Bukefalos 28 år!

Varför äter inte småfåglar havre längre?

France

Trådstartare
För en del år sen käkade småfåglarna gladeligen havren jag serverade. Nu duger den inte alls.
Är det havren eller fåglarna som ändrat sig?
 
Jag tror det är fåglarna eller matningsvanorna i omgivningen. När jag fodrat med vildfågelblandning cå har havren alltid blivit kvar. Samma sak ser jag hos hönsen om jag fodrar med större mängder havre. Havre är ett väldigt närinsrikt sädeslag om man tittar till själva kärnan men oskalad havre har en mycket stor viktandel skal. Fåglarna får altså inte i sig lika mycket energi per viktenhet som om de äter solrosfrön eller jordnötter. Fåglarna ratar därmed havren tills det energitätare fodret är slut.
 
Tänkte om det var så att dagens havre är så förädlad att fåglarna inte gillar den längre? Men är solrosfröna så mycket mer lättätna?
Och dessa talgbollar verkar de heller inte gilla. Antar att det är olika kvalite på olika bollar?
 
Solrosfröna skalar de och äter upp kärnan. Havren sväljer de troligen hel om de inte kan det så är den svårare att skala än solrosfrön.
Mina höns älskar havre, om de får den i mindre mängd. Till dem blandar jag (sommartid och ruggningstid) 6 delar korn, 6 delar vete, 3 delar havre, 1,5 del foderärt och 1,5 del värpkoncentrat. När de får den blandningen äter de allt. Ökar jag på havren lämnar de av den. Mitt minne är att vildfågelblandning består till ungefär hälften av havre.
 
För en del år sen käkade småfåglarna gladeligen havren jag serverade. Nu duger den inte alls.
Är det havren eller fåglarna som ändrat sig?
Det kan bero på vilka arter du har vid fågelbordet. T ex gråsparvar, gulsparvar och fasaner äter gärna havre. Många andra föredrar mer energirika frön som t ex hampa och solros.
 
Det kan bero på vilka arter du har vid fågelbordet. T ex gråsparvar, gulsparvar och fasaner äter gärna havre. Många andra föredrar mer energirika frön som t ex hampa och solros.

Precis, sparvar vill ha havre men talgoxar vill ha solrosfrön. Trastar blir väldigt glada över frukt. Olika fåglar har olik diet. Här finns en lista över vilket foder fåglarna vill ha och mår bäst av:
http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/hjalp-faglarna-med-mat-i-vinter
 
Gråsparvarna är beroende av att människor "spiller" lite havre (kanske annat foder med) kring stallet och ladugården.

Är det allt för bra ordning och reda på fodret så får gråsparven inte mat.

Så mata gråsparvarna lite, året om :) De har minskat oroväckande mycket i antal.
 
Undrar jag med!! Jag har nästan helt slutat med Vildfågelblandning eftersom vi satt och såg hur pippisarna slängde havre åt höger och vänster för att komma åt nötter och solrosfrön. Där blev en hel driva av ratad havre under mataren.

Nu har vi några olika matare; Två stora med SKALADE solrosfrön; jag vet inte om de egentligen är dyrare eftersom man slipper betala för skalet, och dessutom blir det inget skräp under matarna. Vi har också nötter och ett par talgbollar.

Såhär långt i vinter (bor i Skåne och det är plusgrader ...) har vi mest haft en miljon Pilfinkar, ett stort gäng Blåmesar, Talgoxar, Talltitor och ett par Nötväckor. Koltrastar på marken. Inget annat. Jag tror dom hittar rätt bra med mat här själva, fortfarande.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 366
Senast: Ramona
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 546
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 606
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 891
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp