Våra 20+'are

Sv: Våra 20+'are

Jag hade som ambition att INTE ställa av min gamling, just för att hon inte skulle bli stel och tappa en massa muskler/kondition, men ibland vill livet tyvärr annorlunda, och i mitt fall blev hästen halt och var tvungen att vila. Jag började med att gå kortare rundor med henne till fots, och byggde sen på med försiktig ridning, ungefär varannan dag. Jag red inte i paddocken förrän hon hade varit hyfsat igång i några månader i alla fall, utan red först bara ute i skogen, "på raka spår".
 
Sv: Våra 20+'are

Jag har alltid varit försiktig med att longera då min haft hovledsinflamationer men så sa veterinären till mig att så kan du inte hålla på. Så de sista fem åren har jag både longerat o tömkört nån gång i veckan. Har faktiskt fungerat bra, men försöker variera storleken på volten o även följa med hela spåret.
Tror att det är bra att slippa ryttaren ibland men ändå få jobba lite. :)
 
Sv: Våra 20+'are

Okej, men min veterinär säger att man absolut inte ska longera en häst med aktiv kot-/hovledsinflammation, ej heller om den har haft det.
Nåja, huvudsaken är att man följer sin veterinärs råd ;)
 
Sv: Våra 20+'are

prallan:
Tack, håller med om att hon ser väldigt fräsch ut för sin ålder :) Tyvärr säger inte röntgen detsamma, i våras hittades bla en pålagring i kronleden vänster fram (inte det roligaste fyndet direkt..). Men ta i trä, hon är hältfri och känns finare än på länge just nu! Rätt träning kan verkligen göra skillnad.

Jag skulle också vilja hitta något som kan hjälpa lederna. Har hittills provat glucosamin + HA men kände inte att det hade någon effekt. Jag vet dock inte hur lång tid man måste prova för att preparatet ska "verka"? (Provade 1 månad, det är ju svindyrt!) Men det är häftigt att nypon/björk fungerade för dig och att det finns sådana preparat som verkligen gör skillnad, som dessutom är naturliga =) Hur är det med karens på det? Och kostnad per månad ungefär?

Att börja med att jobba tillsammans är jättebra innan man börjar rida.
Dock skulle jag höja en varningens finger för att longera gamla och unga hästar då risken för skador på benen är som störst i dom åldrarna.

Ja, longering kan verkligen fälla, men om det utförs på rätt sätt med en häst som är tillräckligt balanserad anser jag att det kan ge mycket positivt. Jag arbetar dock främst från marken med hästen utrustad i träns och ett spö i min hand. Vet ej vad man ska kalla det, ser iaf ut såhär typ (förekommer nog främst inom den klassiska dressyren, vilken vi tränar utefter)

markt1_5169b15fddf2b32630197346.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Jag håller med de som säger att man inte ska ställa av gamlingar.
Jag blev tvungen att ställa av min då han var 27-28 och skar sönder benet. Då blev han gammal. Innan det gick han fullt.
Jag satte dock igång honom i vintras helt igen efter en massa velande om jag skulle ta bort eller ej. Då var han 30 år.
Han kom igång och blev riktigt fin.
Då hade han inte stått helt. Men mest ridits ut lite kravlöst.
Med igångsättning i dressyren så blev han väldigt fräsch och stark igen.
Jag jobbar med en rehabhäst som matte hade ute sjukgymnast till.
Jag hakade på med min 30-åring för att se om man kunde göra något ytterligare eller om jag kunde få lite tips jag kan använda mig av i jobbet(jobbar som tränare).
Men hon tyckte han var superfräsch och mjuk. Så hon tyckte inte jag behövde göra något annat. Hon tyckte att jag skulle göra just det jag gjort:
dressyren och trickträningen( buga och ligga bla trodde hon var mkt bra stretch och styrka.. jag frågade om det kunde sabba hästen iom hans ålder).

Nu i sommar har han gått på bete och ridits en del. Men jag tyckte nu när han fått stå en v för att jag verkligen behövde semester(är rätt sjuk också) att han såg stel ut.
Förmodligen hade man kunnat sätta igång igen.
Men nu var han 30 år och hade haft en så fin sommar. Så jag lät honom somna in i fredags. Jag ville ta det innan han blev dålig. Det är det minsta jag är skyldig efter alla år ihop och allt han lärt mig!

Så: RIP min älskling!
 
Sv: Våra 20+'are

Man kallar det bara för arbete vid hand eller för hand.
Super för alla hästar! Men speciellt för rehabhästar eller äldre!
 
Sv: Våra 20+'are

Men... :cry: Starkt av dig tuaphua! Jag har förstått nära ni var :heart

Har du nåt bra tips om var jag kan läsa på om arbete vid hand? Skulle vilja arbete Wille lite mer så eftersom han blir så enormt pigg och stark vid tömkörning (lyckades till och med dra av en töm i vintras! :o ).
 
Sv: Våra 20+'are

Jag vet inte ang karens då min dotter inte tävlar, men jag har för mig att jag har läst att det inte är någon karens. Kostar 75 kr för en påse, den räcker ca 1,5 månader.
 
Sv: Våra 20+'are

Jag vet inte ang karens då min dotter inte tävlar, men jag har för mig att jag har läst att det inte är någon karens. Kostar 75 kr för en påse, den räcker ca 1,5 månader.

Korrigering, till mig som tar 1 msk är det ca 1,5 mån, men till häst som tar 2 msk räcker påsen ca 21 dagar
 
Sv: Våra 20+'are

Tack! Det är fruktansvärt!
Men han fick sluta på ett bra sätt. Och det känns väldigt bra! Vi hade en fantastiskt fin sista dag ihop också.
Och jag är så tacksam för att jag fått ha honom så länge!
Det är nog få förunnat att få uppleva en sån sak, hur man växer ihop under 20 år. Så jag är tacksam för det. Även om det så klart gör ont nu.

Arbete vid hand kan man nog göra lika olika som man kan rida.
Även om jag kanske inte köper hur AR ser ut och ska göras så tycker jag att Bent Branderup skrivit bra böcker.
Jag vet inte om någon skrivit om just arbete vid hand.
Jag har lärt mig av mina tränare framför allt.
Min ena är ju fenomenal på det. Han sysslar med skolsprång.
Då gör man rätt klokt i att starta på backen. Iom att han inte har medhjälpare(frun vågade inte vid skolsprången) så har han fått lära in extrem lydnad och finlir i arbetet för hand för att det inte skulle bli farligt. En häst som är över skallen på en får inte driva i riktning eller bli oregerlig..
På spanska ridskolan tex är man ju alltid 2 vid inlärning.

Precis som jag då jag jobbar med konvalecenter eller rent farliga/feltränade individer inte heller vill jobba dem i tömkörning. Man är rökt om hästen ballar ur iom att tömmarna är låsta i däckeln. Det är en större skaderisk för både människa och häst. Jag upplever också att man kan påverka mycket bättre i träns än i "långa tyglar"/tömkörning utan gjord.
Man kan dels påverka valda muskelgrupper bättre och ha ett mycket mer utvecklat signalsystem/tydligare signalsystem och man kan också använda kroppsspråket i början då det behövs.

Jag tror dock att precis som inom ridning lär man sig bäst med tränare.
Jag tycker en av de största fördelarna med arbetet vid hand är just att man kan lära in större signalsystem som kan tas med upp i sadeln sen.
Och då räcker inte de engelska signalerna.
De är för mig inridningssignaler. När hästen är inriden går jag vidare.

Utöver Bents böcker tycker jag mycket av de gamla franska litteraturen är klart läsvärd. Guereniere, DeCarpentry, Baucher etc..
Jag tycker också det finns fin artikel om Piaff som handlar om arbete vid hand i en populär hästtidning. Går att googla fram skulle jag tro. Är inte aktuell. Men går nog att beställa.

I övrigt är jag dålig på litteratur iom att jag lärt mig genom mina tränare, veterinärer, behandlare och eget arbete.
Jag brukar rekommendera elever att arbeta vid hand iaf ibland. Man får en djupare förståelse för hästkroppen och hjälpernas funktion tycker jag.
 
Sv: Våra 20+'are

Förstår din saknad efter ett så långt liv tillsammans :cry:
Jag har också haft ett 20 årigt liv tillsammans med en häst :love:

Han jag har nu som är 22 har jag haft i 11 år så jag hoppas han blir 30 som sina föräldrar :love:
 
Sv: Våra 20+'are

Tack för lästips! Jag vet tyvärr ingen tränare här i närheten som arbetar vid hand :( Möjligtvis en som jag kan kolla med. Annars kanske du vill komma och hälsa på i vinter? ;) Wille är ju väldigt lyhörd och går mycket på röstkommandon (körhäst i grunden) och vi har pysslat lite med "löslongering" tidigare så jag tror nog att arbete vid hand bör passa honom.
 
Sv: Våra 20+'are

Vad härligt att få ha så många år tillsammans med en häst, det måste verkligen bli något alldeles speciellt! Förstår att det känns när man måste ta bort en sådan vän. Jag vågar knappt tänka på den dagen jag måste ta samma beslut..
 
Sv: Våra 20+'are

Okej, jämfört med preparatet jag provade i våras (för ca 600kr/månad) känns ju detta mer rimligt att hålla på med. Ska kolla om jag kan få tag i det någonstans i närheten för att prova! :)
 
Sv: Våra 20+'are

Jag ger djävulsklo. Stallet ligger bara några km från Salsta Örtagård så jag kör upp dit och köper helt enkelt :)
 
Sv: Våra 20+'are

Jag vet inte ang karens då min dotter inte tävlar, men jag har för mig att jag har läst att det inte är någon karens. Kostar 75 kr för en påse, den räcker ca 1,5 månader.
Jag letade och läste lite
Det påstås att björken innehåller salicylsyra och om detta stämmer så finns risk att man åker dit för doping vid provtagning eftersom det är en antiinflammatorisk substans. Inflammationshämmande preparat har 14 dagars karens. https://www.travsport.se/polopoly_f...er_for_preparat-substanser_&_behandlingar.pdf
Det finns också en rekommenderad karenstid på 96 timmar på nyponpulver.
https://www.travsport.se/polopoly_f...le/karenstider_for_foder_&_fodertillskott.pdf
 
Sv: Våra 20+'are

kl

Min har gått som en klocka hela sommaren. Och så en morgon hade han ett sår på benet, ett skrapsår bara, no biggie men sen blev han svullen i senan längst bak på samma ben och halt i tre-fyra dagar, efter det ohalt och fortfarande svullen (2 veckor sen). Han är dock jättepigg och haltar inte det minsta, promenerar honom nu så får vi väl vänta ut det. Bara synd att han ska göra sånt här på hösten när han behöver gå som mest, för att sätta igång denna raketen i vinterluften är en utmaning i sig. Är glad att han är pigg dock :)

2aeeae7e06a111e3a42922000a9e51c4_7.jpg


8b8eea70005a11e3bf9022000a1fb723_7.jpg
 
Sv: Våra 20+'are

Var köper du detta? I ridsport affärer eller i hälsokost?
Vi ger vår yngre hoppare 14 år ett medel för lederna som vet rekommenderade kostade 1800kr första tre veckor sen skulle hon ha halv dos o nu kvartsdos. Himla mkt dyrare.:mad:

KL
Min är fortfarande svullen i sitt bakben sen hon hoppade i skolådan. Några småsår på insidan benet bara. Ska låta henne få en omgång med Bilolight imorgon för att minska svullnaden förhoppningsvis. Är inte halt i alla fall. :)
 
Sv: Våra 20+'are

Skönt att hon inte är halt!
Skickar pm ang nypon/björk :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 433
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 594
Senast: mackan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp