Varför är jag så asocial?

Du kanske inte har energi till sådant du anser meningslöst. Du kanske hellre vill lägga energi på sånt som är meningsfullt för dig... Göra saker för och med dig själv? Du kanske helt enkelt är lite introvert och mån om vart du lägger din energi? :)

Jag har svårt för ytlighet, kallprat och sånt. Jag vill ha mer djup. Finner jag inte djup/mening i vissa relationer så umgås jag hellre med mig själv... Ger mig mer energi när jag väljer bort "meningslöshet" :)
 
Känner igen mig. Har lättare att engagera mig i människor online för då kan jag gäspa och gå ifrån, byta ämne/tråd, när de börjar repetera sig lite väl mycket.

Hittade denna för nåt år sen. Förklarar ena sidan, med att folk är uttröttande. Att de är tråkiga är nog svårare att göra nåt charmigt om...

11420132250159.jpg
 
Känner igen mig. Har lättare att engagera mig i människor online för då kan jag gäspa och gå ifrån, byta ämne/tråd, när de börjar repetera sig lite väl mycket.

Hittade denna för nåt år sen. Förklarar ena sidan, med att folk är uttröttande. Att de är tråkiga är nog svårare att göra nåt charmigt om...
Har läst den förut. Helt underbar :heart
 
Älskar att jag kan skylla på mina hästar :love: och slippa allt sådant!

Det gör jag när jag är på hemmaplan men nu har det blivit så att jag går en massa korta utbildningar på annan ort.

Det blev extra tydligt när jag hamnade på en kursgård mitt ute i ingenting i fyra dagar, dagarna gick utmärkt men en kväll lämnade jag till och med sällskapet underslutet av middagen pga att ämnet/aktiviteten blev mig övermäktig. Det hade varit att göra våld på mig själv att stanna kvar så jag avlägsnade mig så diskret som möjligt för att inte förstöra för de andra.
 
Här är en extremintrovert till. Facebook är helt främmande för mig. Varför liksom?
Jag är fullständigt ointresserad av vad folk gör, har gjort eller ska göra. Fattar inte heller varför de är så intresserade av vad jag gör och vill att jag ska berätta hela tiden.

Ring mig och jag berättar, men säg inte åt mig att ringa (föräldrar och svärföräldrar) och berätta. Vill ni veta så hör av er.
 
Men om man nu är så dålig på vardagligt småprat med folk man själv inte valt, dvs t ex arbetskamrater, då får man själv ta upp samtalsämnen som engagerar en med dem? Eller är ni verkligen allihop så djupsinniga och viktiga att ni inte alls kan vardagsprata?
 
Men om man nu är så dålig på vardagligt småprat med folk man själv inte valt, dvs t ex arbetskamrater, då får man själv ta upp samtalsämnen som engagerar en med dem? Eller är ni verkligen allihop så djupsinniga och viktiga att ni inte alls kan vardagsprata?
Men om man nu är så dålig på vardagligt småprat med folk man själv inte valt, dvs t ex arbetskamrater, då får man själv ta upp samtalsämnen som engagerar en med dem? Eller är ni verkligen allihop så djupsinniga och viktiga att ni inte alls kan vardagsprata?
 
Eländiga surfplatta.

Men om man nu är så dålig på vardagligt småprat med folk man själv inte valt, dvs t ex arbetskamrater, då får man själv ta upp samtalsämnen som engagerar en med dem? Eller är ni verkligen allihop så djupsinniga och viktiga att ni inte alls kan vardagsprata?

Au contraire mon cheri. Djupsinnigt allvarsprat är etter värre. Då vill jag helst fly fältet.
 
Men om man nu är så dålig på vardagligt småprat med folk man själv inte valt, dvs t ex arbetskamrater, då får man själv ta upp samtalsämnen som engagerar en med dem? Eller är ni verkligen allihop så djupsinniga och viktiga att ni inte alls kan vardagsprata?

Jag är skitbra på att kallprat och vardagsprat och vara social eftersom jag är en mycket social person. Det är nog t.o.m så att jag skulle kunna sträcka mig så långt och säga att de allra flesta personer skulle beskriva mig som mer social än några extroverta personligheter de känner.
Att vara introvert betyder inte att man inte kan föra sig på sociala event eller att man inte kan vara social eller så. Bara att man egentligen inte är så jäkla intresserad.
Men, det märker ju inte andra. Jo, vissa då......familj som inte är introverta tycker jag är "tråkig" och vissa tycker jag är väldigt...privat. Egentligen är man bara inte intresserad av att dela, åt något håll.

Jag har väldigt få, bra vänner. Det är vänner jag kan vara tyst med längre stunder eller som inte på minsta sätt drar energi ur mig. Vänner jag kan vara ärlig mot och säga att jag inte orkar.
De skulle nog aldrig säga att jag inte lyssnar på deras "brus". Jag hör och kommer ihåg nästan allt de berättar men kunde lika gärna varit utan.....
Det betyder inte att jag inte bryr mig om hur de mår och att "bruset" är indikationer på hur de mår och känner och det är viktigt för mig. Men, jobbigt.

Ärligt talat tror jag ingen jag någonsin träffat skulle säga att jag framställde mig som "viktig" eller djupsinnig. Det är nog att tolka en introvert personlighet helt fel.
 
Ärligt talat tror jag ingen jag någonsin träffat skulle säga att jag framställde mig som "viktig" eller djupsinnig. Det är nog att tolka en introvert personlighet helt fel.

Att säga att man är helt ointresserad av andras göromål, att man kollapsar av uttråkning, att man dör tråkdöden osv - det är inte att vara introvert, det är att vara nedlåtande.
 
Hm jag måste försöka strukturera upp det här.

1: Jag tycker att det är otroligt jobbigt med småprat med familj och släkt. Efter två dagars vistelse hemma hos mamma är jag så trött att jag ofta måste stanna och sova ett par timmar i bilen när jag hör hem.
2: Mingel & småprat i jobbsammanhang går bra. Då blir det som någon sorts rollspel/lek. Typ nu ska Ylvali leka "nätverkande karriärkvinna".
 
Att säga att man är helt ointresserad av andras göromål, att man kollapsar av uttråkning, att man dör tråkdöden osv - det är inte att vara introvert, det är att vara nedlåtande.

Men det skriver man ju bara här. Det är ju inget man säger till någon person, som ett diskussionsämne eller för att trycka ner någon. Då har man ju helt andra diagnoser än en introvert personlighet.

Jag kan verkligen känna samma sak men det märker ingen.
Skulle jag säga det till någon, att det de säger tråkar ut mig totalt, så tycker jag samma som du, att det är väldigt nedlåtande.
 
Men det skriver man ju bara här. Det är ju inget man säger till någon person, som ett diskussionsämne eller för att trycka ner någon. Då har man ju helt andra diagnoser än en introvert personlighet.

Jag kan verkligen känna samma sak men det märker ingen.
Skulle jag säga det till någon, att det de säger tråkar ut mig totalt, så tycker jag samma som du, att det är väldigt nedlåtande.

Jag tycker att det man "skriver här" också betyder något. Annars skulle man inte skriva det.
 
Facebook är en perfekt umgängesform om du frågar mig. Där har jag inga problem med att folk skriver vardagligheter. Och faktum är att information som jag fått där dessutom oftast stannar kvar i minnet (typ folks nya jobb, om någon gift sig). Skumt.
 
Hm jag måste försöka strukturera upp det här.

1: Jag tycker att det är otroligt jobbigt med småprat med familj och släkt. Efter två dagars vistelse hemma hos mamma är jag så trött att jag ofta måste stanna och sova ett par timmar i bilen när jag hör hem.
2: Mingel & småprat i jobbsammanhang går bra. Då blir det som någon sorts rollspel/lek. Typ nu ska Ylvali leka "nätverkande karriärkvinna".
Men att umgås så tätt med sin familj är jobbigt. Det är helt normalt att bli trött av att umgås 2 dagar i sträck med sin familj/släkt. Mina föräldrar har bott på vandrarhem nu när de varit på besök, hade vi bott tillsammans hade jag blivit galen. Nu är jag bara trött istället ;) (tom kisse är trött).
 
Facebook är en perfekt umgängesform om du frågar mig. Där har jag inga problem med att folk skriver vardagligheter. Och faktum är att information som jag fått där dessutom oftast stannar kvar i minnet (typ folks nya jobb, om någon gift sig). Skumt.
Äh, du är helt normal! Däremot saknar jag väldigt den där slappa umgängesstilen man hade när man pluggade, där man liksom bara kunde hänga runt i det allmäna och umgås utan att ställa några krav på varandra. Man liksom kom och gick och vistades lite som man önskade. Nu måste man engagera sig så förbaskat.
 
Jag tycker att det man "skriver här" också betyder något. Annars skulle man inte skriva det.

Då har jag förstått att jag inte får känna så för att det är nedlåtande för andra, om jag förstår dig rätt? Att det är fel på mig eftersom nedlåtande är ett fult ord?
 
Då har jag förstått att jag inte får känna så för att det är nedlåtande för andra, om jag förstår dig rätt? Att det är fel på mig eftersom nedlåtande är ett fult ord?
Du får väl känna precis vad du vill. Det jag skrev var att en del uttrycker sig nedlåtande i tråden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 526
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 315
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 425
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp