Varför är jag så asocial?

Avd för Planlöst gnäll. Blir bara mer och mer asocial med tiden. Helt oförmögen att ens låtsas vara intresserad av andra människors vardagsgöromål. Jag har inga problem att sätta mig in i andras känslor och reaktioner men om det inte innehåller någon slags "poäng" känns det som om jag ska kollapsa av uttråkning. Har inga sådana problem i jobbsituationer, utan i privata sociala sammanhang. Vet inte ens om det är ett problem egentligen?

Fast det är nog mer folket i din omgivning som är ointressant eftersom du kan sitta och läsa här på buke om helt främmande människor och finna det intressant. För jag antar att du är här för att du tycker det är roligt att läsa och diskutera?
 
@Efwa Fast att vara introvert är väl inte att vara totalt ointresserad av andra människor och deras liv? De introverta jag känner är väldigt intresserade av andra människor men har bara en lägre nivå för hur mycket socialt umgänge de klarar av innan de blir trötta och de kanske inte söker socialt umgänge lika mycket som jag gör (extrovert). Jag har aldrig tolkat det som ointresse för andra människor, bara som att de har lite lägre "konditionsnivå" vad det gäller socialt häng liksom och behöver ladda batterierna mellan varven.
Halvt kl, spinner vidare på ämnet ointresse och introverta.

Ibland handlar det nog faktiskt om ett visst ointresse för andra människor på så sätt att introverta oftare än extroverta prioriterar annat än socialt umgänge. Alltså inte nödvändigtvis för att de måste utan också för att de vill. Som du säger "de kanske inte söker socialt umgänge lika mycket", men utan att det behöver gå till överdrift och vara ett totalt ointresse.

Jag menar jag tackar inte alltid nej till socialt umgänge för att jag måste ladda batterierna eller känner mig utmattad av alla intryck, utan ibland också för att jag helt enkelt inte vill umgås. För att det för stunden finns annat jag känner mig mer lockad av än småprat. Alla har väl den känslan till och från oavsett var man befinner sig på skalan eftersom det är i princip omöjligt att vara en extrem, introverta bara oftare än andra.

Enskildhet har ju så mycket mer att erbjuda än bara ren återhämtning. Plats för kreativitet, egna intressen som kanske inte är så socialt gångbara etc.

En annan anledning till att introverta kan välja enskildhet, förutom att ladda batterierna eller ägna sig åt något för tillfället mer intressant än konversationer, tror jag tråkigt nog är den här normen i samhället att man ska vara extrovert.
Det är lätt att bli betraktad som udda, snobbig etc när man inte deltar lika mycket socialt som andra utan kanske nöjer sig med att i mångt och mycket observera eller vara lite i utkanten när det blir en större grupp (typiskt för analytiskt lagda introverta tex). Då kan ensamheten ge tillfälle att vara sig själv utan andras dömande. Jag kanske har energin och känner mig intresserad av att träffa människor, men det kan ta emot lite om jag tänker för mycket på hur folk kan komma att döma mig för att jag inte passar in i den extroverta mallen. Visst kan jag spela med, jag har jobbat inom service och med försäljning så jag kan om jag vill och orkar, men det är också naturligt att vilja bli accepterad för den man är.

Så tänker jag (jag är nog att betrakta som relativt introvert), påstår inte att det är allmängiltigt, mer en reflektion.
 
Fast det är nog mer folket i din omgivning som är ointressant eftersom du kan sitta och läsa här på buke om helt främmande människor och finna det intressant. För jag antar att du är här för att du tycker det är roligt att läsa och diskutera?

Men det märkliga är ju att sånt som jag tycker är intressant här skulle förmodligen få mig att vilja gäspa IRL. Varför tycker jag att saker skrivna på nätet är intressantare än samma saker sagda öga mot öga?
 
Men att umgås så tätt med sin familj är jobbigt. Det är helt normalt att bli trött av att umgås 2 dagar i sträck med sin familj/släkt. Mina föräldrar har bott på vandrarhem nu när de varit på besök, hade vi bott tillsammans hade jag blivit galen. Nu är jag bara trött istället ;) (tom kisse är trött).

Ja men det var ju ingen överraskning att DU är likadan... frågan är om det finns fler ;)
 
Och efter att ha följt tråden "Istället för SD" är jag fullt nöjd med att vara asocial. Tänk så många stolliga åsikter man slipper konfronteras med öga mot öga.

Case closed.
 
Åh va härligt! Jag är inte ensam! Känner igen mig i allt du skriver!
Jag har suttit och klurat lite på det hela och är rätt säker på att jag är introvert. Men sedan så kan det också vara så att man har lite högre IQ än medel eller att man är högkänslig... hum...

Några lästips:
http://hspforeningen.se/om-hogkanslighet/
http://www.ihm.se/blogg/henrik-mart...skor-blir-deprimerade-och-vad-du-kan-gora-det

Underbart! Jag har varit högkänslig hela mitt liv men inte vetat om det. Härligt att kunna sätta ord på mitt s.k tillstånd.
 
Avd för Planlöst gnäll. Blir bara mer och mer asocial med tiden. Helt oförmögen att ens låtsas vara intresserad av andra människors vardagsgöromål. Jag har inga problem att sätta mig in i andras känslor och reaktioner men om det inte innehåller någon slags "poäng" känns det som om jag ska kollapsa av uttråkning. Har inga sådana problem i jobbsituationer, utan i privata sociala sammanhang. Vet inte ens om det är ett problem egentligen?

Samma här men jag ser det inte som ett problem. Njut av att du är mer betraktande och inkännande än andra, vilket jag är övertygad om att det handlar om. Jag njuter till fullo av att vara s.k osocial! :)
 
Måste du förstå allt? Ofta räcker det ju att tänka att folk är olika.

Fast just det där med att "gå ut" vill jag faktiskt förstå, för det är ju något som utmålas som väldigt åtråvärt. Jag undrar på allvar vad det är som gör att andra har roligt på uteställen och kommer tillbaka helg efter helg, medan jag själv tycker att det är ganska tråkigt. De gånger jag har försökt har det knappt varit några på dansgolvet, det har inte gått att prata med folk på grund av buller, och det har inte varit några vidare ställen att ragga på. Jag är faktiskt ärligt nyfiken på vari det roliga består. Jag kanske har missat allt det roliga för att jag inte vet hur man gör på uteställen.

Jag tycker att det är roligt att gå på "styrdans", då är folk där för att dansa och folk ser till att bjuda upp. Och så tycker jag att det är roligt att gå på puben och slänga käft med folk. Men just det där "gå ut" har jag aldrig fattat.
 
Fast just det där med att "gå ut" vill jag faktiskt förstå, för det är ju något som utmålas som väldigt åtråvärt. Jag undrar på allvar vad det är som gör att andra har roligt på uteställen och kommer tillbaka helg efter helg, medan jag själv tycker att det är ganska tråkigt. De gånger jag har försökt har det knappt varit några på dansgolvet, det har inte gått att prata med folk på grund av buller, och det har inte varit några vidare ställen att ragga på. Jag är faktiskt ärligt nyfiken på vari det roliga består. Jag kanske har missat allt det roliga för att jag inte vet hur man gör på uteställen.

Jag tycker att det är roligt att gå på "styrdans", då är folk där för att dansa och folk ser till att bjuda upp. Och så tycker jag att det är roligt att gå på puben och slänga käft med folk. Men just det där "gå ut" har jag aldrig fattat.
Om jag går ut så går jag ut och dansar, lyssnar på musik och träffar vänner. Dansgolvet fylls oftast inte förrän efter 01.00 så innan dess så är det många som "värmer upp", dricker öl/vin/drink och träffar och hejjar på folk de känner. På vissa ställen är det raggning som är primärt, då visar folk mest upp sig, tisslar och tasslar och spejar i rummet. Många gånger är ju utestället en kombination, några är där för veckans ragg och några är där för att dansa (men vågar sig inte ut förrän fler är ute på golvet). Sen finns det ju klubbar som är primärt för musiken och då dansar folk oftast tidigare på kvällen (dvs så fort det är musik) och stämningen är oftast mer avslappnad och nykter.
De få gånger jag varit på styrdans vilket mestadels har hänt har nere i smålandet så har det börjat klockan åtta på kvällen och sedan har det varit primärt dansadet som varit intressant, det har heller inte varit så sent på kvällarna och absolut inget raggande och ingen alkhol, man är klädd praktiskt och har vettiga skor och ombyte med sig.
 
Om jag går ut så går jag ut och dansar, lyssnar på musik och träffar vänner. Dansgolvet fylls oftast inte förrän efter 01.00 så innan dess så är det många som "värmer upp", dricker öl/vin/drink och träffar och hejjar på folk de känner. På vissa ställen är det raggning som är primärt, då visar folk mest upp sig, tisslar och tasslar och spejar i rummet. Många gånger är ju utestället en kombination, några är där för veckans ragg och några är där för att dansa (men vågar sig inte ut förrän fler är ute på golvet). Sen finns det ju klubbar som är primärt för musiken och då dansar folk oftast tidigare på kvällen (dvs så fort det är musik) och stämningen är oftast mer avslappnad och nykter.
De få gånger jag varit på styrdans vilket mestadels har hänt har nere i smålandet så har det börjat klockan åtta på kvällen och sedan har det varit primärt dansadet som varit intressant, det har heller inte varit så sent på kvällarna och absolut inget raggande och ingen alkhol, man är klädd praktiskt och har vettiga skor och ombyte med sig.

Tack Monster! :)
Är inte så intresserad av att tissla, tassla, ragga och speja. Och klockan 01 vill jag helst sova. Styrdans har jag varit på, det var kul.
Då har jag alltså inte missat något världsomvälvande utan kan hålla mig till puben! :D
 
Men det märkliga är ju att sånt som jag tycker är intressant här skulle förmodligen få mig att vilja gäspa IRL. Varför tycker jag att saker skrivna på nätet är intressantare än samma saker sagda öga mot öga?
För att här har du en bekväm, bakåtlutad åskådarposition. Om du inte väldigt aktivt väljer att interagera. Öga mot öga med någon har du en helt annan social situation, där du förväntas ge respons och delta i dialogen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 526
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 315
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 425
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp