälp med att kunna äta som vanligt.

Sen så trodde jag att han var ensam som blivit lurvig redan nu för han går på lösdrift och ännu inte fått täcke på sej.
 
Sv: Våra 20+'are

Wille går in på nätterna men är otäckad än. Han fäller som attan nu och snart nog är luddet här!
 
Sv: Våra 20+'are

Min är inte lurvig än, slät fin sommar päls :) Men det kommer nog det också. Han ska stå på lösdrift som vanligt, inga täcken dock. Han klarar kylan vad jag märkt och är fet som en julkorv.. Såå han håller sig varm x)
 
Sv: Våra 20+'are

Tänk vad olika det är det där med hur snabbt de sätter vinterpäls! Mitt arabsto, 22 år, är ganska så lurvig redan och har helt släppt sommarpälsen, medan hingsten, 21 år, har svartblank superkort päls fortfarande. Men så har jag tryckt i honom oändliga mängder mat och olja hela sommaren, eftersom han tappar vikt väldigt lätt när stona brunstar runt omkring honom ...:crazy:

Det blir tandläkare här också snart, både till nämnda sto och hingst. Hon har fått problem sista året med tänderna, och behöver ses över ett par gånger om året, och honom behöver vi kolla upp så att inte dåliga tänder bidrar till att han har fått svårt att hålla hullet.
 
Sv: Våra 20+'are

JAG är så sjukt förvånad över att min kille inte har större problem med tänderna än han har. Han har inga problem alls. Han raspades för en liten vass kant i våras och är kollad 1 gång efter det då vi ändå skulle kolla unghästen samtidigt.
Han har ju någon gång i sitt liv knäckt av hela överkäke så den sitter snett, men det är bara framtänderna då som är snea, normalt bak och alltså han sliter ju snett då och ser ut som ett mähä, men tandläkaren sa att det inte var något att göra åt och han klarar sig tydligen utmärkt på detta med tanke på hur fet han är... Han blir en lurvig björn sen emot hösten kan jag tänka mig, men han sätter päls sent och fäller den snabbt som tusan, alltid varit så, men de kanske ändras snart :)
 
Sv: Våra 20+'are

Dotter och 25-åringen, klicka på bilden för att se filmen :)



Han går på lösdrift året runt, har inte satt vinterpäls, vi bor i norra Storstockholm, men isisarna i samma hage har ;) Han kommer att ha ofodrat el 100 gr regntäcke vid regniga dagar. Har ett tjockt täcke ifall att han skulle frysa mer Iår. Han fick träffa tandläkaren för någon månad sedan och hade mycket fina tänder :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 435
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 594
Senast: mackan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp