Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

För min del skulle jag gärna ha min häst på lösdrift.

Om det nu var så att jag fick se en fin och seriös lösdrift.

Hittills har jag bara sett oisolerade "lador" utan vattenkopp el annat uppvärmt vattenkärl..helst ska ladan vara halft fallfärdig också. Oftast dessutom utan bädd, dvs typ jordgolv. Hagarna ska vi inte prata om..

Men, hade jag fått nys om en stor och fin, isolerad lösdrift med uppvärmt vattenkärl, bädd samt med en fin/stor och välskött hage så hade jag nog inte funderat så länge.

Plus att det skulle finnas ett stall i anknytning till lösdriften där man även hyrde box där man kan ställa hästen då den blir svettig efter ridpassen eller om den blir sjuk/skadad. Uppvärmd sadelkammare samt omklädningsrum hade också prioriterats.

Jag tror många säkert skulle kunna tänka sig lösdrift..om det fanns fler "seriösa" sådana.

Många tycks tro att just en enkel lada/vindskydd funkar som lösdrift,men jag tycker inte det är optimalt.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Nyfiken fråga, varför ska du ha ligghallen isolerad??

Övrigt förstår jag mer än väl, och håller med om. (Är det inte nya regler som säger att alla lösdriftshästar ska kunna tas in på stall samtidigt? Eller skrotade de det med?) Men jag begriper inte alls vitsen med en isolerad ligghall, när det är '3 sidor' typ faller ju hela poängen med att isolera?
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Isolerad var egentligen kanske fel ordval..men åtminstonne så pass bra väggar där det inte finns springor el sprickor i trät så att det drar igenom, utan att det är lä och vindstilla samt att inget regn kommer in.

Jag tror inte att många kommer att följa lagen ang att man måste ha 1 box per häst också..En del verkar tycka att lösdrift är det bästa att ha - för egen bekvämlighet. Vilket jag också tror gör att många ser negativt på tanken att ha lösdrift..Kanske som jag, för att vi inte har fått se de välskötta och organiserade lösdrifterna än.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Då förstår jag, du vill ha den tät helt enkelt. Då blev det begripligare =)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Men jag syftar på vinter perioden jag har med min häst på bete mellan maj/april till oktober.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Hur vet du att individen dricker normalt? Kissar normalt? Bajsar normal mängd och konsistens?

Missförstå mig rätt, jag gillar skarpt tanken bakom Active Stable och tycker det är en fördel jmf med 'vanlig lösdrift'. Men inte ens active stable skapar den där kontrollen jag är så pipig med.

Men ÄR inte detta att svälja mygg och sila kameler?

Nu vet jag ju iofs (efter 15 års nätande) att just du Alex har ett högre kontrollbehov än genomsnitts hästägaren - men för oss andra andra: Är det verkligen värt att inskränka så mycket på hästens naturliga väsen för att man ska ha denna kontroll? Är det värt det i slutändan?!

Vad tror ni hästen själv hade valt - möjlighet att gå in och ut som den vill, eller alternativet att stängas in x h/dygn i en box för att dess matte ska ha koll på ens bajskonsistens?

Jag tror faktiskt att man i slutändan har gett genomsnittshästen fler levnadsdagar genom att ha den på fri in- och utgång, än om den stått installad x h/dygn.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

lös drift kan vara jätte bra, men då jag tänker på lösdrift så ser jag en halv lerig hage med ett litet skjul och en halv äten ensilage bal med plasten kvar på :/, har ingen aning om varför jag se detta som lösdrift

Du är inte ensam om att få denna association när du hör ordet lösdrift!

Jag jobbar fortfarande efter tre år på att tvätta bort just denna association och jag känner mig alltid tvungen att förklara hur vår lösdrift ser ut när jag berättat för folk att vi har hästarna på lösdrift - jag vill inte att folk målar upp bilden du beskriver framför sig.
Ibland väljer jag att kalla lösdriften för typ "gruppbox med fri in- och utgång".
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

*KL*
Begriper inte varför det nästan är vedertaget att man tror att man inte har koll på hästen för man har den på lösdrift.
Man tar ut hästen varje dag, ger ev lite fodertillskott, borstar och kratsar hovar, rider, tar en promenad med hästen/arna eller markarbetar. Minst en gång om dagen går man i hagen (3-5 ha) och ser när/där de har skitit eller kollar svansen, och när de pinkar för att se färgen. Kollar allmäntillståndet, rinner det i näsan och vilken färg har det, hur är det med ögonen, de kan behöva hjälp denna årstid när pollen och flygfä är i luften. Man sitter och tittar på hästarna hur de uppför sig i hagen mellan 1 timme och 15 min varje dag. Man sätter salva på småsår ute i hagen och när man tar in dem bara för att nämna något av allt man gör. Så det är inget för den late eller bekväme, då är det lättare med box.....

Det är inte bara jag som försöker vara seriös med hästhållning på lösdrift, vi är många och vi blir hela tiden fler oavsett om man tävlar på hög nivå eller är fritidsryttare. Och för varje lösdrift som inte sköts på rätt sätt kan du hitta minst tio installade som sköts lika illa.

Rolle
IpL
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Men ÄR inte detta att svälja mygg och sila kameler?

Nu vet jag ju iofs (efter 15 års nätande) att just du Alex har ett högre kontrollbehov än genomsnitts hästägaren - men för oss andra andra: Är det verkligen värt att inskränka så mycket på hästens naturliga väsen för att man ska ha denna kontroll? Är det värt det i slutändan?!

Vad tror ni hästen själv hade valt - möjlighet att gå in och ut som den vill, eller alternativet att stängas in x h/dygn i en box för att dess matte ska ha koll på ens bajskonsistens?

Jag tror faktiskt att man i slutändan har gett genomsnittshästen fler levnadsdagar genom att ha den på fri in- och utgång, än om den stått installad x h/dygn.

Det är ju just det som är frågan. Man kompromissar ju alltid utefter ens egna erfarenheter.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Lösdrift innebär en stor box/ligghall och en rasthage, gemensamma för flera hästar. Det innebär ju lätt en lerig hage med en ensilagebal.
Vilket i o f s inte betyder att man inte ser till och sköter hästarna.

Du, liksom vi, använder oss av utedrift och det vore kanske idé att "marknadsföra" det begreppet. Fr a speglar det bättre hur hästarna lever.

LIA
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Leriga hagar blir det om man har för många hästar på en för liten yta utan att göra underlaget lämpligt (ex. grus). Det är ingen lämplig lösdrift/utedrift

Det här med nomenklaturen, jag tror också att man måste ge det ett enhetligt namn och beskrivning, men är inte säker på om utedrift är rätt. Ser man till SLU och jordbruksverket så menar de djur som vistas ute vintertid. Får forska lite på det.

Rolle
IpL
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ang namnen.

Så lösdrift kommer ju från 'kossorna' från början. Och betyder bara att de just går lösa, de står inte uppbundna i bås. Det ingår inte automatiskt utegång i lösdrift.

Utan kossorna går lösa, mjölkas i grop/med robot, och kan välja om de vill knalla runt på betongen, ligga på mjuk halm eller gå och klia sig lite.

En lösdrift är uppvärmd. Det finns dock kall lösdrift, då är utrymmet de går i oisolerat och ouppvärmt, men mjölkningen sker i uppvärmt utrymme.

Utedrift är det vi hästmänniskor kallar lösdrift. Dvs ute dygnet runt och ligghall som skydd för väder och vind.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Nej, lerig hage är inte en bra form av lös-drift. Man bör hårdgöra ytan.
Vid utedrift är det problemet mindre, eftersom man (förhoppningsvis) har tillräckligt stor hage.

Alex: Lösdrift (för boskap) kan även inkludera ansluten rasthage.
Det många hästfolk verkar mena med "lösdrift" är just detta, en "ligghall" med rasthage .

LIA
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Kan det säkerligen, men ursprungligen var lösdrift benämningen på just att djuren inte stod i bås utan gick lösa.

Men det är väl som med allt annat, att i takt med utvecklingen så behöver egentligen ord definieras om, för de har fått en annan och/eller utökad betydelse.

Jag är dock tveksam om det spelar roll vad man kallar det? Man kan väl lika gärna kalla ett skjul (ligghall) och en lerig hage för utedrift? Jag tror det behövs bättre efterföljning av lagen helt enkelt för att komma åt det. Geggamojehagar är inte okej enligt djurskyddslagen. Samtidigt är det nog en av de punkter som sämst kontrolleras och efterföljs?
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

KL

Kraven på hagen i en lösdrift borde rimligen vara den samma som kraven på hagar i största allmänhet. Den egentliga skillnaden mellan ett bra stall och en bra lösdrift är att hästarna själv väljer när de är ute samt att boxväggar saknas.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Kan det säkerligen, men ursprungligen var lösdrift benämningen på just att djuren inte stod i bås utan gick lösa.

Men det är väl som med allt annat, att i takt med utvecklingen så behöver egentligen ord definieras om, för de har fått en annan och/eller utökad betydelse.

Jag är dock tveksam om det spelar roll vad man kallar det? Man kan väl lika gärna kalla ett skjul (ligghall) och en lerig hage för utedrift? Jag tror det behövs bättre efterföljning av lagen helt enkelt för att komma åt det. Geggamojehagar är inte okej enligt djurskyddslagen. Samtidigt är det nog en av de punkter som sämst kontrolleras och efterföljs?

Det spelar ju roll så tillvida vilka associationer begreppet ger. Ordet 'utedrift' är kanske inte lika besudlat som ordet lösdrift? Men samtidigt är ju språket är levande och ju fler vi är som kan visa väl fungerande lösdrifter desto mindre negativt laddat kommer ordet bli i hästvärlden.

Men det lär väl ta tid i så fall, för finns det en mer konservativ och förändringsobenägen värld än hästvärlden? Det skulle vara hundvärlden möjligen? :grin:
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det är ju just det som är frågan. Man kompromissar ju alltid utefter ens egna erfarenheter.

Men det bästa vore ju att kompromissa utifrån fakta! Det är ju lite det jag vänder mig emot - hästmänniskor utgår utifrån just egna erfarenheter och föreställningar och då blir det lätt att vi kommer fel på det!
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Men det bästa vore ju att kompromissa utifrån fakta! Det är ju lite det jag vänder mig emot - hästmänniskor utgår utifrån just egna erfarenheter och föreställningar och då blir det lätt att vi kommer fel på det!

Varför skulle det bli fel menar du? Att man utgår ifrån sin egen erfarenhet? Jag har gjort det, och bytte just bort en lösdrift som vi stått på i 10 år mot att ha hästen på box. För honom var det värt det, nu när vi har något att jämföra med.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Vad intressant, hur kommer det sig att hästen fick det bättre på box? En ärlig fråga, inte alls ute efter att provocera.
Jag håller med dem i tråden som letar efter bra lösdrifter, jag hittar så få. Min erfarenhet är att hagen oftast är undermålig, alldeles för lite och lerig. Tänk om man kunder hitta hagar på flera hektar men det är bara en dröm. I alla fall häruppe i norr.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Men det bästa vore ju att kompromissa utifrån fakta! Det är ju lite det jag vänder mig emot - hästmänniskor utgår utifrån just egna erfarenheter och föreställningar och då blir det lätt att vi kommer fel på det!

Men vad är egentligen fakta? Gör man en stor studie hur hästar fungerar i en bra lösdrift lär resultatet bli något i stil med (siffrorna bara exempel) -

50% det fungerar utmärkt
25% det fungerar utmärkt men det krävs lite extraåtgärder som stödfodring/begränsning av mat
20% det fungera ok enligt ovan
5% det funkar av olika anledningar inte alls

Hur mycket fakta du än har, hur mycket kunskaper du än har i ämnet så måste man anpassa sig till individen. Även med bästa möjliga förutsättningar finns det enstaka individer som behöver något annat sedan kan alla undersökningar i värden peka på att ett visst alternativ är generellt sätt det bästa. I det enskilda fallet måste man utgår från sina egna och omgivningens erfarenheter då det inte finns en absolut sanning. Vad ska man annars utgå från?

Jag är övertygad att långt fler hästar skulle trivas ypperligt i en bra lösdrift än vad ägarna tror, men inte alla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 501
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 969
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp